Gå till innehåll

Har man slutat sälja Cypriotisk yoghurt???

Recommended Posts

Hallå!!!

Jag har inte kunnat hitta yoghurten i affären sista veckan och den går inte heller längre att hitta på Salakis hemsida,

http://salakis.se/produkter/

Om detta stämmer kan väl ni som bor i Jönköping omedelbart ta er till deras kontor och demonstrera ert missnöje!

Lindahls Mejeriprodukter AB
Klubbhusgatan 13
553 03 Jönköping

• Gilla 6
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har slutat med den, eftersom den varken är svensk eller ekologisk. 

"Den tillverkas i Kroatien av kroatisk mjölk." var svaret jag fick när jag frågade Lindahls. 

• Gilla 3
Länk till inlägg

En sorgens dag....

Salakis Sverige Jag förstår din reaktion, den är mild relativt sätt.
Du har konstaterat rätt, den Cypriotiska yoghurten ska tas ur sortimentet. Jag beklagar och hoppas trots det att du kan få ihop sommarens kalla såser m.m.
// Alexander, Salakis

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jag vet inte vad detta är ett tecken på ?

...att LCHF-rörelsen börjar tappa mark?

...att anti-mejeri delen av LCHF-rörelsen blivit starkare?

Länk till inlägg

Det finns alldeles för många mejeriprodukter typ kvarg, yoghurt, fil osv redan tycker jag. Undrar ibland hur nyttigt det är med dessa industri-varianter på mjölk. Läste någon gång för länge sedan att industrin försöker öka konsumtionen av mejeriprodukter genom att pressa in mjölk i fler och fler produkter med olika smaksättning, namn, fetthalt, laktos, ej laktos osv.

Jag testar just nu att odla lite kokoskefir...:)

• Gilla 3
Länk till inlägg
6 minuter sedan, Angelico sade:

-  -  -  -  -

Jag testar just nu att odla lite kokoskefir...:)

Spännande! Kan vi få ta del av resultatet? (antar att det går åt en del experimenterande först)

• Gilla 2
Länk till inlägg
1 timme sedan, Peter B sade:

En sorgens dag....

Salakis Sverige Jag förstår din reaktion, den är mild relativt sätt.
Du har konstaterat rätt, den Cypriotiska yoghurten ska tas ur sortimentet. Jag beklagar och hoppas trots det att du kan få ihop sommarens kalla såser m.m.
// Alexander, Salakis

Peter, du får börja spetsa den ryska yoghurten med vispgrädde eller crème fraîche.

• Gilla 1
Länk till inlägg
9 minuter sedan, Inez sade:

Spännande! Kan vi få ta del av resultatet? (antar att det går åt en del experimenterande först)

Absolut! Återkommer med rapport om några dagar. :)

• Gilla 2
Länk till inlägg

Den cypriotiska yoghurten var alltså varken svensk eller cypriotisk, utan kroatisk. Jag misstänker att de hade kvalitetsproblem, vilket kan förklaras av långa transportvägar. Jag åt den den till frukost ett tag, men slutade med det för att den ibland inte smakade bra. Den ryska yoghurten är mera pålitlig. Undrar var den tillverkas?

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag tyckte helt enkelt att den cypriotiska var god..och 24% fett är ganska OK :)

Min misstanke är att den inte sålde tillräckligt bra ...det brukar vara det som stoppar kommersiella krafter. ;)

• Gilla 6
Länk till inlägg

WTF..dags att ta till utomparlametaristiska metoder!

Alla som bor i Jönköping borde gå man ur huse!

Med stödaktioner utanför sina lokala ICA/COOP/Willys!

• Gilla 2
Länk till inlägg
8 minuter sedan, Zepp sade:

WTF..dags att ta till utomparlametaristiska metoder!

Alla som bor i Jönköping borde gå man ur huse!

Med stödaktioner utanför sina lokala ICA/COOP/Willys!

Now we are talking!!!

• Gilla 1
Länk till inlägg

Menna.. menna.. menna igen.. och WTF.. var är problemet/vad är det för problem med att få lov att köpa fullfeta matvaror/gräsbetat kött, frilevande fisk, ekologiska närodlade grönsaker?

Och varför är det i princip omöjligt att få äta Gotländskt lamm på Gotland under sommaren?

Färsk nyfångad fisk på västkusten?

• Gilla 4
Länk till inlägg
37 minuter sedan, Zepp sade:

Och varför är det i princip omöjligt att få äta Gotländskt lamm på Gotland under sommaren?

Färsk nyfångad fisk på västkusten?

Lammproducenterna kan nog få fram färskt lammkött i juli, om de trixar lite med tiden för lamning och göder med kraftfoder. Men ska vi ha riktigt gräsbetat lamm så får vi vänta till åtminstone slutet av augusti. Beträffande västkustfisken så måste det bero på utfiskningen och att det småskaliga kustfisket nästan har upphört. Jag minns Bohuslän på 70-talet, när man kunde köpa pinfärsk torsk eller vitling direkt från fiskaren. Om man inte drog upp fisken själv...

• Gilla 7
Länk till inlägg
On ‎2017‎-‎05‎-‎26 at 19:15, Borje sade:

Lammproducenterna kan nog få fram färskt lammkött i juli, om de trixar lite med tiden för lamning och göder med kraftfoder. Men ska vi ha riktigt gräsbetat lamm så får vi vänta till åtminstone slutet av augusti. Beträffande västkustfisken så måste det bero på utfiskningen och att det småskaliga kustfisket nästan har upphört. Jag minns Bohuslän på 70-talet, när man kunde köpa pinfärsk torsk eller vitling direkt från fiskaren. Om man inte drog upp fisken själv...

Gotlandsfår brunstar normalt bara en gång per år och det är på hösten, så lammen kommer i april-maj. Baggen går ofta med fåren hela tiden just på grund av detta. Svårt med den rasen att få lammen nån annan tid på året... Andra fårraser däremot har fler brunster och då kan man styra lamningen beroende på när man släpper in en bagge. 

• Gilla 3
Länk till inlägg
On 2017-05-29 at 08:13, Jamtlandstjej sade:

Gotlandsfår brunstar normalt bara en gång per år och det är på hösten, så lammen kommer i april-maj. Baggen går ofta med fåren hela tiden just på grund av detta. Svårt med den rasen att få lammen nån annan tid på året... Andra fårraser däremot har fler brunster och då kan man styra lamningen beroende på när man släpper in en bagge. 

Har de inga frysar på Gotland?

Menna.. allt det där Nya Zeeländska lammet är fryst!

Sen så.. Gotländska utegångsfår kanske inte är det mest optimala för att tillfredställa somriga stockholmares smaklökar?

Då finns det som sagt även andra raser som man skulle kunna föda upp.. jag är altså inte petnoga vad gäller ras.

• Gilla 1
Länk till inlägg
2 timmar sedan, Zepp sade:

Då finns det som sagt även andra raser som man skulle kunna föda upp.. jag är altså inte petnoga vad gäller ras.

Bättre att föda upp "Göteborgare" då kanske..? Jag är inte heller petnoga... Här är barnen en blandning av västgötar och västmanlänningar. Funkar det med. Eller... Jaha? Du menar baggebän?! :blink:;)

Länk till inlägg
15 timmar sedan, Zepp sade:

Har de inga frysar på Gotland?

Menna.. allt det där Nya Zeeländska lammet är fryst!

Sen så.. Gotländska utegångsfår kanske inte är det mest optimala för att tillfredställa somriga stockholmares smaklökar?

Skulle tro att de säljer alla sina lamm när de slaktas...men det är ju en förklaring till att det inte finns färska lamm till påsk..

Kan tänka mig att man just på Gotland bara, eller helst, vill ha gotlandsfår och eftersom det var gotländska får på Gotland, på sommaren, som efterfrågades, så har det sin naturliga förklaring. :)

• Gilla 2
Länk till inlägg
8 timmar sedan, Jamtlandstjej sade:

Skulle tro att de säljer alla sina lamm när de slaktas...men det är ju en förklaring till att det inte finns färska lamm till påsk..

Kan tänka mig att man just på Gotland bara, eller helst, vill ha gotlandsfår och eftersom det var gotländska får på Gotland, på sommaren, som efterfrågades, så har det sin naturliga förklaring. :)

Ioförsej är/var jag lika nöjd med de Nya Zeeländska lammkotletterna.. men man undrar hur folk tänker egenligen.. vi åt lamm mest iomed att det vara flera timmars kö för få en Pizza!

Länk till inlägg
  • 3 months later...

Nu börjar jag bli riktigt nyfiken:

1) Angelilco: Hur gick det med kokos-kefir-experimentet?

Någon i USA lyckades få fram kefirsvampar som klarade sig på vatten, så att man kunde dricka kefirvatten. Man kunde i alla fall tidigare köpa svampar av den stammen på nätet.  Möjligen skulle den sortens kefirsvampar känna att de kommit till paradiset om man lägger dem i kokosmjölk  :) 

2) Peter: Har Arla svarat och tackat för ett utmärkt tips?

Redigerad av Inez
Skrivfel
  • Gilla 4
Länk till inlägg
On 2017-06-05 at 14:45, Peter B sade:

Då har jag gjort en insats för den goda saken ;-), skickade följande mail till Arla:

---
Hejsan!

Skicka väldigt gärna detta vidare till någon som är ansvarig för nya produkter hos er!

Lindahls/Skånemejerier har lagt ner sin produkt Cypriotisk yoghurt p g a dålig försäljning.

Jag tror att det kan vara ett gyllene tillfälle för er på Arla att ta sig in på "högfett" yoghurt-marknaden, där Lindahls hittills är ensamma med sin ryska yoghurt.

Det finns sannolikt en stor efterfrågan på den här typen av produkter eftersom LowCarb HighFat-rörelsen är stark i Sverige, kanske den vanligaste alternativa dieten. Leta t ex på Google Trends:
https://trends.google.se/trends/explore?geo=SE&q=lchf,viktväktarna,vegan,vegetarian

Två kända namn som nyligen sagt att de använder LCHF för att gå ner i vikt:
 Kalle Moraeus (anger specifikt att han äter rysk yoghurt):
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/py7QR/kalle-moraeus-vad-du-stoppar-i-truten-avgor

Leif G W Persson
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/78yAw/leif-gw-perssons-stora-viktnedgang-jag-kor-lchf

Personer som äter LCHF är ofta mycket positiva till mejeri- och köttprodukter och det är därför högintressant att göra specifika nischade satsningar mot dessa. Sekundärt kan  säkerligen också en större del av befolkningen uppskatta en smakfull och krämig yoghurt-produkt som en del av matlagningen.

Uppgången av smörförsäljningen kan säkert delvis förklaras med LCHF:s popularitet i Sverige.

Så....

En satsning på cypriotisk yoghurt (eller liknande yoghurt-produkt med högt fettinnehåll), gärna ekologisk, skulle med rätt marknadsföring, troligen bli en riktig storsäljare.

I och med att Lindahls slutade med den här typen av produkt lämnade man vägen öppen för er på Arla!

Jag tar inget betalt för detta tips! ;-)

Vänliga hälsningar,

---

Kokoskefiren blev fin med garants kokosgrädde. Jag var ute efter en tjock kefir syrlig och med konsistens som grekisk yogurt, och så blev den. Hur nyttig kan jag inte utvärdera dock. Men jag tröttnade efter ett par månader. Dels för att jag inte vill använda kokosgrädde som ej är ekologisk och som produceras i fabrik i asien. Dels för att det var en del fixande med fermenteringen och jag insåg att jag inte är så intresserad av frukost/mellis-produkter utan den stod ofta länge i kylen.

Mina gryn verkade fungera bra, eftersom det blev rejält syrligt och jäste fint. Men grynen växte inte och förökade sig, trots att jag la dem i mjök varannan gång. 

• Gilla 1
  • Tack! 1
Länk till inlägg

Tyvärr hörde  aldrig Arla av sig ... man tycker ju att det borde vara en bra nisch som Lindahls öppnade för konkurrenterna ...men man slåss väl hellre med lågfettprodukter... ;)

• Gilla 3
  • Förvirrad 1
Länk till inlägg
22 timmar sedan, Peter B sade:

Tyvärr hörde  aldrig Arla av sig ... man tycker ju att det borde vara en bra nisch som Lindahls öppnade för konkurrenterna ...men man slåss väl hellre med lågfettprodukter... ;)

Högfettsförespråkarna är ju numera ofta anti-mjölkprodukter. Bättre satsa på ett säkert kort! ;)

• Gilla 3
Länk till inlägg

Längtade efter chansen att få testa denna högt prisade vara som hört så mycket om här...men men...tåget har lämnat perongen.....det är väl till att vispa ihop något eget med kokosfett och rysk youghurt antar jag...suck...

• Gilla 4
  • Haha 1
Länk till inlägg