Hizzy Posted January 30, 2013 Share Posted January 30, 2013 Jag är en 28- årig tjej som har både pco-s och endometrios. Jag har nu sedan 2 månader tillbaka ätit lchf. Jag märker stor skillnad vad gäller min pco. Jag har haft regelbunden mens, acnen upphört och behåringen i ansiktet har stannat av. Vad gäller endometrios så känner jag ingen skillnad ännu! Finns det någon som har endometrios som blivit hjälpta av att äta lchf? Endometrios är ju en inflammatorisk sjukdom så teoretiskt sätt borde lchf ge positiv effekt! Tacksam för era svar!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lovis Posted January 30, 2013 Share Posted January 30, 2013 Jag har haft endometrios sen tonåren, mycket jobbig sjukdom Jag har de senaste 10 åren haft hjälp av p-spruta och är nu helt besvärsfri. Men det är ju många yngre som inte kan ta p-spruta, om man tänkt skaffa barn t ex. Vad jag förstått så är det östrogenet som "göder" sjukdomen så en låg halt av östrogen är ju önskvärt. Vet dock inte hur detta hormon påverkas av LCHF. Att minska inflammationerna kanske man kan få hjälp med av kosten, kanske är det nån som vet mer? Du får återkomma när du ätit kosten lite längre tid och kan se om det blir någon förbättring Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nathalie T Posted January 30, 2013 Share Posted January 30, 2013 Hejsan! Jag kan dela min historia. Jag har haft både endometrios och myom i många år (gjorde en hysterektomi nyligen) och stora problem med det som kan höra till. Störtblödningar, kraftiga menssmärtor, immunförsvar som går ner under mens vilket ledde till att jag mycket lätt kunde få feber och bli sjuk första dagarna. Svårt att veta vad som hörde till myomen och vad som hörde till endometriosen. Jag åt Orudis dygnet runt under mensen och fick samtidigt ta Omepraxol eftersom magen tog stryk. Ändå mådde jag risigt. Några ggr per åt fick jag magkatarrutbrott som var riktigt plågsamma. Jag hade bokat tid hos en läkare för mina problem. För två år sedan började jag äta LCHF för magens skull. Jag blev pigg och mådde bra på en gång, och märkte att mina menssmärtor successivt minskade. (Jag började även äta omega 3 och D-vitamin.) Efter ett halvår behövde jag bara ett par Orudis och kunde i stort sett fungera som vanligt under mensperioden. Obeskrivligt skönt! Innan operationen förra veckan var inte menssmärtorna längre något problem. Jag har inte varit riktigt sjuk på ett år och inte haft EN ENDA känning av magkatarr sedan jag började äta LCHF för två år sedan. Trots att jag nu äter fett och stekt mat och folk ligger sjuka runt mig ibland. Oerhört skönt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hizzy Posted February 1, 2013 Author Share Posted February 1, 2013 Tack för era svar! Kul och höra att du Nathalie blivit hjälpt av lchf. Jag äter redan d-vitamin men funderar på att även börja äta omega 3!! Ska bli spännande och se vad lchf kan göra för mig! Jag har ätit p-piller i 4 år och då hade jag inga endometrios-symtom så tyvärr har jag kanske lite svårt att känna om lchf hjälper. Jag har inte så mkt att jämföra med. Någon annan som har någon erfarenhet att dela med sig av? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin_drake Posted June 15, 2013 Share Posted June 15, 2013 Jag bara undrar en sak Lchf innebär väl mycket mjölkprodukter? Går själv inte på det men blev operarad för att kolla endometrios för över 1 år sedan Jag har fått fel diagnoser i över 15 år och först i december när jag la om min kost så blev smärtorna mindre Jag äter inget vete,inget socker,ingen mjölk,nästan inget kaffe och försöker undvika all mat som har höga halter östrogen i sig. Tex kött och mjölkprodukter,soya...nu har jag mensvärk dagen då den kommer och kanske ont i 3 dagar i stället för 2 veckor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 15, 2013 Share Posted June 15, 2013 Jag bara undrar en sak Lchf innebär väl mycket mjölkprodukter? Går själv inte på det men blev operarad för att kolla endometrios för över 1 år sedan Jag har fått fel diagnoser i över 15 år och först i december när jag la om min kost så blev smärtorna mindre Jag äter inget vete,inget socker,ingen mjölk,nästan inget kaffe och försöker undvika all mat som har höga halter östrogen i sig. Tex kött och mjölkprodukter,soya...nu har jag mensvärk dagen då den kommer och kanske ont i 3 dagar i stället för 2 veckor Nej, LCHF behöver inte innebära mycket mjölkprodukter. Det väljer man själv. Det finns de här på forumet som inte äter mejerier alls. Paleokosten utesluter mjölkprodukter, men de finns de här som är mycket duktigare än jag på att förklara vad det innebär. Man får prova sig fram till vad och hur mycket man tål. Själv äter jag ost, grädde och smör, men utesluter allt annat från mejerivarorna. Fantastiskt bra att din kostomläggning har gett sådana bra resultat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts