Jamtlandstjej Posted May 29, 2017 Share Posted May 29, 2017 Nu känns det som att det är dags att ta tag i detta... Åt ju AIP under en period i vintras, 6-7 veckor. Egentligen den enda skillnaden mot hur jag normalt äter är att det var lite liberalare med rotsaker: morot, kålrot, sötpotatis. Mådde rätt bra på kosten, sov bättre men fick mera ont i magen. Ingen skillnad på vikten (10-12 hormonkilon som inte vill försvinna...) Har bland annat ätit råa morötter på morgonen, då jag hört att det ska vara bra för magbakterierna, men jag känner hur jag blir mera hungrig av det, så det får jag låta bli. Har nu bestämt mig för att strikta till det lite mera igen för att försöka få ordning på kroppen och vikten (och hormonerna). Har inte fuskat med något ur LCHF-synpunkt sämre, som spannmål eller socker, men det har blivit lite väl mycket frysta bär/mango, solroskärnor/fröbröd. Jag VET ju egentligen hur man ska göra, men känner ändå att det kan vara bra att skapa en tråd här, för att få pepp och för att ha lite mera press på mig själv att verkligen ta tag i det. Jag har insett att mjölkprodukter måste begränsas - får väldigt ont i magen om det blir för mycket, så frukosten är lite begränsad. Fick en reaktion på ägg för knappt ett år sen, men har kunnat börja att äta det igen, i små mängder. PF tror jag inte är nåt jag ska börja med - tror kroppen är tillräckligt stressad innan, kanske kan komma så småningom, men jag är alltid hungrig på morgonen. Överös mig med era bästa råd och tips tack, så jag kommer ihåg det jag egentligen vet! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted May 29, 2017 Share Posted May 29, 2017 Nu blir jag tjatig... MAF 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Peter B Posted May 29, 2017 Popular Post Share Posted May 29, 2017 Hur ofta man ska äta finns det ju en hel del åsikter om ...men jag tror att om man dragit på sig lite "insulinresistens" ...som de flesta av oss nog har ...så är det bra att ge kroppen längre perioder utan mat ...så att äta typ 2 gånger om dagen tror jag är ett bra val ...och känner man för att småäta saker ( som jag gärna gör ;-) så är det bra att göra det i rimlig anslutning till måltiderna ...och däremellan så äter man ingenting.... ...jag tror att det är ganska mycket en vanesak att äta på det viset och jag skulle inte kalla det att "stressa" kroppen, snarast tvärtom 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted May 29, 2017 Author Share Posted May 29, 2017 48 minuter sedan, jesper sade: Nu blir jag tjatig... MAF Absolut MAF, när det gäller träning. Eller finns det MAF för kosten också?.. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted May 29, 2017 Author Share Posted May 29, 2017 24 minuter sedan, Peter B sade: Hur ofta man ska äta finns det ju en hel del åsikter om ...men jag tror att om man dragit på sig lite "insulinresistens" ...som de flesta av oss nog har ...så är det bra att ge kroppen längre perioder utan mat ...så att äta typ 2 gånger om dagen tror jag är ett bra val ...och känner man för att småäta saker ( som jag gärna gör ;-) så är det bra att göra det i rimlig anslutning till måltiderna ...och däremellan så äter man ingenting.... ...jag tror att det är ganska mycket en vanesak att äta på det viset och jag skulle inte kalla det att "stressa" kroppen, snarast tvärtom Nej det har du nog rätt i. Det är väl snarare att jag har en stökig hormonkonstruktion i kroppen nu, men bortopererad livmoder och långsam sköldkörtel, utbrändhetshistorik och låga kortisolvärden. Det är väl just de delarna som gör att jag för närvarande väljer att inte fasta. Har ju en del att arbeta bort också nu, efter att ha varit lite frikostig med morötter. När värsta morgonvrålet i magen har gett med sig kanske jag kan tänka mig PF. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted May 29, 2017 Share Posted May 29, 2017 MAF för kosten är TA DA lågkohhydrats kost 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted May 29, 2017 Author Share Posted May 29, 2017 27 minuter sedan, jesper sade: MAF för kosten är TA DA lågkohhydrats kost Okej, ja men det är ju i princip det jag har ätit sen 2009, förutom de 6-7 veckorna i vintras när jag åt en (anpassad) AIP...och morötterna som hängt kvar sen dess! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted May 29, 2017 Share Posted May 29, 2017 Jag har varit mejerifri ca 5 år och tycker det har stor inverkan på vikt , magens mående och sug. Om du vill äta klassisk frukostmat så vill jag tipsa om att göra egen yoghurt med probioticakapslar och kokosgrädde eller att göra kefir av kokosgrädde. Det blir fantastiskt gott och syrligt så som yoghurt är. Nyttigt och ger ingen uppblåsthet eller insulinhöjning. Lite pyssel, liksom med benbuljongkok eller egen surkål, men ganska kul också att utveckla egen kultur :). 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted May 29, 2017 Author Share Posted May 29, 2017 24 minuter sedan, Angelico sade: Jag har varit mejerifri ca 5 år och tycker det har stor inverkan på vikt , magens mående och sug. Om du vill äta klassisk frukostmat så vill jag tipsa om att göra egen yoghurt med probioticakapslar och kokosgrädde eller att göra kefir av kokosgrädde. Det blir fantastiskt gott och syrligt så som yoghurt är. Nyttigt och ger ingen uppblåsthet eller insulinhöjning. Lite pyssel, liksom med benbuljongkok eller egen surkål, men ganska kul också att utveckla egen kultur :). Har haft väldigt lågt intag på mejerier i perioder och känner att magen mår bättre av det, men den är lite bråkig min mage... Har testat att göra yoghurt med probioticakapslar och kokosgrädde, men det ville inte magen ha... Benbuljong har jag också ägnat mig åt i perioder, liksom kombuscha, och buljong är ju både gott och bra. Det är ju bara det där att komma ihåg det jag egentligen vet! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 29, 2017 Share Posted May 29, 2017 4 timmar sedan, Jamtlandstjej sade: Absolut MAF, när det gäller träning. Eller finns det MAF för kosten också?.. MAF är ett helt koncept kring kost (i princip LCHF), träning (pulskontroll), stresshantering, skadehantering, hjärnstimulans... Allt utifrån tanken "Hälsan först för utan hälsa kan du inte träna." Det är lätt att fastna för träningsdelen och missa det övriga eftersom det oftast är de som vill träna mycket som Phil Maffetone vänder sig till. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted May 29, 2017 Author Share Posted May 29, 2017 7 minuter sedan, MariaF sade: MAF är ett helt koncept kring kost (i princip LCHF), träning (pulskontroll), stresshantering, skadehantering, hjärnstimulans... Allt utifrån tanken "Hälsan först för utan hälsa kan du inte träna." Det är lätt att fastna för träningsdelen och missa det övriga eftersom det oftast är de som vill träna mycket som Phil Maffetone vänder sig till. Finns det nåt på svenska om det? Tycker det är jobbigt att läsa "facklitteratur" på engelska... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 29, 2017 Share Posted May 29, 2017 3 minuter sedan, Jamtlandstjej sade: Finns det nåt på svenska om det? Tycker det är jobbigt att läsa "facklitteratur" på engelska... Maffetone är ovanligt lättläst men jag förstår att det kan vara tungt ändå. Hittade bara en titel på cdon och en lista, alla på engelska, hos Bokus. Vet att jesper lade ut nåt klipp från en tidning i en annan tråd men det var nog bara träning. Bifogar söklänken till böckerna (fast mycket står på hans hemsida också, philmaffetone.com). http://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?ac_used=no&search_word=maffetone 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted May 29, 2017 Author Share Posted May 29, 2017 1 minut sedan, MariaF sade: Maffetone är ovanligt lättläst men jag förstår att det kan vara tungt ändå. Hittade bara en titel på cdon och en lista, alla på engelska, hos Bokus. Vet att jesper lade ut nåt klipp från en tidning i en annan tråd men det var nog bara träning. Bifogar söklänken till böckerna (fast mycket står på hans hemsida också, philmaffetone.com). http://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?ac_used=no&search_word=maffetone Tack! Ska ge mig på att läsa det i kväll! Egentligen så tror jag att det är hela hans paket jag behöver... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 29, 2017 Share Posted May 29, 2017 Nu kom jag på att jag sett en bok på svenska! Den är inte så tjock och jag borde fått upp den hos Bokus (eller så fick jag inte det för den var slutsåld); Träna för livet, heter den. http://www.bokus.com/bok/9789197615112/trana-for-livet-hur-du-okar-din-fettforbranning-uthalllighet-och-livskvalitet/?gclid=CMzqh_ujldQCFREaGAod_YMP2w 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted May 30, 2017 Author Share Posted May 30, 2017 15 timmar sedan, MariaF sade: Nu kom jag på att jag sett en bok på svenska! Den är inte så tjock och jag borde fått upp den hos Bokus (eller så fick jag inte det för den var slutsåld); Träna för livet, heter den. http://www.bokus.com/bok/9789197615112/trana-for-livet-hur-du-okar-din-fettforbranning-uthalllighet-och-livskvalitet/?gclid=CMzqh_ujldQCFREaGAod_YMP2w Tack! Får leta den på bibliotek/antikvariat! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted June 5, 2017 Author Share Posted June 5, 2017 Skam den som ger sig! Nu har jag köpt nya probiotikakapslar och gjort kokosyoghurt efter ett nytt recept. Man skulle även tillsätta lite gelatin, för att få den krämig. Använde 5 kapslar av den probiotika jag köpt, då det enligt receptet krävdes den mängden bakterier. Är inte så överdrivet förtjust i kokossmaken, så när det stått ett dygn och det var dags för smaksättning, pressade jag i rätt mycket lime, förutom det vaniljpulver jag tillsatte. Har ätit det med några frysta blåbär och kokosflagor. Vågar inte äta så mycket än, bara en knapp dl per dag, men magen har inte löpt amok än i alla fall! Använde Santa Marias Extra Creamy kokosmjölk/grädde och med gelatinet tillsatt så blev den härligt krämig. Nästan som turkisk yoghurt i konsistensen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted June 5, 2017 Author Share Posted June 5, 2017 Har funderat lite de senaste dagarna. Min plötsliga viktuppgång på 12 kg på ett år, kom utan att jag ändrat något i kosten. Min omfattande födoämnesintolerans gör att det inte finns utrymme för några utsvävningar/fusk, utan det är till att äta det jag kan. I helgen så slog det mig att det var ju faktiskt NÅGOT jag ändrade på , det året när jag gick upp! Jag bytte arbete det året. Från att ha jobbat som lärare i 20 år med i stort sett bara stående/gående arbete och mellan varven rätt stressig (inte bra, men kanske har effekt på vikten), bytte jag till kontorsarbete, med sittande i stort sett hela tiden. Hmm...kan den lilla "vardagsmotionen" verkligen ha så stor effekt? Nåja, inom en snar framtid kommer jag kanske att få veta det, då jag från och med 14/8 går tillbaka till skolan! Trivs bra med mitt nuvarande arbete (entreprenadingenjör) men en galen omorganisation på arbete får mig att fly fältet. Som behörig lärare tas jag emot med öppna armar i skolan igen. Byter ort, skola och rektorsområde så det känns mycket bra! Vad tror ni - kan den delen ha haft så stor effekt? 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted June 5, 2017 Share Posted June 5, 2017 Nä ... jag tror inte det ... ? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 5, 2017 Share Posted June 5, 2017 Japp! Fettförbrännande lågpulsaktivitet... Du har ju maffat utan att ens veta om det! Sedan om du trivts sämre och därmed fått mer stress i livet så kan ju det påverka viktuppgång...? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted June 5, 2017 Share Posted June 5, 2017 Ja jag tror absolut det! Har själv stegmätare nu mera. När jag går mycket en dag, kan då bli en bra bit över 10.000, steg så känner jag stor skillnad på hunger än om det är en regnig söndag när jag sitter ner nästan hela dagen. Förra sommaren när jag deffade ner några kilon så var det mest mina fastande morgonpromenader som gav effekt mot slutet. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted June 5, 2017 Share Posted June 5, 2017 11 timmar sedan, Jamtlandstjej sade: Skam den som ger sig! Nu har jag köpt nya probiotikakapslar och gjort kokosyoghurt efter ett nytt recept. Man skulle även tillsätta lite gelatin, för att få den krämig. Använde 5 kapslar av den probiotika jag köpt, då det enligt receptet krävdes den mängden bakterier. Är inte så överdrivet förtjust i kokossmaken, så när det stått ett dygn och det var dags för smaksättning, pressade jag i rätt mycket lime, förutom det vaniljpulver jag tillsatte. Har ätit det med några frysta blåbär och kokosflagor. Vågar inte äta så mycket än, bara en knapp dl per dag, men magen har inte löpt amok än i alla fall! Använde Santa Marias Extra Creamy kokosmjölk/grädde och med gelatinet tillsatt så blev den härligt krämig. Nästan som turkisk yoghurt i konsistensen. Rekommenderar kokoskefir istället. Blir betydligt billigare! Grynen ges oftast vidare gratis medan de där kapslarna kostar en hel del om man vill äta Yoghurt regelbundet. Nu har jag alltid nygjord kokoskefir i kylen. Ibland gör jag även kefir på eko vispgrädde men då blir min mage ballong. Så tyvärr får jag försöka bjuda ut den till de familjemedlemmar och vänner som vågar smaka på otraditionella saker....inte så många som vågar det. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted June 5, 2017 Share Posted June 5, 2017 1 timme sedan, Angelico sade: Rekommenderar kokoskefir istället. Blir betydligt billigare! Grynen ges oftast vidare gratis medan de där kapslarna kostar en hel del om man vill äta Yoghurt regelbundet. Nu har jag alltid nygjord kokoskefir i kylen. Ibland gör jag även kefir på eko vispgrädde men då blir min mage ballong. Så tyvärr får jag försöka bjuda ut den till de familjemedlemmar och vänner som vågar smaka på otraditionella saker....inte så många som vågar det. Garants kokosgrädde är nog den tjockaste och godaste jag har smakat. Blir en kefir som inte går att hälla ut ur burken, fast och fin. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted June 7, 2017 Author Share Posted June 7, 2017 On 2017-06-05 at 20:06, Angelico sade: Rekommenderar kokoskefir istället. Blir betydligt billigare! Grynen ges oftast vidare gratis medan de där kapslarna kostar en hel del om man vill äta Yoghurt regelbundet. Nu har jag alltid nygjord kokoskefir i kylen. Ibland gör jag även kefir på eko vispgrädde men då blir min mage ballong. Så tyvärr får jag försöka bjuda ut den till de familjemedlemmar och vänner som vågar smaka på otraditionella saker....inte så många som vågar det. Jag har kefirgryn...eller, risken är väl att de är döda vid det här laget... Funkar det utan att mata dem med mjölksocker? Eller är det därför du gör på grädde ibland? Den stora kostnaden ligger i kokosgrädden, 36 kr för en tetra (300 ml?) av den sort jag köper. Garants finns inte här på byn, då får jag nog åka 10 mil för att hitta den. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted June 7, 2017 Share Posted June 7, 2017 Ja, man behöver sätta den i mjölk/grädde ca var annan gång för att grynen ska hålla sig i bra form. Men det räcker att sätta dem i lite kall mjölk i kylen, så man behöver inte göra riktig mjölkkefir av dem. Att bunkra upp med lite garant-kokos-grädde kan vara en idé för den kostar 30 kronor för 2 paket ( i min butik). 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted June 7, 2017 Author Share Posted June 7, 2017 19 minuter sedan, Angelico sade: Ja, man behöver sätta den i mjölk/grädde ca var annan gång för att grynen ska hålla sig i bra form. Men det räcker att sätta dem i lite kall mjölk i kylen, så man behöver inte göra riktig mjölkkefir av dem. Att bunkra upp med lite garant-kokos-grädde kan vara en idé för den kostar 30 kronor för 2 paket ( i min butik). Vilken butik finns de i så jag vet var jag ska leta? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted June 7, 2017 Share Posted June 7, 2017 hemköp 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted June 28, 2017 Author Share Posted June 28, 2017 Ja inte kan jag påstå att det går bättre precis... Försöker ha tålamodet nu att se att det bara är denna vecka och två till kvar att jobba i kaos, sen fyra veckor semester och sen nytt jobb. Bara att inse att det viktigaste nu är att få det att fungera, sen får jag ta detaljerna när jag är ledig och sen när jag drar igång med mitt nya jobb. Blir för mycket frökex/LCHF-bröd för att det ska vara riktigt bra nu. Äter i alla fall ägg till frukost och det fungerar bra, men trots (eller på grund av? ) frökex varje dag, så funkar inte magen riktigt som den ska.. För mycket ost möjligen... Ingen skön känsla när det inte är riktigt flyt på det området men ska försöka få till ett kaffelavemang till helgen, det är upprensande och befriande! I takt med att magens hastighet minskar, ökar vikten, så där är jag tillbaka på ruta ett igen, trist. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted July 3, 2017 Author Share Posted July 3, 2017 För att komma bort ur frökexträsket har jag nu bestämt mig för att ta hjälp av självaste Kostdoktorn! Kör tvåveckorsutmaningen som finns på hemsidan. Känner att det är ungefär vad jag mäktar med såhär de två sista veckorna på jobbet. Då behöver jag inte tänka, menyn är färdig. Start i går till middag, i dag blir det lite mera inköp, sen hem och laga mat. Vägning och mätning avklarad för att ha fasta parametrar att utgå ifrån. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted July 3, 2017 Share Posted July 3, 2017 2 timmar sedan, Jamtlandstjej sade: För att komma bort ur frökexträsket har jag nu bestämt mig för att ta hjälp av självaste Kostdoktorn! Kör tvåveckorsutmaningen som finns på hemsidan. Känner att det är ungefär vad jag mäktar med såhär de två sista veckorna på jobbet. Då behöver jag inte tänka, menyn är färdig. Start i går till middag, i dag blir det lite mera inköp, sen hem och laga mat. Vägning och mätning avklarad för att ha fasta parametrar att utgå ifrån. Bra plan! och så bra att du släppte" snacksandet"! Det kommer nog ge fint resultat bara av att sluta proppa igen systemet med fröer och sånt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted July 10, 2017 Author Share Posted July 10, 2017 En vecka på Kostdoktorns LCHF-utmaning nu. Minus 1 kg och minus 1,5 cm i midjan. Inga fantastiska resultat men ändå åt rätt håll. Mera ont i magen mellan varven och mera uppsvullen framåt kvällen. Måste klura mera på anledningen till detta... Funderar på att kombinera det med bönor sen, eller snarar kikärtor, i form av hummus. Kan vara värt ett försök! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted July 10, 2017 Share Posted July 10, 2017 2 timmar sedan, Jamtlandstjej sade: ... mera uppsvullen framåt kvällen. Måste klura mera på anledningen till detta... Du är inte ensam i det ... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted August 2, 2017 Author Share Posted August 2, 2017 Nu är jag inne på min tredje semestervecka och därmed också min tredje vecka med tillägg av bönor/surkål. Har inte sett något resultat tyvärr...men, jag tänker ge det nån vecka till. Äter huvudsakligen hummus, då jag tycker det är både gott och lättätet. Första veckan åt jag till varje måltid, tre gånger varje dag men sen har det förändrats, till en eller två gånger per dag. Det jag tyvärr fuskat med nu på semestern, är "riktig mat". Det blir lätt en varm macka/pizza av muggbrödet jag upptäckte att jag kunde göra... ? Skyller på att jag håller på med en massa fysiskt arbete, antingen ute eller inne, beroende på vädret, så jag är ordentligt trött när det väl är matdags. Bristen på sol är möjligen också en bidragande orsak till att jag är lite "låg" - det brukar jag annars inte vara på sommaren... Det kan också vara att jag var närmare väggen än jag anat på mitt gamla jobb. Har därför bestämt mig för att beställa progesteronkräm igen, och se om det ger resultat. Brukar ju äta D-vitamin också, men inte på sommaren... Känns ändå bra att jag börjar på ett nytt jobb om en och en halv vecka. Tillbaka till skolans värld. Träffade min tidigare (mycket tidigare) chef i dag och fick en fin komplimang då hon sa:" Ja alla vi som jobbat inom skolan blir så glada över att Du ska tillbaka till skolan!" ?❤️ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted August 10, 2017 Author Share Posted August 10, 2017 Undrens tid är inte förbi! ? Fjärde semesterveckans näst sista dag... Förra veckan var jag på massage hos en kille som även gått tre år på naprapatutbildningen, så han gjorde en liten bedömning av min kropp. Jag har ju haft ont i min vänstra höft till och från i några år. Skyllt på stelhet och försöktbmed yinyoga. I början på sommaren körde jag i tre veckor, inte varje dag, men sex dagar av sju, men det blev inte bättre, bara mera ont... Nu har stelheten även lett till att jag har svårt att nå "runt" när jag behöver rotera i midjan. I klarspråk så har jag svårt att nå när jag behöver torka mig i rumpan. Stela höfter, tänker jag... Massören/naprapatstudenten kollade även rörligheten i min bröstrygg, där jag även brukar få mycket upphakningar. Jag fick en övning att utföra och när jag gjorde den och jämförde med hans visade övning...insåg jag att det är i bröstryggen jag är extremt stel...också... Hmmm... När jag kom hem började jag grunna och googla och tänka på mina ärftlighetsfaktorer... Båda mina föräldrar var reumatiker, en bror har reumatoid artrit, en syster har psoriasisartrit, en systerdotter (från en annan syster) har reumatoid artrit... Både en, ev två systrar och flera av mina systerdöttrar har vitiligo...(också autoimmun...) Jag har arbetat på reumatikersjukhuset så jag är bekant med vilka varianter som finns...så jag började genast googla på Bechterews sjukdom, "ryggreumatism" kan man säga... Bestämde mig för att kolla om det fanns nån tid på HC för att om möjligt få kolla upp det hela. I dag harviag varit dit och jag måste säga att det kändes som att jag vunnit högsta vinsten på lotteri! ? En kvinnlig, yngre läkare som tog sitt arbete, och mig, oerhört seriöst. Jag berättade om mina symtom och mina funderingar. Jag hade även läst att tidiga symtom kan vara inflammation i brosket mellan revben och bröstbenet - det har jag haft flera gånger...samt även besvär från större leder - har fått kortisonspruta i axlar flera gånger... Hon tyckte att vi skulle göra en grundlig och bred utredning, eftersom det finns så stor hereditet. Hon såg dessutom att det var länge sen det kollades några sköldkörtelprover ( januari 2016) så det ville hon också göra. Jag sa lite försiktigt att då kanske det även behövde kollas mera än TSH och T4, och det höll hon med om! T3 och även reversed på både T3 och T4, samt även TPO och TRAK ( eller vad den heter...) tyckte hon var viktigt att ta. Hon ville kolla järn, blodvärde och blodfetter. Jag föreslog HLA B27, som kan vara en faktor vid Bechterews och det skrev hon upp! Jag nämnde även att jag opererat bort livmodern och funderade hur det stod till med mina könshormoner...även om de lämnat kvar äggstockarna... Har ju inte direkta svettningar, men kan bli varm på natten och sover emellanåt dåligt, såmprover på detta skulle hon också ordinera. Hon skulle även skicka remiss till röntgen av bäcken, höfter, ryggrad, nacke och axlar. Dessutom tyckte hon att jag skulle boka tid hos sjukgymnasten, för att få en ordentlig undersökning av henne, och också nåt träningsprogram som skulle passa mig. När jag sen nämnde mina allergiska reaktioner och att jag i stort sett alltid är slemmig i halsen, då tyckte hon att jag skulle boka en ny tid, för att göra en riktig öron, näsa, halsutredning. Sååå...i morgon kl halv åtta ska jag på lab och ta prover och kl halv två ska jag träffa henne igen. Tyvärr så är hon stafettläkare, med sin sista arbetsdag i morgon, men jag hoppas att hon kommer tillbaka... Om inte annat så har hon satt en boll i rullning, som förhoppningsvis kan leda till något mycket bra! ? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted August 21, 2017 Author Share Posted August 21, 2017 Återkoppling. Fick en ny tid hos tidigare nämnda läkare dagen efter, för koll av öron, näsa och hals. Fick också tid för provtagning och remiss till röntgen. Fick också veta att hon inte kommer att komma tillbaka... ? Chefen hade talat om att hennes arbetssätt inte passade för en stafettläkare... hon la för mycket tid på varje patient... ? I dag har jag hämtat ut provsvaren och tyvärr blev det inte så många olika prover som hon sagt, men ändå många. Det som är bra är ju att jag kan konstatera att jag har mycket bra blodfetter och även bra blodvärde. Alla provsvar ligger inom referens, men det säger ju inte alltid så mycket... Lägger in resultaten om nån vill ha några synpunkter. B-hb 143, ref 117-153 B-Erytrocyter 4,62, ref 3,94-5,16 B- EVF 0,43, ref 0,35-0,46 B-MCH 31, ref27,1-33,3 B-MCV 92, ref 82-98 B-MCHC 336, ref 317-387 B-Trombocyter 240, ref 165-387 B-Leukocyter 5,5, ref 3,5-8,8 fS-järn 18, ref 9-34 fS-Transferrin, TIBC 59, ref 47-80 fS-järnmättnad 0,30, ref 0,15-0,50 fS-triglycerider 0,8, ref 0,45-2,60 S-kolesterol 7,3, ref 3,9-7,8 S-HDL 2,12, ref 1,0-2,7 fS-LDL 4,8, ref 2,0-5,3 fS-LDL/HDL kvot 2,3, ref <5,0 S-CRP <0,6, ref <5,0 S-TSH 1,9, ref 0,3-4,5 S-T4, fritt 17, ref 11,0-22,0 S-vitamin D 199, ref >25 S-Antitrypsin 1,22, ref 0,94-1,94 S-Orosomukoid 0,65, ref 0,52-1,17 S-Haptoglobin 1,28, ref 0,24-1,90 S-IgG10,8, ref 6,7-14,5 S-IgA 1,80, ref 0,88-4,5 S-IgM 1,46, ref 0,27-2,10 S-Agaroselfores: Utförd, Bedömning protein: Ingen synlig M-komponent. Normala IG-koncentrationer. B-sänkningsreaktion 6, ref 2-28 Saknar svar på halsprov bland annat... Ska se om jag får möjlighet att ringa i morgon och kolla om mera saknas... Kommentera gärna! ? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted August 22, 2017 Share Posted August 22, 2017 Varför äter du hummus och fröknäcken och LCHF bröd ? Ingår det i kostdoktorns utmaning ? Det är inga lättsmälta saker. Kokos är tyvärr inte heller lättsmält och mejeri ska vi inte tala om. Jag tror du måste börja med att gå till botten med dina magproblem innan du börjar jobba med vikten. Min rekommendation är att läsa på om GAPS dieten, autoimmuna protokoll och anti-inflammatorisk kost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted August 22, 2017 Author Share Posted August 22, 2017 52 minuter sedan, Erik 2 sade: Varför äter du hummus och fröknäcken och LCHF bröd ? Ingår det i kostdoktorns utmaning ? Det är inga lättsmälta saker. Kokos är tyvärr inte heller lättsmält och mejeri ska vi inte tala om. Jag tror du måste börja med att gå till botten med dina magproblem innan du börjar jobba med vikten. Min rekommendation är att läsa på om GAPS dieten, autoimmuna protokoll och anti-inflammatorisk kost. Ja gissa hur länge jag arbetat med mina magproblem... Min mage har bråkat sen min mamma slutade amma mig när jag var 1,5 år gammal. Fram tills dess hade jag en bra tillväxt men efter det var min tillväxtkurva nästan helt vågrät. Vägde drygt 4 kg när jag föddes och var 52 cm lång. Vid 5 års ålder var jag 93 cm och vägde 15 kg...som en ordinär 2,5-åring... Otaliga besök hos läkare för aptitstimulerande medel och diverse annat. Regelrätta läkarundersökningar med rektoskopi och gastroskopi inleddes när jag var 13 år, utan resultat. som 20-åring åt jag under en period glutenfritt, utan att må bättre av det... Under årens lopp har jag på olika sätt försöka hålla magen i schack med diverse alternativa metoder, med bättre och sämre resultat, men aldrig fullgott. Som 38-åring vände jag mig åter till sjukvården, för att få hjälp. Efter ett otal antal undersökningar ledde det till slut till kontakt med en dietist som hjälpte mig att hitta vilka livsmedel min kropp reagerar på. Det var 2001. Efter det har fler livsmedel tillkommit som jag reagerar på. Den kost jag äter numera är alltså en relativt strikt LCHF, utan avsteg. När jag trots det inte mår riktigt 100 i magen så försöker jag på olika sätt hitta lösningar, för att optimera mitt välmående. Ett sånt var kostdoktorns 14-dagars start. Hade lite mera ont i magen efter det... Har även ätit 30-dagars AIP med liknande resultat... Sov bättre av den kosten, men mera ont i magen... Mellan varven blir jag bara så trött på min mage...och även jag längtar efter nåt brödliknande i bland, därav frökex. Vet att jag inte mår så bra på dem, men väljer att äta dem ibland ändå. Det som är positivt med dem är att det sätter fart på magen åtminstone... Att jag börjat med hummus är ett led i mina försök att förbättra min mage, tillsammans med syrade grönsaker. Har du andra tips på vad jag kan göra så tar jag tacksamt emot dem! 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted August 22, 2017 Share Posted August 22, 2017 Ojoj, du vinner nästan över mig ;-) .. Och du är helt mejerifri ? Eller har provat att vara minst 2 år utan resultat ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted August 22, 2017 Author Share Posted August 22, 2017 1 timme sedan, Erik 2 sade: Ojoj, du vinner nästan över mig ;-) .. Och du är helt mejerifri ? Eller har provat att vara minst 2 år utan resultat ? Önskar att det inte skulle vara en tävling jag deltog i... Nej, jag har inte varit helt mejerifri så länge... 2 månader kanske som längst. Har svårt att motivera mig när jag inte märker nåt resultat... Använder inte mycket mejerier. Ja, smör, varje dag, men grädde bara nån gång ibland, eller creme fraishe... Ost ibland men bara små mängder... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 22, 2017 Share Posted August 22, 2017 7,3/2,12=3,44 Är du tonåring eller? Trg 0,8 bör vara under 1,7! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted August 23, 2017 Author Share Posted August 23, 2017 12 timmar sedan, Zepp sade: 7,3/2,12=3,44 Är du tonåring eller? Trg 0,8 bör vara under 1,7! Hahaha! Nja...liiite äldre än tonåring! Inte speciellt oroad över mina blodfetter, trots LCHF sen 2009... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted August 25, 2017 Share Posted August 25, 2017 Jag borrar lite i vacciner. Vid 18 månaders ålder får vi sen 1982 trippelvaccin mot mässling, påskjuka, rödahund. Innan dess, från 1976 fick vi mässlingvaccin, från 1974 röda hund, var för sig. Det finns misstankar om koppling mellan framförallt mässlingsvaccin och inflammation i matsmältningmaskinen - men man har svårt att komma överens. Others have shown an association between IBD and both childhood vaccines and physical activity[44,52,79]. Thompson and colleagues were the first to suggest that measles vaccination was associated with a 3-fold increased risk of CD and UC compared to unvaccinated controls[80]. Subsequent studies have not confirmed these findings[81,82]. https://www.wjgnet.com/1007-9327/full/v22/i3/1088.htm Men det hjälper väl inte att leta orsak, vi ska hitta hjälp. Får jag utmana dig på 12 månader helt utan komejeri ? Får- och getprodukter är ok liksom rent ko-smörfett (gee/klarnat smör). Får jag lägga till fröer - inklusive sesam (tahini) och kikärter (tillsammans humus) ... , eftersom: ""Och det är här jag blivit omskakad. Gundry är helt inne på tarmflorans betydelse för vårt hälsotillstånd och där han ser läckande tarmar som den huvudsakliga anledningen till uppkomsten av alla våra autoimmuna sjukdomar, inklusive diabetes typ 1 och fetma, när kroppen reagerar på de främmande proteiner som tar sig in i kroppen genom de läckande tarmväggarna som normalt ska förhindra att detta sker. Och då tar han ett steg tillbaka i evolutionen. Övertygande visar han att det som drabbar våra tarmar är en del av växternas urgamla försvar för att inte bli uppätna. De giftiga ämnen som växterna då bland annat använder sig av kallas lektiner, proteiner som lätt binder sockermolekyler på ytan, och som när de lyckas ta sig in i våra kroppar skadar oss på olika sätt. Vårt immunförsvar reagerar på dessa främmande ämnen och till slut kan vi bli väldigt känsliga och tål då inte längre födoämnen med mycket lektiner – vi har utvecklat en överkänslighet mot lektiner helt enkelt."" ""Fröer av olika slag, som inte vill bli uppätna, har normalt mycket lektiner och framför allt i höljet så det sämsta man kan äta är därför enligt Gundry ”hälsosamma” fullkornsprodukter och det är här han ser själva växtparadoxen. Genom kokkonstens införande för 100 000 år sedan lärde sig människan dock att komma tillrätta med vissa av de lektiner som alla växter försvarar sig med. Vad gäller brödsäd av olika slag fungerar tyvärr inte detta. Kokning kan i vissa fall göra lektiner ofarliga men det kräver att man då gör på rätt sätt. Dåligt kokta bönor lär därför vara en av de vanligaste förgiftningsorsakerna i världen. Sojabönor är ”tabu” om de inte har fermenterats – en process som just förstör lektinerna."" http://annikadahlqvist.com/2017/08/16/plantparadoxen/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted September 25, 2017 Author Share Posted September 25, 2017 On 2017-08-25 at 18:24, Erik 2 sade: Jag borrar lite i vacciner. Vid 18 månaders ålder får vi sen 1982 trippelvaccin mot mässling, påskjuka, rödahund. Innan dess, från 1976 fick vi mässlingvaccin, från 1974 röda hund, var för sig. Det finns misstankar om koppling mellan framförallt mässlingsvaccin och inflammation i matsmältningmaskinen - men man har svårt att komma överens. Others have shown an association between IBD and both childhood vaccines and physical activity[44,52,79]. Thompson and colleagues were the first to suggest that measles vaccination was associated with a 3-fold increased risk of CD and UC compared to unvaccinated controls[80]. Subsequent studies have not confirmed these findings[81,82]. https://www.wjgnet.com/1007-9327/full/v22/i3/1088.htm Men det hjälper väl inte att leta orsak, vi ska hitta hjälp. Får jag utmana dig på 12 månader helt utan komejeri ? Får- och getprodukter är ok liksom rent ko-smörfett (gee/klarnat smör). Får jag lägga till fröer - inklusive sesam (tahini) och kikärter (tillsammans humus) ... , eftersom: ""Och det är här jag blivit omskakad. Gundry är helt inne på tarmflorans betydelse för vårt hälsotillstånd och där han ser läckande tarmar som den huvudsakliga anledningen till uppkomsten av alla våra autoimmuna sjukdomar, inklusive diabetes typ 1 och fetma, när kroppen reagerar på de främmande proteiner som tar sig in i kroppen genom de läckande tarmväggarna som normalt ska förhindra att detta sker. Och då tar han ett steg tillbaka i evolutionen. Övertygande visar han att det som drabbar våra tarmar är en del av växternas urgamla försvar för att inte bli uppätna. De giftiga ämnen som växterna då bland annat använder sig av kallas lektiner, proteiner som lätt binder sockermolekyler på ytan, och som när de lyckas ta sig in i våra kroppar skadar oss på olika sätt. Vårt immunförsvar reagerar på dessa främmande ämnen och till slut kan vi bli väldigt känsliga och tål då inte längre födoämnen med mycket lektiner – vi har utvecklat en överkänslighet mot lektiner helt enkelt."" ""Fröer av olika slag, som inte vill bli uppätna, har normalt mycket lektiner och framför allt i höljet så det sämsta man kan äta är därför enligt Gundry ”hälsosamma” fullkornsprodukter och det är här han ser själva växtparadoxen. Genom kokkonstens införande för 100 000 år sedan lärde sig människan dock att komma tillrätta med vissa av de lektiner som alla växter försvarar sig med. Vad gäller brödsäd av olika slag fungerar tyvärr inte detta. Kokning kan i vissa fall göra lektiner ofarliga men det kräver att man då gör på rätt sätt. Dåligt kokta bönor lär därför vara en av de vanligaste förgiftningsorsakerna i världen. Sojabönor är ”tabu” om de inte har fermenterats – en process som just förstör lektinerna."" http://annikadahlqvist.com/2017/08/16/plantparadoxen/ Såg ditt svar först nu. Född före 1974 så jag har haft de flesta barnsjukdomar, inte vaccinerat. Minns i och för sig att jag fick vaccination mot mässlingen, trots att jag hade haft det, eftersom det är så farligt för fostret om man som gravid kvinna får mässlingen... Använder inte sesamfrö i min hummus eftersom jag inte tål dem, bara kikärter, olja, vitlök och kryddor. Har slutat med hummus också nu... Har svårt att hålla i vissa förändringar nån längre period när jag inte ser några förbättringar. Verkligen utmanande att sluta med mjölkprodukter ett helt år...måste nog ta mig en funderare på det... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted September 28, 2017 Share Posted September 28, 2017 Vi som är födda före 1974 fick åtminstone difteri, tetanus, polio och helcellsvaccin mot kikhosta, plus tuberkulos och smittkoppor. Gammaglobulin mot hepatit. Jag tänker att lösningen ligger i ditt svar på min utmaning. Sakerna man inte kan tänka sig vara utan är ofta dom som skadar en mest. Varför? En teori är att kroppen svarar på problem med egen smärtlindring typ endorfin så att vi upplever det onda som positivt och vill ha mer, en mycket elak funktion om det är sant. Utmaningen kvarstår. Om du antar den och du inte blir hjälpt så skänker jag femhundra kr till kostfonden ;-) om det hjälper dig gör du samma sak. Deal? :-) 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted September 29, 2017 Author Share Posted September 29, 2017 11 timmar sedan, Erik 2 sade: Vi som är födda före 1974 fick åtminstone difteri, tetanus, polio och helcellsvaccin mot kikhosta, plus tuberkulos och smittkoppor. Gammaglobulin mot hepatit. Jag tänker att lösningen ligger i ditt svar på min utmaning. Sakerna man inte kan tänka sig vara utan är ofta dom som skadar en mest. Varför? En teori är att kroppen svarar på problem med egen smärtlindring typ endorfin så att vi upplever det onda som positivt och vill ha mer, en mycket elak funktion om det är sant. Utmaningen kvarstår. Om du antar den och du inte blir hjälpt så skänker jag femhundra kr till kostfonden ;-) om det hjälper dig gör du samma sak. Deal? :-) Vaccin mot kikhosta fick inte jag. Ska ta din utmaning under övervägande men behöver nog fundera ett tag till... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted October 13, 2017 Author Share Posted October 13, 2017 Ja till slut så når man väl en punkt där det gäller bära eller brista... Får se hur länge jag klarar det, men nu har jag varit mjölkfri en vecka, förutom att jag använder smör. Magen mår bara så dåligt av att jag petar i den ost, grädde och liknande.. Håll tummarna för mig! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts