ALAT upp, Bilirubin ned

styloo

Recommended Posts

Tog prover precis innan jag började LCHF (2017-02-07):

• P-ALP 0,8
  • P-ALAT 0,43
  • P-Bil tot 34

Hade då förhöjt Bilirubin, vilket jag även hade för två år sedan. då hade jag 40

Ny provtagning efter tre månader på LCHF (2017-05-17):

• P-ALP 0,8
  • P-ALAT 0,68
  • P-Bil tot 14

En sänkning av Bilirubin men en relativt stor ökning på ALAT av någon anledning. Någon som kan förklara varför?

/M

• Like 1

Det intressanta är varför du har haft högt bilirubin, vet du det? Alat kan förändras efter dagsformen lite grann, man får titta på alla levervärdena tillsammans och du ligger ju inom referensvärdet. Kanske din lever har jobbat lite mer den sista tiden med att "pytsa" ut bilirubinet som av någon anledning har varit förhöjt?

• Like 4

"Alaninaminotransferas (förkortat ALAT, internationellt ALT) har som uppgift att katalysera överföringen av en aminogrupp från alanin till en ketosyra. Det är ett enzym som används som klinisk markör för att diagnostisera leversjukdomar."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Alaninaminotransferas

Misstänker stark att det handlar om nybörjare på ketogen kost?

Dvs glukosbrist... som tarvar att man blir tvungen att bilda ketoner utav aminosyror?

"Alanin är icke-essentiell, och bildas av bl.a. pyruvat, men kan också intas via föda, till exempel kött, bönor, fullkorn och mjölkprodukter. Den spelar roll i immunförsvaret, glykolysen och citronsyracykeln, varigenom den förser hjärnan och muskler med energi. I hjärnan kan den verka som signalsubstans."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Alanin

Bilirubin o andra sidan är en nedbrytningsprodukt av röda blodkroppar, dvs främst det hemjärn som finns däri.

"Bilirubin (av latin bilis "galla" och ruber "röd", "rödfärgad") är en avfallsprodukt som bildas när den hemgrupp som finns i röda blodkroppars hemoglobin bryts ner"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bilirubin

Iallafall vanligast är att ökat bilirubin ses vid Hemolytisk anemi.. i allvarliga fall iallafall.

"Vid hemolytisk anemi bryts röda blodkroppar ned i ökad mängd. Nybildningen ökar i de flesta fall också."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hemolytisk_anemi

• Like 3

@Syster: Jag vet inte varför jag har haft högt Bilirubin. Det har aldrig varit någon utredning men jag haft förhöjt i flera år. Fick en kommentar av läkaren att det kan vara gallsten. Jag har aldrig haft gallstensproblem men efter ca 2-3 veckor på LCHF så tror jag att "det kom ut en gallsten" för det var rätt så smärtsamt. =( Har läst på internet att " regelbundet äta fet mat. Då kommer det att bildas mer galla för att lösa upp och bryta ner fettet. Gallgångarna och gallblåsan kommer att spolas igenom regelbundet. Inga stenar lär då hinna bildas, och de stenar man har kan med lite tur sköljas ut i tarmen." Kanske det kan vara en anledning?

@Zepp: Nybörjare stämmer, snart 4 månader på LCHF. Får avvakta lite med ALAT-värdet då. Tack för infon!

• Like 4

21 timmar sedan, styloo sade:

@Syster: Jag vet inte varför jag har haft högt Bilirubin. Det har aldrig varit någon utredning men jag haft förhöjt i flera år. Fick en kommentar av läkaren att det kan vara gallsten. Jag har aldrig haft gallstensproblem men efter ca 2-3 veckor på LCHF så tror jag att "det kom ut en gallsten" för det var rätt så smärtsamt. =( Har läst på internet att " regelbundet äta fet mat. Då kommer det att bildas mer galla för att lösa upp och bryta ner fettet. Gallgångarna och gallblåsan kommer att spolas igenom regelbundet. Inga stenar lär då hinna bildas, och de stenar man har kan med lite tur sköljas ut i tarmen." Kanske det kan vara en anledning?

@Zepp: Nybörjare stämmer, snart 4 månader på LCHF. Får avvakta lite med ALAT-värdet då. Tack för infon!

Bra slutsats, den duger tills vidare och bra kommentar av läkaren oxå!

Anledningen till att jag dunkade på med länkar är.. man blir rätt ofta fundersam och lite åt det Hypokondriska hållet när något värde avviker!

Den hypokondriska tendensen brukar jag bota genom att Googla alla de sjukdomar som man då kan tänkas ha.. och som regel så är det alldeles för få symptom för att vara ett rent sjukligt tillstånd.. då oftast mest troligt ett resultat av individuell variation/variation över tiden och/eller ett resultat av sk Västerländskt leverne!

Det sista upplever jag som det mest allvarliga tecknet.. men tänker hur som helst inte göra något nämnvärt åt.. illafall inte fören jag går i pension?

Hur som helst man brukar oxå kika på ASAT samtidigt och sen då på kvoten ALAT/ASAT!

"Ett prov på aspartataminotransferas (ASAT) mäter mängden av detta enzym i blodet. ASAT finns normalt i röda blodkroppar, lever, hjärta, muskelvävnader, bukspottkörtel och njurar. Nivån av ASAT i blodet är under normala omständigheter låg. När kroppsvävnad eller ett organ som hjärta eller lever är sjuka eller skadade släpps ytterligare ASAT ut i blodomloppet. Mängden ASAT i blodet är direkt relaterad till omfattningen av vävnadsskada. Efter allvarliga skador stiger ASAT-nivåerna i 6 till 10 timmar och förblir hög under cirka 4 dagar. ASAT-testet kan göras samtidigt som ett test för alaninaminotransferas (ALAT). Förhållandet mellan ASAT och ALAT kan hjälpa till att avgöra om levern eller något annat organ har skadats samt huruvida alkoholmissbruk har varit en orsak till leverskadan."

https://werlabs.se/halsokontroll/leverfunktion/asat/

"De individuella ASAT-nivåerna är relaterade till muskelmassan. Maximal fysisk aktivitet ger en ökning med 0,17-0,34 ukat/L. P-piller med östrogen ger en ökning med upptill 0,17 ukat/L."

Oså de vanliga grejerna när det gäller levern främst då alkohol!

• Like 1

• 4 months later...