spiff Posted May 30, 2017 Share Posted May 30, 2017 HJÄLP! Blodfetterna har löpt amok!!!! Hej, Jag har ätit strikt LCHF i två månader och behöver råd angående oroande provresultat. På två månader av strikt LCHF har jag gått från normala blodfetter till riktigt dåliga. Jag tog blodprov innan LCHF och efter två månader, se bilder nedan. Efter att ha läst på noga (tyckte jag ) om LCHFs påverkan på blodfetterna blev jag förfärad över mina resultat. Vad kan ha hänt och vad bör jag göra? Förutom blodfetterna är testresultaten bra, lika eller en aning bättre efter LCHF. Blodsockret var normalt innan och är något bättre nu. Tilläggas kan att jag mått mycket bra under LCHF (även om jag saknat frukt, bär och mer grönsaker.) Jag har inte gått ner mer än ett par 2kg under dessa två månader (troligtvis mest vatten) men inte stressat över det eftersom jag ville börja med att köra renodlat LCHF för att få rättvisande provresultat. Jag har ätit mycket mejeri(mest smör, men även en del grädde och creme fraiche), chark, ägg och rött kött. 1300 KCAL/dag fördelat på kolhydrater 20g, protein 48 g, fett 113g. 2016 påbörjade jag medicinering med Mirtrazapin och åt enorma mängder chips, det förklarar sannorlikt förändringen 2016-2017).Innan LCHF åt jag under ett halvår en (fettsnål) kaloribegränsad diet (viktväktarna). Den gav måttlig viktnegång (jag började med ett BMI som på 31 och var vid övergång till LCHF på 29 ) Jag har använt Ketostix dagligen och enligt dessa oftast legat på 4-8 (om jag inte fuskat vilket hänt några gånger). Min läkare blev förskräckt över resultatet och skickar mig till Dietist. Jag hoppas få träffa en ”uppdaterad” dietist som inte bojkottar lchf och propagerar för svältkost men är verkligen förvirrad. Vad jag förstått borde mina blodfetter bli BÄTTRE av LCHF. Jag har hjärtsjukdomar i familjen (min pappa fick en hjärtinfarkt när han var 40, jag är 40 nu….) 40-år, Tjock och förtvivlad! jag har verkligen hålligt KETO-mat, vad händer!?!?! Hjälp! kolesterol mätvärden.docx Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spiff Posted May 30, 2017 Author Share Posted May 30, 2017 . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted May 31, 2017 Share Posted May 31, 2017 Är du kvinna eller man? Läs mer här http://www.wheatbellyblog.com/2012/06/i-lost-weight-and-my-cholesterol-went-up/ Jag antar att du redan har läst allt här http://www.kostdoktorn.se/kolesterol Mitt kolesterol ligger på 10 ca. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted May 31, 2017 Share Posted May 31, 2017 Utifrån det jag har läst (ganska mycket) om kolesterol finns det inget alarmerande i dina kolesterolvärden. Dessutom har jag förstått det så att kolesterolvärdena förbättras med tiden. Och då syftar jag främst på triglycerider (som ska vara ett lågt värde) och HDL (som gärna får vara ett högt värde). LDL ska man tydligen inte bry sig om så mycket. Men läs gärna vad Perlmutter har att säga om LDL (tips från Annika Dahlqvist). När det gäller kolesterol allmänt är Uffe Ravnskov en bra och synnerligen påläst källa. Fråga gärna din läkare/dietist vad hen anser vara fel på den forskning som exempelvis Ravnskov hänvisar till. Om du inte får något tydligt svar är sannolikt slutsatsen att läkaren/dietisten inte är tillräckligt påläst. Själv har jag nog ungefär samma kolesterolvärde totalt som du, men kanske lite bättre triglycerider och HDL, och högre LDL-värde. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pompe Posted May 31, 2017 Share Posted May 31, 2017 Dina värden ser ut att ha blivit bättre :-) Triglycerider neråt, HDL uppåt och LDL spelar faktiskt ingen roll - jo möjligen så ger ett högt LDL skydd mot allt möjligt... Läs Uffe Ravnskovs böcker om kolesterolmyterna! Och strunta i vad vårdpersonalen (och isynnerhet dietister) säger - hittills har dom verkligen inte lyckats med att få bukt på varken fetma, hjärt- och kärlsjukdom, cancer eller diabetes. Allt har gått åt fel håll under dom senaste 50 åren så jag ger inte mycket för deras råd... Förresten så mår du ju själv bättre och då är du säkert också friskare :-) Att "vårda kolesterolvärden" (utan att få bukt med sjukdom/dödlighet mm) som sjukvården sysslar med är faktiskt ganska korkat. Lite som att säga att om kartan och verkligehetn inte stämmer överens så är det kartan som är rätt och verkligheten behöver ändras... 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted May 31, 2017 Share Posted May 31, 2017 Jag kan tyvärr inte öppna filen och se dina värden, men om jag inte minns helt fel så brukar värdena gå upp i början för att sedan sjunka. Makens värden var bättre efter 2 år. Sen tycker jag att det ser ut som att du äter för lite överlag. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post POS Posted May 31, 2017 Popular Post Share Posted May 31, 2017 Först; 2 månader på strikt LCHF är väldigt kort tid. Blodfetterna kan förändras väldigt mycket under den initiala perioden när man byter till LCHF. Du bör äta LCHF 6-12 månader innan man kan göra någon vettig bedömning av blodfettsvärdena. Med det sagt så är detta min tolkning av dina värden, baserat på det jag läst i ämnet.* HDL: Helt ok. Bör vara högt och och ditt värde har gått upp något från tidigare. Ref. värden på mitt sjukhus är 0,8-2,1. Efter perioden 6-12 månader med strikt LCHF så kommer troligtvis detta värde gått upp. Värden över 2 eller 3 är inte ovanliga och som sagt ju högre desto bättre. * Trigl. Ska vara lågt, helst under 1. Ditt värde ser ut att ha minskat under denna 2-månadersperiod, vilket är bra. Det finns en god korrelation mellan lägre andel kolhydrater ger lägre triglyceridvärde. Så häng i ett tag till med LCHF så kommer detta värde ha sjunkit ännu mer. Med ett värde under 1 indikeras att man med stor sannolikhet inte har några små, oxiderade LDL-partiklar (sdLDL) vilket anses vara det som är roten till att LDL kallas för "det onda kolesterolet". Stora "fluffiga" LDL-partiklar är ofarliga, ja till och med fördelaktiga enligt vissa forskare. * TotK/HDL: Din kvot är 5,5. Bör vara lågt, helst under 6. När ditt HDL går upp kommer troligtvis denna kvot bli ännu bättre, men som sagt allt under 6 är att anse som bra. * Trigl/HDL: Din kvot är 0,71. Bör vara lågt, helst under 0,87. Igen, ett bra värde. * Remnant kolesterol: Räknas fram enligt formeln TotK-HDL-LDL. Bör helst vara under 0,78, gärna under 0,5. Du har ett värde på 0,5. Igen, bra. * LDL beräknas oftast enligt Friedewalds formel (från 1972), men den är tyvärr en dålig uppskattning för personer med låga trigl och högt HDL. För att råda bot på detta utförde man därför i Iran 2008 en forskning som ledde fram till en annan bedömningsformel som anses bättre, speciellt för personer med låga trig. och högt HDL. Enligt denna formel är ditt LDL 5,5, Fridew. gav ditt värde till 5,8 (ref. interv på mitt sjukhus är 1,4-4,7). Men LDL-värdet är ganska ointressant speciellt så länge trigl.- och HDL-värdena är bra, se kommentaren under triglyceriderna angående sdLDL. Läs mer här https://www.thecalculator.co/health/LDL-Calculator-683.html * TotK är bara ett värde på "blandningen" av partiklar, helt ointressant som enskilt värde förutom i beräkningar av några kvoter för att få reda på fördelningen av ingående partiklar. Så jag kan inte se att dessa värden skulle vara särskilt alarmerande. Men vården tittar i stort sett bara på Totalkolesterolet och LDL-värdet. För det är det man kan påverka med piller/statiner. Men de har en rad otrevliga biverkningar för de flesta. 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted May 31, 2017 Share Posted May 31, 2017 Dina värden löper inte amok. ...och testvärden varierar ....det kan finnas tusen förklaringar till det ....så trender kan nog bara ses över längre mätserier. Men det är inte konstigt att du blir oroad om du har hjärtsjukdom i familjen. Du skulle kunna testa att äta mer typ avokado/lax/olivolja och minska på mejerierna. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
POS Posted June 1, 2017 Share Posted June 1, 2017 Anna Sparre har ett nytt inlägg angående en ny studie som visar att högt LDL inte är något skäl till oro, utan snarare fördelaktigt vad gäller risken för kärlskador i hjärnan. Och att om man ska bekymra sig för något är det att se till att triglyceridvärdet hålls lågt. Det senare värdet påverkas starkt av mängden kolhydrater i kosten (HDL, som man vill ha högt, påverkar man genom att öka mängden fett i kosten). http://4health.se/hogre-ldl-kolesterol-mindre-risk-for-karlskador 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
peter jonsson Posted June 2, 2017 Share Posted June 2, 2017 OBS, viktigt att du testar dig samma tid på dagen varje gång och att du levt "normalt" enligt dina rutiner dagen innan testet. Har du utsatt dig för träning eller stress eller sömnlöshet får du andra värden på testerna jämfört med om du inte har gjort det. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
annakopp Posted June 4, 2017 Share Posted June 4, 2017 kanske aeta lite mer aen 1300cal om dagen: http://www.everydayhealth.com/weight/fewer-calories-stalls-metabolism.aspx jag gjorde samma fel, och fick skoeldkoertelproblem och naer jag boerjade aeta mer gick jag ner i vikt igen 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spiff Posted June 4, 2017 Author Share Posted June 4, 2017 Hej Alla, tack för att ni engagerar Er! jag är kvinna o 40 år, med en nackskada som hindrar mig från att träna mig stark och trött, mao jag har mycket låg aktivitetsnivå, därav ett lågt kalori-intag (ca 1300 Kcal/dag). Jag ska läsa alla era länkar med tips och bli en baddare på det här med Kolesterol INNAN jag då träffa en dietist (när det nu blir). Det är knepigt att veta hur man ska tänka när man får olika direktiv från olika håll En fråga som slår mig är att jag inte ser några kommentarer kring apo-A/apoB-kvoten. Jag trodde att den var ett "modernt" och bra sätt att bedöma hur farligt stora vissa kolesterolpartiklar var. Min har ju blivit sämre. Det var främst DET som oroade mig. Tack så länge! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 5, 2017 Share Posted June 5, 2017 10 timmar sedan, spiff sade: Hej Alla, tack för att ni engagerar Er! jag är kvinna o 40 år, med en nackskada som hindrar mig från att träna mig stark och trött, mao jag har mycket låg aktivitetsnivå, därav ett lågt kalori-intag (ca 1300 Kcal/dag). Jag ska läsa alla era länkar med tips och bli en baddare på det här med Kolesterol INNAN jag då träffa en dietist (när det nu blir). Det är knepigt att veta hur man ska tänka när man får olika direktiv från olika håll En fråga som slår mig är att jag inte ser några kommentarer kring apo-A/apoB-kvoten. Jag trodde att den var ett "modernt" och bra sätt att bedöma hur farligt stora vissa kolesterolpartiklar var. Min har ju blivit sämre. Det var främst DET som oroade mig. Tack så länge! Bra, du är iallafall påläst nog för att för att göra rätt bedömning av olika riskfaktorer.. APO-kvoten är den främsta indikationen för femårig CVD! En annan riskfaktor är att du är 40.. en skyddsfaktor är att du är kvinna! Det ena tar däremot inte alltid bort det andra! För det första så skall vi ha klart för oss att olika submarkörer handlar om statistik.. statistik främst från epedemiologiska studier! Epedemiologiska studier är inte skit per se.. även om olika tolkningar av dessa kan vara skit.. iallafall i bland.. samtidigt som man skall hålla som en tanke att de tenderar att tangera olika problematiska symptom! Jodå, din APO-kvot är dålig, det såg både du och jag direkt! Grejen med APO-b och LCHF är att i förstone komma åt Hyperinsulinemi! Och själva anledningen till det är att det som oftast visar sig som kroniskt förhöjdt blodsocker.. som i sin tur tenderar att stimulera levern att producera mer VLDL! En annan grej är att du har fattat, (hoppas jag iallafall?) är att om man är lågaktiv så bränner du inte av lika mycket glukos eller kalorier heller för den delen! Menna.. som lågaktiv så har man i princip två olika energisubstrat, glukos eller fett! Grejen är att vi som art har problem med att dels lagra och dels förbruka glukos! För man bör förbruka en hel del glukos innan man fyller på med mera, för annars så finns det ingen ytterligare plats att lagra dessa! Såå, det lättaste för oss lågaktiva är att kutta kolisar, främst de mest uppenbara/onödiga/godis/läsk/annat som kan betraktas som njutningsmedel! Man kan således oxå reducera potatis/ris/pasta/mjöl.. iallafall begränsa det till en matsked per måltid! Och det glada budskapet är att du i princip kan öka på grönsakerna, göra dessa till en stor del av din portion volymmässigt! Allt det där/här är således oxå epedemiologiskt, sett till hur det funkar på större befolkningsgrupper. 1300 Kcal låter rätt lågt hur som helst, har du kollat för Hypothyreos? Sen så till din medicinering, den kan oxå ställa till det, men vi antar väl att den är nödvändig? Men jag inbillar mig snarare att det är själva orsaken till att du behöver medicinera som är ett större problem? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts