Jump to content

Orolig över mina värden

Recommended Posts

Hej!

Har gått på strikt LCHF (under 20 g kolhydrater) i två månader utan att fuska. Har följt ketona veckomenyerna. Är 181 cm lång och väger 74 kg.

Fastar 16:8 varje dag i veckan. Anledningen till strikt LCHF och fasta är att jag mår väldigt bra av det och tror att det är över lag bra för mig.

Fick idag svar på blodprov som jag tog förra veckan.

P-kolesterol var 10,7 och ska enligt provsvaret jag fick ligga mellan (3,3-6,9)

fP-Triglycerider var 3,93 (0,45-2,6)

P-LDL kolesterol dir var 6,2 (1,4-4,7

P-HDL-Kolesterol var 1,4 (0,8-2,1)

Kollade idag för fösta gången av ketoner med urinsticka och jag ligger runt 1,5 och alltså inte optimalt 3.0 där man bör ligga.

Har inte kunskap nog för att avgöra om det värdena säger är dåligt och farligt. Enligt de riktvärden som vårdcentralen har och som stod i provsvaret ligger jag ju rejält över några av värdena.

Tar tacksamt emot information om vad som gäller.

Ha det gott, Jörgen.

Strunt i alla värden! Din kropp har inte ställt om sig till fettdrift och då ser värdena ofta märkligt ut. ta ett nytt prov tidigast om ett halvår eller år. Ketoner, dvs den keton som man hänvisar till när man vill ha ett visst värde, betahydroxibutyrat, kan endast mätas i blod, inte i urin! Urinstickan säger inget meningsfullt alls mer än så här i början där de indikerar att din kropp har börjat tillverka ketoner, men din kropp har inte lärt sig använda dessa. Det är därför du kissar ut dom! När din kropp går på fettdrift komemr den att använda ketoner och du kommer inte längre kissa ut något. 

Ang kolesterol hade vi precis för nån dag sen en liknande fall. Läs den tråden. Eller det här: http://4health.se/hogre-ldl-kolesterol-mindre-risk-for-karlskador

• Like 3

10,7/1,4=7,64.. det är inte bra, det bör ligga på 6 helst väldigt mycket under!

Och triglycerierna bör ligga på max 1,7!

Allt pekar mot metabolt syndrom!

Om man får lov att fråga vad hade du för värden innan?

Iallafall.. det är inte helt ovanligt att Tot-C brukar stiga iomed LCHF, och det brukar för det mesta kunna förklaras medels högre HDL-C!

Däremot så brukar triglycerider sjunka som en sten!

Och X-C .. framförallt Tot-C/HDL-C brukar säga en (1) sak, medans triglycerider säger något helt annat.

• Like 2

5 timmar sedan, Zepp sade:

10,7/1,4=7,64.. det är inte bra, det bör ligga på 6 helst väldigt mycket under!

Och triglycerierna bör ligga på max 1,7!

Allt pekar mot metabolt syndrom!

Om man får lov att fråga vad hade du för värden innan?

Iallafall.. det är inte helt ovanligt att Tot-C brukar stiga iomed LCHF, och det brukar för det mesta kunna förklaras medels högre HDL-C!

Däremot så brukar triglycerider sjunka som en sten!

Och X-C .. framförallt Tot-C/HDL-C brukar säga en (1) sak, medans triglycerider säger något helt annat.

Det var några år sedan jag kollade mig och då var alla värden inom normalgränsen. Då åt jag inte LCHF.

Är inte kunnig inom det här men hur kan man ha metabolt syndrom när man inte äter mer än 20 g kolhydrater/dag?

• Like 2

4 timmar sedan, Jörgen Corneliusson sade:

Det var några år sedan jag kollade mig och då var alla värden inom normalgränsen. Då åt jag inte LCHF.

Är inte kunnig inom det här men hur kan man ha metabolt syndrom när man inte äter mer än 20 g kolhydrater/dag?

Som jag förstår det har du inte ätit LCHF mer än en kort tid? Metabola syndromet är som jag uppfattar det ett samlingsbegrepp för ett antal olika symptom som alla bottnar i samma ursprung, dvs västerländskt leverne med för mycket kolhydrater, för lite fett, för mycket mat generellt, för lite rörelse, hormonstörande kemikalier mm. Det tar tid att återhämta sig och hitta allt som påverkar (själv rotar jag bland hormonerna nu eftersom vikten är "normal" men fläsket sitter kvar på buken). Sedan tror jag värdena ändras initialt; innan jag började med LCHF låg mina värden inom referensvärdena. Efter 11mån på LCHF låg flera av "fettvärdena" som förhöjda men nu, drygt 6år senare, är alla värden tillbaka inom referensvärdena igen.

• Like 7

18 timmar sedan, Jörgen Corneliusson sade:

Det var lika för mig.. när jag var yngre så var värdena bättre.. när jag passerade 40 blev de allt mer sämre!

Dvs när man når medelåldern så summeras både genetiska och livstilsfaktorer!

• Like 1