Popular Post Cederulla Posted June 7, 2017 Popular Post Share Posted June 7, 2017 Hej Alla! Skulle vara intressant att få en kort presentation av alla Er som kommer med goda råd och intressanta diskussioner. Kanske speciellt ni stammisar. Kan ju börja själv om än inte ngn stammis ännu. Kvinna med ett stort intresse för medicinska frågor. LCHF sedan 2009, för att hjälpa min lite överviktiga man. Fast sedan dess. Arbetat på kliniskt kemiskt lab i många år. De senaste åren som personalvetare. Nu gått i pension. Intressen i övrigt, mat, vin, litteratur och bad i alla former. 13 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Effie Posted June 7, 2017 Popular Post Share Posted June 7, 2017 Jag är stammis, men försöker vara försiktig när jag ger goda råd. Har ätit LCHF sedan 2007, och inte fått de effecter jag hoppats på (25 kg skulle jag inte sakna). Men jag mår bra av, och trivs med, LCHF. Utbildning: Humanist halvklassiker (gymnasiet) och internationell ekonomi. Arbetar med IT på stor bilfabrik på Hisingen. (Bor på Hisingen också.) Ingen som helst medicinsk utbildning alltså. Men alltid nyfiken att få lära mer, och har last på lchf-fora I drygt tio år. Testar gärna olika metoder för att se om det funkar på mig (blodgruppsdiet: nej. Äggfasta: nej. Vanlig fasta: är nog lite för stressed nu; väntar med det). Är typen "har för mig att jag last någonstans att" - jag kommer alltså inte med källor och länkar, utan med vinklingar och tankar som jag hoppas att någon annan kan bekräfta eller vederlägga. Sambo sedan några år. Han äter inte LCHF, och förstår inte varför han skulle. Mina tre barn är utflugna. Intressen? Böcker, squaredans, folkdans, historia och arkeologi, resor, god mat, språk, att skriva, att lära och analysera, att sjunga (I kör)...tiden räcker inte till, så jag vill gå ner I arbetstid, inför pensionen (men jag misstänker att den inte skulle räcka ändå). Och jag gillar att skratta. 13 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Bengt Nilsson Posted June 7, 2017 Popular Post Share Posted June 7, 2017 Data-nörd (arbetat med datorer sedan 1983) som även blivit kost-nörd. Ingen utbildning inom kost eller medicin. Vid mina kost- eller hälso-rekommendationer brukar jag hänvisa till andra (artiklar på hemsidor eller filmer på Youtube). 14 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post stoscha Posted June 7, 2017 Popular Post Share Posted June 7, 2017 http://www.kostdoktorn.se/?s=Björnör Jag har ingen utbildning inom kost men har märkt stor skillnad på mej själv när det gäller hälsa. Jag är fortfarande en rultig kärring men viktstabil. Jobbar som spindeln i nätet med projekt och är trädgårdsnörd på fritiden. Maken är handikappad pensionär och äter snällt det jag lagar till eftersom hans kunskaper är på nivån att han kan lyckas med att bränna vid tevatten ? Han gick ner mycket i början men i och med att han numera är i stort sett fysiskt orörlig har han gått upp hälften igen 12 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Zepp Posted June 7, 2017 Popular Post Share Posted June 7, 2017 Mm.. iomed att jag främst kommer med dåliga råd så kanske jag inte faller in i den tänkta kategorin? Typ, det är kalorierna i slutändan hur som helst, ät riktig mat 1-3 gånger om dagen inget däremellan, laga all din mat själv från de bästa råvaror du får tag på och har råd med, det är inget magiskt med ketos, om man är lågaktiv rör på dig.. osv! Personalvetare intressant, det är oftast en rätt ovanlig personlighetstyp som blir personalvetare.. dvs det är rätt få som har de förutsättningarna! Här har du en kollega; http://www.tommytappar.se/ Iallafall.. jag har ingen som helst medicinsk utbildning.. ibland kan det vara en fördel.. framförallt när man läser studier på mat och hälsa.. för allt för ofta så dras det fel slutsatser av undermåliga studier.. och då är det enklare att bara läsa tabellerna utan några som helst fördomar och komma fram till flera alternativa slutsatser. Och jag har en Högskoleexamen i industriell teknik, samt jobbar på ett företag som är underleverantör till samma företag som Effie jobbar på samt flera andra bland annat ett liknande stort i Södertälje, bägges stora underleverantörer och numera alltmera oxå åt deras Kinesiska partners/fabriker! Och inte nog med det, jag är fackligt förtroendevald, närmare bestämt ordförande. Och jag kan bestämt avråda från att bli fackligt förtroendevald, det är främst oavlönat merabete.. och man får främst hantera problem oså får man sen oxå kritik från medlemmarna! Menna, men någon skall även göra skitjobbet och det bangar jag inte för! Och jag ställer min plats till omval varje år.. samt hoppas på att någon annan axlar den rollen och tar ansvaret! 12 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Cleppa Posted June 7, 2017 Popular Post Share Posted June 7, 2017 Vet inte om jag kvalificerar in mig men ger ju en del framför allt tränings råd. 50 plusare som jobbar med IT ( fast jobbar som chef så väldigt lite handson...) Men brinner för att lyfta och utveckla både personal och verksamhet. Tränar mycket och väldigt kost intresserad. 12 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Ethel Posted June 7, 2017 Popular Post Share Posted June 7, 2017 Jag heter både Ethel och Loberg, jag brukar florera nån enstaka gång på Kostdoktorns kommentarsfält med mitt fulltaliga namn. Blev LCHF-are 2009 då jag föll pladask, för Lars-Erk Litsfeldts "Ät fet mat och bli frisk och smal" trots att jag aldrig haft en sjukdag eller övervikt. Men detta var helt överväldigande läsning och jag vill ju behålla min hälsa även resterande tid. Jag är en oförbätterlig kroppsarbetare, har pysslat i restaurangkök och röjt med fabriksstädning, jag var nog den enda som instiftade avloppets dag i fabriken, golvbrunnar skulle rensas så långt armen räckte. Försökte mig på ett tio veckors projekt där knepiga besparingsfrågor skulle lösas på jobbet, sittandes framför en dator. Det var det mest förslöande jag någonsin gjort. Även jag har jobbat fackligt genom hela arbetslivet, upplever det som mycket berikande, det ger ett extra stödben livet ut. 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MariaF Posted June 7, 2017 Popular Post Share Posted June 7, 2017 Elingenjör till yrket, sedan några år ruskigt fascinerad av skrytbyggena från elektricitetens barndom och hänger gärna på von Klopps websida. Hamnade inom tekniken för att självförtroendet som tonåring inte räckte till att bli läkare, som jag egentligen ville men jag ville ju vara lite annorlunda ändå. Har dock behållit mitt intresse för hälsofrågor genom livet, är strax under 50 nu. Sedan nåt år är jag även MAF-frälst, något jag tackar jesper för. Föll pladask för konceptet. Gillar när det blir logiskt. Säger som Effie: "har för mig att jag läst nånstans..." Försöker fatta välgrundade beslut men minns inte alltid varför/anledningarna bakom beslutet. Har ägnat mig en del åt "sökande" i livet, både spirituellt och mer kroppsligt. Det första såg till att jag till slut vågade bilda familj, det andra att jag hittade LCHF. De sista åren har jag försökt hitta balans i livet, något som inte alltid är lätt och jag tackade nej till en chefstjänst för en tid sedan. Har jobbat en del fackligt och är nog rätt obstinat... Har två tydliga delpersonligheter; På jobbet plockar jag fram Kax-Fia och hemma är Bullbakande Mormorn aktiv. Har valt att vara ganska oanonym på nätet; vill inte falla i fällan att säga/skriva nåt jag inte kan stå för i verkligheten. 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post The Biochemist Posted June 7, 2017 Popular Post Share Posted June 7, 2017 Vilken kul ide singoalla. Jag är biokemist och fd läkemedelsforskare. Var oerhört intresserad av idrottsnutrition som liten och ville bli läkare för att förstå människokroppen och lösa gåtor med obotliga sjukdommar. Men precis när jag skulle söka till Universitetet såg jag en film, lorenzo's oil, som ändrade mitt val till biokemi. Om du inte sett filmen (från 1991 med Nick Nolte i huvudrollen) så gör det. Verklighetsbaserad historia om en far som slåss mot läkare och FDA för sin sons överlevnad. Under studietiden skrev jag även artiklar inom kost och träning för några "hälsotidningar". På den tiden var det dåligt betalt och med dyslexi väldigt mycket slit för att få ihop en artikel. Blev efter examen rekryterad till ett forskarteam hos ett privat läkemedelsföretag. Efter ett några år i läkemedelsindustrin fick jag äntligen mitt drömprojekt. Ansvarig kemist för att ta fram en ny molekyl mot en obotlig sjukdom med 100% dödlighet. Efter 5 år lyckades vi med detta men samtidigt hade jag börjat komma till insikten att fler och fler blir sjukare snabbare än vi hinner skapa nya läkemedel. Kanske vore det enklare om folk inte blev sjuka till att börja med Hoppade över till idrottsnutrition och kosttillskott. Jobbade med nya produkter samt utbildade allt från personalen på ICA till läkare på Karolinska samt landslagsatleter. Privat har jag tränat en hel del kampsport och även varit landslagscoach. Som tävlande i viktklasser har man testat alla dieter som finns. Upptäckte LCHF av misstag på 90-talet. Skulle testa egenpåhittad diet inför en tävling. Tanken var att äta mycket fett ett par veckor för att öka antalet enzymer som förbränner fett och sedan gå över till en låg kalori fettsnål diet och då skulle kroppen fortsätta bränna kroppsfett. Det fungerade men upptäckte samtidigt att det mesta av vikten hade jag tappat redan innan fasen med kalori-restriktion. Samma termin lärde vi oss om fettförbränningen och ketoner på biokemin så då kopplade jag ihop allt och fattade vad som hänt. Startade för något år sedan Black Belt Nutrition och har varit med på en del podcast och annat inom det temat (I huvudsak i Amerikanska medier). Det populäraste kapitlet i Black Belt Nutrition bland läsare har varit det om ketogen kost så under sommaren kommer en helt ny produkt med en djupdykning inom ketogen diet. 13 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Bitte Posted June 8, 2017 Popular Post Share Posted June 8, 2017 LCHF sedan -09, kostrådgivare, driver Smarta Diabetiker ihop med tre andra eldsjälar, arrangerar Europas första internationella low-carb event (The Low Carb Universe) nu i november samt jobbar för Kostfonden. Jag brinner verkligen för kost och hälsa, jag lever i det här 24/7. Någon kostrådgivning blir det dock sällan nu för tiden, det har mer utmynnat sig i att jag jobbar för att andra ska kunna dela med sig av sin kunskap. Hur och vad jag gör kvittar, huvudsaken är att jag får jobba med något jag verkligen känner starkt för. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Jamtlandstjej Posted June 8, 2017 Popular Post Share Posted June 8, 2017 Lärare i 20 år, sen utbildade jag mig till byggingenjör. Har jobbat med lite olika varianter av det i 3,5 år men nu har jag sagt upp mig och går tillbaka till lärarjobbet. Gillar ingenjörsjobbet (entreprenadingenjör just nu) men en galen omorganisation på jobbet gör att jag ser betydande risker med att gå in i väggen igen, och det är jag inte intresserad av... Varit intresserad av kost och hälsa hela livet. Läst mycket men ingen formell utbildning. Utbildad undersköterska (förutom lärare och ingenjör) så en viss insikt i den sidan också. Haft problem med min mage sen barnsben men fick hjälp att hitta vad det var först när jag närmade mig 40 år. Ätit relativt strikt LCHF sen 2009 men kolhydratreducerat sen 2001. Åt ris och majs de första åren. Jobbar fortfarande med att hitta det optimala sättet för mig att äta, för att få magen att må bra - använder mig själv som försökskanin! 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Annika Rane Posted June 8, 2017 Popular Post Share Posted June 8, 2017 Numera ger jag inte så många goda råd, men läser och håller koll bland trådarna. Att bli aktiv på Kostdoktorns forum var nog mitt första steg in i LCHF-världen och därifrån har det ena givit det andra. Kostrådgivarutbildning, moderator här på forumet, frilansöversättare för Kostdoktorn, många nya goda vänner och numera heltidsanställd som redaktör på Kostdoktorn. Från början lärare, senare förskolechef och nu alltså skribent på heltid. Älskar mitt jobb, lever och andas LCHF i princip dygnet runt <3 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted June 9, 2017 Share Posted June 9, 2017 Vet inte om jag vill kalla mig 'stammis' precis, hänger mest i kulisserna här. Mitt vuxna liv började med att jag blev civ.ing. väg- och vattenbyggnad. Nu vid 55+ har jag varit lika många år hemmafru som ingenjör, och där emellan både torpare med får samt hotell- och restaurangägare. När barnen var små/yngre/lite större bodde vi flera år i södra Frankrike. Min man och jag såg ljuset samtidigt en kväll framför tv:n. Tim Noakes, Ann Fernholm och Kostdoktorn hade föreläsning på Kunskapskanalen. Sen den kvällen har vi inte ätit kolhydrater (typ ). Tack och lov hann vi precis indoktrinera barnen innan de blev fööör stora/flyttade hemifrån, så nu äter även de LCHF frivilligt (med enstaka undantag). Till skillnad från Zepp, så tror jag mer på insulinhypotesen än kalorier ut och in. Jag är nämligen själv ett levande bevis på att det är så. Jag brukar roa mig med att försöka gissa vad ni olika medlemmar har för jobb och ålder och intressen. Ska bli kul att se om nåt stämmer in. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted June 9, 2017 Author Share Posted June 9, 2017 Tack alla ni som gett er tid att berätta om er själva. Skulle gärna bjudit er på en fest uppe i Umeå. Vi skulle ha mycket att diskutera. Ha det gott. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted February 17, 2022 Share Posted February 17, 2022 Hittade den här tråden när jag letade efter något helt annat. Trevlig. Min presentation stämmer väl fortfarande ganska bra, förutom att jag slutat jobba på bilfabriken, kallar mig pensionär...och skribent. Skriver (än så länge) bara på Facebook och bloggar...och jo, ett kåseri i G-T en gång. Jag är dålig säljare. Och har kanske lite för många järn i elden. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted February 18, 2022 Author Share Posted February 18, 2022 Ja det var ju ett tag sedan, tror att det finns fler, som nu skulle kunna skriva en liten presentation. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted February 18, 2022 Share Posted February 18, 2022 Ja jag kan väl också uppdatera! Var i skolans värld, den kommunala, bara till sista november 2017. Sen har jag jobbat på universitetet som lärare och programansvarig för Byggingenjörsprogrammet! Jobbar fortfarande med att försöka hitta den optimala kosten för just min mage... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts