Jump to content

Jag står still och stampar...

ehmmmmmm
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jag är en tjej på 24 år som började äta lchf för ungefär en månad sen. Jag äter strikt och "fuskar" aldrig. Jag har varit väldigt noggrann med allt jag äter sedan jag började och följt alla kostdoktorns råd. Första veckan gick jag ner 2 kilo direkt men sedan dess har jag inte gått ner någonting, har alltså nu 3 veckor helt utan viktminskning. Jag har börjat röra på mig lite grand för att jag tänkte att det skulle kunna påskynda viktminskningen, men ingenting händer. Vad gör jag för fel? Alla artiklar jag läst pratar bara om att kvinnor över en viss ålder som är i klimakteriet kan ha svårare med att gå ner i vikt men jag är som sagt bara 24 år och dessa artiklar har inte hjälpt mig.

Tar tacksamt emot tips på vad det är jag gör för fel, börjar känna mig less.

Välkommen till forumet! Hur mycket övervikt bär du på? (Ju mindre desto svårare.) Äter du mycket mejerier? Nötter? Har du en stillasittande vardag? Några kända sjukdomar som kan påverka? Berätta gärna mer om hur du gör så kan du säkert få en massa tips!

• Like 6

2 timmar sedan, ehmmmmmm sade:

Hej,

Jag är en tjej på 24 år som började äta lchf för ungefär en månad sen. Jag äter strikt och "fuskar" aldrig. Jag har varit väldigt noggrann med allt jag äter sedan jag började och följt alla kostdoktorns råd. Första veckan gick jag ner 2 kilo direkt men sedan dess har jag inte gått ner någonting, har alltså nu 3 veckor helt utan viktminskning. Jag har börjat röra på mig lite grand för att jag tänkte att det skulle kunna påskynda viktminskningen, men ingenting händer. Vad gör jag för fel? Alla artiklar jag läst pratar bara om att kvinnor över en viss ålder som är i klimakteriet kan ha svårare med att gå ner i vikt men jag är som sagt bara 24 år och dessa artiklar har inte hjälpt mig.

Tar tacksamt emot tips på vad det är jag gör för fel, börjar känna mig less.

Förmodligen så gör du inga fel alls och de första kilona var vatten i princip.. det andra är att du är 24 år, du har kanske lite för stora förväntningar?

Artiklarna som du läst handlar mest troligt om personer som inte tog tag i sitt matintag/livstil när de var i din ålder?

Iallafall, kör på ett tag till, lär dig lite nya recept, fortsätt att röra på dig och kom igenom själva omställningen!

Den första omställningen är oftast enkel iomed att det tar cirka några veckor, den andra är jobbigare iomed att den handlar om den mentala biten!

Nu så vet jag över huvudtaget inte om du ens behöver gå ner i vikt.. eller om det bara handlar om att forma om kroppen till något mer estetiskt?

Iallafall.. iomed att du är 24 så utgår jag från att det estetiska är en viktig faktor?

Då har jag två råd,, fortsätt med LCHF och fortsätt att röra på dig!

Det första rådet, (LCHF) handlar om metabolism, homeostas, fettlagring och förhoppningsvis bättre förmåga att kunna leva utav dessa mellan måltiderna (kalorier)!

Det andra som oftast handlar om muskulär uppbyggnad handlar om att muskler på rätt ställe är snyggare än fett på fel ställen!

• Like 6

On 6/7/2017 at 5:11 PM, MariaF said:

Välkommen till forumet! Hur mycket övervikt bär du på? (Ju mindre desto svårare.) Äter du mycket mejerier? Nötter? Har du en stillasittande vardag? Några kända sjukdomar som kan påverka? Berätta gärna mer om hur du gör så kan du säkert få en massa tips!

Tack!

Jag väger ca 20kg för mycket i förhållande till min längd och har ett midjemått som ligger 8 cm över det rekommenderade när man pratar om hälsorisk. Jag har slutat att dricka mjölk efter att jag läst att det kan påverka vikten och jag äter inte fil/yoghurt eller något sånt. De mejeriprodukterna jag äter är smör, grädde, ost och olika såsgrunder som turkisk yoghurt och creame fraiche. Köper alltid de som har mycket fett då jag läst att dessa är de bästa.

Ja, jag är student så det blir ganska mycket stillasittande. Tror du detta är ett problem?

Jag har tidigare ätit sertralin (antidepressiva) och gick upp väldigt mycket i vikt medan jag åt det. Slutade dock med dem för ett par veckor sedan och enligt min läkare så är substansen ur kroppen redan efter ett par dagar även om den mentala omställningen tar lite längre tid. Jag vet inte om detta kan påverka? Jag har också funderat på om det kan vara så att jag kanske har hypotyreos och att det är därför det är svårt för mig att gå ner. Men även här är jag osäker.

om du har några tips tar jag tacksamt emot dem!

• Like 1

On 6/7/2017 at 5:57 PM, stoscha said:

Har du kollat måtten också? Jag gick inte ner ett gram på 3 år men minskade två storlekar och det är väl huvudsaken

Japp! Jag har mätt väldigt noggrant sedan första dagen (mäter en gång i veckan) och där har det hänt lite lite grand. Har minskat ett par centimeter kring midjan men resten av måtten är i princip oförändrade tyvärr. Självklart är jag glad för 3 cm runt midjan, men trodde ändå att det skulle hända mer...

• Like 1

On 6/7/2017 at 7:34 PM, Zepp said:

Förmodligen så gör du inga fel alls och de första kilona var vatten i princip.. det andra är att du är 24 år, du har kanske lite för stora förväntningar?

Artiklarna som du läst handlar mest troligt om personer som inte tog tag i sitt matintag/livstil när de var i din ålder?

Iallafall, kör på ett tag till, lär dig lite nya recept, fortsätt att röra på dig och kom igenom själva omställningen!

Den första omställningen är oftast enkel iomed att det tar cirka några veckor, den andra är jobbigare iomed att den handlar om den mentala biten!

Nu så vet jag över huvudtaget inte om du ens behöver gå ner i vikt.. eller om det bara handlar om att forma om kroppen till något mer estetiskt?

Iallafall.. iomed att du är 24 så utgår jag från att det estetiska är en viktig faktor?

Då har jag två råd,, fortsätt med LCHF och fortsätt att röra på dig!

Det första rådet, (LCHF) handlar om metabolism, homeostas, fettlagring och förhoppningsvis bättre förmåga att kunna leva utav dessa mellan måltiderna (kalorier)!

Det andra som oftast handlar om muskulär uppbyggnad handlar om att muskler på rätt ställe är snyggare än fett på fel ställen!

Jag tror absolut att jag har lite för stora förväntningar. Min pappa har ätit lchf i tre månader nu och gått ner hela 15kg på den tiden så jag tror att jag kan ha gått in i detta med lite för höga förhoppningar. Hans resultat är kanske ovanligt bra?

Det estetiska är absolut en viktig faktor, det kan jag inte förneka. Men det handlar också om att jag vill få mer energi, bli starkare och orka mer. Som det är idag är jag väldigt trött och har sällan energi över att göra något fysiskt ansträngande. Det beror dels på att jag inte är så bra tränad men också att jag har en del extra vikt som jag samlat på mig de senaste 2 åren och som gör mig extra trött...

Jag ska försöka stå ut ett tag till! Det är väl som du säger så att jag har haft för höga förväntningar och så. Ska ta dina råd och köra på! Tack :)

• Like 1

Av det du skriver att döma behöver du nog utrusta dig med ett jättetålamod. Du har slutat medicinera nyligen och det tar tid för kroppen att ställa om. Stress av olika slag, oberoende om det är inför tenta eller att timmarna på dygnet inte räcker till eller alla "jag borde..." 
Din pappa har en fördel i att han är man även om inte alla män har det lika lätt. Du är i fertil ålder, också sånt som kan påverka för kroppen vill att du ska ha att ta av till eventuella bebisar. 
Kan du komma ut på promenader tror du? Det finns en träningsform som kallas MAF (finns en lång tråd här i forumet om detta) som går ut på att få så effektiv fettförbränning som möjligt. Egentligen för att kunna springa/cykla/simma långa distanser men den har för mig visat sig ge fantastiskt mycket mer energi i vardagen och börjat plocka fläsk på magen. För många av oss börjar man helt enkelt med promenader eller möjligen lite småjogg varvat med promenader. 

7 timmar sedan, ehmmmmmm sade:

Jag tror absolut att jag har lite för stora förväntningar. Min pappa har ätit lchf i tre månader nu och gått ner hela 15kg på den tiden så jag tror att jag kan ha gått in i detta med lite för höga förhoppningar. Hans resultat är kanske ovanligt bra?

Det estetiska är absolut en viktig faktor, det kan jag inte förneka. Men det handlar också om att jag vill få mer energi, bli starkare och orka mer. Som det är idag är jag väldigt trött och har sällan energi över att göra något fysiskt ansträngande. Det beror dels på att jag inte är så bra tränad men också att jag har en del extra vikt som jag samlat på mig de senaste 2 åren och som gör mig extra trött...

Jag ska försöka stå ut ett tag till! Det är väl som du säger så att jag har haft för höga förväntningar och så. Ska ta dina råd och köra på! Tack :)

Bra, bra, jag tror att du och jag´förstår vandra.. samt förstår varför din din far.. som antagligen är i min ålder.. plus/minius 10.-15 år fick den reaktion han fick!

Nämenalstså, jag har oxå varit 24..  även om det var på forntiden och att det då handlade mer om fräcka bilar och MC!

Menna.. damerna var typ 18-19-20!:P

Är man 24-25.. kritisk ålder för det femenina könet.. då rullar hormonerna på och fräcka bilar/MC är lixom inte lika viktiga längre!:blink:

Utan då blir det viktigare med en karl som har bägge fötterna på jorden, som har jobb och verkar kunna anpassa sig till en situation med familj och barn.

Strunt samma.. du kommer att tänka en massa tankar när du är lika gammal som din far eller mig.. är man 24 oavsett så spelar estetiken/fräcka bilar/MC mer roll.. såvida du inte är gravid?

Iallafall.. jag hävdar bestämt att du skall leva ut ditt liv när du är i din ålder.. eller gå i kloster?

Grejen är.. en hemlighet mellan mig och dig främst.. LCHF/litta motion.. rätt lite men ändå avstående i sociala sammanhang osv kan vara grejen?

En annan grej är att bli Nunna?