Jump to content

Bregott vs margarin

AnnikaB

Recommended Posts

Min man fick i uppdrag att ta upp på föräldrarådet frågan om Bregott eller växtbaserat margarin och skolan får svaret från Måltidsservice: ”Vi har valt att inte servera Bregott eftersom Livsmedelsverket rekommenderar matfetter baserade på vegetabiliska oljor framför smörblandade produkter, som Bregott. Det i sin tur baseras på Nordiska/Svenska Näringsrekommendationer från 2012, som betonar vikten av att minska på mättat fett till förmån för omättat fett. Svenska barn äter mer mättat fett än vad som rekommenderas idag. Vi planerar, lagar och serverar mat och måltider som baserar sig på fakta och vetenskap och vi följer Skollagen och Livsmedelsverkets rekommendationer. Det är positivt att föräldrar engagerar sig i skolmaten och vill gärna ha en fortsatt dialog med er.”

Jag vill inte att mina barn ska ha äckligt margarin på mackorna.. Bregott känns som det enda rätta.. vad kan jag ge tillbaka till måltidsservice som stödjer mitt val? Jag tänker forskning senare än 2013... tips?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

• Like 1

Nordiska näringsrekomendationer från 2012 är outdated!

Märk väl att de som är av kvinnligt kön/flickor inte ens skall ha margarin på sina mackor.. de väljer det som är billigast helt enkelt av lönsamhetsskäl!

Starta en namninsamling bland föräldrarna, det brukar sätta press på politikerna!

• Like 2

Lite bidrag från mig oxå.

Anna Sparre skriver om mättat fett

http://4health.se/bmj-offentliga-riktlinjer-for-fett-har-ingen-vetenskaplig-grund

Och jag minns att på Kolhydrater ifokus, på den tiden det var riktig fart på det forumet, så var det en medlem (Fnyfniken) som samlade ihop en massa information om margarin. Det blev en rapport; kanske går det att hitta något matnyttigt där.

Jag var inne på Naturligmat.se (om skolmat) och hittade en rubric från September 2016 när jag sökte på margarin:

• Like 4

Är rädd för att du får stånga pannan mot väggen otaliga gånger tills du ger upp. Folket du försöker övertyga med studier och fakta är inte mottagliga för annat än de rekommendationer som kommer från det allenarådande Livsmedelsverket. Det enda som biter är, som annan kommentatör tipsat om, namninsamlingar. Finns inget som slår en tjock lunta med namnunderskrifter för att sätta eld under rumpan på politiker. Visserligen kan det ara lika svårt att övertyga andra föräldrar som ofta är lika trogna samhällets myndigheter, men värt ett försök, absolut.

• Like 1

Forskare: Värsta alternativet används på svenska skolor

Livsmedelsverkets rekommendationer gör att många av Stockholms skolor serverar lättmargarinet Becel. Det kritiseras av Göran Petersson, forskare vid Chalmers.

http://www.dn.se/sthlm/forskare-varsta-alternativet-anvands-pa-svenska-skolor/

SMÖR och MARGARIN Guide till matfetter för hälsa av professor Göran Petersson. Det ska finnas ett annat dokument från Chalmers som jag sett tidigare som handlade om margarin, men jag hittar det inte nu. 

http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/local_130971.pdf

Edit: Göran har varit uppe på forumet tidigare.

• Like 2

Jag lyckades få Bregott i mina barns skola istället för Flora / Becel. Märktes att det är oklart vem som bestämmer! Kontaktade först husmor på skolan, som hänvisade till att kommunens dietist bestämt att det ska vara margarin. Dietisten svarade att de rekommenderar margarin men det är upp till skolan att bestämma. Kontaktade då husmor igen, som vände sig till rektorn, som sa OK till Bregott.

Jag hänvisade inte till några vetenskapliga argument utan bara att vi föredrar Bregott. Får skatta oss lyckliga som har en lyhörd rektor kanske.

• Like 6

• 2 months later...