ingbo Posted June 8, 2017 Share Posted June 8, 2017 Alltså... jag har ätit strikt LCHF i minst fem år, är kvinna och befinner mig mitt i livet. Jag har med andra ord inte gått ner ett gram på lchf. Men jag har lärt mig uthållighet, och hur jag ska äta. Använt periodisk fasta, jag har inte något stort sockerbehov. Jag äter när jag är hungrig, jag vet att fettet mättar o s v. Men till slut så tröttnade jag... Min övervikt på 10-15 kilo - det har inte hänt ett dugg. Nu har jag gjort som många andra, gått över till viktväktarna. P g a att jag kan hantera min hunger och mitt ev. sötsug, är deras smartpointsräkning en bagatell för mig. På en månad, har jag gått ner, snart fem kilo. Något som jag under flera år, trott vara en omöjlighet, just p g a att jag är 50 år och kvinna. Jag behöver inte trycka i mig alla sötsaker som Viktväktarna pointberäknat, jag klarar mig utan dessa. Jag äter mig mätt på vanlig mat. Jag fördelar mina poäng under dagen, och gör smartare val. Jag ÄTER FRUKT, något jag aktat mig för i många år, p g a att det höjer blodsockret, och drar igång insulinet som ser till att jag börjar lagra fett, speciellt eftersom jag är kvinna. Ibland unnar jag mig pasta av god kvalitet. Ja, vad ska jag säga... Under hela mitt liv har jag lovat mig själv att aldrig göra mat till poäng, men jag är glatt överraskad över hur lätt det kunde vara att gå ner i vikt fast man fyllt 50. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Jamtlandstjej Posted June 8, 2017 Popular Post Share Posted June 8, 2017 3 minuter sedan, ingbo sade: Alltså... jag har ätit strikt LCHF i minst fem år, är kvinna och befinner mig mitt i livet. Jag har med andra ord inte gått ner ett gram på lchf. Men jag har lärt mig uthållighet, och hur jag ska äta. Använt periodisk fasta, jag har inte något stort sockerbehov. Jag äter när jag är hungrig, jag vet att fettet mättar o s v. Men till slut så tröttnade jag... Min övervikt på 10-15 kilo - det har inte hänt ett dugg. Nu har jag gjort som många andra, gått över till viktväktarna. P g a att jag kan hantera min hunger och mitt ev. sötsug, är deras smartpointsräkning en bagatell för mig. På en månad, har jag gått ner, snart fem kilo. Något som jag under flera år, trott vara en omöjlighet, just p g a att jag är 50 år och kvinna. Jag behöver inte trycka i mig alla sötsaker som Viktväktarna pointberäknat, jag klarar mig utan dessa. Jag äter mig mätt på vanlig mat. Jag fördelar mina poäng under dagen, och gör smartare val. Jag ÄTER FRUKT, något jag aktat mig för i många år, p g a att det höjer blodsockret, och drar igång insulinet som ser till att jag börjar lagra fett, speciellt eftersom jag är kvinna. Ibland unnar jag mig pasta av god kvalitet. Ja, vad ska jag säga... Under hela mitt liv har jag lovat mig själv att aldrig göra mat till poäng, men jag är glatt överraskad över hur lätt det kunde vara att gå ner i vikt fast man fyllt 50. Så bra att du hittat ett sätt som fungerar för dig. En fundering...på VV så är det väl kaloribegränsing som gäller, eller? Har du i så fall försökt äta kaloribegränsad LCHF och sett vad som händer då? 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ingbo Posted June 8, 2017 Author Share Posted June 8, 2017 Nej, det har poängsatt maten enligt deras forskning. I mitt fall äter jag 30 poäng under en dag. All frukt och grönt är 0 poäng. All mat som är lite fetare... innehåller fler poäng. Sedan är det upp till mig att välja hur jag vill äta. Till exempel en kexchoklad 16 poäng, eller piggelin 3 poäng... Valet är mitt. Går att äta hur smart som helst :-) och nej, jag har aldrig tänkt på kaloribegränsning när jag ätit lchf. Så vad som skulle hända då, vet jag inte just nu... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 8, 2017 Share Posted June 8, 2017 Viktväktarna använder sig av kaloribegränsning men vem som helst kan räkna kalorier så de räknar om det till poäng enligt ett system de kan varumärkesskydda och så byter de poängsystem ibland för att man ska komma tillbaka (man kan inte använda nya verktyg om man inte har kunskap om det nya systemet). Jag har nog tre olika program (varav ett från USA) liggande från mina olika perioder hos Viktväktarna. Håller med Jamtlandstjej; Testa gärna kaloribegränsad LCHF och se vad som händer (och du slipper veckoutgiften)! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Trollmormor Posted June 8, 2017 Popular Post Share Posted June 8, 2017 Viktväktarna funkar väl jättebra. Jag vet flera som gått ner i vikt med hjälp av dom. Om och om och om och om igen............. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted June 8, 2017 Share Posted June 8, 2017 Det fungerar lika bra varje gång men håller inte i längden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 8, 2017 Share Posted June 8, 2017 6 timmar sedan, ingbo sade: Alltså... jag har ätit strikt LCHF i minst fem år, är kvinna och befinner mig mitt i livet. Jag har med andra ord inte gått ner ett gram på lchf. Men jag har lärt mig uthållighet, och hur jag ska äta. Använt periodisk fasta, jag har inte något stort sockerbehov. Jag äter när jag är hungrig, jag vet att fettet mättar o s v. Men till slut så tröttnade jag... Min övervikt på 10-15 kilo - det har inte hänt ett dugg. Nu har jag gjort som många andra, gått över till viktväktarna. P g a att jag kan hantera min hunger och mitt ev. sötsug, är deras smartpointsräkning en bagatell för mig. På en månad, har jag gått ner, snart fem kilo. Något som jag under flera år, trott vara en omöjlighet, just p g a att jag är 50 år och kvinna. Jag behöver inte trycka i mig alla sötsaker som Viktväktarna pointberäknat, jag klarar mig utan dessa. Jag äter mig mätt på vanlig mat. Jag fördelar mina poäng under dagen, och gör smartare val. Jag ÄTER FRUKT, något jag aktat mig för i många år, p g a att det höjer blodsockret, och drar igång insulinet som ser till att jag börjar lagra fett, speciellt eftersom jag är kvinna. Ibland unnar jag mig pasta av god kvalitet. Ja, vad ska jag säga... Under hela mitt liv har jag lovat mig själv att aldrig göra mat till poäng, men jag är glatt överraskad över hur lätt det kunde vara att gå ner i vikt fast man fyllt 50. VV funkar, men främst så är det en affärside. Och om man lyckas ta till sig något vesäntligt så kan det tillomed bli en ny livstil. Annars så tror jag du har rätt, några år med LCHF och sen pointsräknande kan göra susen. Sen så anser jag att Pointsen mest är förvillande, det är kalorierna som räknas i slutändan hur som helst. Iallafall, alla som jag känner som kört VV.. inte alla faktiskt, men de med något innanför pannbenet har först o främst lärt sig att äta mat.. i stället för godis och snacks/dricka sina kalorier. Hur som helst, de jag känner är då i övre medelåldern som regel.. sambokilona sitter där som berget och tenderar att öka varje år.. inte nog med det, deras barn som blivit tonåring äter allt mindre mat och mer ur skålen med lösgodis/dricker läsk ur kylen, sockrade flingor till frukost, osv! Dags att ta ett helhetsgrepp för hela familjen med andra ord! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 8, 2017 Share Posted June 8, 2017 5 timmar sedan, ingbo sade: Nej, det har poängsatt maten enligt deras forskning. I mitt fall äter jag 30 poäng under en dag. All frukt och grönt är 0 poäng. All mat som är lite fetare... innehåller fler poäng. Sedan är det upp till mig att välja hur jag vill äta. Till exempel en kexchoklad 16 poäng, eller piggelin 3 poäng... Valet är mitt. Går att äta hur smart som helst :-) och nej, jag har aldrig tänkt på kaloribegränsning när jag ätit lchf. Så vad som skulle hända då, vet jag inte just nu... Om du hade frågat mig så hade du oxå kunnat få liknande råd (gratis).. iallafall så inser jag att du fattat en hel del utan mina råd? De har ingen egen forskning vad jag vet,, däremot så har de fattat hur man lägger fram budskapet så att det når ut. Som regel på LCHF så ökar grönsakerna rätt rejält, vad skall man annars fylla ut faten med/ha som tillbehör. Osen till frukt.. så länge man äter sina 1-2-3 måltider om dagen så är frukt främst vatten, med rätt lite kolhydrater/kalorier. Grejen är att frukt inte skall ersätta dina 1-2-3 lagade måltider om dagen! Finns gott om drakoniska bantningsvarianter inom LCHF oxå, fettfasta, äggdeff, strikt LCHF, Fakir, osv! Och sen kombinationer med 16:8 eller 5:2, heldagsfastor, annat! Grejen är snarare att det för de flesta är relativt enkelt att gå ner i vikt så länge man inte lider av något kroniskt problem som hindrar detta, typ hypothyreos, hyperinsilinemi, annat! Och jag skall här och nu avslöja en väl dold hemlighet,, det handlar om att äta färre kalorier än vad man gör av med! Redan här kommer det då en himla massa frågor som man behöver utreda, tex hur många kalorier förbrukar jag per dygn egentligen? Iallafall så brukar ett underskott per dygn på cirka 500 Kcal leda till ett halvt kilos viktminskning per vecka! Problemajset härvidlag är främst att veta, det andra är att äta riktig mat och slopa allt däremellan.. iallafall på vardagar! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melker Posted June 9, 2017 Share Posted June 9, 2017 Min personliga erfarenhet med mig själv som extremt begränsat statistiskt underlag är dock att jag håller mig viktstabil på 3500 kcal strikt LCHF men måste ner på 2700 kcal om jag äter "vanlig blandkost". jag bekänner mig till insulinhypotesesn som dirigent av fettinlagring och antar att en stor del av överskottet vid strikt LCHF smiter ut genom "Gunnarssons personalutgång". Erik Edlund har en rätt bra beskrivning av fettinlagringens mekanism på sin blogg: https://matfrisk.com/2017/05/24/fettlever-snart-vet-du-kanske-mer-an-dina-radgivare/ 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted June 9, 2017 Share Posted June 9, 2017 (edited) Ja, har jag förstått det där med kalorier ut rätt, så påverkas de av kalorier in (typ, och möjligen också mängd). Vad Viktväktarna beträffar klarar jag inte av dem. Allt detta räknande och planerande fixar jag inte (hur manga points har jag kvar? Vad kan jag äta? Jag är gôrhungrig!!). Substitutmat gillar jag inte (Jansson...man förkokar potatisen och använder torrmjölk och lättmjölk, så blir det krämigt...varför??). Och att ständigt höra på föreläsningar om hur man hanterar alla fester man blir bjuden på (inte), och hur man ska tänka när man handlar (låt bli chokladen 3 för 10:-)...för det känns som att det alltid var det de pratade om. Men jag gillar tanken med guldstjärnorna. Glömde: Jag gick ner tio kg med VV. De (samma) kilon var lättare att gå ner med LCHF. Fettsnålt har jag försökt med hela livet; det gav mig 40 kg övervikt, som jag fortfarande inte förstår hur jag ska bli av med (förutom då de tio enkla kilona). Edited June 9, 2017 by Effie 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted June 9, 2017 Share Posted June 9, 2017 3 hours ago, Melker said: Min personliga erfarenhet med mig själv som extremt begränsat statistiskt underlag Underbart!! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted June 9, 2017 Share Posted June 9, 2017 17 minutes ago, Effie said: Men jag gillar tanken med guldstjärnorna. Detta, samt tanken att det är något man gör tillsammans i en grupp, där man kan få stöd av andra i samma situation. Problemet är dock att det alltid kommer en massa nya människor så att tryggheten i gruppen aldrig riktigt infinner sig. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted June 9, 2017 Share Posted June 9, 2017 18 hours ago, ingbo said: Alltså... jag har ätit strikt LCHF i minst fem år, är kvinna och befinner mig mitt i livet. Jag har med andra ord inte gått ner ett gram på lchf. Men jag har lärt mig uthållighet, och hur jag ska äta. Använt periodisk fasta, jag har inte något stort sockerbehov. Jag äter när jag är hungrig, jag vet att fettet mättar o s v. Men till slut så tröttnade jag... Min övervikt på 10-15 kilo - det har inte hänt ett dugg. Nu har jag gjort som många andra, gått över till viktväktarna. P g a att jag kan hantera min hunger och mitt ev. sötsug, är deras smartpointsräkning en bagatell för mig. På en månad, har jag gått ner, snart fem kilo. Något som jag under flera år, trott vara en omöjlighet, just p g a att jag är 50 år och kvinna. Jag behöver inte trycka i mig alla sötsaker som Viktväktarna pointberäknat, jag klarar mig utan dessa. Jag äter mig mätt på vanlig mat. Jag fördelar mina poäng under dagen, och gör smartare val. Jag ÄTER FRUKT, något jag aktat mig för i många år, p g a att det höjer blodsockret, och drar igång insulinet som ser till att jag börjar lagra fett, speciellt eftersom jag är kvinna. Ibland unnar jag mig pasta av god kvalitet. Ja, vad ska jag säga... Under hela mitt liv har jag lovat mig själv att aldrig göra mat till poäng, men jag är glatt överraskad över hur lätt det kunde vara att gå ner i vikt fast man fyllt 50. Som andra sagt tidigare i tråden, så finns ju möjligheten till kaloribegränsad LCHF om man inte vill äta kolhydratstinn lågfettkost. Finns många olika program på internet som man kan utnyttja för att veta hur mycket/lite man bör äta för att få en stadig viktminskning. För att inte tala om min egen favorit att nolla kolhydraterna någon vecka då och då. I vilket fall, lycka till! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted June 9, 2017 Share Posted June 9, 2017 Jag har aldrig testat VV. Däremot var jag med i Aftonbladets Viktklubb under ett halvår för 13-14 år sedan för att bli av med några kilon (3-4) som smugit sig på. Då låg jag ofta på 800-1000 kalorier per dag. Jag var en mästare på lågfettprodukter (levde på VV:s crème fraiche t.ex.) och lättmargariner som jag bredde på fullkornsbrödet så tunt det bara gick. Och jag gick ner i vikt! Det fungerade. Kalorirestriktning kan verkligen fungera. Men var det bra för hälsan? Och var det hållbart i längden? Nu räknar jag nästan aldrig kalorier. Om jag går upp lite i vikt så lägger jag in några 0-kolhydratdagar så försvinner de hektona direkt. Sen tycker jag att det som är bra med LCHF är fokus på mat som är nyttig. Visst "fuskar" vissa en del, men det handlar oftast om undantag. Att VV antyder att det är okej att äta kexchoklad bara man drar ner på "pointsen" för övrigt får mig att tvivla på deras koncept. Men det viktigaste för mig är att jag mår så bra och orkar med vardagen utan trötthetsdippar under dagen. Magen är numera lugn hela tiden, mitt artrosfinger känner jag aldrig av, ingen värk, aldrig förkyld, och maten är fantastiskt god. För mig personligen är valet enkelt. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 9, 2017 Share Posted June 9, 2017 32 minuter sedan, Effie sade: Och att ständigt höra på föreläsningar om hur man hanterar alla fester man blir bjuden på (inte), och hur man ska tänka när man handlar (låt bli chokladen 3 för 10:-)...för det känns som att det alltid var det de pratade om. Hahahaha, igenkännande! Minns att jag undrade om det bara var jag som aldrig gick på bröllop, mingelfester där man står med glaset i ena handen och en (1!) chips i den andra (den skulle man tugga på hela kvällen också, då såg det ut som att man åt)..! Sedan lyckades jag med viktväktarna, flera gånger, som Trollmormor säger ovan. Jag tror att om de gick tillbaka till ursprunget från 1972, som var väldigt Atkinslikt, eller i alla fall från mitt andra program från 1994 (det första var när mamma gick dit med oss på 80-talet) där poängen var uppdelade i protein, fett och kolhydrater, så skulle det vara sundare. Annars blir det som ingbo själv är inne på, poängen används till kexchoklad istället för mat. Inte för att VV rekommenderar det, men för att sockertrollet kommer fram till att en poäng är en poäng är en poäng... 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted June 9, 2017 Share Posted June 9, 2017 Kolhydrater är inte Essentiella och har en enastående förmåga att sätta sig här och där. Pluggar igen blodådror,värker i leder, gör dig tjock, trasslar till ditt insulin, får dig att må dåligt och överäta. Video med svensk text. Se och lär. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ingbo Posted June 9, 2017 Author Share Posted June 9, 2017 Så spännande att läsa alla era inlägg, mycket intressant. Och jag får nog titta lite mer på detta med kaloribegränsad lchf, jag hade faktiskt inte hört talas om detta, fast jag tycker att jag läst ganska mycket. Tycker dock att det är ganska tråkigt att räkna kalorier. Att viktväktarna satt points på maten, är ju ett strålande verktyg som har gjort det mycket lättare att ha koll på vad man stoppar i sig. Självklart är livsmedel med högre fettinnehåll också högre när det gäller pointsen. Men hemma hos mig skulle det aldrig förekomma några lättprodukter, för att hålla nere dessa points. VV är säkert en affärsidé, precis som så många andra företag, som vill åt mina pengar. Jag förstår också att de vill utveckla sitt företag, för att inte stå och stampa på samma fläck hela tiden. Skulle aldrig falla mig in i att gå på deras möten för invägningar och hurrarop, däremot så gillar jag faktiskt deras app. Att föra matdagbok, fördela pointsen i appen, på vettig mat. (Sedan blundar jag för det där extra i maten som kallas grädde, smör m.m.) Att på ett enkelt sätt följa sin viktkurva i telefonen... Lchf och nu VV har gjort mig extremt vaken över vad jag stoppar i mig, och hur lätt det är att stoppa i sig en massa onödigt, som jag inte på något sätt behöver. Jag skulle absolut klara mig utan att betala för denna app, det är ingen hemlighet att matdagbok är ett bra hjälpmedel för att gå ner i vikt. Men... är det gratis, blir det för lätt, och jag slarvar uppenbarligen. Sedan tror jag inte för ett ögonblick att VV tycker det är okej med kexchoklad och andra sötsaker, däremot så finns dessa, och det är väl inte mer än rätt att upplysa sina användare att även dessa innehåller points (eller jobbiga kalorier) om man hellre orkar räkna dessa. Vill jag äta två tårtbitar under en dag, så har jag svart på vitt, att hela mitt dagsbehov av points försvann på en kafferast, och hur bra blev det? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 9, 2017 Share Posted June 9, 2017 8 timmar sedan, ingbo sade: Så spännande att läsa alla era inlägg, mycket intressant. Och jag får nog titta lite mer på detta med kaloribegränsad lchf, jag hade faktiskt inte hört talas om detta, fast jag tycker att jag läst ganska mycket. Tycker dock att det är ganska tråkigt att räkna kalorier. Att viktväktarna satt points på maten, är ju ett strålande verktyg som har gjort det mycket lättare att ha koll på vad man stoppar i sig. Självklart är livsmedel med högre fettinnehåll också högre när det gäller pointsen. Men hemma hos mig skulle det aldrig förekomma några lättprodukter, för att hålla nere dessa points. VV är säkert en affärsidé, precis som så många andra företag, som vill åt mina pengar. Jag förstår också att de vill utveckla sitt företag, för att inte stå och stampa på samma fläck hela tiden. Skulle aldrig falla mig in i att gå på deras möten för invägningar och hurrarop, däremot så gillar jag faktiskt deras app. Att föra matdagbok, fördela pointsen i appen, på vettig mat. (Sedan blundar jag för det där extra i maten som kallas grädde, smör m.m.) Att på ett enkelt sätt följa sin viktkurva i telefonen... Lchf och nu VV har gjort mig extremt vaken över vad jag stoppar i mig, och hur lätt det är att stoppa i sig en massa onödigt, som jag inte på något sätt behöver. Jag skulle absolut klara mig utan att betala för denna app, det är ingen hemlighet att matdagbok är ett bra hjälpmedel för att gå ner i vikt. Men... är det gratis, blir det för lätt, och jag slarvar uppenbarligen. Sedan tror jag inte för ett ögonblick att VV tycker det är okej med kexchoklad och andra sötsaker, däremot så finns dessa, och det är väl inte mer än rätt att upplysa sina användare att även dessa innehåller points (eller jobbiga kalorier) om man hellre orkar räkna dessa. Vill jag äta två tårtbitar under en dag, så har jag svart på vitt, att hela mitt dagsbehov av points försvann på en kafferast, och hur bra blev det? Du får en guldstjärna utav mig, nu direkt! Det tog ett tag men med hjälp av VV så är du inne på rätt grej! Nämenaltså.. vi kan väl konstatera att du iallafall inte led av Hyperinsulinemi eller Hypotyreos.. utan mer utav "västerländsk livstil"? Nästa gång testar du viktklubb och gången därefter Matdagboken eller någon annan.. helst någon där du kan ställa in att du vill äta LCHF! Sista desperata steget är.. om du bor runt Gbg och är singel, runt 55-60 år är att dejta mig! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted June 10, 2017 Share Posted June 10, 2017 Som sagt tidigare är jag tveksam till kalorirestriktion, eftersom det resulterar i sänkt metabolism. Av en händelse publicerar min guru Jason Fung nu en artikel i ämnet. Why Caloric Restriction Fails: https://medium.com/@drjasonfung/why-caloric-restriction-fails-9dc18fe9cf23 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted June 10, 2017 Share Posted June 10, 2017 14 timmar sedan, Zepp sade: Sista desperata steget är.. om du bor runt Gbg och är singel, runt 55-60 år är att dejta mig! Jag har väl ingen chans, fel ålder , troligtvis även fel kön, men det värsta av allt, jag har lämnat Göteborg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts