Anguz Posted June 9, 2017 Share Posted June 9, 2017 Tänkte ju köra den där utmaningen för att verkligen komma igång, gubben hakar på. Undrar bara 2,5 kg smör på v1. och 3,3 kg v2. Kan det stämma på 4 portioner? Frukostexempel: 3 ägg och 60g smör till en äggröra! Äggen kommer ju bada i smör, är recepten korrekta tycker ni som håller på? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted June 9, 2017 Share Posted June 9, 2017 Den äggröran är en favorit här. Se bara till att göra äggröran rätt. Instruktionerna är inte så bra. Blanda ägg och smör från början i en kastrull och rör om under tiden som smöret smälter. Ta allt från värmen innan det är helt färdigt, för äggen kommer att fortsätta tillagas lite till efter att det tagits från värmen. Krydda! Jag tycker det är gott med lite klippt gräslök i, eller persilja. Men ja, det går en del smör. Du måste ju få energin någonstans ifrån, nu när du inte längre äter potatis och spannmål. Lycka till! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anguz Posted June 9, 2017 Author Share Posted June 9, 2017 Tack den blev kanongod med persilja! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nilu Posted June 9, 2017 Share Posted June 9, 2017 Som du märkte så badar inte äggen i smör, om man blandar ihop dom med smöret. Äggula tar upp mycket fett, det använder man ju när man gör majonäs. Varje äggula tar upp åtminstone 1,5 dl fett, minst, vilket torde motsvara 150 gram smält smör (med reservation för felräkning beroende på fredagströttheten) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 9, 2017 Share Posted June 9, 2017 Jag krånglar inte så himla mycket.. tillsätter smör/cocosfett tills det verkar bra helt enkelt.. det mesta löser sig om man bara rör! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 9, 2017 Share Posted June 9, 2017 Äggröra med purjolök är gudomligt gott. Sen vill jag personligen har en skvätt grädde i också för att höja smakupplevelsen ännu mer 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts