Jump to content

D-vitamin och sömn.

Gaia

Recommended Posts

Jag har nu i tre veckor ökat mitt D-vitamin intag. Vissa av er skulle säga ruskigt lågt men jag inbillar mig att det kan ha en fördel att öka på lite i taget. Först fick jag en minimal dos av apoteket med rekomenderingen 200IU. Jag gick efter en vecka och köpte mig en ny burk med 1000IU och nu tar jag två st av den för att vänja mig. Kanske mest vid tanken än rent fysiskt innan jag höjer ännu mer. Så är frågan har jag kanske märk av ngt nytt för den som vill veta. JA!!

Jag har haft väldigt svårt att sova under flera år och ibland varit tvungen att göra ngt åt det vid tillfällen och perioder. Nu har jag märkt att jag de senaste nätterna sover hela natten och vaknar UTSÖVD :)

-Gissa hur bra det känns. Och kan det månne vara d-vitaminerna som gör sitt?

Någon annan med samma erfarenhet?

Har gått ner till 2500 enheter efter att börjat med 5000 enheter. Och känner mig mycket piggare och sover bättre också (och då har jag riktigt dålig sömn i övrigt).

Kan mycket väl vara d-vitaminerna.

Dessutom har min dimmighet i ögonen försvunnit! Har gått sedan hösten och på något vis varit oskarp i synen har det känts som. Som den inte riktigt hängt med. Balansen var märklig också. Sedan åt jag metoprolol och det blev värre. Fasade ut den och nu på enalapril och innan dess började med D-vitaminen också. Och nu känns man mycket mer stabil!

Anledningen jag gick ner från 5000 till 2500 var att jag fick svidande märklig smärta under revbenen på vänster sida och in ut genom ryggen. Var till läkaren med det och tog kissprov med mera för att kolla om det var njuren eller liknande.

Kändes som magkatarr kombinerat med gallvärk, men ändå inte. Läkaren klämde på mig och konstaterade att jag var öm i muskulaturen.

Min teori är att Pharma D3 verkligen är potent D-vitamin. Och har man brist och kanske varit stilla en del kommer en boost på  2500 eller 5000 enheter väcka kroppen till liv och det bestämt. D-vitamin påverkar hundratals med receptorer i kroppen. Har mycket med nerver att göra och muskler. Så kan mycket väl tänka mig att det jag upplevde, som även min fru upplevde en vända för en vecka sedan, just är nervsmärtor av att kroppen faktiskt kan börja underhålla och arbeta på det vis den behöver. Brännande känsla och smärta är typiska när det kommer till nerver.
Detta är givetvis en teori. Knappast är det att det var en överdosering på 2500-5000 enheter. Blir man piggare i psyket och kroppen av D-vitamin måste naturligvis andra delar av kroppen också vakna till liv och bli det också.  :wub:

Edit: Kan tilläggas att sömnen kändes även bättre på annat vis redan efter någon månad med LCHF också.

Jag började sova som en stock hela nätterna efter några veckor när jag börjat med LCHF. Jag som tidigare varit väldigt lättväckt och sprungit upp på toa hela nätterna. Jag tror mer det har att göra med kosten än med D-vitamin. D-vitamin började jag inte med förrän i höstas.