Jump to content

Mjölkersättning till för tidigt fött barn?

Athenasmatte

Recommended Posts

Hej!

På grund av ett epileptiskt anfall var min stackars tvillingsyster tvungen att göra akut kejsarsnitt, gravid i vecka 26. Allt gick efter omständigheterna bra med hennes lilla son fram till att de började ge honom extra mjölkersättning (så tidigt födda barn behöver tydligen mer näring än vad bröstmjölk kan ge). Då blev han dålig i magen och har blod i avföringen. Efter tester konstaterades dock att han inte har hål i tarmen, men samtidigt hittar de inte vad som är fel på honom =(. Min tvillingsyster frågade då ifall hon kunde få se vad den där mjölkersättningen innehåller och det visar sig att det innehåller både maltodextrin och sojalecitin (!!!)- helt sjukt!! Till ett litet barn! Hon frågade då läkaren ifall det inte fanns en liknande mjölkersättning utan dessa tillsatser men då svarade läkaren att det bara finns i andra länder, inte i Sverige.

Så min fråga till er är om ni vet var det går att hitta en sådan tillsatsfri mjölkersättning? Till för tidigt födda barn alltså =). (Nu är han  27 veckor)

• Like 3

Min son född ungefär i samma vecka fick enbart bröstmjölk, donerad, innan jag själv kunde bidra. På det sjukhuset gav de aldrig ersättning före 30 eller 32 veckor. Begär att de ger donerad bröstmjölk! Bröstmjölken från mamman är såklart bäst (ska vara delvis anpassad till förtidiga barnet) annars är donerad utmärkt! Låter galet att man ger ersättning till ett så pass prematurt barn - magen och tarmarna är inte redo! Sedan fick sonen givetvis även extra näring i form av extra fett som tillsattes i mjölken och även glukos i droppform.

• Like 7

17 timmar sedan, lucen sade:

Min son född ungefär i samma vecka fick enbart bröstmjölk, donerad, innan jag själv kunde bidra. På det sjukhuset gav de aldrig ersättning före 30 eller 32 veckor. Begär att de ger donerad bröstmjölk! Bröstmjölken från mamman är såklart bäst (ska vara delvis anpassad till förtidiga barnet) annars är donerad utmärkt! Låter galet att man ger ersättning till ett så pass prematurt barn - magen och tarmarna är inte redo! Sedan fick sonen givetvis även extra näring i form av extra fett som tillsattes i mjölken och även glukos i droppform.

Hon har lite bröstmjölk själv som han får via pumpning och därutöver även donerad mjölk! Däremot anser läkaren att det inte räcker för ett så tidigt fött barn. Men extra fett och glukos var ett bra förslag, tack för tipset!

Ja jag tycker att det är helt galet att det ens finns sådana tillsatser i mjölkersättning, eftersom det är små barn (som är betydligt känsligare än vi vuxna) som ska ha det!

• Like 3