MrKarisma Posted June 9, 2017 Share Posted June 9, 2017 Hej allihopa! Jag är en man som nu är 35 år gammal och har ätit liberal lchf (i perioder strikt med inslag av fasta) i 8 år av olika hälsoskäl, men också av anledningen att jag vill hålla vikten då jag lätt går upp i vikt.Vi har inte diabetes alls i släkten vad jag vet om. Nu undrar jag, är all kolhydratsrelaterad viktuppgång ett begynnande metabolt symptom eller pre-diabetes? Ska en fullt metabolt frisk människa kunna äta bröd, pasta och frukt utan att gå upp i vikt? Varför vara alla bönder förr var smala förr trots att de levde på bröd och potatis till stor del? Kom inte med argumentet att de rörde på sig hela tiden, idag vet vi att det knappt spelar någon roll hur mycket man rör på sig om man äter för mycket kolhydrater. Är det nån modern typ av överkänslighet mot kolhydrater som efter flera generationer av för mycket kolhydratsrik mat? Är det detta som är metabolt syndrom? En slags generationssjukdom?? Jag har liksom inga problem med blodsockret vad jag vet, men lagrar direkt in kolhydrater och vätska såfort insulinet går upp under för många dagar. Jag sväller upp som en ballong ganska snabbt, jag verkar dock ha en gräns vid runt 10kg övervikt där det stannar upp.. Är jag då metabolt frisk eftersom det saktar in där?? Jag mår ju liksom inte bra av massor kolhydrater, så det är ju en anledning att jag undviker det till vardags. Detta kanske blev mest en massa frågor utan några direkt svar, men en diskussion kring ämnet är ju intressant. Må väl min vänner! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 9, 2017 Share Posted June 9, 2017 1 timme sedan, MrKarisma sade: Hej allihopa! Jag är en man som nu är 35 år gammal och har ätit liberal lchf (i perioder strikt med inslag av fasta) i 8 år av olika hälsoskäl, men också av anledningen att jag vill hålla vikten då jag lätt går upp i vikt.Vi har inte diabetes alls i släkten vad jag vet om. Nu undrar jag, är all kolhydratsrelaterad viktuppgång ett begynnande metabolt symptom eller pre-diabetes? Ska en fullt metabolt frisk människa kunna äta bröd, pasta och frukt utan att gå upp i vikt? Varför vara alla bönder förr var smala förr trots att de levde på bröd och potatis till stor del? Kom inte med argumentet att de rörde på sig hela tiden, idag vet vi att det knappt spelar någon roll hur mycket man rör på sig om man äter för mycket kolhydrater. Är det nån modern typ av överkänslighet mot kolhydrater som efter flera generationer av för mycket kolhydratsrik mat? Är det detta som är metabolt syndrom? En slags generationssjukdom?? Jag har liksom inga problem med blodsockret vad jag vet, men lagrar direkt in kolhydrater och vätska såfort insulinet går upp under för många dagar. Jag sväller upp som en ballong ganska snabbt, jag verkar dock ha en gräns vid runt 10kg övervikt där det stannar upp.. Är jag då metabolt frisk eftersom det saktar in där?? Jag mår ju liksom inte bra av massor kolhydrater, så det är ju en anledning att jag undviker det till vardags. Detta kanske blev mest en massa frågor utan några direkt svar, men en diskussion kring ämnet är ju intressant. Må väl min vänner! Nämenaltså du har ju rätt.. allt är lixom inte relaterat till Hyperinsulinemi.. även om just detta är en allt mer grasserande orsak.. Iallafall de gamla bönderna åt cirka 3500 Kcal per dag, mestadels spannmål/kolhydrater.. och de hade problem med att få i sig tillräckligt med kalorier hur som helst, samt rätt ofta oxå annan näring! Förmodligen kunde de äta 4000-5000 Kcal innan de gick upp i vikt. för som regel var tillgång på mat för energi främsta gränsen! Dvs de åt ungefär som elitidrottsmän. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 9, 2017 Share Posted June 9, 2017 Förr i världen åt man ju knappast de mängder som vi äter idag (i alla fall inte majoriteten av folket. Grosshandlarna på punchverandorna var ju säkert feta). Sen kan man ju inte vara nog försiktig i valet av sina föräldrar. På min fars sida har de dött långt före mej av hjärtsjukdom allihop. Jag blev räddad av LCHF (höll på att stryka med för 10 år sen). Sen har jag säkert nytta av att pappas blod är utblandat med mammas skogssame. Hon är det som en fjällbjörk så jag räknar starkt på att vara kvartslapp 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ethel Posted June 9, 2017 Share Posted June 9, 2017 Alla bönder käkade absolut hembakat bröd och kött med potatis och brun sås förr. Men vetemjölet då var inte kritvitt och förädlat som nu. Som regel åkte man in till mjölnaren med eget vete och malde ner hela vetekornet, mjölet blev mer grått än vitt. Sockerslisk fanns knappt, kanske lite saftkräm efter middan eller hembakad kanelbulle till kaffet. Alla var smala på den tiden. Loberg 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts