Gå till innehåll

Sendrag, kramp i benen!

Recommended Posts

Jag vilja fråga en annan sak.  Prövade LCHF för ett år sedan och efter ca 2 veckor fick jag sendrag och nästan kramp i benen, speciellt när jag vaknade på morgonen och skulle sträcka på mig.

Jag åt Magnesium och försökte träna (hade tränat mycket innan LCHF)men var helt orkeslös och orkade knappt gå ut ordentligt med hundarna allt kändes skitjobbigt. Jag tog beslutet att börja äta som vanligt m potatis, pasta mm och blev av med besvären på en gång. Så det berodde ju på min kolhydratsminskning, kom säkert inte in i ketos heller om det nu skulle hjälpt?

Berodde detta månntro på att jag åt för lite fett (åt efter recept som jag hittade på Kostdoktorn) eller passar inte LCHF för alla. Tycker att jag drack ordentligt med vatten, gjorde omeletter m grädde inte smör då till frukost, nu använder jag smör. Någon som hört talas om nåt liknande förut? Har börjat med LCHF nu igen för att se om jag orkar den här gången och tänkte be er om hjälp innan det ev startar med sendrag igen.

Tacksam för tips, råd, funderingar om detta.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stoscha har rätt, salt är grejen! Sedan tar det tid att ställa om, i synnerhet tycks de som tränar känna av det ganska länge. Mer än de där 2-3 veckorna som hjärndimman håller i sig. Sedan är det individuellt naturligtvis. När du har kört ett längre tag, kanske ett halvår, kan du utvärdera och börja experimentera. Själv har jag svårt för att vara väldigt strikt men tycks ha en lagom nivå mellan 30-40g kolh/dygn. 

• Gilla 5
Länk till inlägg

Testa gärna att blanda Anna Hallens supersalt. Använd det till matlagning eller ta extra vid behov. Supersaltet innehåller flera olika sorters salt. Googla så hittar du recept.

En del föredrar oraffinerat havssalt. Det är gråaktigt till färgen och lite fuktigt i konsistensen. Oraffinerat havssalt finns i en del mataffärer eller kan skickas efter från t ex Bodystore.

Seltin finns i  mataffärer och innehåller kalium, magnesium och jod, förutom vanligt salt. Ibland kan seltin vara effektivare än "supersalt" eller oraffinerat havssalt.

• Gilla 7
Länk till inlägg

Det händer mej också ibland att jag får kramp speciellt eller alltid på nätterna och det gör fruktansvärt ont, då är det bara att ta sig så fort som möjligt till skafferiet och ta en tsk av Anna Hallens  supersalt och svälja ned det med så mycket vatten som behövs, det går ganska snabbt så känner jag att sendraget avtar, i början var det jätteäckligt men inte längre. 

• Gilla 4
Länk till inlägg

Jag är ju "eljest" som det brukar heta i landets nordligare delar. Min extrema kramp (sendrag) i fötter och ben minskade markant när jag drog ner på intaget av kolhydrater. Jag får fortfarande kramp ibland och därför har jag en burk med salt vid sängen. Krampen brukar avta ganska direkt med lite salt för mig också.

• Gilla 6
Länk till inlägg

Ett tips är att köpa mineralsalt eller örtsalt istället för vanligt bordssalt. Mineralsalt innehåller större andel magnesium och kalium, precis det som vi behöver!

Annars finns det ju vätskeersättning eller magnesiumtillskott att köpa. Men just magnesium finns i olika skepnader, och tas upp olika bra av kroppen. Jag har testat några olika, och för mig fungerar Dalblads Magnesium sport (brustabletter) mycket bra! Jag tar en brustablett var eller varannan dag (eller direkt när jag känner av sendraget). Finns i alla fall här på ICA.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Om du köpt och provat magnesiumtillskott så är det med största säkerhet magnesiumoxid du köpt. Det är den billigaste sorten och därför det som tillverkarna helst stoppar i kapslarna, förståss. Det har dock inget vidare effekt, tas upp dåligt av kroppen. Den enda effekten är diarré om man tar tillräckligt stor dos. Finns många fler magnesiumsorter och åsikterna går isär vad gäller tillgänglighet, så kolla upp vad som sägs och skrivs om detta om inte ökat saltintag hjälper. Marina Johansson skrev i LCHF-tidningen (tror det var senaste numret) om olika magnesiumsorter och vilka man skulle satsa på vid olika hälsotillstånd. Jag tar själv magnesium-citrat för sömnen, annars -kelat som allmänt tillskott. Hoppas du hittar nåt som hjälper dig.

• Gilla 3
Länk till inlägg
  • 1 year later...

Jag har ätit LCHF i perioder under ungefär 10 år och har då alltid drabbats av kramp i vaderna, precis som beskrivits här, på morgonen (eller mitt i natten) när jag sträcker på mig. Nu äter jag fakir (under 5g KH/dygn) sedan januari och denna gång har jag drabbats särskilt hårt av kramper, så jag har läst här och försökt att åtgärda det. Jag äter alltid magnesiumtillskott av det fabrikat som Andreas rekommenderar men det räcker alltså inte. Sedan ett par veckor har jag därför gjort så att jag tar 2 krm Seltin och sköljer ner med vatten och så ser jag till att dricka mycket vatten på kvällen, kanske nån liter. Jag sparar dessutom aldrig med salt på maten. Min ägg/bacon/kokosfett-röra som är min frukost/lunch innehåller 1½ krm Seltin.

Detta har gett effekt, och det har också synts på vågen. Jag gick snabbt upp ett par kilo, uppenbarligen den där vätskan som man brukar släppa ifrån sig första dagarna när man skippar kolhydraterna och börjar äta strikt LCHF. Så för mig ser det uppenbart ut: Man har för lite vätska i kroppen och detta orsakar kramperna. Salt binder vatten i kroppen (en gammal sanning) och det måste tydligen även kolhydrater göra eftersom man tappar vatten när man slutar med dem.

• Gilla 3
Länk till inlägg
  • 10 months later...

Hej, fick galen kramp och yrsel nu, två veckor in på LCHF. Åt lite fröknäcke med mycket smör och salt på och stekte bacon. Antar att jag behövde saltet. Tog också mitt magnesiumspray och vips var krampen borta. Det är det absolut bästa jag testat. Köp magnesium i sprayform, det är grymt om man har muskelvärk träningsvärk kramp. Hjälper barn vid växtvärk. Jag sover bättre👌  Finns både från märket Holistic samt även Ancient Minerals. De är båda bra! 

• Gilla 1
Länk till inlägg