Jump to content

”Inom loppet av fem dagar kunde jag sluta med insulin”

Recommended Posts

GettyImages-482092524-1600×1067

LCHF kan ofta dramatiskt förbättra blodsockret och göra att man helt eller delvis slipper läkemedel. Det är exakt vad som hände Simon – på bara fem dagar:

Mejlet, översatt från engelska

Hej Andreas,

Jag fyller 60 i år och tyckte att det skulle vara bra att se om jag skulle kunna förbättra mina chanser att uppleva min 70-årsdag om tio år (frugan säger att det borde räcka med att vara gift med henne…)

På den tiden var saker och ting lite annorlunda, 19-20-åringar fick inte typ 2-diabetes. Lustigt nog var LCHF den föreskrivna behandlingen
Jag fick diagnosen diabetes (MODY), för omkring 40 år sedan. På den tiden var saker och ting lite annorlunda, 19-20-åringar fick inte typ 2-diabetes. Lustigt nog var den föreskrivna behandlingen LCHF och kostråd från en dietist. På den tiden kunde man inte kontrollera sitt blodsocker hemma; jag fick utrustning för att testa urin, vilket var lite besvärligt så jag använde det bara i ungefär en vecka. Jag gjorde några förändringar av kosten, men generellt tog jag inte min diabetes så allvarligt som jag borde. Jag rökte också ett paket cigaretter per dag.

Jag fortsatte att leva på det här viset i ganska många år, jag tog egentligen inte alls hänsyn till att jag var diabetiker. Jag mådde bra och såg egentligen ingen anledning att besöka min läkare om jag inte mådde direkt dåligt. Med allt det jag vet idag ångrar jag det.

Jag fortsatte att leva som jag gjorde tills jag var 33-34 år. Jag besökte min husläkare i ett helt annat ärende och han såg i min journal att det var länge sedan jag hade gjort några tester för att kontrollera min diabetes. Blodprov togs och ungefär två veckor senare besökte jag det lokala sjukhusets diabetesklinik. Jag fick börja med Gliclazide, jag fick rådet att äta en balanserad kost vilket inkluderade mindre alkohol och att sluta röka.

Jag gjorde det mesta av vad jag blev tillsagd, men klarade inte av ”sluta röka”-biten. Mina besök vid kliniken började följa ett mönster, antingen var de mycket nöjda med min blodsockerkontroll eller också var sjukdomen inte alls under kontroll och de behövde öka på min medicinering. Den trenden fortsatte under många år.

Du går till läkaren och det bästa du kan hoppas på är att du har god kontroll över din sjukdom, men som i mitt fall, var det oftast så att det inte fungerade OK och att vi behövde ändra eller öka medicineringen. Det slutade med att jag var tvungen att ta insulin vilket var en mardröm för mig! Jag tror inte att folk förstår hur hopplös och deprimerande den här otäcka sjukdomen är. Hur som helst, jag fick en strimma hopp för omkring tio år sedan, när min äldste son, då 19 år, fick diagnosen diabetes. Vi bahndlades båda på samma sjukhus så vi testades för monogen diabetes och jag fick en ny diagnos som monogen och min äldste son fick samma korrekta diagnos. Min yngsta son testades också för den defeketa genen och, olyckligtvis, har han den också.

Detta ledde inledningsvis till två bra saker. Jag kunde sluta med insulin och min äldste son behövde inte börja med det. Men för mig återkom det gamla mönstret efter några år, jag tappade kontrollen över min diabetes och behövde öka mängden läkemedel. Det kulminerade med att jag behövde gå tillbaka till insulin (Lantus) för ca två år sedan.

I början av det här året var det en av mina vänner, hon arbetar för hälsovårdsmyndigheten, som berättade om LCHF. Hon rådde mig att googla på det och jag var helt förbluffad över hur mycket information som fanns och att den existerande dogmen som förespråkar fettsnålt/balanserad kost inte är den bästa vägen att gå. Allt detta var något av en uppenbarelse för mig, jag bestämde mig för att ge livsstilen LCHF en chans.

Förbättringarna skedde ganska omgående och jag kunde sluta med insulin inom loppet av fem dagar
Först av allt togs några blodprover, jag behövde veta vad jag startade på. Det var förmodligen ganska typiska värden för en diabetiker – HbA1c 80, triglycerider – för höga, HDL-kolesterol – för lågt, LDL-kolesterol – OK (jag äter statiner) och testerna på min lever visade att jag kunde ha fettlever… Inte alls bra och ganska deprimerande.

Dagen efter att blodproverna var tagna började jag med LCHF, med stor beslutsamhet. Förbättringarna skedde ganska omgående och jag kunde sluta med insulin inom loppet av fem dagar, utan besvär. Nu har jag ätit LCHF i sju veckor, jag mår toppen och har gått ner 4 kilo i vikt.

Allt jag kan säga just nu är att hittills går det bra…

Tack,
Simon

Kommentar

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter av LCHF – och stort grattis till dina framgångar!

Kom igång

Vill du göra det Simon har gjort? Anmäl dig till vår gratis tvåveckors LCHF-utmaning!

Du kan också använda vår gratis guide LCHF för nybörjare. Om du vill underlätta maximalt rekommenderar vi vårt splitternya verktyg Kostdoktorns veckomenyer – prova gratis en månad. Ingen reklam, ingen bindningstid.

Mer

LCHF för nybörjare

Diabetes – så kan du normalisera ditt blodsocker

Hur man går ner i vikt

Vill du också inspirera?

Har du en framgångshistoria att dela med dig av här? Det är ett effektivt sätt att inspirera andra till att förändra sina liv.

Mejla din historia till annika@kostdoktorn.se. Före- och efterbilder är bra för att göra din historia konkret och extra inspirerande för andra. Berätta om det är ok att dela ditt namn och bild eller om du vill vara anonym. Tipsa också gärna om du har en blogg eller Instagram eller liknande för läsare att följa dig.

Fler framgångshistorier

Ta del av över 500 framgångshistorier.

VivecaNatalieHelen

Video om typ 2-diabetes

Stöd Kostdoktorn

Vill du stödja Kostdoktorn och få tillgång till ytterligare material? Ta en titt på vårt medlemskap.

Påbörja din gratis provmånad här

Inlägget ”Inom loppet av fem dagar kunde jag sluta med insulin” dök först upp på Kostdoktorn.

Visa hela artikeln