Jump to content

Går inte ner i vikt...

LarsGbg
 Share

Recommended Posts

Hej!

Är inne på min tredje vecka med lchf men har fortfarande inte märkt någon viktnedgång. Försöker få i mig mycket fett, såsom smör, fettatranden på kotletten, bea-sås, aioli, lite grädde och lite creame freiche. Äter lite avokado, broccoli och paprika till måltiderna. Men märker ingen viktnedgång. Jag är 197 cm och 97 kg.

Däremot är magen lugn som en hinduisk ko. Toalettbesöken sker betydligt mer sällan. Min förr så oroliga mage ger inte ifrån sig någon gas. (Innan kunde jag fisa så det fladdrade i gardinerna :) ) Känner av en viss muntorrhet och midjemåttet har minskat 1-1,5 cm. Har dock inte haft någon cold-turkey gällande stopp av kolhydrater

jag testade strikt lchf 2006 och då rann kilona av mig...

Kan set vara så att jag äter för mkt protein? Har även sopat i mig nått glas rött här å där och något mousserande och någon enstaka whisky men absolut ingen öl. Äter även de antidepressiva läkemedlen sertalin och voxra - dessa tror jag dock inte är boven i dramat.

råd och tips tas tacksamt emot!

//Lars

• Like 2

Tack Trollmormor för ditt inspirerande inlägg! Precis som du anger så har jag flera positiva effekter varpå jag fortsätter kämpa på.

angående alkohol och lchf. Innehåller inte whiskey några kolhydrater? Tycker det låter märkligt map att det maltkorn...

mvh Lars

• Like 1

Öl och Whiskey tillverkning liknar varandra iom mäskning(skiljer dock lite i temperatur och andra betingelser) och jäsning. Sedan destilleras Whiskeyn vilket separerar ut alkoholen och smakämnen lösta i densamma och lämnar då "rester" och vatten. Dessutom destilleras whiskeyn oftast flera gånger. Det innebär att man kan få så hög alkoholhalt som man får på whiskeyn och blir av med rester av sockerarter i mäsken. Hoppas att detta förklarar något - jag är inte någon expert.

• Like 2

12 timmar sedan, LarsGbg sade:

Tack Trollmormor för ditt inspirerande inlägg! Precis som du anger så har jag flera positiva effekter varpå jag fortsätter kämpa på.

angående alkohol och lchf. Innehåller inte whiskey några kolhydrater? Tycker det låter märkligt map att det maltkorn...

mvh Lars

Roligt att du blev inspirerad av mitt inlägg även om jag inte hade några egentliga tips och råd :) När det gäller Whiskey så innehåller det i princip inga kolhydrater, men många säjer att dom blir lättare påverkade av alkohol när dom äter LCHF så det kan finnas anledning att vara försiktig ändå ;)

• Like 1

Hehe...ja det är en fantastisk effekt alkohol har... ;)

Lars om du tänkt att satsa på LCHF långsiktigt är det snarast en fördel om det går lite långsamt :) och du har knappt någon övervikt ... så du kanske inte kan räkna med så många kilon nedåt.

• Like 7