Recommended Posts

Hur ser ni på Keto lchf kost om man har kroniskt utmattningssyndrom?
Alltså max 20 g per dag? Har hört olika bud på detta.

-T ex att kroppen inte orkar så lågt kolhydrats innehåll och blir ännu mer stressad mm...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, iAnna sade:

En långsam nedtrappning borde funka, så att kroppen inte får en chock.

Ligger just nu på drygt 50g kh per dag. 

Trappa ner 10g kh per vecka då menar du? :)

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan, Anna-Lena Pettersson sade:

Ligger just nu på drygt 50g kh per dag. 

Trappa ner 10g kh per vecka då menar du? :)

Tja ... eller 5 g kh per vecka. Men jag hade nog inte gått mycket lägre än 40-50 g kh per dag.

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MariaF. 

Tack, det var just därför jag frågade. Då jag är ganska ny på lchf och inte riktigt vågat gå ner i kh p g a det jag hört.

men det med nötter och grönsaker låter vettigt, så det är nog likabra att jag ligger kvar kanske? 

Går man ner lika mycket om man äter 50 g kh som om man äter under 20 g kh? 

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja... Har man utmattningssyndrom är det många obalanser i kroppen som har med stress att göra så första prioritet måste vara att få till näringen och få kroppen att må bra, sen kan den släppa vikten. Det du kan uppnå med "ganska strikt", kanske mellan 30-50g kolhydrater/dygn är att bespara kroppen kolhydratbelastningen och på så vis påskynda läkningen. Alla hormoner sitter ihop (har jag insett så här på väg mot klimakteriet, och insulin, kortisol, kvinnohomonerna... ja, de hänger ihop och påverkar varandra. Är en "ur funktion" så kompenserar de andra och man mår mindre bra. 

• Like 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag antar att A-L.P med kroniskt utmattningssyndrom menar det som numera kallas me/cfs. Ingen vet vad me/cfs egentligen är för sjukdom, en del forskare anser att den har neurologiska orsaker, andra talar om att den hänger ihop med ämnesomsättningen. Om man nu lyssnar på till exempel Jeff Volek så säger han att ketogen kost har visat förbättringar för patienter med flera olika neurologiska och metabola sjukdomar. KANSKE skulle ketos kunna hjälpa mot me/cfs?

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Borje sade:

Jag antar att A-L.P med kroniskt utmattningssyndrom menar det som numera kallas me/cfs. Ingen vet vad me/cfs egentligen är för sjukdom, en del forskare anser att den har neurologiska orsaker, andra talar om att den hänger ihop med ämnesomsättningen.

De är ju för roliga?! Varför måste man ha diagnoser som inte går att förstå? Utmattning vet alla vad det är, sockersjuka också. Nej, då ska de absolut döpa om så man inte hänger med alls.... :huh:

• Like 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Citerar Wikipedia:

Termen ”kroniskt trötthetssyndrom” är ifrågasatt då denna neurologiska sjukdom då lätt sammanblandas med symtomet generell, långvarig trötthet. Idag används därför istället ofta termen ME eller ME/CFS (CFS är förkortning av den engelska beteckningen för kroniskt trötthetssyndrom).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Borje sade:

Jag antar att A-L.P med kroniskt utmattningssyndrom menar det som numera kallas me/cfs. Ingen vet vad me/cfs egentligen är för sjukdom, en del forskare anser att den har neurologiska orsaker, andra talar om att den hänger ihop med ämnesomsättningen. Om man nu lyssnar på till exempel Jeff Volek så säger han att ketogen kost har visat förbättringar för patienter med flera olika neurologiska och metabola sjukdomar. KANSKE skulle ketos kunna hjälpa mot me/cfs?

Det kan också vara det som numera klassificeras som utmattningsdepression = "in i väggen"...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis. På sajten 1177 kan man läsa mycket om utmattningsdepression (som de kallar utmattningssyndrom, utan "kroniskt"). Bland annat detta:

"Numera används diagnosen utmattningssyndrom för att beskriva de följder som långvarig och svår stress kan föra med sig. Tidigare användes andra begrepp som exempelvis utbrändhet för att beskriva tillståndet."

Allt detta illustrerar hur viktigt det är med korrekta benämningar på sjukdomar och symptom. Speciellt sjukdomar vars existens somliga läkare ifrågasätter...

Men det är alltså den sjukdom som i officiell klassifikation kallas ME/CFS som jag är intresserad av, och där jag har en idé att det skulle vara värt att testa ketogen kost.

Här är en länk till kortfattad information på youtube om ME/CFS:

https://www.youtube.com/watch?v=H6xyY2w-Rcg

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft detta i drygt 15 år nu, och dem kallade det då för uttmattningdepression.

Vilket var fel diagnos, så jag fick ju fel behandling de första åren. 

Utmattningssyndrom diagnosen kom senare tyvärr.

Så detta har ju tyvärr blivit kroniskt. Jag bryr mig egentligen inte om vad det heter,

vill bara må så bra som möjligt. :) 

Tack för alla råd, tips och funderingar. Ni är så snälla. :wub:

• Like 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
46 minuter sedan, A-L.P sade:

Så detta har ju tyvärr blivit kroniskt. Jag bryr mig egentligen inte om vad det heter,

vill bara må så bra som möjligt. :) 

Så.... kroppen är ur balans sedan länge men du vill gå ner i vikt. Har jag förstått det rätt då? Medicinerar du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Från det ena direkt till det tredje;

Symptombeskrivningar är bra, dvs om de är godkända av sjukvården, försäkringskassan och socialstyrelsen!

För då kan man bli sjukskriven eller få någon form av behandling.. ibland bekostad utav de ovanstående!

Iallafall.. man bör ha typ 4 utav 6 symptom för att kvalificeras.

Och märk väl olika personer kan uppfylla 4 olika symptom.

Och det beror då mest troligt på olika orsaker i grunden.

Utmattningsdepresion hette det för att det uppvisade liknande kriterier som för deprimerade.. och psykisk ohälsa kan vara en av orsakerna hur som helst!

Iallafall man bör nog inte kasta sig ut i värsta LCHF-bantningen i första läget.. oavsett orsak!

Men.. man kan alltid se över sina matvanor.. och fet riktig mat lagad från de bästa råvaror lär knappast vara det sämsta hur som helst?

Däremot så skulle man kunna tänka sig att gå lite försiktigare fram med kolhydratrestriktionen, 20 gram är lixom inte hugget i sten!

Bara det att man slutar äta/dricka en massa junk kan göra att man mår lite bättre?

Och som regel så är det ett friskhetsymptom när man väl börjar fundera på att äta hälsosammare.. det kan säkert gå upp och ner i perioder.. eller rättare sagt det gör det för alla!

• Like 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, MariaF sade:

Så.... kroppen är ur balans sedan länge men du vill gå ner i vikt. Har jag förstått det rätt då? Medicinerar du?

Det stämmer. Har lagt på mig alldeles för mycket under min sjukdomstid på grund av överätning, (+30kg) mycket skräpmat osv.

Känner mig stabilare nu när jag slutat äta snabba kolhydrater och socker.

Har minskat något i vikt, antar att det är vätska.

Ja jag äter Setralin. 

Planen var väll inte att gå ner i vikt fort, utan under en längre tid. Och även fortsätta efter jag gått ner, då kroppen känns stabilare. Undrade dock hur 20g skulle funka. Men det är kanske inte något jag bör ge mig in på nu när jag läst era inlägg. Och det verkar vettigt. 

Har även börjat promenera mer, vilket jag mår bra av. 

• Like 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns många solskenshistorier och de kan du läsa massor av på denna sajt, i tidningar osv men så har vi alla oss som inte har några solskenshistorier och många av oss har livet fullt av obalanser. Din sjukdom, och kanske "självmedicinering med sockerarter" (dvs godis, popcorn, pastaberg osv ifall du ägnat dig åt det), får åtminstone mig att tro att du kan få det lite tufft att bli av med kilon, i alla fall fullt ut. Sedan kanske du precis som jag upptäcker att när vågen befinner sig i rätt härad, jag då sitter fläsket kvar runt magen i alla fall... :unsure:
Personligen har jag aldrig brakat in i väggen så här långt men jag har varit framme och nosat på den mellan varven. Jag tror att du kommer att lyckas bäst om du tänker "hälsa först", även om det är svårt. Vi är så vana att tortera våra kroppar, tvinga dem till lydnad, oavsett om det är nån knasig pulverdiet, eller jobba mer, eller... Anna Hallén, som visserligen kan uppfattas som lite burdus i sitt sätt att uttrycka sig, tycker jag har sunda åsikter och råd just på detta tema. Läser man vad hon faktiskt skriver så handlar det mycket om att leva så att man får den näring man behöver, att få näringen från bra mat istället för kosttillskott. Hon beskriver kosttillskotten som "plåster" och menar att plåster visst kan vara nödvändigt men det är inte säkert att det slutar att blöda för det, även om det kan stoppa upp ett tag. En köttgryta där benet fått koka med innehåller många spårämnen vi behöver från brosk mm, t ex. Bra för lederna. Har du inte läst hennes texter så gör det om du orkar för det finns mycket sådant matnyttigt. Jag gillar hennes logik i alla fall.
Så, lite ändringar här och där; bra mat lagat från grunden, av så bra kvalitet som du har möjlighet att få, kanske tillskott av vissa saker en tid, så tror jag du kommer en bit på väg. Tillskott kan vara omega 3 från fisk, vitaminer (glöm inte D trots att det är sommar), mineraler och probiotika och fibrer för tarmfloran... Promenader är jättebra och när du känner dig starkare kan du kanske hitta inspiration i vår långa MAF-tråd, ett lite annat sätt att träna men som fått i alla fall mina valkar att börja krympa. Idén är att det ska vara skonsam träning med hälsan i centrum.

Hoppas du kan utrusta dig med ett fokus på hälsan och tålamod med viktnedgången. Du har varit sjuk i 15år, det finns många obalanser i dig, gissar jag... Önskar dig varmt lycka till på vägen!

• Like 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

utmattningsdepression och utmattningssyndrom är två olika men liknande sjukdomar med olika symtom, behandling och förlopp. 

Ingendera är kronisk. 

• Like 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, KaLu sade:

Hej
utmattningsdepression och utmattningssyndrom är två olika men liknande sjukdomar med olika symtom, behandling och förlopp. 
Ingendera är kronisk. 

När man söker på dem är allt skillnaden hårfin... Men gemensamt tycks vara att kroppen är "f-cked up" rent kemiskt. Benämningen "kronisk" används väl när något är långvarigt, mer än tre månader har jag för mig, men precis som vid diabetes går det att bli symptomfri. Berätta gärna mer om skillnaden mellan utmattningsdepression och utmattningssyndrom för när jag har läst innehåller inte utmattningsdepression inte nödvändigtvis typiskt depressiva inslag (som självanklagelser och sånt)...? Det är väldigt intressant hur kroppen stänger ner oss när vi kör på för hårt!

• Like 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, KaLu sade:

http://www.psykologiguiden.se/psykologilexikon/?Lookup=utmattningsdepression

"Diagnosen utmattningsdepression sätts när symtomen även uppfyller kriterierna för depression, annars används beteckningen utmattningssyndrom."

Precis, och någon depression har jag inte, det har jag aldrig haft symtom på.

Däremot första länken stämmer väldigt bra in på mig, tyvärr. 

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, MariaF sade:

Det finns många solskenshistorier och de kan du läsa massor av på denna sajt, i tidningar osv men så har vi alla oss som inte har några solskenshistorier och många av oss har livet fullt av obalanser. Din sjukdom, och kanske "självmedicinering med sockerarter" (dvs godis, popcorn, pastaberg osv ifall du ägnat dig åt det), får åtminstone mig att tro att du kan få det lite tufft att bli av med kilon, i alla fall fullt ut. Sedan kanske du precis som jag upptäcker att när vågen befinner sig i rätt härad, jag då sitter fläsket kvar runt magen i alla fall... :unsure:
Personligen har jag aldrig brakat in i väggen så här långt men jag har varit framme och nosat på den mellan varven. Jag tror att du kommer att lyckas bäst om du tänker "hälsa först", även om det är svårt. Vi är så vana att tortera våra kroppar, tvinga dem till lydnad, oavsett om det är nån knasig pulverdiet, eller jobba mer, eller... Anna Hallén, som visserligen kan uppfattas som lite burdus i sitt sätt att uttrycka sig, tycker jag har sunda åsikter och råd just på detta tema. Läser man vad hon faktiskt skriver så handlar det mycket om att leva så att man får den näring man behöver, att få näringen från bra mat istället för kosttillskott. Hon beskriver kosttillskotten som "plåster" och menar att plåster visst kan vara nödvändigt men det är inte säkert att det slutar att blöda för det, även om det kan stoppa upp ett tag. En köttgryta där benet fått koka med innehåller många spårämnen vi behöver från brosk mm, t ex. Bra för lederna. Har du inte läst hennes texter så gör det om du orkar för det finns mycket sådant matnyttigt. Jag gillar hennes logik i alla fall.
Så, lite ändringar här och där; bra mat lagat från grunden, av så bra kvalitet som du har möjlighet att få, kanske tillskott av vissa saker en tid, så tror jag du kommer en bit på väg. Tillskott kan vara omega 3 från fisk, vitaminer (glöm inte D trots att det är sommar), mineraler och probiotika och fibrer för tarmfloran... Promenader är jättebra och när du känner dig starkare kan du kanske hitta inspiration i vår långa MAF-tråd, ett lite annat sätt att träna men som fått i alla fall mina valkar att börja krympa. Idén är att det ska vara skonsam träning med hälsan i centrum.

Hoppas du kan utrusta dig med ett fokus på hälsan och tålamod med viktnedgången. Du har varit sjuk i 15år, det finns många obalanser i dig, gissar jag... Önskar dig varmt lycka till på vägen!

Tack snälla du. :wub:

Ja, hälsan först och hoppas även på en krympande kropp. Har som sagt inte bråttom med viktnedgången.

Men det hade varit trevligt att få tillbaka sin midja igen. ;)

Faktum är att jag känner ju mig redan stabilare, inte lika mycket yrsel och koncentrations svårigheter. :) 

Ska kika på Anna Hallen. Tack. :) 

• Like 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 timmar sedan, A-L.P sade:

Det stämmer. Har lagt på mig alldeles för mycket under min sjukdomstid på grund av överätning, (+30kg) mycket skräpmat osv.

Känner mig stabilare nu när jag slutat äta snabba kolhydrater och socker.

Har minskat något i vikt, antar att det är vätska.

Ja jag äter Setralin. 

Planen var väll inte att gå ner i vikt fort, utan under en längre tid. Och även fortsätta efter jag gått ner, då kroppen känns stabilare. Undrade dock hur 20g skulle funka. Men det är kanske inte något jag bör ge mig in på nu när jag läst era inlägg. Och det verkar vettigt. 

Har även börjat promenera mer, vilket jag mår bra av. 

Från det tredje till det fjärde.. SSRI är starkt ifrågasatt.. främst utav psykiatriker.. däremot så kommer jag aldrig att skriva att du skall sluta medicinera en medicin som satts in av en läkare!

Utan det är väldigt få som är hjälpta utav SSRI.. men de kan funka för stunden.. ta vara på den stunden!

Finns rätt mycket på Internet att läsa om man vill.. tex "Potatis i stället för prosac", jag ger lixom inte såå mycket för det heller!

Främst iomed att Serotoninhalten regleras lixom allt annat/det mesta iallafall, efter hur man mår och vilken socioekonomiska och psykosociala situation man befinner sig i!

Serotoninhalten säger något.. och det säger främst, byt habitat/översatt till människor gör något åt din livssituation/förändra denna.. lättare sagt än gjort för de flesta!

Iallafall så har du kommit på andra tankar.. oavsett om det har med SSRI eller  ej att göra?

Och sist men inte minst.. jag skulle själv behöva en cocktail av mediciner och tillskott om jag bara fann några som funkade, mot min efterhängsna 60plus-magge, mitt minskade libido och ork!

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 minuter sedan, Zepp sade:

Och sist men inte minst.. jag skulle själv behöva en cocktail av mediciner och tillskott om jag bara fann några som funkade, mot min efterhängsna 60plus-magge, mitt minskade libido och ork!

Eller så behöver du MAF, testosteron och MAF..! ;)
By the way, förstadiet till serotonin och melatonin (som hänger ihop och styr pigghet resp sömn) heter 5-HTP och finns på burk. Jag fick känsla av hjärtklappning men egentligen vet jag inte om det var av den. Vill man hellre ha byggstenarna från mat är pumpafrö bra, ämnet är tryptofan. Men det vet du säkert redan. :)

• Like 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu