Nathalie T Posted January 30, 2013 Share Posted January 30, 2013 Innan jag började med LCHF för 2 1/2 år sedan hade jag känning av magkatarr ibland och kunde ett par gånger per år få magkatarrutbrott som var riktigt jobbiga. Det hände speciellt om jag stressade och kanske missade att äta regelbundet. Efter att jag började äta LCHF har jag inte haft en enda känning av magkatarr. Detta trots att jag äter fet och stekt mat och det har även hänt att jag stressat och låtit det gå för länge innan jag ätit. Min mage är lugn och fin och sköter sig kanonbra. Till saken hör att jag innan kostbytet åt Orudis (Ipren) dygnet runt under mensperioden pga endometrios och myom. Det tog magen givetvis stryk av och jag fick alltid ta Omepraxol parallellt. Vid kostbytet minskade menssmärtorna avsevärt och jag kunde efter ett tag klara mig med bara ett par Orudis och fungera rätt ok. Det hjälpte säkert magen en hel del. Glad och tacksam! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted January 30, 2013 Share Posted January 30, 2013 Samma sak här. Inte haft magkatarren sedan någon vecka efter början av LCHF. Den är puts väck. Kan känna lite ibland när sovit väldigt dåligt och varit mycket i stressattack. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Barbro Åkerman Posted January 30, 2013 Share Posted January 30, 2013 Hej alla! Kan glädja med att även den irriterande halsbrännan jag hade ofta förr har försvunnit med denna kost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NurseEmi Posted January 30, 2013 Share Posted January 30, 2013 Min IBS är helt borta med LCHF. Hade jätteproblem tidigare med min IBS som jag fick efter en svår magsjuka utomlands för 6 år sedan, med smärtor, diarré och svullen mage. Så otroligt skönt att slippa! Trodde tidigare också att jag var laktosintolerant, men med LCHF kan jag äta grädde och andra mejeriprodukter utan magsymptom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jounih Posted January 31, 2013 Share Posted January 31, 2013 20-25 novalucol i veckan tidigare. Nu har jag inte tagit en enda på 1,5 år, besvären försvann med lchf nästan direkt. Nu återkommer känningarna när jag äter vete och går över när jag låter bli. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted July 22, 2013 Share Posted July 22, 2013 Jag brukar ibland skämtsamt kalla det för "prinsess-dieten" eftersom jag numer inte är ett vandrande gasverk. Det hör ihop med vetet hos mig. En skiva bröd och jag är rökt i magen. Gaser, magknip, diarré. Det brukar ta ett par dar att gå ner och bli som vanligt igen, d.v.s. lugn och problemfri. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dantie Posted October 25, 2013 Share Posted October 25, 2013 Jag har kört LCHF sedan mitten av juni och förutom att mer än tio kilo (83 till 72) har försvunnit så har min mage blivit mycket bättre! För åtta år sedan blev jag diagnostiserad med magmunsbråck och har sedan dess varit tvungen att äta omeprazol dagligen. Ibland flera kapslar om dan. Ett verkligt otyg för jag har blivit helt styrd av medicinen. Missar jag att ta medicinen på morgonen så får jag fruktansvärd magsyra i halsen vid lunch. Nu har jag varit utan medicinen i snart tre veckor Jag kan få lite sur mage efter ett par koppar kaffe men inte alls som tidigare! Jag bär med mig ett par kapslar som säkerhet i plånboken för jag jag vågar inte tro att det kommer att vara... \\Dan 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted October 27, 2013 Share Posted October 27, 2013 Även för mig var det gluten uppehållet genom strikt lchf som gjorde tricket. Det förstod jag när jag försökte vara liberal och tillåta lite gluten. Magen gick sönder direkt. Läkarna, 5 olika, hade ingen förklaring. Tog bort allt gluten och magen är prima sen dess. Nu glutenfri liberal för min del och ibland strikt en vecka hit o dit för det känns bra som en rening. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LenaK Posted December 10, 2013 Share Posted December 10, 2013 http://www.kostdoktorn.se/lchf-och-vanliga-magbesvar-ibs/comment-page-1#comments Alla dessa vittnesmål platsar definitivt här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts