Marie Jensen Posted June 13, 2017 Share Posted June 13, 2017 Hejsan, vad äter ni för att få en rejäl dos med fibrer för att hålla tarmen igång, jag äter strikt LCHF, under 20 gr per dag och känner mig osäker på vad som innehåller mycket fiber. Mvh Marie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 13, 2017 Share Posted June 13, 2017 Bladgrönsaker, kål, fiberhusk, nötter... (fast nötter bör man kanske undvika om man äter strikt LCHF...) Vattenlösliga fibrer är mumma för tarmbakterierna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marie Jensen Posted June 13, 2017 Author Share Posted June 13, 2017 hur mycket fiberhusk tro? förrutom kål och blad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 13, 2017 Share Posted June 13, 2017 Psyllium eller loppfrö som det också kallas bildar en gelé när den blir blöt. Vill du ha psyllium:ets goda effekt så kan du, förutom att använda fiberhusk (som är malda psylliumfröskal) som bindemedel i olika maträtter lägga en matsked psyllium i ett glas vatten över natten och dricka det på morgonen. När jag hade magproblem fick jag den rekommendationen av en dietist. Personligen har jag svårt för konsistensen då de små fröna klumpar ihop sig så för mig funkar det bättre med hela linfrön. Gelen som bildas när fröet blir blött är det som gör nytta i tarmen. Gäller både linfrö och loppfrö. Torra frön gör inte lika stor nytta, det är som sagt gelén man vill åt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marie Jensen Posted June 13, 2017 Author Share Posted June 13, 2017 tack :-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted June 14, 2017 Share Posted June 14, 2017 14 timmar sedan, MariaF sade: Gäller både linfrö och loppfrö. Torra frön gör inte lika stor nytta, det är som sagt gelén man vill åt. Men "jag har läst nånstans" att det bildas gelé på de torra fröna på väg ner till tjocktarmen. Så jag brukar ta en msk linfrön och skölja ner med ett glas vatten. Fast jag har inte märkt någon effekt ... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 14, 2017 Share Posted June 14, 2017 5 timmar sedan, iAnna sade: Men "jag har läst nånstans" att det bildas gelé på de torra fröna på väg ner till tjocktarmen. Så jag brukar ta en msk linfrön och skölja ner med ett glas vatten. Fast jag har inte märkt någon effekt ... Jo, det gör det men inte lika mycket, de behöver ligga i vatten och svälla. Det är den gelén man utnyttjar när man bakar frökex; det är stor skillnad på om man låter fröblandningen svälla över natten eller om man bara fuktar lite och bakar ut dem direkt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted June 16, 2017 Share Posted June 16, 2017 Lök och jordärtskockor ger också bra fibrer för våra vänner i tjocktarmen 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts