Mums Posted June 15, 2017 Share Posted June 15, 2017 Allvarligt, jag börjar undra om LCHF är för alla? Jag tillhör den LCHF gren som inte bakar med typ mandelmjöl/kokosmjöl och sockerersättningar m.m, eller strävar efter att göra rätter som måste likna vanlig husmanskost. Äter enbart grönsaker och kött,fisk,kyckling,ägg,smör,ost. Grädde ibland, turkisk youghurt likaså.Underjordgrönsaker äter jag max nån gång i månaden,.Nötter elr äpple kan jag äta ett fåtal ggr per år. Det enda avsteg jag gör är nån öl vid julafton, nyårsafton och midsommarafton, då blir det en enda, alltså ca 3-4 öl per år . Jag fattar inte vad jag gör för fel, de1 1/2 första åren ökade jag inte så mycket i vikt, pendlade upp o ner nåt kilo, men från år 2-4 har jag gått upp snart 5 kilo. Om man tittar på BMI (jag går inte efter det i vanliga fall) så ligger det på 25, men midjemåttet är mycket över 90 cm...jag är bara 163 cm. Är det fler som har samma erfarenheter? Finns det någon med bra ideér? Kan tilläggas att jag är 50+ Misströstar och funderar på GI.. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted June 15, 2017 Share Posted June 15, 2017 Välkommen till verkligheten! ? Du kanske är intresserad av att ta del av tråden nedan. Där har vi talat om problem med att gå ner i vikt vid 50+ och att ta sig igenom klimakteriet. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted June 15, 2017 Share Posted June 15, 2017 Förutom Annas tips, eller kanske det är en del i detta, men om du går upp i vikt äter du för mycket, företrädesvis för mycket fett. Att äta typ 5000 kcal per dag i en månad utan att öka i vikt fungerar bara för killar i 20 års åldern. Nu tror jag inte att du äter SÅ mycket, men du äter över ditt behov. När man går över 50-års åldern minskar ämnesomsättningen, muskelmassa minskar och kroppen behöver inte så mycket mat längre. Så, tyvärr, man får anpassa intaget. Äta mindre och äta mer sällan är en bra kombo. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mums Posted June 15, 2017 Author Share Posted June 15, 2017 2 timmar sedan, iAnna sade: Välkommen till verkligheten! ? Du kanske är intresserad an att ta del av tråden nedan. Där har vi talat om problem med att gå ner i vikt vid 50+ och att ta sig igenom klimakteriet. Haha, mjo, verkligheten är tuff Tack för tipset, jag kollar in länken och hoppas på tips hur jag bäst fixar det här 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mums Posted June 15, 2017 Author Share Posted June 15, 2017 1 timme sedan, Gladan sade: Förutom Annas tips, eller kanske det är en del i detta, men om du går upp i vikt äter du för mycket, företrädesvis för mycket fett. Att äta typ 5000 kcal per dag i en månad utan att öka i vikt fungerar bara för killar i 20 års åldern. Nu tror jag inte att du äter SÅ mycket, men du äter över ditt behov. När man går över 50-års åldern minskar ämnesomsättningen, muskelmassa minskar och kroppen behöver inte så mycket mat längre. Så, tyvärr, man får anpassa intaget. Äta mindre och äta mer sällan är en bra kombo. Tack Jag anar nog att jag äter för mycket, men undrar en del över hur jag fixar detta. Skall kolla in länken Anna gav mej och se vad andra tycker 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 15, 2017 Share Posted June 15, 2017 Har du kollat din ämnesomsättning, sköldkörteln alltså, TSH, T4 och T3? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted June 15, 2017 Share Posted June 15, 2017 Mina upplevelser är tvärtemot vad Gladan har upplevt. Om jag tycker att jag behöver gå ner ett kilo eller två brukar jag ta bort alla kolhydrater och lägga till mer fett i stället under 2-3 dagar. Då går jag ofelbart ner i vikt. Det sista jag skulle minska på är fettet. Du får testa vad som passar dig. Tilläggas kan att jag är en 58-årig tant. Men lyssna gärna på Syster, hon har utbildning, det har inte jag. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mums Posted June 15, 2017 Author Share Posted June 15, 2017 18 minuter sedan, Syster sade: Har du kollat din ämnesomsättning, sköldkörteln alltså, TSH, T4 och T3? Ja, kollades för ett halvår sedan, det var normalt. Fick fina resultat överhuvud taget, citat från läkaren: *trots din kost* 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 15, 2017 Share Posted June 15, 2017 Fundering... När och hur äter du? Alla gamla bantarråd; ät sittande vid bordet, drick vatten mellan måltiderna, ät inte upp om du är mätt... är egentligen ganska bra. Jag är förstår mig själv närmast och utgår ifrån mig och jag överäter gärna när jag är trött, stressad, ledsen... ståendes vid kylskåpet... Och jag är en av de som ska igenom dimman... på väg in i den... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted June 15, 2017 Share Posted June 15, 2017 40 minuter sedan, Mums sade: Ja, kollades för ett halvår sedan, det var normalt. Fick fina resultat överhuvud taget, citat från läkaren: *trots din kost* Det är inte alltid allt står rätt till, trots att värdet ligger inom det normala. https://hypotyreos.info/ När hypotyreos inte syns i dagens blodprover”Att enbart titta på nivåerna i blodet är som att räkna alla lastbilar på vägarna, men inte ta reda på om lasten kommer fram.” 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mums Posted June 15, 2017 Author Share Posted June 15, 2017 3 minuter sedan, iAnna sade: Det är inte alltid allt står rätt till, trots att värdet ligger inom det normala. https://hypotyreos.info/ När hypotyreos inte syns i dagens blodprover”Att enbart titta på nivåerna i blodet är som att räkna alla lastbilar på vägarna, men inte ta reda på om lasten kommer fram.” Tror inte jag går in på sköldkörteln riktigt än, men jag sparar din länk så länge, tack för den! Håller på och läser tråden från alla medsystrar om klimakteriet...underbar tråd! Jag känner igen mej i så mycket och inser att det finns några tips jag skall testa först. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted June 15, 2017 Share Posted June 15, 2017 Och så har vi ju den där jobbiga men effektiva fastan också... den brukar alltid ta skruv. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mums Posted June 15, 2017 Author Share Posted June 15, 2017 57 minuter sedan, MariaF sade: Fundering... När och hur äter du? Alla gamla bantarråd; ät sittande vid bordet, drick vatten mellan måltiderna, ät inte upp om du är mätt... är egentligen ganska bra. Jag är förstår mig själv närmast och utgår ifrån mig och jag överäter gärna när jag är trött, stressad, ledsen... ståendes vid kylskåpet... Och jag är en av de som ska igenom dimman... på väg in i den... Jag äter vid matbordet, frukost ,lunch och middag, så där gör jag rätt tycker jag, förutom att jag alltid äter upp all mat på tallriken, alltid . Om jag har riktigt svårt sug på kvällen skalar jag en morot som jag skivar för att det skall ta lite längre tid att äta.. Tja, välkommen i gänget då , dimman är inte rolig,... och den kommer ju i den näst bästa perioden av livet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mums Posted June 15, 2017 Author Share Posted June 15, 2017 23 minuter sedan, Inez sade: Och så har vi ju den där jobbiga men effektiva fastan också... den brukar alltid ta skruv. Nja, fasta är absolut inget för mej. Kan inte vara utan ett enda av mina 3 mål mat Har stort behov av de fasta rutinerna måltiderna innebär. Avundas de som kan... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nokenok Posted June 15, 2017 Share Posted June 15, 2017 6 minuter sedan, Mums sade: Nja, fasta är absolut inget för mej. Kan inte vara utan ett enda av mina 3 mål mat Har stort behov av de fasta rutinerna måltiderna innebär. Avundas de som kan... "behov av de fasta rutinerna", blir rätt kul i detta sammanhang. :-) 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted June 16, 2017 Share Posted June 16, 2017 Om du inte kan fasta helt, så kanske 5:2 kan vara något? Då begränsar du kalorierna till ca 500 två valfria dagar i veckan, vilket kan delas upp i tre mål. Grönsaker och kål fyller bra men ger få kalorier. Satsa på proteinkällor utan fett dessa dagar. Detta hjälpte i alla fall mig - 2012 gick jag ner 15 kg på LCHF men de senaste åren hade 5 av dessa krupit tillbaka. 3 av de 5 har nu försvunnit på ett par månader med 5:2. Lycka till! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mums Posted June 16, 2017 Author Share Posted June 16, 2017 1 timme sedan, Kjell Granelli sade: Om du inte kan fasta helt, så kanske 5:2 kan vara något? Då begränsar du kalorierna till ca 500 två valfria dagar i veckan, vilket kan delas upp i tre mål. Grönsaker och kål fyller bra men ger få kalorier. Satsa på proteinkällor utan fett dessa dagar. Detta hjälpte i alla fall mig - 2012 gick jag ner 15 kg på LCHF men de senaste åren hade 5 av dessa krupit tillbaka. 3 av de 5 har nu försvunnit på ett par månader med 5:2. Lycka till! Härligt att det hjälpte dej Jag kanske också skall försöka.... Men blir man inte väldigt hungrig iaf? Är lite rädd att jag känner mej "utsvulten" när kvällen kommer och åker dit... Nåja, om jag inte testar vet jag ju inte om det funkar, så efter midsommar säger jag till gubben som står för all matlagning här i huset, att svänga ihop sallad o protein utan fett. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted June 16, 2017 Share Posted June 16, 2017 Man kan äta MYCKET kål och sallad som fyller magen. Mata in mängderna i kostbevakningen.se så ser du hur många kalorier och från vilka makronutrienter! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Peter B Posted June 16, 2017 Popular Post Share Posted June 16, 2017 Mums...tyvärr realistiskt sett är det nog för många så att om man har ett BMI runt 25...så finns det inte för alla enkla sätt att gå ner ytterligare..."kroppen" är ganska nöjd med att vara där. ...det bästa, tycker jag, om man är relativt fysiskt inaktiv men har förmågan och viljan att röra sig mer...är att bli mer fysiskt aktiv ... MM (Maf Maria) kan säkert ge många tips runt det. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted June 16, 2017 Share Posted June 16, 2017 42 minuter sedan, Peter B sade: MM (Maf Maria) kan säkert ge många tips runt det. Gillar smeknamnet! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 16, 2017 Share Posted June 16, 2017 1 timme sedan, Peter B sade: ...det bästa, tycker jag, om man är relativt fysiskt inaktiv men har förmågan och viljan att röra sig mer...är att bli mer fysiskt aktiv ... MM (Maf Maria) kan säkert ge många tips runt det. Du menar inte mig, väl...? För jag har bara snott alltihop... MAF alltså. Det är jespers metod.... Fast... jag kanske har varit hyfsat tydlig med att jag föll för konceptet... Mums, om du orkar läsa skrev jag för en tid sen ett långt inlägg som jag kallade "Overweight vs overfat" för när jag började med det som kallas MAF så började mina valkar på magen minska och jag började se urholkningar (det är väl inga kratrar direkt men ändå, lite fläsk har försvunnit) och det fascinerade mig. Det i sin tur ledde till "MAF-tråd" där vi är några lågpulstränande individer som försöker peppa varandra så gott det går. MAF är egentligen ett helt koncept där träning med en viss maxpuls är en del (sen är det vila, kost liknande LCHF, mental stimulans, stresshantering osv). Det är skonsamt och, som många vittnar om, ibland frustrerande sätt att träna för man bli inte ens svettig i början. Läs gärna de trådarna och berätta gärna om du provar! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mums Posted June 18, 2017 Author Share Posted June 18, 2017 On 2017-06-16 at 14:33, MariaF sade: Du menar inte mig, väl...? För jag har bara snott alltihop... MAF alltså. Det är jespers metod.... Fast... jag kanske har varit hyfsat tydlig med att jag föll för konceptet... Mums, om du orkar läsa skrev jag för en tid sen ett långt inlägg som jag kallade "Overweight vs overfat" för när jag började med det som kallas MAF så började mina valkar på magen minska och jag började se urholkningar (det är väl inga kratrar direkt men ändå, lite fläsk har försvunnit) och det fascinerade mig. Det i sin tur ledde till "MAF-tråd" där vi är några lågpulstränande individer som försöker peppa varandra så gott det går. MAF är egentligen ett helt koncept där träning med en viss maxpuls är en del (sen är det vila, kost liknande LCHF, mental stimulans, stresshantering osv). Det är skonsamt och, som många vittnar om, ibland frustrerande sätt att träna för man bli inte ens svettig i början. Läs gärna de trådarna och berätta gärna om du provar! Ska ske! All eventuell (hmm) träning och minskning av fett och portionsstorlek kommer ske efter midsommar blir stört omöjligt annars tror jag. Jag återkommer i ämnet 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 18, 2017 Share Posted June 18, 2017 15 minuter sedan, Mums sade: Ska ske! All eventuell (hmm) träning och minskning av fett och portionsstorlek kommer ske efter midsommar blir stört omöjligt annars tror jag. Jag återkommer i ämnet Mmm.. fast du kan öva redan nu.. och då handlar det främst om måltidsfrekvens! Dvs det räcker gott med 1-2 måltider per dag.. oavsett hur ofta alla andra runtomrkring äter! Som regel så har jag lättast att reducera mitt kalorintag när jag är ledig/bor på hotell! När jag är ledig så äter jag när jag är hungrig, dvs minst en gång om dagen, när jag är på semester så bor jag som regel på hotell och där serveras som regel 1-3 måltider per dag! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mums Posted June 18, 2017 Author Share Posted June 18, 2017 1 timme sedan, Zepp sade: Mmm.. fast du kan öva redan nu.. och då handlar det främst om måltidsfrekvens! Dvs det räcker gott med 1-2 måltider per dag.. oavsett hur ofta alla andra runtomrkring äter! Som regel så har jag lättast att reducera mitt kalorintag när jag är ledig/bor på hotell! När jag är ledig så äter jag när jag är hungrig, dvs minst en gång om dagen, när jag är på semester så bor jag som regel på hotell och där serveras som regel 1-3 måltider per dag! Häftigt Zepp, vet att många kan äta så sällan som 1 gång/dag men...inte jag. Så småningom hoppas jag kunna låta bli en av måltiderna, men inte i nuläget. Jag har precis suttit och läst igenom MAF-trådarna, och känt att, yes, jag kör! Då går jag ut och äter en bamsestor middag trots att jag inte var jättehungrig... Blir så arg på mej själv...Inser att jag måste börja med att få till rätt storlek på matintaget och hitta balans där innan jag kan plocka bort ett mål. Plus börja röra på mej, har ett löpband som ropar på mej 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 18, 2017 Share Posted June 18, 2017 40 minuter sedan, Mums sade: Häftigt Zepp, vet att många kan äta så sällan som 1 gång/dag men...inte jag. Så småningom hoppas jag kunna låta bli en av måltiderna, men inte i nuläget. Jag har precis suttit och läst igenom MAF-trådarna, och känt att, yes, jag kör! Då går jag ut och äter en bamsestor middag trots att jag inte var jättehungrig... Blir så arg på mej själv...Inser att jag måste börja med att få till rätt storlek på matintaget och hitta balans där innan jag kan plocka bort ett mål. Plus börja röra på mej, har ett löpband som ropar på mej Enkelt löst, bo på hotell med halvpension! Och märk väl det är endast på hotell jag äter frukost! När jag är ledig.. fast inte på hotell så infaller frukost inte före 11-12, dvs inte tidigare än vad jag normalt äter lunch när jag jobbar! För då sover jag tills jag vaknar och sen kommer en period med kaffe och morgonrock! Dvs ät frukost/eller om du vill kalla det lunch mitt på dagen. Och som regel.. ju mer sällan man äter, ju hungrigare är man är vid de måltiderna, dvs man äter mer. Såå min rekomendation till allaoenvar.. bo på hotell! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 18, 2017 Share Posted June 18, 2017 3 timmar sedan, Mums sade: Jag har precis suttit och läst igenom MAF-trådarna, och känt att, yes, jag kör! Plus börja röra på mej, har ett löpband som ropar på mej JAAA!!!!! Jag behöver också lite nytändning så vad roligt att flera nu inspirerats att haka på! Att träna mer frekvent var lättare under vintern när jag inte hade ont och trädgården inte växte igen över mig... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Fnutt Posted June 19, 2017 Popular Post Share Posted June 19, 2017 On 2017-06-16 at 12:42, Peter B sade: Mums...tyvärr realistiskt sett är det nog för många så att om man har ett BMI runt 25...så finns det inte för alla enkla sätt att gå ner ytterligare..."kroppen" är ganska nöjd med att vara där. Det är definitivt svårare att hålla vikten eller att gå ned om man äntrat klimakteriedimman, men det tror jag mest beror på att man helt enkelt kommer undan med mer när man är ung och rask. Och vilket BMI som är "kroppens rätta" är nog väldigt individuellt. Själv har jag under hela livet, med få undantag, haft ett BMI på mellan 19 och 20 (och nej jag är inte mager, jag har bara en naturligt späd kroppsform). Periodvis ännu lägre. Ändå så har jag aldrig bantat, det har helt enkelt varit kroppens trivselvikt. För några år sedan så började vikten ändå under en stressig period att smyga uppåt. Bara några kg, men för en person med en startvikt på dryga 50 kg så blir det ändå procentuellt sett ganska mycket. För fyra år sedan kulminerade stressen, och den i kombination med att min "begynnande tant-kropp" inte längre betedde sig som den brukade så gick jag upp ytterligare 3-4 kg. Ovanpå det månatlig vätskesvullnad på några kg. Inte mådde jag något vidare heller, det välmåendet som jag hade känt när jag började med LCHF var borta. Jaha, då hade man själv hamnat i den där klimakteriedimman med ett antal oönskade kilon... tusan också! Men eftersom jag är en envis person, så kunde jag inte rakt av acceptera att det här fortsättningsvis skulle vara mitt nya jag. Samtidigt så var det helt uteslutet att försöka banta, för det var ju inte mer stress som kroppen behövde. Istället har jag arbetat med att skapa de allra bästa förutsättningarna: minimera stress, sova minst 8 timmar per natt samt att få ordning på den cirkadianska rytmen. Någon vecka per kvartal så brukar jag även registrera allt jag äter - inte för att räkna kalorier eller makronutrienter, utan för att kontrollera att kroppen verkligen får tillräckligt av alla näringsämnen/mikronutrienter. Mycket grönsaker och lagom med kött/ägg/fisk, samt fett så att jag blev mätt. Ovanpå det ett antal punktmarkeringar med kosttillskott. Med detta lyckades jag häva viktuppgången, däremot inte minska något. MAF gjorde sitt intåg i mitt liv. Från att tidigare alltid ha tränat kort och intensivt (7 min workout och snabba löprundor på 40 min), så drog jag ned på tempot och stannade ute längre i spåret och njöt av tillvaron. Därmed hade ytterligare ett stressmoment eliminerats, ett som jag aldrig riktigt tänkt på. Men MAFfandet gjorde ingen omedelbar skillnad det heller. Så jag kan faktiskt inte säga vad det är som gör att jag de två senaste månaderna plötsligt har börjat återgå till min forna trivselvikt. Helt oväntat så började jag gå ned några hg i veckan så att BMI återigen ligger under 20, utan att jag egentligen har ändrat på någonting under det senaste året (Undantaget är träningsform - träningsmängden är nog ungefär densamma räknat i teoretisk kaloriförbrukning, men träningsformen har förändrats). Min teori är dock att kroppen under de gynnsamma förutsättningarna jag bjudit den på, under en tid har hämtat in eventuella näringsbrister och äntligen har stressat av. Och nu när den är i hormonell och näringsmässig balans igen, då tycks den självmant sträva mot sin favoritvikt igen (även om klimakteriet inte på något sätt har passerats än). Men det här är ju bara jag, N=1. Och jag har varit lyckligt lottad som aldrig tidigare haft bekymmer med övervikt. Och jag vet inte heller hur länge min viktminskning kommer att hålla i sig - kanske tar det stopp imorgon, kanske kommer jag även att gå ned ytterligare något kilo. Det enda jag med säkerhet vet, är att jag just nu mår otroligt bra och att jag känner mig friskare än på många år. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrKarisma Posted June 27, 2017 Share Posted June 27, 2017 On 2017-06-18 at 17:51, Mums sade: Inser att jag måste börja med att få till rätt storlek på matintaget och hitta balans där innan jag kan plocka bort ett mål. Plus börja röra på mej, har ett löpband som ropar på mej Med "rätt storlek" hoppas jag inte du tänker att du ska minska dina portioner. Det är dömt att misslyckas och hamnar i samma kategori av bantnings-tänk som kalorier in/ut. Du behöver se över VAD du äter, inte hur mycket du äter. Har du bantat mycket i ditt liv? Min kropp tog många år innan den började lita på mig igen. Man ska inte räkna bort hur man mår psykiskt eller stressfaktorer i vardagen, dessa kan stoppa upp viktnedgång totalt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mums Posted June 29, 2017 Author Share Posted June 29, 2017 On 2017-06-27 at 23:42, MrKarisma sade: Med "rätt storlek" hoppas jag inte du tänker att du ska minska dina portioner. Det är dömt att misslyckas och hamnar i samma kategori av bantnings-tänk som kalorier in/ut. Du behöver se över VAD du äter, inte hur mycket du äter. Har du bantat mycket i ditt liv? Min kropp tog många år innan den började lita på mig igen. Man ska inte räkna bort hur man mår psykiskt eller stressfaktorer i vardagen, dessa kan stoppa upp viktnedgång totalt. Faktum är att jag inte behöver vräka i mej lika stora portioner som en som springer maraton varje dag ...nä, det räcker med en, för mej, "normal" portion mat de 3 ggr om dagen jag äter. Så inga bantarstorlekar på maten, nej, nej, kommer aldrig banta mer, men för mej gäller att sluta äta när jag blir mätt, det är det svåraste, för mat är ju så gott! Har faktiskt lyckats med detta under midsommarhelgen t.o.m, så vikten har faktiskt börjat gå neråt några hekto , trots att jag åt färskpotäter till sillen, och drack öl ( kände mej lite missmodig och släppte lite på kolhydrattänket ) Som du skriver så är stress en jädra faktor, är medveten om det, jag försöker köra avslappning varje dag och har lärt mej säga nej när det blir för mycket 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted July 24, 2017 Share Posted July 24, 2017 Mums, mäter du ketos? Tycker det blir lite fel att säga att lchf inte funkar om man inte följer lchf. Är man inte i ketos så är det tveksamt om man kan säga att man äter lchf(tycker jag iaf). Vad är det kroppen utvinner energi från i sådana fall? Kolhydrater eller proteindrift... Finns inga tips där någon kommer säga att du får äta vad du vill, hur ofta du vill och samtidigt tappa kg. Om du inte bjuder till så kommer kilona inte att falla. Det är bara att acceptera. Jag åt lchf ett år förut och stod still i vikt men fick alla fördelarna med det ändå. Stabil mage, jämt blodsocker och mycket annat positivt. Vill man tappa kilon så måste man börja dra ner. Själv tjatar jag alltid om att fasta är bättre än att räkna kalorier och minska potioner. Tycker du fasta låter för tufft så börja med myrsteg, så märks det knappt. Ta bort halva frukosten en dag. Sedan hela frukosten. Sedan kvällsmålet. Sedan halva middagen. Hela middagen etc etc. Se till att vara i ketos konstant innan du ens börjar med fasta, då är fasta extremt mycket enklare. I ketos kan man gå flera dagar utan mat och det är ganska lätt, precis som våra förfäder gjorde... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts