Mums

Snart 4 år med LCHF, vikten går stadigt upp :(

Recommended Posts

3 timmar sedan, Mums sade:

Jag har precis suttit och läst igenom MAF-trådarna, och känt att, yes, jag kör!
Plus börja röra på mej, har ett löpband som ropar på mej B) 

JAAA!!!!! :wub: Jag behöver också lite nytändning så vad roligt att flera nu inspirerats att haka på! Att träna mer frekvent var lättare under vintern när jag inte hade ont och trädgården inte växte igen över mig... 

• Like 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2017-06-18 at 17:51, Mums sade:

Inser att jag måste börja med att få till rätt storlek på matintaget och hitta balans där innan jag kan plocka bort ett mål. Plus börja röra på mej, har ett löpband som ropar på mej B) 

Med "rätt storlek" hoppas jag inte du tänker att du ska minska dina portioner. Det är dömt att misslyckas och hamnar i samma kategori av bantnings-tänk som kalorier in/ut. Du behöver se över VAD du äter, inte hur mycket du äter. Har du bantat mycket i ditt liv? Min kropp tog många år innan den började lita på mig igen. Man ska inte räkna bort hur man mår psykiskt eller stressfaktorer i vardagen, dessa kan stoppa upp viktnedgång totalt.

• Like 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On ‎2017‎-‎06‎-‎27 at 23:42, MrKarisma sade:

Med "rätt storlek" hoppas jag inte du tänker att du ska minska dina portioner. Det är dömt att misslyckas och hamnar i samma kategori av bantnings-tänk som kalorier in/ut. Du behöver se över VAD du äter, inte hur mycket du äter. Har du bantat mycket i ditt liv? Min kropp tog många år innan den började lita på mig igen. Man ska inte räkna bort hur man mår psykiskt eller stressfaktorer i vardagen, dessa kan stoppa upp viktnedgång totalt.

Faktum är att jag inte behöver vräka i mej lika stora portioner som en som springer maraton varje dag ;)...nä, det räcker med en, för mej, "normal" portion mat de 3 ggr om dagen jag äter.

Så inga bantarstorlekar på maten, nej, nej, kommer aldrig banta mer, men för mej gäller att sluta äta när jag blir mätt, det är det svåraste, för mat är ju så gott! :P

Har faktiskt lyckats med detta under midsommarhelgen t.o.m, så vikten har faktiskt börjat gå neråt några hekto :), trots att jag åt  färskpotäter till sillen, och drack öl ( kände mej lite missmodig och släppte lite på kolhydrattänket )

Som du skriver så är stress en jädra faktor, är medveten om det, jag försöker köra avslappning varje dag  och har lärt mej säga nej när det blir för mycket :huh:

• Like 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mums, mäter du ketos?

Tycker det blir lite fel att säga att lchf inte funkar om man inte följer lchf. Är man inte i ketos så är det tveksamt om man kan säga att man äter lchf(tycker jag iaf).

Vad är det kroppen utvinner energi från i sådana fall? Kolhydrater eller proteindrift...

Finns inga tips där någon kommer säga att du får äta vad du vill, hur ofta du vill och samtidigt tappa kg. Om du inte bjuder till så kommer kilona inte att falla. Det är bara att acceptera.

Jag åt lchf ett år förut och stod still i vikt men fick alla fördelarna med det ändå. Stabil mage, jämt blodsocker och mycket annat positivt. Vill man tappa kilon så måste man börja dra ner. Själv tjatar jag alltid om att fasta är bättre än att räkna kalorier och minska potioner.

Tycker du fasta låter för tufft så börja med myrsteg, så märks det knappt. Ta bort halva frukosten en dag. Sedan hela frukosten. Sedan kvällsmålet. Sedan halva middagen. Hela middagen etc etc.

Se till att vara i ketos konstant innan du ens börjar med fasta, då är fasta extremt mycket enklare. I ketos kan man gå flera dagar utan mat och det är ganska lätt, precis som våra förfäder gjorde... -_-

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu