Louise Larsson Posted June 16, 2017 Share Posted June 16, 2017 Hej! Har varit svårt sockerberoende i nästan hela mitt vuxna liv. Har ätit så mycket godis, choklad, glass m.m. så jag kan inte förstå att man kan misshandla sin kropp så. Jag åt så mycket vissa kvällar att jag nästan kräktes, tog då 2 Samarin och sov en stund, vaknade och mådde bättre...Sedan fortsatte jag att äta. Detta inträffade ju inte varje kväll, men alltid på helgerna. Värken och stelheten i lederna skall vi inte prata om. Dessutom somnade jag nästan varje kväll framför tv:n Har tack och lov alltid rört på mig mycket, pw flera mil/v. med mina hundar. Halkade iaf. in hos Smarta diabetiker på Fb av en tillfällighet när jag Googlade på bönor - det i sin tur gjorde att jag blev nyfiken på Lchf. Har nu ätit en blandning av strikt och liberal Lchf i snart 3 v. Nu till min fråga - Har gått ner ca. 4 kg och jag mår mycket bättre så klart. (Sockersuget har jag under kontroll. En känsla som jag knappast har upplevt i mitt tidigare liv. Bara det är som ett lyckorus). Men nu har jag gått upp ca. 1 kilo!! Jag har inte fuskat med något. Har jag ätit för mycket fett eller för lite. Förstår ju självfallet att ingen kan svara rakt av på detta. Men jag tycker absolut inte att jag har överdoserat fett. Finns det någon förklaring? Kan det rent av bli så ibland utan förklaring? Hälsningar Louise 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted June 16, 2017 Share Posted June 16, 2017 Hej Louise och välkommen till forumet! Om du är kvinna i fertil ålder skulle förklaringen kanske kunna ligga där. Annars ska du nog tänka som du själv antyder, ha is i magen och avvakta. Sen brukar jag poängtera att hälsa är viktigare än kilon, men har man några för mycket av den varan är det kanske inte så roligt att höra. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Louise Larsson Posted June 16, 2017 Author Share Posted June 16, 2017 Tack för ditt svar SGK! Är i klimakteriet och det känns som om jag bor i en bastu för tillfället. Nej, jag ger absolut inte upp för det. Väger ca. 15 kilo för mycket men viktigast är ju att värdena blir bättre, vilket jag hoppas att dom gör. Har fortfarande spöken i huvudet som säger att var försiktig med ägg och fett. Detta poängterades dessutom sist på min vårdcentral när mina Kolesterolvärden var något för höga. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 16, 2017 Share Posted June 16, 2017 http://www.kostdoktorn.se/?s=Björnör Du behöver inte vara rädd för högt kolesterol. Dessutom är det nyttigt för kvinnor och lite äldre med högre värden. Jag gick inte ner ett gram på 3 år men minskade 2 storlekar vilket väl är huvudsaken. Komplettera med måttband. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 16, 2017 Share Posted June 16, 2017 Lite is i magen måste du försöka ha, du har inte hållit på så länge. Vet inte hur ofta du väger dig men blir det för tätt så fluktuerar det lite. Det tar lite tid för kroppen att vänja sig. Sedan kan du, i synnerhet om du bantat flera gånger, märka att kroppen kan vilja hålla på kilona. Titta gärna på Drakullas tråd om klimakteriet: 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Louise Larsson Posted June 17, 2017 Author Share Posted June 17, 2017 14 timmar sedan, stoscha sade: http://www.kostdoktorn.se/?s=Björnör Du behöver inte vara rädd för högt kolesterol. Dessutom är det nyttigt för kvinnor och lite äldre med högre värden. Jag gick inte ner ett gram på 3 år men minskade 2 storlekar vilket väl är huvudsaken. Komplettera med måttband. Jag blir mer och mer trygg med fettet när jag läser alla underbara historier. Tack för delad länk Otroligt!! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Louise Larsson Posted June 17, 2017 Author Share Posted June 17, 2017 14 timmar sedan, MariaF sade: Lite is i magen måste du försöka ha, du har inte hållit på så länge. Vet inte hur ofta du väger dig men blir det för tätt så fluktuerar det lite. Det tar lite tid för kroppen att vänja sig. Sedan kan du, i synnerhet om du bantat flera gånger, märka att kroppen kan vilja hålla på kilona. Titta gärna på Drakullas tråd om klimakteriet: Tack MariaF! Skall försöka lugna ner mig Så klart - har man frossat i nästan hela sitt liv så kommer ju inte en förändring med snabb viktminskning omedelbums. Jag mår ju trots allt mycket bättre i det stora hela. Trevlig helg! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 18, 2017 Share Posted June 18, 2017 On 2017-06-16 at 16:18, Louise Larsson sade: Hej! Har varit svårt sockerberoende i nästan hela mitt vuxna liv. Har ätit så mycket godis, choklad, glass m.m. så jag kan inte förstå att man kan misshandla sin kropp så. Jag åt så mycket vissa kvällar att jag nästan kräktes, tog då 2 Samarin och sov en stund, vaknade och mådde bättre...Sedan fortsatte jag att äta. Detta inträffade ju inte varje kväll, men alltid på helgerna. Värken och stelheten i lederna skall vi inte prata om. Dessutom somnade jag nästan varje kväll framför tv:n Har tack och lov alltid rört på mig mycket, pw flera mil/v. med mina hundar. Halkade iaf. in hos Smarta diabetiker på Fb av en tillfällighet när jag Googlade på bönor - det i sin tur gjorde att jag blev nyfiken på Lchf. Har nu ätit en blandning av strikt och liberal Lchf i snart 3 v. Nu till min fråga - Har gått ner ca. 4 kg och jag mår mycket bättre så klart. (Sockersuget har jag under kontroll. En känsla som jag knappast har upplevt i mitt tidigare liv. Bara det är som ett lyckorus). Men nu har jag gått upp ca. 1 kilo!! Jag har inte fuskat med något. Har jag ätit för mycket fett eller för lite. Förstår ju självfallet att ingen kan svara rakt av på detta. Men jag tycker absolut inte att jag har överdoserat fett. Finns det någon förklaring? Kan det rent av bli så ibland utan förklaring? Hälsningar Louise Jag kan svara på detta.. eller iallafall ställa till det för dig i huvudet.. har du gått upp 1 kilo i fett så har du i princip käkat cirka 7000 Kcal iextra under den perioden! Sådant brukar man märka! Sen så.. lär dig en sak.. speciellt om du är kvinna som fortfarande är fertil.. vikten går upp och ner. med.. ja du har säkert koll på vilka perioder! När du har passerat den tiden i ditt liv så kommer ytterligare problem med att hålla vikten, det är en annan tråd, men iallafall, det är lixom inte lika viktigt längre att kroppen följer ett mönster som gör att man är fertil.. utan då är det viktigare att finnas där för sin avkomma, sina barnbarn.. och då får man lov att att vara litta mer mullig! Vet lixom inte om det är någon tröst alls för dig.. främst iomde att jag är man och 60plus! Eller så handlar det bara om att jag borde ha gjort andra val i livet när jag väl kunde/borde? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Louise Larsson Posted June 19, 2017 Author Share Posted June 19, 2017 Hej Zepp och tack för ditt inlägg! Nej, så galet för mycket mycket har jag absolut inte ätit. Det är det som jag tycker är så märkligt - Har aldrig pendlat i vikt och alltid gått ner snabbt när jag äter förståndigt och inte frossar i mig socker. Men efter 2 v. med Lchf så har jag gått upp 1 kilo och nu har inget hänt på 1v. (vare sig upp eller ner) Men jag fortsätter så klart att kämpa på... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 19, 2017 Share Posted June 19, 2017 I början så tappar man främst vatten.. vi består främst utav vatten.. men hav lugn, det tendera att komma tillbaka! Egentligen borde alla väga sig en gång per timme under sin vakna del av dygnet.. för att se hur mycket vikten varierar under dygnet. Vikten varierar under hela dygnet! Som regel så är man mest viktstabil på morgonen efter morgonsittningen/före frukosten.. om man äter sådan. Och som du säger, de flesta minskar i vikt om de äter förståndigt och struntar i socker och sådant.. man behöver lixom inte ens äta LCHF. Kör på ett tag till.. det tar lixom tid att förbränna fett kan jag avslöja. Första tecknet på lyckad omställning till LCHF-liknade/sockerfri kost är att man äter färre måltider. Och hör och häpna.. som regel brukar det i sig innebära att man äter färre kalorier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts