Jump to content

Forskning: Broccoli ska hjälpa diabetesdrabbade

iAnna

Recommended Posts

Undrar vem som har kastat sina pengar i sjön på den här forskningen. Hoppas att det inte är skattepengar iaf.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/broccoli-ska-hjalpa-diabetesdrabbade

"– Det angriper en central sjukdomsmekanism, nämligen att levern producerar för mycket socker. Det har också en mycket mild biverkningsprofil, säger Anders Rosengren, läkare och forskare vid Göteborgs universitet och ledare av den här studien.
...
Varje dos kräver fem kilo broccoli. Det går alltså åt stora mängder som måste vara fria från besprutningsmedel och andra miljögifter. Men ändå tror forskarna att det här blir billigare än traditionell medicin. De hoppas på att det finns på marknaden inom en snar framtid."

• Like 5

Man kan fråga sig vad målet med en hel del forskning är idag, forskar man på lösningar som man kan tjäna pengar på eller är det forskning som man blir frisk och symtomfri av utan läkemedel eller annat fram-forskat som man får betala för.

Rolle på Österlen

• Like 4

Om jag får koma med en reflektion så är jag inte negativ till Broccoli.. förutom att älgen åt upp min egenodlade.. så jag har lixom inte helt koll på hur den skulle påverka min hälsa?

Iallafall.. ekologiisk vitkål är litta samma sak.. en LCHF-favorit.. och jag har iallafall ingen som helst tvekan om att det är kål per se som vi borde äta mer utav?

Rödkål/spetskål/what ever!

Tips grillad spetskål!

http://bbqlovers.se/grillad-spetskal/

Altså grilla spetskål om du bjudit in dina grannar, så framstår du dels som "hip", dels som miljömedveten. jag föredra helst min kål rå, till allt det grillade och feta röror!

Jag skulle vilja se en dubbelblind studie där man användt antingen Metformin eller Broccoli.. hur man nu gör broccoli liknande ett Metforminpiller?:blink:

Nu så är kanske inte broccoli någon utav mina favoriter.. dessutom så åt älgen upp de som jag odlade själv.. så jag äter hellre älgen!:wacko:

• Like 1

Jag menar att om man processar fram en aktiv substans i broccolin som motsvarar att man skulle ätit 5 kilo ... så behöver det inte vara så bra som det låter ... det finns ingen människa som äter 5 kilo broccoli om dagen... Metformin är ett väl beprövat läkemedel där man känner till nytta och biverkningar.

... om jag idag skulle välja mellan dessa skulle mitt beslut vara enkelt. ;) 

(kan ju vara värt att säga att jag inte läst på  om broccolin...så jag bygger resonemanget på sunt förnuft ...det kan ju vara så att broccoligrejen är fantastisk...men det kan nog vara värt att avvakta faktiska effekter innan man gör sig själv till försökskanin)

• Like 2

Grejen är att det kanske blir samma substanser med samma verkan fast bra mycket dyrare om man utvinner de från Broccoli?

Jag äter nog ändå heller älgen som åt upp min broccoli,, den borde ju ha processat och koncentrerat substanserna? :wacko:

• Like 2