pch Posted January 30, 2013 Share Posted January 30, 2013 Vi började med LCHF våren 2011, jag gjorde ett klassiskt misstag och tryckte i mig massor av feta mejeriprodukter, vilket medförde 7kg+... När jag började begripa bättre lyckades jag tappa 5 av dessa men det känns ändå att jag ligger "a few shits behind" jag väger nu 92 och är 180 lång. Har varit vegetarian ätit bara frukt (blev inspirerad av en bok "Fit For Life" men blev inte speciellt Fit...) raw food ätare och som grädde på moset kört Viktväktarna x 2, samt en gång nåt pulvertjafs jag inte ens kommer ihåg namnet på, vid alla tillfällen har jag gått ner till det som jag uppfattar som idelvikt c:a 75, men gått upp till c:a 90 efter nåt/några år. 2012 har jag snittat såhär: P 117 K 27 F 164 kcal 2134 Vikten? Den ligger konstant runt 90 (midjemått 97) Jag äter ett mål mellan 13-14 och ett runt 19-20 så det blir väl vad vissa kallar periodisk fasta Varför vill inte kroppdj... släppa på fettlagringen? För stor andel protein? För mycket kaffe? Dricker säkert 10-12 koppar/dag Kommentarer mottages tacksamt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lovis Posted January 30, 2013 Share Posted January 30, 2013 Har du nåt i kaffet (mjölk, grädde, fett) el dricker du det svart? Många glömmer ta med det i den dagliga kcal mängden. Och det är en väldans massa kaffe Testa att dra ner lite, kan ju vara det som hindrar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted January 30, 2013 Share Posted January 30, 2013 Vi började med LCHF våren 2011, jag gjorde ett klassiskt misstag och tryckte i mig massor av feta mejeriprodukter, vilket medförde 7kg+... När jag började begripa bättre lyckades jag tappa 5 av dessa men det känns ändå att jag ligger "a few shits behind" jag väger nu 92 och är 180 lång. Har varit vegetarian ätit bara frukt (blev inspirerad av en bok "Fit For Life" men blev inte speciellt Fit...) raw food ätare och som grädde på moset kört Viktväktarna x 2, samt en gång nåt pulvertjafs jag inte ens kommer ihåg namnet på, vid alla tillfällen har jag gått ner till det som jag uppfattar som idelvikt c:a 75, men gått upp till c:a 90 efter nåt/några år. 2012 har jag snittat såhär: P 117 K 27 F 164 kcal 2134 Vikten? Den ligger konstant runt 90 (midjemått 97) Jag äter ett mål mellan 13-14 och ett runt 19-20 så det blir väl vad vissa kallar periodisk fasta Varför vill inte kroppdj... släppa på fettlagringen? För stor andel protein? För mycket kaffe? Dricker säkert 10-12 koppar/dag Kommentarer mottages tacksamt! Det är inga gigantiska mängder mat det där. I normala fall skulle jag misstänka att det hänger samman med att energiintaget underskattas men med den erfarenhet du har och att du nämner ett snitt, dvs du följer upp det över tid gör att ifrågasätter detta. Även om det är mindre sannolikt i det här fallet så skulle jag ändå börja med att se över energiintaget. Finns det någon oklarhet alls för något av det du äter? Jag vet personer som ibland bara bytit ut något livsmedel och fått samma energiintag...men som plötsligt börjat tappa. I dessa fall har jag fått för mig att det livsmedel man bytt ut antingen hade fel näringsdeklaration alternativt var av en mängd som ledde till beräkningsfel. Givetivis kan detta också fungera åt andra hållet, dvs att man byter till sig något men får positiv effekt genom felberäkningar. Hur är det med fysiska aktiviteten? Oavsett hur det ligger till med energiintaget så känns det inte som att det är idealt att dra ned detta ytterligare om du istället kan öka på fysiska aktiviteten. Tillägg: Hur är det med stressnivåerna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pch Posted January 30, 2013 Author Share Posted January 30, 2013 Kör racercykel på motionsnivå nu under ickesäsong kör jag trainerroad.com c:a 3ggr/vecka Känner mig hyfsat ostressad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted January 30, 2013 Share Posted January 30, 2013 Kör racercykel på motionsnivå nu under ickesäsong kör jag trainerroad.com c:a 3ggr/vecka Känner mig hyfsat ostressad En tanke bara, har du provat att öka energiintaget lite grand över tid? I så fall, hur har du och din kropp reagerat? Notera särskilt om kroppen svarar direkt genom att gå upp i vikt eller om det tar ett tag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pch Posted January 30, 2013 Author Share Posted January 30, 2013 Har du nåt i kaffet (mjölk, grädde, fett) el dricker du det svart? Många glömmer ta med det i den dagliga kcal mängden. Och det är en väldans massa kaffe Testa att dra ner lite, kan ju vara det som hindrar. Alltid svart som tur är Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts