Jump to content

Svårt att tåla fiskolja

Petra183

Recommended Posts

Jag har ätit fiskolja som kosttillskott under ett antal år. De senaste månaderna har jag börjat misstänka att jag inte tål fiskolja längre. Det verkar som jag har för lite magsyra, enligt ett självtest jag gjort med bikarbonat. Tar jag matsmältningsenzymer med HCL, så känner jag mig lugnare i magen och den svidande känslan jag ibland har i halsen försvinner, men det verkar inte som matsmältningsenzymerna räcker till när jag äter fiskolja, utan jag får en svidande känsla i halsen av fiskoljan. De sorter jag prövat är Möllers tran och Active Care.

Finns det fiskoljor eller tillskott med omega-3 som är skonsammare för kroppen än de sorter jag provat?
Kan man få i sig omega-3 på något annat sätt än genom att ta fiskolja som kosttillskott? Fet vildfångad fisk vet jag, men jag är en dålig fiskätare och budgeten tillåter inte gräsbetat kött fullt ut. 
Stämmer det att man kan ha svårt att tåla fiskolja?

Testa andra fiskoljor först o främst!

För det andra, fiskolja är en akronym och kan innebära att de innehållernlite vad som helst och kvaliteter vad som helst, det är som de flesta produkter man kan köpa i en affär!

För det andra.. det man vill ha som tillskott är främst OMEGA-3 i form utav EPA och DHA.. resten är av lite eller främst av energivärde!

Som regel får du i dig mer EPA/DHA av en burk konserverad makrill/tonfisk, än av olika omega-tillskott!

Menna.. jag är inte helt renons på din situation.. jag tar Omega-3 på morgonen iomed att jag har fått för mig att det har en positiv inverkan på mina blodfetter!

Samtididigt så har jag oxå koll på att det i själva verket kan handla om att de som har mer fisk och skaldjur i sin kost har bättre blodfetter?

Och på det så skäms jag lite/iomed att jag bor på västkusten så finns här rätt gott om färsk fet fisk till salu.. om jag bara orkade masa mig ut och köpa dessa, vilket jag när det gäller faktiskt uppskattar!

• Like 2

Prova dem i flytande form. Exempelvis Eskimo Pure. Ibland tror jag det är själva kapseln jag reagerar på. Så var det för mig gällande Q10. Fick dubbelslag men kände att det kom från magen. Stack hål på i kapseln och tryckte ut innehållet och nu mkt bättre. 

• Like 3

Fördelen med gräsbetat kött är inte så mycket Omega-3 utan mer kvoten O-3/O-6!

Oså kommer såklart allt annat tjafs, som global uppvärmning, öppna landskap, svenska jordbrukares överlevnad, ett uthålligt svenskt jordbruk och sist men inte minst vår arts överlevnad!

Iallafall för att återgå till Eikosanoidsystemet, vi behöver få i oss både Omega-3 och Omega-6 i rimliga proportioner.

440px-EFA_to_Eicosanoids.svg.png

https://en.wikipedia.org/wiki/Eicosanoid

Bägge behandlas i samma process, med samma ensymer.. så det är lixom litta petimetrigt att vi får i oss dessa på ungefär samma proportioner.

Och det är främsta orsaken till att man skall äta gräsbetat kött, samt vildfångad fisk.

Grejen är att det är rätt lätt det hela.. se bara till att få i sig EPA+DHA samt DLA+DGLA i ungefär samma proportioner!

Så sköter sig Eikosanoiderna på hyfsat rätt sätt!

Så kika på innehållsförteckningarna på all mat som man köper i affären, där skall stå hur mycket gräs och örter min mat har ätit!

Eller när det gäller fisk och skaldjur hur stor andel alger, krill!

• Like 6

On 6/21/2017 at 10:03 AM, singoalla said:

Gräsbetat kött har inget högt innehåll av omega 3. Du behöver äta 1.4 kg kött för att få i dig samma mängd som i 30 gr vildfångad lax. Se föreläsningen Gäsbeteskött och hälsa med Peter Ballerstedt på kostdoktorn. 

Likväl är det så att gräsbetat kött ger en betydande ökning av omega-3 i blodet jämfört med vanligt foder. Ökningen är högre än vad man förväntat sig genom analyser av innehållet i köttet. Men det bero på att det är fler faktorer som styr det biologiska effekten. 

• Like 6

2 timmar sedan, singoalla sade:

Intressant! Var kan jag läsa mer om detta? 

Beror på vad du vill veta?

Iallafall, O-3 och O-6 är de enda essentiella fetterna för vår art.

Det betyder främst att vi behöver få dessa via vår föda.. vilket antyder att vi genom evolutionen är anpassade för en viss kost?

Iallafall om jag begripigt något som helst, vi har en begränsad förmåga att desaturera och elongera modersyrorna och är anpassade främst till att få O-3 och O-6 redan elongerad/desaturerad  i animalisk form.

Och jag ställer mig rätt tvivlande till att vi under evolutionen ätit särskildt mycket alger.

"n−3 Fatty acids have important visual, mental, and cardiovascular health benefits throughout the life cycle. Biodistribution, interconversion, and dose response data are reviewed herein to provide a basis for more rational n−3 dose selections. Docosahexaenoic acid (DHA) is the principal n−3 fatty acid in tissues and is particularly abundant in neural and retinal tissue. Limited storage of the n−3 fatty acids in adipose tissue suggests that a continued dietary supply is needed. A large proportion of dietary α-linolenic acid (ALA) is oxidized, and because of limited interconversion of n−3 fatty acids in humans, ALA supplementation does not result in appreciable accumulation of long-chain n−3 fatty acids in plasma. Eicosapentaenoic acid (EPA) but not DHA concentrations in plasma increase in response to dietary EPA. Dietary DHA results in a dose-dependent, saturable increase in plasma DHA concentrations and modest increases in EPA concentrations. Plasma DHA concentrations equilibrate in approximately 1 mo and then remain at steady state throughout supplementation. DHA doses of ≈2 g/d result in a near maximal plasma response. Both dietary DHA and EPA reduce plasma arachidonic acid concentrations. Tissue contents of DHA and EPA also increase in response to supplementation with these fatty acids. Human milk contents of DHA are dependent on diet, and infant DHA concentrations are determined by their dietary intake of this fatty acid. We conclude that the most predictable way to increase a specific long-chain n−3 fatty acid in plasma, tissues, or human milk is to supplement with the fatty acid of interest."

http://ajcn.nutrition.org/content/83/6/S1467.long

Dvs om jag förstår Bio rätt.. det är en himmelsvid biokemisk skillnad mellan om man får i sig de rätta formerna?

6 hours ago, singoalla said:

Jag är intresserad av de analyser The Biochemist hänvisar till. 

Hej igen. Här är en intressant studie på temat

Red meat from animals offered a grass diet increases plasma and platelet n-3 PUFA in healthy consumers. Br J Nutr. 2011 Jan

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20807460

Lite mer info och referenser generellt om omega-3 finns i denna artikel som jag skrivit tidigare. 

http://www.blackbeltnutrition.org/improve-speed-and-reaction-time-using-omega-3/#more-4

• Like 5

23 timmar sedan, singoalla sade:

Jag är intresserad av de analyser The Biochemist hänvisar till. 

Och jag fortsätter att med emfas hävda att det handlar om att få i sig rimliga proportioner av animaliskt elongerat samt desaturerad O-3 och O-6!

Om jag skall säga det rent ut.. There is no free Lunch, eller Black Friday or Cheap Monday!

Således kan man inte efteråt kompensera med Omega-3 för en undermålig kost.. lika lite som man kan kompensera en dålig ekonomi medels att storhandla på Black Friday/Cheap Monday!

De kan ioförsej kompensera i viss mån om man ligger pyrt till ekonomiskt men löser inte själva problemet!

Iallafall, man kan i viss mån kompensera all billig mat med att köpa fiskolja med främst EPA.

Grejen är att det inte tar bort vår överkonsumtion av Omega -6!

Och det handlar först o främst om vår begränsade förmåga att hantera och syntetisera dessa bägge essentiella fetter till de elongerade former som behövs i vårt Eikosanoidsystem.

Såå.. till en början så måste man begränsa hur mycket Omega-6 man intar och då är det av yttersta vikt och man har koll på hur mycket gräs, örter eller spannmål vår mat ätit, eller när det gäller fisk/skaldjur alger och krill!

Problemajset härvidlag är att vi blir beroende utav gräsbetat kött/vildfångad fisk/skaldjur!

En sak som förklarar litta är att livestock uppfödd på spannmål får högre slaktvikter.. litta samma som att ungefär samma matvaror för human konsumtion leder till ökad medelvikt!

Såå.. gräsbeteskött kan kosta någon krona mer per kilo.

• Like 1

1 timme sedan, singoalla sade:

Jag köper gräsbeteskött då jag kan. Men fisken är ett dilemma. Odlad lax eller vildfångad från Bottenviken. Pest eller kolera? Kyckling och Fläskkött har väl inte bra kvoter heller. 

Mmm.. prexis, dags att vakna upp och bli medveten kostens inverkan på hälsan!

Dvs det går förmodligen att reparera ett halvt livs fel genom att i slutstadiet gå över till en mer hälsosam kost?

Jämrans altså, vad är det man givit sina barn?

Dvs jag skiter fullständidigt i vad du och jag ätit under vår livscyckel.. om inte annat så får man kompensera detta genom att köpa fiskolja utvunnen från fisk stulen utanför Västsahara!

Nämenaltså.. även om vår egen hälsa är första prio så hamnar hur som helst vår hälsa även att handla om våra barn?

Nämenaltså igen.. jag vill inte att våra barns hälsa skall  handla om huruvidida vi kan stjäja fisk utanför västsahara!

Grejen är Europas befolkning är en den mest beroende utav fisk för sin hälsa!

Det i sin tur leder till att vi sluter avtal mellan olika koumperande regimer i vår närhet.. för att säkra vår tillgång till essentiell Omega-3!

När vi i stället borde ställa helt självklara krav på att all fisk i Öststersjön skall vara dioxinfri!

Och märk väl de kraven riktas främst mot Sverige, Finnland!