Panerad Groda

Så, hur är det med salt och magcancer egentligen?

Recommended Posts

Finns mycket vetenskapligt underlag för att risken för magcancer ökar med högt saltintag.

Det som jag funderar på är om den största risken är halvfabrikat (som chark) eller även vanligt salt? Japan har ju screening för magcancer pga deras höga saltintag, men jag har heller ingen koll på vad exakt de äter; spontant tänker jag dock att det rör sig om fisk och dylikt, som bara är välsaltat utan att innehålla t.ex. nitrit?

Är nojig kring magcancer och funderar ibland på att dra ned på LCHF pga mitt höga saltintag... mitt hjärta/puls går "bananas" om jag inte får i mig mycket salt (tränar/svettas mycket också). Så om jag ska fortsätta äta strikt LCHF är det ju mycket salt som gäller. Å andra sidan kanske det är kolhydrater/socker som gör att cancerceller växer, så jag vet inte...

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Salt är då inget jag oroar mig för förutom att det är viktigt att få i sig tillräckligt. Kroppen reglerar sin salthalt själv. Men aluminium och antilklumpmedel kan man vara utan. Köp rent havs- eller himalayasalt

• Like 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ahh.. salt, dvs natriumklorid, dvs sk bordsalt är essentiellt.. det är altså ingen macronutriuent, men det behövs hur som helst för en massa utav våra funktioner i kroppen!

Iallafall, de som lever till stora delar utav junkfood får allt salt de behöver via den födan iomed att junkfood är överkladdad med salt för att överhuvudtaget smaka något som liknar mat!

Risken med att äta riktig mat och laga all denna från råvaror själv, iallafall om man nu inte bor på västkusten och äter en massa fisk/skaldjur är att man tack vare idotiska råd undviker salt!

Och märk väl.. jag pratar om Natriumklorid.. dvs vanligt bordssalt.. en helt annan tråd kan handla om olika kvaliteter av natriumklorid, olika tillsattser, osv!

En tredje tråd kan handla om sk "mineralsalt", dvs litta olika sammansättning av ditt bordssalt!

För det fjärde, jag pratar/skriver här altså främst om de livsviktiga ämnena Natrium och Klorid.. den vanligaste och viktigaste formen i vår föda är altså vanligt j*vla bordssalt!

Och märk väl jag varnar o det bestämda för att inmundiga både Natrium och Klor som enskilda ämnen!:(

Och snabbt och lätt över till hur hela j*vla mänskligheten utvecklats till vertebrater och och allas vårt ursprung i vår jords hav, vi har fortfarande samma salthalt i blodet/våra kroppar strävar hur som helst och regleras efter hur det var då!

På så sätt är vi bara en reminisens av hur livet tedde sig en gång i tidernas begynnelse när livet uppstod här på vår planet!

Iomed att jag är litta konspiratoriskt lagd, dvs accepterar främst konspiratoriska ideer som överenstämmer med mina egna ideer/nuvarande livsföring.. såå är salt en av våra livsförutsättningar!

På det, går man tillbaka i historien så visar det sig att tillgången till salt har varit avgörande för var humanoider, speciellet Homo Sapiens Sapiens har kunnat leva!

Många krig har i vår förhistoria kunnat förklaras utav tillgång till salt.. flera har avgjorts av att strypa tillgången till salt!

Iallafall.. för att återgå till magcancer.. Nitritsalt har används cirka några hundra år utan att åstadkomma särskildt mycket problem.. möjligen för undantaget att det kan handla om att vi fått tillgång till för mycket kalorier.. vilket inte är såå troligt !

Oandrasidan.. när man drar upp Nitrit.. grönsaker bidrar som regel med rätt stor halt Nitrat som i maggen omvandlas till Nitrit.. och våra förfäder i norden åt inte särskildt mycket grönsaker om de kunde slippa detta!

Grejen är fortfarande.. vi vet inte ett skit/jag vet inte ett skit/så bortse hur som helst från detta inlägg/det sätter främst myror i huvudet på dig/det är främsta syftet hur som helst, är ditt främst bekymmer Nitrit/nitrat, undvik junkfood och grönsaker.. främst gröna bladgrönsaker!

Faaast.. om jag får råda.. och enligt mitt bästa förstånd.. ät ändå alla dina egenodlade grönsaker/ekologiska sådana du kan finna i din vanliga affär!

Och undvik hur som helst junkfood!

Salta din mat själv.. kan avslöja två saker, dels så har vi hormoniella biokemiska mekanismer för att reglera salthalten i blodet/ i vårt intag!

Dels så är det hur lätt som helst att gå ner i vikt, sänk bara kalorierna cirka 1000 Kcal per dag så går man ner cirka 1 kilo per vecka!

Grejen är att det är mattematik.. och allt vore väl om kroppen vore ett mattematiskt problem!

Den tredje grejen jag kan avslöja är, (sprid inte detta till utomstående då de kan bli förvirrade och obstinata mot gängse kostråd) är att det mesta regleras i vår kropp via biokemiska processer.. lägg till detta att vi är sociala djur, dvs vi jämför oss med varandra, vi vill vara till lags och få bekräftelse.!

Behovet av bekräftelse är ofta överordnat annat, utbudet i affärerna är ofta överordnat den enskildes socioekonomska situation, vi väljer i stället att höja vår sociala status i stället för att lägga pengar och tid på riktig mat!

• Like 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att undvika halvfabrikat och äta riktigt orafinerat salt är ganska självklart. Jag är ingen nybörjare på LCHF.

Jag kan såklart leta upp alla forskningsartiklar om salt och cancer och läsa igenom dem, men det tar tid och anledningen till att jag startade tråden är för att det brukar finnas personer på det här forumet som lägger mycket tid på djupförstålelse kring medicinska rön. Är det någon här som faktiskt är insatt/påläst kring de studier som gjorts, huruvida det finns skillnader i underlaget kring just nitrit / vanligt salt, vad för kopplingar det finns?

Att bara ignorera den forskning som finns med "salt är nyttigt, ät så mycket du vill!" är bara naivt, det är sådant som gör att vi LCHF-are får "sekt-stemplen" på oss när vi inte tar reda på fakta. Att som i mitt fall äta strikt LCHF + träna hårt (ibland flera gånger/dag) och svettas mycket gör att jag har ett högt saltbehov, och därför intresserar jag mig för just kopplarna som finns till magcancer.

Men, att djupläsa allt forskningsunderlag tar mycket tid och jag studerar redan på universitet så jag känner inte att jag kan avsetta den tiden. Så finns det någon annan som är påläst inom detta?

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med relevant forskning. Lite googling (scholar) gav inte direkt en massa tydliga träffar.

Något som jag funderar på är det du skrev i ditt startinlägg: "funderar ibland på att dra ned på LCHF pga mitt höga saltintag". Jag hängde inte riktigt med där. Menar du att du behöver äta mer salt eftersom du äter LCHF jämfört med om du åt mer traditionell mat? Som jag förstår dig behöver du tillräckligt med salt för att du svettas vid träning. Borde inte det också gälla om du skulle äta mer traditionellt? Eller missade jag något?

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är hyfsat påläst om salt.. jodå när det begav sig så läste jag en massa studier oxå, på Pubmed.. de  som "alla" hänvisade till!

Oftast handlar det faktiskt om rött kött och cancer.. så då läste jag sådana studier oxå!

Och märk väl.. det är epedemiologiska eller kohortstudier.. vilket i princip innebär att det är förstudier för att finna någon som helst vettig biokemisk förklaringsmodell!

Iallafall, ofta så blir det en massa olika samband, salt, nitrit, hemjärn = rött kött, vegetabilier, mejerier eller något annat!

Mejerier/mejerifett är i de flesta studier något som skyddar, vegetabilier/animalier är fifty/fifty.. dvs några studier ger mer cancer på vegetabilier andra på animalier, och något som sticker ut mest är charkuterier och sk färdigmat!

Men, det är betydligt mer komplext än så för äter man en massa korv i USA så får man cancer, men bara om man är av afrikanskt ursprung, inte om man är vit?:unsure:

Likaså får man hjärncancer i ett land, i ett annat så får man cancer i bukspottkörteln och i ett annat land i lungorna.. osv, osv!

Iallafall så finns det tydliga tecken på att vegetarianer får mer tjocktarmscancer.. medans blandkostätare får mer cancer över huvudtaget.. förutom just tjocktarmscancer!

Du får en länk av mig till en snubbe som just tittat på det här med salt.. han är fena på att sammanfatta saker och ting.. men så har han en Blogg som denna vi är på nu så jag antar att det är hans yrke!

https://chriskresser.com/specialreports/salt/

Och märk väl han kommer fram till litta samma som jag kom fram till.. dvs det är bogus.. för vi vet i princip fortfarande inte ett skit om mänsklig nutrition.. förutom vissa grundläggande mekanismer!

• Like 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nånstans läste jag att en överväldigande majoritet av de som drabbas av cancer har brist på jod. Kan vara relevant här. Och salt sägs ju stärka mätsmältningen, näringsupptaget och magens försvar, knappast någon nackdel i cancerperspektiv. 

Att skippa vanligt raffinerat bordssalt med ferrocyanid ser jag som en no-brainer. Likaså att salta fritt med oraffinerat salt utan kemiska tillsatser. 

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag läst så handlar cancer främst om hög ålder!

Dvs ju äldre man blir ju större chans att hinna utveckla cancer.

För övrigt så har vi mekanismer för att bekämpa cancer oxå.. främst apoptos.. men den mekanismen blir sämre ju äldre man blir.

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu