Brittis Posted June 18, 2017 Share Posted June 18, 2017 Återgick till mitt "gamla liv" under ett år och det har förstås påverkat både hälsa och vikt negativt. Nu ska jag ta mig tillbaka till välmåendet och skulle vilja prova att befinna mig i ketos vilket jag inte gjorde tidigare, åt "bara" moderat LCHF. Jag vet att det finns en länk på sidan till ett paket för mätning av ketoner i blodet samt mätning av blodsocker. Är det nödvändigt att mäta även blodsocker? Om inte, kan jag beställa ett kit bara för ketonmätning? Helst skulle jag vilja beställa bara mätaren, blodprovstagare samt stickor. Hittar ingenstans där man kan beställa varje sak för sig. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 18, 2017 Share Posted June 18, 2017 Bra tanke.. men det stupar hur som helst på att du blir tvungen att sticka dig i fingret flera gånger per dag! Och jag som är lite stickrädd/det gör ont, slutade rätt snart iomed att mitt HBA1c låg på 32! En alternativ indikation är att räkna kolisar per dag/alternativt E% kolhydrater! Iallaffall,, får man i sig rätt lite kolisar så lär ketonerna öka! Dvs halten ketoner i blod,urin eller utandningsluft är dels olika sorters ketoner, dels så säger det som regel rätt lite om huruvida du lever ditt liv på rätt sätt! Och då vill jag här och nu lägga in en sk "brasklapp", det är sällan något som helst problem med att äta LCHF, iallafall inte om man lagar all sin mat själv från de bästa råvarorna som man kan komma över! Då kan den till stora delar bero på gräsbeteskött, andra ekologiska animalier, grönsaker efter årstid, en himla massa gröna löv, samt mejerier! Grejen är.. det är jävligt dåligt beställt med märkningen i vanliga affärer.. och då har jag inte ens nämnt på de lunchställen där man äter sin lunch om man är så lyckad att man har en fast anställning! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 18, 2017 Share Posted June 18, 2017 Nb är det luktar hankatt när jag kissar är jag rätt nära ketos ? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 18, 2017 Share Posted June 18, 2017 30 minuter sedan, stoscha sade: Nb är det luktar hankatt när jag kissar är jag rätt nära ketos ? Bra förklaring som gäller för en gammal bondgrabb som mig och senare kattägare/kattägd! Det går nästan inte att beskriva bättre! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted June 19, 2017 Share Posted June 19, 2017 De mätare som mäter blodketoner är alltid egentligen mätare för blodsocker som även kan mäta ketoner! sen så är ketonstickor dyra, blodsockerstickor bra billigare. Och sen finns det ett samband mellan blodsocker och ketoner, vilket betyder om du har koll på blodsocket får du indirekt veta hur du ligger till på ketonsidan. Fast det är andra saker som också spelar roll, t ex förhållandet mellan blodsocker och ketoner, det s k glukos-keton-indexet. Du hittar mycket spännande läsning här: https://optimisingnutrition.com/2015/07/20/the-glucose-ketone-relationship/ 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted June 19, 2017 Share Posted June 19, 2017 Jag använder denna blodketonmätare (och glukosmätare) för att mäta ketoner:https://www.amazon.co.uk/Call-GK-Dual-Function-Monitoring/dp/B00W1SWR00/ref=sr_1_1_s_it?s=drugstore&ie=UTF8&qid=1497883070&sr=1-1&keywords=ketone+meter Den har de billigaste stickorna jag sett (än så länge i alla fall), 8 kronor/st. -- För glukosmätning använder jag denna eftersom den har billigare glukosstickorstickor än blodketonmätaren https://www.amazon.co.uk/Codefree-Glucose-Monitor-Monitoring-Testing/dp/B0068JAJFS/ref=sr_1_1_s_it?s=drugstore&ie=UTF8&qid=1497884090&sr=1-1&keywords=glucose+meter Kostar ca 2 kronor/st 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted July 20, 2017 Share Posted July 20, 2017 Ketostix behövs väl kanske i början, sedan lär man sig se och känna symptomen. En speciell lukt när man urinerar som skiljer sig från annars(hankatt) och det kan lukta aceton ner ifrån magen som gör att folk tycker att man har dålig andedräkt(vilket förmodligen är sant). Apotekets ketostix är 85kr. Tror det är 50 st i. ca 1,7 kr/st. Inte extremt dyrt. Har läst att folk har svårt att hamna i ketos. Om man fettmaximerar och tränar så är det väl i princip omöjligt att inte hamna där. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted July 20, 2017 Share Posted July 20, 2017 47 minuter sedan, MrB sade: Ketostix behövs väl kanske i början, sedan lär man sig se och känna symptomen. En speciell lukt när man urinerar som skiljer sig från annars(hankatt) och det kan lukta aceton ner ifrån magen som gör att folk tycker att man har dålig andedräkt(vilket förmodligen är sant). Apotekets ketostix är 85kr. Tror det är 50 st i. ca 1,7 kr/st. Inte extremt dyrt. Har läst att folk har svårt att hamna i ketos. Om man fettmaximerar och tränar så är det väl i princip omöjligt att inte hamna där. Intressant MrB! Den där hankatt-doften har jag funderat på en del. Trodde det vara allt c-vitamin+citron-vatten jag dricker som gjorde doften. Men då hoppas jag att det är ketosen istället då 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 20, 2017 Share Posted July 20, 2017 25 minuter sedan, Angelico sade: Intressant MrB! Den där hankatt-doften har jag funderat på en del. Trodde det vara allt c-vitamin+citron-vatten jag dricker som gjorde doften. Men då hoppas jag att det är ketosen istället då Mm.. du som tränar en del har väl känt en och annan doft? Nämenaltså.. nu är jag nog lite tramsig ioförsej, damer luktar rosenvatten eller annat blommigt.. karlar luktar svett och stall! Trams helt enkelt, svett luktar inget särskild om det är nytt. Iallafalll så är det nog inte helt ovanligt att svetten/utandningsluften vid stor fysisk ansträngning får en extra doft av amoniak? Det kan beskrivas som hankattlukt men oxå lite som stall.. iallafall för mig som är bondgrabb. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted July 21, 2017 Share Posted July 21, 2017 9 timmar sedan, Zepp sade: Mm.. du som tränar en del har väl känt en och annan doft? Nämenaltså.. nu är jag nog lite tramsig ioförsej, damer luktar rosenvatten eller annat blommigt.. karlar luktar svett och stall! Trams helt enkelt, svett luktar inget särskild om det är nytt. Iallafalll så är det nog inte helt ovanligt att svetten/utandningsluften vid stor fysisk ansträngning får en extra doft av amoniak? Det kan beskrivas som hankattlukt men oxå lite som stall.. iallafall för mig som är bondgrabb. Nä , faktiskt har jag inte alls erfarit detta. Men jag svettas heller inte så mkt trots att jag tränar så tungt jag kan vid varje pass. Skulle säkert vara skillnad om jag sprang intervaller osv. Dina åsikter om genusstereotypiska aspekter låter jag passera 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts