Hariettan Posted June 20, 2017 Share Posted June 20, 2017 Hej Jag är under utredning för att jag har för högt värde av ferritin och skyhögt värde av B12. Jag äter inga kosttillskott och vårdcentralen funderar på vad det kan vara. Har ledvärk, högt blodtryck sedan många år. Lite orolig är jag. Är det något jäg äter (liberal LCHF) eller kan äta för att förbättra mina blodvärden? undrar Hariettan 69 år 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 20, 2017 Share Posted June 20, 2017 Högt ferritin kan vara hemokromatos. Det är en ärftlig sjukdom och behandlas med blodgivning tills värdena går ner 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoppetossa Posted June 20, 2017 Share Posted June 20, 2017 Jag hade också höga Ferritinvärden när jag tog prov. Det verkar inte vara helt ovanligt ändå. Det finns en hemsida där det finns en hel del att läsa. http://www.irondisorders.org/. Det kan även vara ett tecken på inflammation. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 21, 2017 Share Posted June 21, 2017 Jag tycker att du ska begära att få komma till en hematolog för att utreda dina värden, inget som vårdcentralen ska pyssla med om du inte går hos en mycket kompetent läkare. Att förändra dessa värden med kosten är i princip omöjligt, hade det varit för låga värden så går det, men knappast vid för höga. Högt ferritin kan ge ledvärk då järnet inte bara lagras i de inre organen utan också även i lederna. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts