styloo Posted June 20, 2017 Share Posted June 20, 2017 Hej, jag har under ett par år legat på blodtryck runt 132/83. Det har sakta men säkert gått nedåt under mina 4 månader på LCHF och nu har jag 115/72 (redigerat, råkade skriva 110 först). Finns det någon som oxå fått lägre blodtryck och även märkt av symptom av detta? Kan man bli mer trött eller yr då blodtrycket sänker sig trots att det inte är låg? Finns det en omställningsperiod för ett nytt blodtryck? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted June 20, 2017 Share Posted June 20, 2017 Ja, blodtrycket blir ofta lägre på Lchf-kost. För de flesta är det ju väldigt positivt men har man redan lågt blodtryck kan förstås resultatet bli att man blir yr eller tom svimmar i början Vanligen är detta övergående problem, och du kan även tänka på att få i dig lite extra salter och mineraler för att snabbare komma i balans igen 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 21, 2017 Share Posted June 21, 2017 Jag vet inte om trycket blivit lägre på LCHF men jag har alltid haft lågt tryck och värst var det när jag var gravid. Jag brukar ligga runt 100/65 och när jag är stressad kan det gå upp till dina nivåer. Jag är ofta yr när jag ställer mig eller så och tror nog att ditt tryck hamnar i kategorin lågt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
styloo Posted June 21, 2017 Author Share Posted June 21, 2017 Tycker det låter konstigt om det är OK att vara yr om spannet är klassat som "Perfekt blodtryck"! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 21, 2017 Share Posted June 21, 2017 När jag har frågat om det har jag fått till svar att jag får resa mig långsammare för det är jättebra med lågt tryck! M a o har de ingen aning om vad man kan göra åt det för det finns inga sådana piller... Eller jo, men de funkar inte. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted June 21, 2017 Share Posted June 21, 2017 Jag har också fått betydligt lägre blodtryck. har dock inte mätt på länge och i början fick jag också svim och yrselattacker. blev t o m svartlistad från blodgivning länge på grund av det. men nu märker/tänker jag inte på det längre så vet inte om det har gått upp lite igen eller om jag bara vant mig. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 21, 2017 Share Posted June 21, 2017 Lägre blodtryck är den vanligaste biverkningen efter den vanligaste, viktnedgång, på LCHF! Bra för de flesta, men inte lika bra för de som redan var lågtryckare. I början är det bra mycket vanligare.. och det är därför som det rekommenderas att man dricker cirka 1-2 glas hemmakokad benbuljong per dag! Det funkar säkert med köpebuljong av god kvalitet oxå? Iallafall det handlar om hormoner och/eller olika salter, menna dessa hormoner nu igen, iallafall, Insulin främjar återupptag av salter i njuren och kroppen använder salt för att reglera blodvolymen.. och vatten följer med via Osmos! RAS är det systemet som reglerar blodtryck/blodvolym/blodsalthalt! "The renin–angiotensin system (RAS) or the renin–angiotensin–aldosterone system (RAAS) is a hormone system that is involved in the regulation of the plasma sodium concentration and arterial blood pressure." https://en.wikipedia.org/wiki/Renin–angiotensin_system 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jessirene Posted June 22, 2017 Share Posted June 22, 2017 Mitt blodtryck blev också lägre. Jag är kort men har alltid fått rådet av läkare att resa mig upp försiktigt. Min sambo fick också lägre blodtryck, vilket var positivt då han kunde ta bort en blodtryckssänkande medicin. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evadal0708 Posted June 26, 2017 Share Posted June 26, 2017 Jag har fått tillbaka mitt tonårs blodtryck 95/65 men nu utan yrsel! Har ätit LCHF i 4 år och är nu 64 år! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 26, 2017 Share Posted June 26, 2017 Ja, om blodtrycket sjunker under det som kroppen uppfattar som normalt för dig kan man få lite symptom. Inte farligt men är bra att ta det lite lugnare då. Jag fick lägre blodtryck under en omställningsperiod i början och märkte det då genom att jag blev yr och pulsen gick upp. Det normaliserades efter ett tag. Men i perioder när jag tränar väldigt mycket kan jag få symptom, t.ex. när jag reser mig eller gör någon kampsport som är intensiv med mycket "upp och ned" med kroppen. Då hänger inte trycket med riktigt. Kanske saltintaget inte heller hinner med då. Fast äter ändå en hel del salter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts