Jump to content

Hur mycket kolhydrater är ett hamburgebröd och kebabbröd?

Jack Frehley
 Share

Recommended Posts

Har just börjat skära ner drastiskt på kolhydrater, och har nu kommit så långt att när jag exempelvis äter en big mac på macdonalds, tar jag bort två av tre bröd, men äter ändå en halva, hur mycket kolhydrater är den på? Alltså på ett ungefär?

När jag äter en kebab, så äter jag också kebabbrödet till, och visst, det bästa vore att skippa brödet helt, men är inte redo att göra det just nu, Jag undrar, hur mycket kolhydrater kan kebabbrödet vara ungefär?

Jag vet att det bästa är att skippa alla kolhydrater, men jag tar det stegvis.

Har hittat vissa tabeller på nätet som säger att "GI" är så och så, men som jag förstår det så är det inte antal kolhydrater, utan glycos-index, och det är väl inte samma sak??

Ett hamburgerbröd (Max) innehåller 40g kh och ett pitabröd 38g, ganska mycket allså.

Att ta bort hälften är ju en bit på väg, då blir det ju "bara" 20g.

Börjar du sen äta mer riktig mat blir det säkert lättare att ta bort skräpmaten.

Lycka till!

Har just börjat skära ner drastiskt på kolhydrater, och har nu kommit så långt att när jag exempelvis äter en big mac på macdonalds, tar jag bort två av tre bröd, men äter ändå en halva, hur mycket kolhydrater är den på? Alltså på ett ungefär?

När jag äter en kebab, så äter jag också kebabbrödet till, och visst, det bästa vore att skippa brödet helt, men är inte redo att göra det just nu, Jag undrar, hur mycket kolhydrater kan kebabbrödet vara ungefär?

Jag vet att det bästa är att skippa alla kolhydrater, men jag tar det stegvis.

Har hittat vissa tabeller på nätet som säger att "GI" är så och så, men som jag förstår det så är det inte antal kolhydrater, utan glycos-index, och det är väl inte samma sak??

Kebabbrödet är ju inte standardiserat på samma sätt om Donkenbrödet så det är svårt att säga något om det. När du drar ned mera så kan du ju prova att skippa brödet och be om att få mer sallad. Brukar kunna funka.

När jag i undantagsfall äter på Donken så brukar jag beställa 3-4 ostburgare och så placerar jag allt kött och ost mellan två brödhalvor. Har tidigare försökt luska ut vad brödet innehåller och då hamnade jag i ett mindre beräkningshelvete där jag genom uteslutningsmetoden försökte utröna intaget av alla makronutrienter och nå fram till ett svar genom att jämföra olika typer av burgare. Gick så där minns jag. Har det inte i huvudet vad jag kom fram till men det var en större mängd kolhydrater i brödet än vad befarat i varje fall. Minns jag inte fel så är det 30 gram kolhydrater i både vanliga hamburgaren och ostburgaren. Redan ädr har ju den som följer strikt LCHF nått eller t.o.m. överstigit sitt dagsintag.

Donken brukar ha gratis näringstabeller på sina större restauranger så ett tips är att börja där.

GI betyder G(all)I(matias)...eller var det glykemiskt index? ;) Bry dig inte om det kort och gott. Dess primära funktion är att göda Pauluns privatekonomi, fylla ut prasselmedias hälsobilagor, fördumma folket och låta Torontouniversitetet och Harvard prestigeskvätta lite mera.

• Like 1

Hej!

Ingredienserna för Big Macs olika komponenter har du här: länk.

Tyvärr hittar jag inte några mängder angivna för de olika delarna, men då det mesta förutom brödet tycks innehålla rätt lite kolhydrater kan vi kika på mängden för hela hamburgaren med bröd och allt. Där sägs det att det ska vara 510 kcal varav 27g protein, 26g fett och 41g kolhydrater. Det är alltså med allt bröd, och inklusive de kolhydrater som finns i ost och dressing och dylikt. Så du får nog helt enkelt uppskatta mängden.

Sedan tycker jag att det var väldigt svårt att få fram den informationen. Man går i alla fall till denna länk och klickar sig fram till rätt måltid, sedan får man jämföra de konstiga symbolerna med sidan om näringsmärkning för att fatta vad det egentligen handlar om.

(Om det finns två saker jag skulle föreslå att du undviker helt, oberoende av hur mycket kolhydrater du stoppar i dig i övrigt, så är det socker och vete, men det är ju upp till dig.)

McDonalds är bra för att de alltid ger en näringsdeklaration. Kolla på brickan, de ligger ett papper med lite gullig reklam på. Vänd på det så har man en näringsdeklaration där.

Det mindre bra är att det är kolhydrater i nästan allting där. Det enda som är ganska kolhydratsnällt är deras sallader som då också innehåller så lite fett som möjligt. LCLF?

Osäker på näringsinnehållet i deras bea-sås och cheddar-sås. Nån annan som vet?

McDonalds är bra för att de alltid ger en näringsdeklaration. Kolla på brickan, de ligger ett papper med lite gullig reklam på. Vänd på det så har man en näringsdeklaration där.

Det mindre bra är att det är kolhydrater i nästan allting där. Det enda som är ganska kolhydratsnällt är deras sallader som då också innehåller så lite fett som möjligt. LCLF?

Osäker på näringsinnehållet i deras bea-sås och cheddar-sås. Nån annan som vet?

Jag hittar inte hur man länkar direkt till en viss sak då deras näringsinnehåll är ett flash-objekt, men du går i alla fall till http://www.mcdonaldsmenu.info/nutrition/ourmenu.jsp och försöker luska ut vilka pilar du ska klicka på för att komma rätt.

Bearnaise-såsen ska ha: 200 kcal varav 2g kh och 22g fett, inget protein. ingredienser

Cheddar-dippen: 120 kcal varav 2g kh, 12g fett och 1g protein. Och innehåller detta.

Ett hamburgerbröd (Max) innehåller 40g kh och ett pitabröd 38g, ganska mycket allså.

Att ta bort hälften är ju en bit på väg, då blir det ju "bara" 20g.

Börjar du sen äta mer riktig mat blir det säkert lättare att ta bort skräpmaten.

Lycka till!

Tack, då ligger jag ungefär på totalt 60 kolhydrater, på en höft. Tack för infon!

Kebabbrödet är ju inte standardiserat på samma sätt om Donkenbrödet så det är svårt att säga något om det. När du drar ned mera så kan du ju prova att skippa brödet och be om att få mer sallad. Brukar kunna funka.

GI betyder G(all)I(matias)...eller var det glykemiskt index? ;) Bry dig inte om det kort och gott. Dess primära funktion är att göda Pauluns privatekonomi, fylla ut prasselmedias hälsobilagor, fördumma folket och låta Torontouniversitetet och Harvard prestigeskvätta lite mera.

Jag kan inte äta "bara" kött, måste ha "något till", så att skippa brödet helt blir svårt för mig, i alla fall nu, kanske kan försöka vänja mig helt utan så småningom

Ok, tack, ja struntar i GI-mätningen!

Hej!

Tyvärr hittar jag inte några mängder angivna för de olika delarna, men då det mesta förutom brödet tycks innehålla rätt lite kolhydrater kan vi kika på mängden för hela hamburgaren med bröd och allt. Där sägs det att det ska vara 510 kcal varav 27g protein, 26g fett och 41g kolhydrater. Det är alltså med allt bröd, 

(Om det finns två saker jag skulle föreslå att du undviker helt, oberoende av hur mycket kolhydrater du stoppar i dig i övrigt, så är det socker och vete, men det är ju upp till dig.)

Ok, om 41g kolhydrater med allt bröd, plus allt annat, då borde ett av bröden bli högst typ 13g kolhydrater. Det är tre brödskivor i en Big Mac. Goda nyheter för mig! Jag skippar som sagt topp- och mellanbrödet.

Jo, jag har dragit ner drastiskt på kohydrater. 

Min doktor har sagt att jag drastiskt måste förändra min livsstil, har redan fått diabetes, och äter nu medicin för detta.

Men detta är ett första steg för mig.

HIttills har jag levt på pasta, pizza, mackor, hamburgermål, chips, coca cola och alkohol i 25 års tid, och har aldrig motionerat i hela mitt liv.

Det mindre bra är att det är kolhydrater i nästan allting där. 

Jo, men för mig är detta ett stort steg ändå.

Jag förstår inte riktigt poängen med att ta bort två av tre bröd från en Big Mac. Ta bort det tredje också... Ha med en tub majonnäs och spruta på lite för att få upp fetthalten istället för såserna som är alldeles för magra.

Kan inte äta enbart kött, att ta bort två av tre bröd är en stor uppoffring bara det. Jag försöker hitta ett sätt som fungerar för mig, utan att bli för drastisk. Åtminstone inte till en början. Om ett tag, när jag vant mig vid min nya livsstil, kanske jag kan bli ännu mer effektiv och duktig. 

Jag förstår inte riktigt poängen med att ta bort två av tre bröd från en Big Mac. Ta bort det tredje också... Ha med en tub majonnäs och spruta på lite för att få upp fetthalten istället för såserna som är alldeles för magra.

eller lägg ner GMO-skiten, gör egna hamburgare, hur svårt kan det va typ...

Alla är olika, men de flestas erfarenhet är att det bästa är att köra på ordentligt direkt. Småduttandet är bara att lura sig själv.

Bestäm ett datum och kör stenhård LCHF, no mercy. Du kommer att bli förvånad över hur snabbt du vänjer dig!

(Var dock beredd på anpassningsbesvären så du inte ger upp pga dessa, läs mer här på forumet om det, finns hur mycket info som helst)

Alla är olika, men de flestas erfarenhet är att det bästa är att köra på ordentligt direkt. Småduttandet är bara att lura sig själv.

Bestäm ett datum och kör stenhård LCHF, no mercy. Du kommer att bli förvånad över hur snabbt du vänjer dig!

(Var dock beredd på anpassningsbesvären så du inte ger upp pga dessa, läs mer här på forumet om det, finns hur mycket info som helst)

Jag småduttar inte, jag har nog skurit ner mitt kolhydratintag med 90% redan, nästan totalt lagt om mina kostvanor.

Jag har i nuläget väldigt begränsat med kunskap om olika dieter, och befinner mig i en läroperiod. Just nu kan jag i princip inte komma på mycket som jag tycker är gott som är noll kolhydrater, men ju mer jag lär mig, desto mer kommer jag att kunna undvika dem. Jag tar det i steg, med mina kunskaper nu, om jag skulle köra strikt LCHF, så kan jag bara äta sallad, stekta ägg och bacon, och om jag kör den strikta dieten, kommer jag ge upp efter 2 dagar.

Om du berättar lite mer om vad du gillar och inte gillar så kanske vi kan hjälpa dig med enkla rätter som du kan laga och äta. Det är ju trist om du ger upp för att du tycker det är krångligt, vilket det inte alls behöver vara.

Nej, jag tänker inte ge upp, men jag måste börja någonstans.

Det som jag kan tänka mig är nyttigt ur ett LCHF-perspektiv, och som jag gillar, så är det grönsaker, typ lök, tomat, gurka, salladsblad, majs, paprika.

Annars gillar jag välstekta bacon, salami, hamburgare, (giillar i princip inget annat kött) ägg, tomatsoppa, svampsoppa (typ varma koppen) vita bönor i tomatsås.

Falaffel, och Hummus, och caesar-, amerkansk-, och rhode island-dressingar. Eller, ja alla möjliga dressingar.

och jag ÄLSKAR ost!!

Nej, jag tänker inte ge upp, men jag måste börja någonstans.

Det som jag kan tänka mig är nyttigt ur ett LCHF-perspektiv, och som jag gillar, så är det grönsaker, typ lök, tomat, gurka, salladsblad, majs, paprika.

Annars gillar jag välstekta bacon, salami, hamburgare, (giillar i princip inget annat kött) ägg, tomatsoppa, svampsoppa (typ varma koppen) vita bönor i tomatsås.

Falaffel, och Hummus, och caesar-, amerkansk-, och rhode island-dressingar. Eller, ja alla möjliga dressingar.

och jag ÄLSKAR ost!!

Ok, funkar omelett tror du? Det kan man variera i det oändliga. Blanda ägg och lite grädde och häll i stekpanna sen är det bara att lägga i vad man gillar och har hemma. Jag äter det nästan varje dag, gärna med massa ost i :)

Egna hamburgare är enkelt att göra själv. Köp köttfärs och forma till valfri storlek och stek. Till det kan du ha dressing och de grönsaker du gillar (skulle välja bort majs). Har du testat de färdiga kryddsmören som finns? Ser ut som små korvar och brukar ligga vid köttdisken, gott till allt kött.

Hur är det med kyckling? Det går också att variera mycket. Steka en filé bara med nån god sås och sallad eller göra en gryta.

Ost är perfekt i alla sammanhang, älskar också ost!

Äter du inte fisk och skaldjur alls? Annars är egen skagen lätt att göra och man kan ha den till omelett, kokta ägg t ex. Skalade räkor blandas med majjo och creme fraich.

Tonfisk och makrill på burk är bra om du inte vill laga till fisk själv.

Jag gör gärna mycket mat när jag lagar så det räcker 2-3 dagar. Gratänger är perfekt, t ex tacogratäng. Lätt att värma på bara så slipper man stå vid spisen varje dag.

Ok, funkar omelett tror du? Det kan man variera i det oändliga. Blanda ägg och lite grädde och häll i stekpanna sen är det bara att lägga i vad man gillar och har hemma. Jag äter det nästan varje dag, gärna med massa ost i :)

Egna hamburgare är enkelt att göra själv. Köp köttfärs och forma till valfri storlek och stek. Till det kan du ha dressing och de grönsaker du gillar (skulle välja bort majs). Har du testat de färdiga kryddsmören som finns? Ser ut som små korvar och brukar ligga vid köttdisken, gott till allt kött.

Hur är det med kyckling? Det går också att variera mycket. Steka en filé bara med nån god sås och sallad eller göra en gryta.

Ost är perfekt i alla sammanhang, älskar också ost!

Äter du inte fisk och skaldjur alls? Annars är egen skagen lätt att göra och man kan ha den till omelett, kokta ägg t ex. Skalade räkor blandas med majjo och creme fraich.

Tonfisk och makrill på burk är bra om du inte vill laga till fisk själv.

Jag gör gärna mycket mat när jag lagar så det räcker 2-3 dagar. Gratänger är perfekt, t ex tacogratäng. Lätt att värma på bara så slipper man stå vid spisen varje dag.

Ja, omelett fungerar, det skall jag börja laga. Nej, äter tyvärr varken kyckling, fisk och skaldjur.

Har hört rykten om att mat i konserv innehåller mycket kolhydrater per automatik, har du någon aning om det?

Som du ser är jag något begränsad av vad jag kan äta.

Grattis till ditt nya liv, och bra jobbat så här långt!

Kikade på vad du gillar och har klistrat in länkar till några recept som kanske kan falla dig i smaken.

Chaminjonsoppa med bacon

http://matgiken.wordpress.com/2011/11/21/champinjonsoppa-med-bacon/

LCHF-pizza

http://matgiken.wordpress.com/2012/02/03/antligen-helg-och-lchf-pizza/

Tacogratäng

http://matgiken.wordpress.com/2011/05/06/happy-friday/

Fläskpannkaka med ost och bacon

http://matgiken.wordpress.com/2011/04/17/stoldgods/

Jag äter själv varken konserver eller halvfabrikat men i nödfall kan det kanske funka. Tror inte tonfisken innehåller mer kh för att den hamnat på burk ;)

Köttfärsgratäng går att variera en del, som tacokrydda eller andra kryddor. Du kan också blanda i färskost, finns i massa olika smaker.

Lövbiff kan man också smaksätta med olika färskostar, rulla ihop och steka.

Hoppas råden du fått hittills funkar och att du får till det här nu så du slipper McDonalds :D

Grattis till ditt nya liv, och bra jobbat så här långt!
Kikade på vad du gillar och har klistrat in länkar till några recept som kanske kan falla dig i smaken.

Chaminjonsoppa med bacon
http://matgiken.wordpress.com/2011/11/21/champinjonsoppa-med-bacon/

LCHF-pizza
http://matgiken.wordpress.com/2012/02/03/antligen-helg-och-lchf-pizza/

Tacogratäng
http://matgiken.wordpress.com/2011/05/06/happy-friday/

Fläskpannkaka med ost och bacon
http://matgiken.wordpress.com/2011/04/17/stoldgods/

Tack för tipsen!

Alltså, antar att det är bakpulvret som utgör pizzadegen, men är det inte det som innehåller massa kolhydrater och kommer från något sädeslag?

Har du något recept på LCHF bröd?

Jag älskar nämligen bröd, och blev våldsamt glad när jag fick höra att det går att göra bröd utan kolhydrater

Jag äter själv varken konserver eller halvfabrikat men i nödfall kan det kanske funka. Tror inte tonfisken innehåller mer kh för att den hamnat på burk ;)

Köttfärsgratäng går att variera en del, som tacokrydda eller andra kryddor. Du kan också blanda i färskost, finns i massa olika smaker.

Lövbiff kan man också smaksätta med olika färskostar, rulla ihop och steka.

Hoppas råden du fått hittills funkar och att du får till det här nu så du slipper McDonalds :D

ja, väldigt bra tips, just nu har jag desvärre inte tillgång till att laga mat själv, men jag skall flytta tämligen omgående, så jag får tillgång till ett riktigt kök. Då har jag förhoppningsvis samlat på mig recept och kunskap och kunna laga dessa goda maträtter!

Angående att burk-mat innehåller kolhydrater, nej, jag tänkte kanske att burkmat ofta konserveras, och att det på något sätt gör att maten blir rik på kolhydrater, eller nja, jag har inte reflekterat speciellt över det, därför jag passade på att fråga, då jag hört någon nämna att "man skall undvika konservburksmat då de ofta innehåller mycket kolhydrater".

Alltså, antar att det är bakpulvret som utgör pizzadegen, men är det inte det som innehåller massa kolhydrater och kommer från något sädeslag?

Pizzadegen utgörs av allt detta:

4 ägg

4 msk grädde

3 msk fiberhusk

1/2 tsk bakpulver

2 dl riven ost

1–2 tsk torkad oregano

en nypa salt

Bakpulver innehåller rätt stor andel kolhydrater men som tur är, så äter man inte så mycket bakpulver. 1/2 tesked borde landa på högst 2,5g (vet inte hur mycket bakpulver väger per ml) vilket ger 0,945 gram kolhydrater för två pizzabottnar.

Själv föredrar jag "meatza" vilket är ugnsbakad köttfärs istället för pizzabotten, det finns gott om recept på nätet om man googlar, ifall du vill testa.

Konservering kan innebära att man tillsätter kolhydrater men inte nödvändigtvis. Om du tittar på konserverad frukt, till exempel, så konserveras de ofta i sockerlag. Medan bambuskott på burk (i alla fall den sort jag köper) bara ligger i vatten. Så läs på burkarna om det finns något särskilt du är intresserad av!