Ekner Posted June 26, 2017 Share Posted June 26, 2017 Hur reagerar vårt immunförsvar på upphettade produkter? Vi känner delvis till att jordbruksreformen förändrade människors kost till mer onaturliga varianter, men hur har vår hälsa påverkats av eldens intåg i våra liv? Förlorar vi förmågan att göra upp eld kommer vi att hamna i ett status vi inte tänkt oss, eld går som en röd tråd genom hela mänskligheten. Vi har ett så fatalt beroende till eld att man kan fundera på om vi verkligen tämjde elden till vår fördel, eller har den skapat oss till den art vi blivit, släck elden och vi slocknar också. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolleE Posted June 26, 2017 Share Posted June 26, 2017 Hej! Behöver vi eld med dagens teknik? Rolle Tomelilla på Österlen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 26, 2017 Share Posted June 26, 2017 Intressant fråga! Varför kan vissa äta kokta morötter men inte råa? Tittar man på vad raw food-förespråkarna säger borde det väl vara tvärtom? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted June 26, 2017 Share Posted June 26, 2017 1 hour ago, MariaF said: Intressant fråga! Varför kan vissa äta kokta morötter men inte råa? Tittar man på vad raw food-förespråkarna säger borde det väl vara tvärtom? De molekyler vi kan få allergiska reaktioner mot är framförallt proteiner och andra liknande stora molekyler. Protein tål inte hög värme utan denstureras. Detta betyder att det förlorar sin 3D struktur och "klibbar" ihop. Därför kokta ägg är hårda. Därför vi får skinn på kokt mjölk. Därför vi dör av för hög feber. Därför Blod koagulerar osv. Det är alla processer där protein densturerar. När ett protein denaturerar förlorar den oftast sin biologiska funktion. Om detta är bra eller dåligt beror förstås på situationen. Men tex allergiska reaktioner försvinner om det som skapar allergin denatureras vid uppvärmning Det går inte generellt säga att mat blir bättre eller sämre av att värmas. Det är olika för varje livsmedel. En hel del saker vi äter (vissa typer av bönor tex) är direkt farliga att äta i rå form då de innehåller potenta gifter. Vissa andra förstörs vitaminer och liknande då man värmer. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted June 26, 2017 Author Share Posted June 26, 2017 När det gäller morötter kan det ju vara så enkelt att dessa inte är naturlig föda för människor - liksom rå potatis. Åt vi morötter innan vi började komma i beroende av eld? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 26, 2017 Share Posted June 26, 2017 Nu var väl just morötter just ett exempel... Om man tittar på tiden innan elden torde ju rå fisk och gröna blad ligga bra till. Mycket av den mat vi äter idag är ju förädlad av jordbruket och torde i så fall inte tillhöra det som kan anses nyttigt och arteget. Oavsett vilken gröda det gäller; inga vilda växter har så stora blommor/frukter som de vi förädlat. Som The Biochemist säger så är uppvärmning förutsättning för att vi ska kunna äta vissa saker, samtidigt som det förstör annat. Immunförsvaret triggar i vissa fall på det som är ouppvärmt, i andra fall på det uppvärmda. Frågan om huruvida elden är bra eller dålig blir då, som jag ser det, snarare filosofisk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted June 26, 2017 Author Share Posted June 26, 2017 10 minuter sedan, MariaF sade: Frågan om huruvida elden är bra eller dålig blir då, som jag ser det, snarare filosofisk. Detta är minst sagt ett filosofiskt ämne. Min uppfattning är dock att om vi klarade få tag i produkter från tiden innan elden skulle vi kunna återställa en god hälsa utan kostbara åtgärder. Frågan är var dom produkterna finns, vi kommer sannolikt inte att hitta dom i vårt nordliga klimat där vi kanske inte ens anpassats att bo. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 26, 2017 Share Posted June 26, 2017 2 timmar sedan, Ekner sade: Frågan är var dom produkterna finns, vi kommer sannolikt inte att hitta dom i vårt nordliga klimat där vi kanske inte ens anpassats att bo. Vet inte om du har facebook-konto men det finns en grupp som heter "Ogräsmat-kan man äta sånt?" https://www.facebook.com/groups/ograsmat/ Vintern kan ju bli tuff om jakten/fisket inte går så bra. Vet inte hur mycket man egentligen kan lagra om man inte vill nyttja moderna metoder som frysbox. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted June 27, 2017 Author Share Posted June 27, 2017 En fråga jag funderat på är hur immunförsvaret reagerar på "vanlig" mat. Jag vill byta näringsinnehållsdeklarationen på livsmedel till ett värde som beskriver hur aktivt immunförsvaret blir att försvara oss mot produkten. Man kan ex mäta kroppstemperaturen i samband med måltider för att få koll på sådant. Dessutom begriper jag inte hur man kan mäta näringsinnehåll i mat, eller är det mer säljtrix? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 27, 2017 Share Posted June 27, 2017 Vet inte om jag missförstår men UTAN mat lär ju immunförsvaret definitivt få problem..? Jag menar, kroppen behöver näring för att fungera. Ofta är det dessutom balans mellan olika saker (t ex omega 3 för läkning, omega 6 för inflammation, olika mineraler som förtar effekten av varandra osv) så även om en produkts påverkan på immunförsvaret skrivs ut så kommer ju en annan produkt/ett annat ämne att påverka... Vi har väl ca 70000 ämnen i registren och har ju egentligen absolut noll koll på hur de interagerar med varandra. Så kruxet kanske snarare är att hitta balansen? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted June 27, 2017 Author Share Posted June 27, 2017 I en fb-grupp för folk med hälsoproblem ställdes en fråga om hur dom ansåg immunförsvaret reagerade på olika produkter. På första plats kom levande grön mat som de tyckte gav näring åt kroppen och gav ett stärkt immunförsvar. På sista plats, vilket inkluderar kost som får immunförsvaret att haverera, kom vitaminer och kosttillskott, alkohol, läkemedel. sötningsmedel. Jag använder sötningsmedel som bekämpningsmedel mot myror med stor framgång, så där håller jag med. Vitaminer var otippat, men några av medlemmarna poängterade att det gäller på lång sikt. Sitter man med div pillerburkar är kanske själva mängden avgörande för hur försurad kroppen blir... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 27, 2017 Share Posted June 27, 2017 1 timme sedan, Ekner sade: På sista plats, vilket inkluderar kost som får immunförsvaret att haverera, kom vitaminer och kosttillskott, alkohol, läkemedel. sötningsmedel. Alkohol och sötningsmedel är ju definitivt saker vi kan klara oss utan. Läkemedel... kan nog vara bra i vissa fall men en sund kost är viktigast som bas, som jag ser det. Det där med tillskott däremot... Jag hade en intressant diskussion med en hårt styrketränande, ung kollega som "vägrade betala överpris för tillskott" (han äter MÅNGA piller varje dag). Han blev lite ställd när jag kontrade med att jag också vägrar betala överpris, dvs betala alls för skräppiller. Jag tror mao det finns bra och dålig kvalitet även på piller. Sedan kan jag lätt återfalla i det filosofiska resonemanget; ska man bara äta kosttillskott om man i övrigt äter bra, dvs använda det som ett tillskott för ev. brister i maten (t ex pga utarmade jordar) eller ska man äta det för att man inte äter tillräckligt med bra mat..? Ibland när jag läser på burken får jag känslan av att om man inte äter bra så ska man inte heller äta tillskott - som om det skulle bli bättre då? Nåja, nu svävade jag ut - jag tycker det vore konstigt om bra tillskott (whole food-typen) skulle ge samma negativa effekter som sötningsmedel. Undrar om upplevelsen blev så för att tillskotten var dåliga/billiga eller för att man inbillar sig att det är så? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted June 27, 2017 Share Posted June 27, 2017 3 timmar sedan, Ekner sade: I en fb-grupp för folk med hälsoproblem ställdes en fråga om hur dom ansåg immunförsvaret reagerade på olika produkter. På första plats kom levande grön mat som de tyckte gav näring åt kroppen och gav ett stärkt immunförsvar. På sista plats, vilket inkluderar kost som får immunförsvaret att haverera, kom vitaminer och kosttillskott, alkohol, läkemedel. sötningsmedel. Jag använder sötningsmedel som bekämpningsmedel mot myror med stor framgång, så där håller jag med. Vitaminer var otippat, men några av medlemmarna poängterade att det gäller på lång sikt. Sitter man med div pillerburkar är kanske själva mängden avgörande för hur försurad kroppen blir... Gudiol skriver att det är en myt att sötningsmedel kan användas som bekämpningsmedel mot myror.... Helge kanske kan reda ut detta? ;-)http://tyngre.se/artiklar/myror-tycker-om-aspartam/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted June 27, 2017 Author Share Posted June 27, 2017 17 minuter sedan, Peter B sade: Gudiol skriver att det är en myt att sötningsmedel kan användas som bekämpningsmedel mot myror Metoden fungerar, myrorna återvänder inte. Iallafall inte de jag tagit bort med aspartam, och det är nu 8 år sen. Vad ska jag med bevis till? Det det funkar utmärkt utan sådant. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted June 27, 2017 Share Posted June 27, 2017 5 minuter sedan, Ekner sade: Metoden fungerar, myrorna återvänder inte. Iallafall inte de jag tagit bort med aspartam, och det är nu 8 år sen. Vad ska jag med bevis till? Det det funkar utmärkt utan sådant. Låter toppen! ...för att inte hamna helt off topic så kanske frågan borde varit om man ska fritera myror eller inte.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted June 27, 2017 Author Share Posted June 27, 2017 Du har rätt, det drog iväg. Få se om nån vill dra det rätt igen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted June 27, 2017 Share Posted June 27, 2017 hehe...ja hursomhelst skulle jag inte vilja vara utan elden...och har lite svårt att tro att om inte upphettning fanns så skulle maten automatiskt bli hälsosam...och vice versa... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 27, 2017 Share Posted June 27, 2017 Hur som helst med elden.. utan den skulle vi ha svårt med att ta upp stärkelse som kolhydrater! Litta lika med proteiner och aminosyror! Dvs det finns en hypotes om att vi blivit beroende som art av att värma upp vår föda, dvs vi flyttar en del av matsmältningen utanför kroppen, varvid vi utvecklat energikrävande överlevnadsmässiga fördelar på grund av detta? Men det har mer med vår evolution att göra och väldigt lite om huruvida vi i dag bör leva utav snabbmat! Om man säger som så.. elden gjorde att vi utvecklades till Homo Sapiens Sapiens.. däremot så finns det lixom ingen aledning till att gå till överdrift! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted June 27, 2017 Author Share Posted June 27, 2017 Undrar hur någon annan djurart skulle reagera om den över tid utsätts för eld på samma sätt som vi? Skulle den bli frisk och välnärd? Skulle den kanske tappa sin päls och tvingas använda kläder för att inte frysa? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 28, 2017 Share Posted June 28, 2017 19 timmar sedan, Ekner sade: Undrar hur någon annan djurart skulle reagera om den över tid utsätts för eld på samma sätt som vi? Skulle den bli frisk och välnärd? Skulle den kanske tappa sin päls och tvingas använda kläder för att inte frysa? Det är mer en filosofisk fråga.. och päls är inget nödvändigt i vissa habitat! Finns gott om djur utan päls, främst i tempererade områden kring kräftans vändkrets! Hur som helst så är päls en kostnad överlevnadsmässigt, det kostar energi att hålla päls! Och pälsen kan dels vara värmande/isolerande samt skydda mot solens värmande strålar mot huden. Såå.. om de utsattes för eldens påverkan på födan så är det inte alltid samma sak som att man slipper använda en del av energin för att hålla med päls! Det kräver som regel en del andra förutsättningar oxå.. tex händer som kan göra eld vid behov.. för att inte tala om en hjärna som är enormt energikrävande och som har förmågan att inse att nu är det dags att starta en eld för att tillgodogöra sig mer energi ur födan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts