Jump to content

Maxosol

Recommended Posts

Det verkar som att man funnit tecken på att syntetiskt betakaroten kan förvärra lungcancer hos rökare... Jag håller med Peter om att normala mängder av detta samt vanliga vitaminer knappast kan vara direkt cancerframkallande.

Fast det verkar som att betakaroten främst förebygger soleksem, inte reverserar redan uppkommet. Men det försvinner väl efter ett par dagar och så kan tillskottet kanske hjälpa till att förhindra nytt eksem.

• Like 4

On ‎2017‎-‎06‎-‎26 at 14:58, Madelene Högberg sade:

Hej, 

Jag har fått rådet att börja äta Maxosol eller liknande mot soleksem. Det är betakaroten tillskott, A  och  E vitaminer. Jag har läst att det är cancerframkallande att ta tillskott av dessa ämnen. 

Hur farligt är det?

Vågar jag ta dem? 

Tacksam för svar. /Madelene 

En kompis till mig som besvärats av svåra soleksem har blivit mycket bättre sen hon börjat äta höga doser D-vitamin.

• Like 3

16 minuter sedan, Jamtlandstjej sade:

En kompis till mig som besvärats av svåra soleksem har blivit mycket bättre sen hon börjat äta höga doser D-vitamin.

Höga doser av d-vit gör nytta på många sätt och skall på intet sätt föraktas.

Intressant om vitamin D: https://philmaffetone.com/vitamin-d-drugs-dont-mix/

Artikeln tar bl a upp att flera mediciner orsakar D-vitaminbrist och vad D-vitaminbrist kan resultera i (leversjukdom, försämrat immunförsvar, försämrad muskelfunktion...). Maffetone menar att många förstår inte att deras mediciner orsakar D-vitaminbrist eller att rädsla för sol (vara inne eller använda solskydd) gör detsamma.

• Like 2

Nu är jag inte läkare eller formellt medicinskt utbildad alls men de preparat du äter, och alltså har ätit i många år, tror jag definitivt kan påverka. Även att du får soleksem. Om det nu är det, det kan ju vara andra hudåkommor till följd av annat (läkemedel, gluten, allergier...) som blommar upp i sol eller värme..? Nu vet jag inte alls vad som ligger bakom men så lång användning av preparat för depression känns inte bra (och nej, du behöver inte alls redovisa bakomliggande orsaker här). Jag tänker att sådana är mer som plåster; man använder dem en tid tills man orkar vända skutan och då fasar man ut dem. Men jag kan ha fel där. Frågan är nog därför om det skulle hjälpa med betakaroten eller D-vitamin eller annat om det finns nåt annat som stör i botten? Fast å andra sidan är det bra om näringen finns tillgänglig i alla fall. 

• Like 2

1 timme sedan, Madelene Högberg sade:

Intressant artikel! Jag äter 3 olika läkemedel för depression och ångest samt stämningsstabiliserande. Har ätit dem i 15 år så mina reserver kanske är tömda. Mina värden brukar iofs vara bra? Det kanske inte syns om man har låga d vitaminvärden på allmän prover? 

Motionerar du? Medelhård löpning några gånger i veckan ska vara utmärkt hjälp mot depression.

• Like 3

12 timmar sedan, Madelene Högberg sade:

Intressant artikel! Jag äter 3 olika läkemedel för depression och ångest samt stämningsstabiliserande. Har ätit dem i 15 år så mina reserver kanske är tömda. Mina värden brukar iofs vara bra? Det kanske inte syns om man har låga d vitaminvärden på allmän prover? 

För att veta om D-vitaminhalten i blodet är bra måste man mäta just denna - syns inte på några andra allmänna prover. Jag minns inte hur mycket min vän tog/tar, men själv tar jag 5000 IE från september till april/maj, tillsammans med K-vitamin. Känner jag mig krasslig kan jag ta upp till 10000 IE under en period.

• Like 2

1 minut sedan, Jamtlandstjej sade:

För att veta om D-vitaminhalten i blodet är bra måste man mäta just denna - syns inte på några andra allmänna prover. Jag minns inte hur mycket min vän tog/tar, men själv tar jag 5000 IE från september till april/maj, tillsammans med K-vitamin. Känner jag mig krasslig kan jag ta upp till 10000 IE under en period.

Jag ska köpa d vitamin idag och prova, är nåt märke att föredra? 

Förr fick jag soleksem eller kliande utslag på mina ärmar på sommaren efter jag hade varit ute i solen.  Utslagen blev mindre efter några månader och mot slutet av sommaren var den borta.  Fick aldrig någon diagnos så vet inte om det var soleksem men gissa att det var det.  Hösten 2016 började jag med LCHF.  Efter några veckor fick jag kliande utslag på precis samma sätt som min vanliga åtkommande sommar/soleksem.  Tror att det var keto rash eller kroppens sätt att rensa ut gammalt skräp.  Efter ungefär sex månader var utslagen helt borta (tillsammans med ca. 23 kg övervikt) och nu när det är sommar och jag är ute i solen så har jag inte fått något utslag alls!  Jag äter ganska strikt LCHF och D-vitamin (5000 IE per dag).  Kan inte säger om det är extra D-vitamin som har hjälpt mig eller om det är det allmän förbättringen i kroppen som gör det.  En annan sak som jag har märkt är att min hösnuva är mycket bättre - inte helt borta men en mycket stor förbättring jämfört med tidigare.

Slutsats: LCHF och D-vitamin har hjälpt mig blir av med soleksemen och många kilo (och jag har fått flera andra hälsovinster oxå) :):D:)

• Like 2

18 minuter sedan, Betty72 sade:

Förr fick jag soleksem eller kliande utslag på mina ärmar på sommaren efter jag hade varit ute i solen.  Utslagen blev mindre efter några månader och mot slutet av sommaren var den borta.  Fick aldrig någon diagnos så vet inte om det var soleksem men gissa att det var det.  Hösten 2016 började jag med LCHF.  Efter några veckor fick jag kliande utslag på precis samma sätt som min vanliga åtkommande sommar/soleksem.  Tror att det var keto rash eller kroppens sätt att rensa ut gammalt skräp.  Efter ungefär sex månader var utslagen helt borta (tillsammans med ca. 23 kg övervikt) och nu när det är sommar och jag är ute i solen så har jag inte fått något utslag alls!  Jag äter ganska strikt LCHF och D-vitamin (5000 IE per dag).  Kan inte säger om det är extra D-vitamin som har hjälpt mig eller om det är det allmän förbättringen i kroppen som gör det.  En annan sak som jag har märkt är att min hösnuva är mycket bättre - inte helt borta men en mycket stor förbättring jämfört med tidigare.

Slutsats: LCHF och D-vitamin har hjälpt mig blir av med soleksemen och många kilo (och jag har fått flera andra hälsovinster oxå) :):D:)

Ok, då kanske det är det som har hänt! Vad bra, jag mår ju jättebra i övrigt så då låter jag utslagen vara och fortsätter som jag börjat ☺ 

Tack för svar!