harry hallberg

Bönor

Recommended Posts

Hej och välkommen Harry

Du får äta vad du vill :)   Men beroende på vad du vill uppnå med dina kostval så finns det naturligtvis begränsningar.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En äldre diskussionstråd om bönors vara eller icke-vara  

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan, harry hallberg sade:

får man äta bönor ex kikärtor, mungbönor osv ??

Välkommen Harry!

Som tidigare nämnts, du får äta prexis vad du vill.. och ingen lär hindra dig från att äta bönor av något slag!

Menna.. grejjen är snarare att dels så är bönor/ärtor rätt sentida kost,, de är för övrigt giftiga utan behandling/matlagning.. möjligen med undantag att råa ärtor.. men där är jag osäker?

Iallafall, jag utgår från att du får din mat från vanliga affärer.. och då som regel så är både bönor och ärtor behandlade tillagade och avsedda för mänsklig konsumtion!

Och vad är då allt fuzz om bönor egentligen?

Jo bönorna är baljväxternas barn, så de försvara dessa med gifter, dessa gifter försvinner vid normal matlagning!

Sen till det andra, dvs LCHF och bönor/ärtor.. mm, de är trots allt höga på kolhydrater, oavsett om de har en bra proteinmängd!

Det är lixom som så att de knappast ersätter ens det essentiella proteinbehovet.

Och får man för sig att man skall ha sitt proteinbehov från stora delar bönor så lär man hur som helst få leva på främst kolhydrater som energikälla för övrigt!

Dvs var inte rädd för bönor/ärtor som en del av en väl komponerad måltid.. undvik att leva utav bönor/ärtor!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha...men om man ska ta och testa bönor...hur äter man dem för bäst effekt? Vilken böna ska man välja? ;-)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, Peter B sade:

Jaha...men om man ska ta och testa bönor...hur äter man dem för bäst effekt? Vilken böna ska man välja? ;-)

Du får helt enkelt testa dig fram i djungeln bönor/ärtor, det är lixom det första!

Och det handlar mest antagligen om vilka rätter du tillagar.. Vita bönor i tomatsås av god kvalitet (Heinz) funkar som regel väldigt bra i Fredagsmyset/Chilli Con Carne!

Är man mer åt det Kubanska hållet så är det svarta bönor som gäller.. rätt ofta ihop med ris så det kanske inte är lika LCHF?

Röda bönor/Kidneybönor är typ korv och böngryta!

Stora vita fagiolo Espagna är för mig främst i soppor!

Bruna bönor.. av sorten Klara odlas främst på Gotland och säljs mest som "bruna bönor" antigen torkade eller i korvar att användas till stekt fläsk, dvs vår traditionella "bruna bönor och fläsk"!

Kikäror.. är inga ärtor, de är bönor som påminner i utseende om ärtor!

Iallafall, no större problems med dessa heller.. förutom om de skulle utgöra stora delar av ens E%!

Iallafall av kikärtor görs Hummus.. en traditionell mellanösternröra.. ett tilibehör till maten!

Och till mitt försvar för detta bönrecept så anför jag ICAs recept hur man gör egen Hummus!

https://www.ica.se/recept/hummus-4794/

Uhm.. inget direkt som jag får för mig att jag skulle  spotta ut iallafall?

Nämenaltså Peter, var äter du din arbetslunch egentligen!

Jag har iallafall bönor och kikärtor samt gröna ärtor att välja på salladsbordet!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill äta bönor som maximerar nyttan gällande insulin/blodsocker...jag skiter i hur de ser ut. ;-)

• Gilla 6
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 minuter sedan, Peter B sade:

Jag vill äta bönor som maximerar nyttan gällande insulin/blodsocker...jag skiter i hur de ser ut. ;-)

Iomed att du mest troligt inte är Kuban så skulle  jag rekommendera att du  byter lunchställe till ett där det vanlitgvis serveras Kikärtor på salladsbordet!

Och du vet mycket väl vad det handlar om, dvs skalet som är typ RS och inte lika mycket stärkelse innaför!

Såå svarta bönor eller kikärtor.. mer skal mindre kolisar!

Menna,, jag har fått för mig att du kommit förbi det stadiiet?

Ät apelsinskalet släng innehållet, ät bananskalet, släng innehållet.. förutom alla de kläggiga trådarna i bananera... ät trådarna släng fruktköttet.. osv!

Menna .. medans du ändå nämner det.. har du några tips om hur jag skall äta för  att bli ung, framgångsrik, sexig, attraktiv, helst oxå rik och lycklig?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vattenmelon lär vara bra för potensen... ;)

Min favoritlunch för tillfället är räkor palak ...men man kanske ska byta ut räkorna mot bönor?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra tips för en äldre man.. med fortsatt sug.. fast med sämre förmåga!

Hm, jag som föredragit Galliamelon har med andra ord kanske valt fel.. fel melon?

Iomed att du är Stockholmare.. dvs jag är Göteborgare och skulle av rent hälsomässiga samt kulinariska skäl undvika räkor i Stockholm och alla andra ställen som inte ligger direkt på västkusten ovanför Skåne!

Menna, man kan få frysta räkor från Asien.. Scampi från medelhavet, men Palak bör man äta främst i Asien!

http://fridolinfixar.blogspot.se/2008/06/rkor-palak.html

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
52 minuter sedan, Zepp sade:

rent hälsomässiga

jag tror att räkorna blivit väl uppvärmda ("eldade" ;-) ... så det ska inte vara någon fara... men nu blir det... bönor palak i Enskede! :)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, Peter B sade:

jag tror att räkorna blivit väl uppvärmda ("eldade" ;-) ... så det ska inte vara någon fara... men nu blir det... bönor palak i Enskede! :)

Alla bönor, inklusive bönpasta ska ha en positiv effekt på blodsockret och vikten. MEN inte vita bönor, med de har Patrik inte fått någon positiv effekt på blodsockret.

Du ska helst äta en halv deciliter innan måltiden och en halv deciliter under måltiden. Men jag rekommenderar att läsa boken som är mycket underhållande och fylld med recept :) Själv har jag glömt bort vad man kan göra med bönor och även vilka sorter som finns efter 10 år som bönfri LCHF:are :P

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte testa bondbönor för att se om jag vill ha dem i landet nästa år. De ska visst tillhöra ärterna... om det nu är nån skillnad näringsmässigt. Vet inte om de är lättodlade men jag har lite svårt för bönors mjöliga konsistens men gillar ärter, framför allt råa märgärter.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Odlar störbönor varje år, de ser ut som vanliga gröna bömor dvs smala o gröna. Sen så är det zuccini på gång, brukar bli mer än nog. Nytt för i år är odling av broccoli och kålrabbi, och för första gången har jag lyckats med spenat. Det ser lovande ut.  På hösten sätter jag ut vitlök och de är färdiga att ta upp om ca 4 veckor. - En annan trevlig grönsak är rödbeta som vi har i smothies - ska vara hälsosamt för blodkärlen. Idag lade jag på gräsklipp på grödorna, det är både fin näring och täcker marken så att ogräsen minskar och håller också jorden fuktig. 

Förra året fick jag jättefin palmkål men jag gillade inte smaken.  - Även om man inte odlar själv så finns det mycket fina svenska grönsaker nu i butikerna.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt:

http://www.lchf-recept.nu/kolhydrattabell-gronsaker.aspx

...så är det 51% kolhydrater, inte snabbsmälta dock. Allt beror på vad du vill uppnå. Äter du mängder kommer du inte hamna i ketos och stora mängder är ju inte lchf.

Några stycken ovanpå en övrigt fettbaserad tallrik går bra.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg