Jump to content

Första LCHF-rätten

Vedis

Recommended Posts

Hej allihopa ! 
Ny här på Forumet,Nybörjare på LCHF och även Nybörjare på matlagning överlag :P

Har tänkt en längre tid att jag ska försöka komma igång med nån typ av kost. Inte direkt för att gå ner i vikt, Det får bli en bonus. Men för att Må bra! Hatar egentligen att laga mat så oftast så blir det nån typ av snabblagad pastarätt,skräpmat eller ett gäng mackor för att stilla hungern. 

Tanken från början var att komma igång i söndags, men ursäkterna är lätta att hitta och det uteblev. Laddade med ägg och makrill i tomatsås till jobb frukosten på måndagen och så tänkte jag att nu ska det kommas igång. . meeen så blev jag för trött efter jobbet för att engagera mig. Så blev en dag fasta och idag körde jag igång.

Min första LCHF rätt blev köttfärs och vitkåls-gratängen. gjorde i ordning 4 portioner så att jag har matlådor. 
Blev ganska smaklöst, kryddade nog alldeles för dåligt. som sagt hatar matlagning så är inte nån mästerkock precis. :P

Som jag förstått det så mättar alltså fett ganska rejält. Men det känns som om att jag kanske följt receptet fel eller gjort nåt galet under matlagningen för att rätten fullkomligt dryper av fett ? 
Är nu super taggad för att fortsätta även om resultatet av första måltiden kanske inte blev en hit.

Såå min fråga är väl egentligen, Dryper eran mat av fett ? =D

Hmm, Kanske borde starta en journal här på forumet så man kan hålla lite koll och hålla motivationen uppe ! 

Ha de ! 

• Like 2

Välkommen hit! Låter som att valet av köttfärs kanske påverkade. Det finns olika fetthalt och drar man sen på med matfett också blir maten snarast oljekokt/friterad. :)
Nej, min mat dryper inte av fett. Jag är också lat; brukar steka upp en hel hög köttbitar (eller kyckling) och så tar jag en sån och sallad ur påse med mig till jobbet. Jag är inte så förtjust i dressing så jag sväljer ner det med te med vispat smör (jag har en liten lattevisp och ett smörpaket på jobbet alltså). Ska jag laga mat kan det gärna bli nån röra med majonäs (Birgitta Höglunds blogg som finns länkad på länksidan har bra recepet på falsk potatissallad (zucchini) och världens godaste räksallad. Kalla kokta ägg med örtsalt tycker jag är godis, förresten...
Lycka till!

• Like 4

Min mat dryper inte av fett. Lagar mat som vanligt och ringlar på olivolja eller lägger på en klick kryddsmör.

Jag har lagat så mycket mat i mitt liv, så nu har jag tröttnat. Nu blir jag allt mer inspirerad av Tommy Tappar. Det kanske du också blir?

Tommy Tappar

• Like 3

2 timmar sedan, Vedis sade:

Hej allihopa ! 
Ny här på Forumet,Nybörjare på LCHF och även Nybörjare på matlagning överlag :P

Har tänkt en längre tid att jag ska försöka komma igång med nån typ av kost. Inte direkt för att gå ner i vikt, Det får bli en bonus. Men för att Må bra! Hatar egentligen att laga mat så oftast så blir det nån typ av snabblagad pastarätt,skräpmat eller ett gäng mackor för att stilla hungern. 

Tanken från början var att komma igång i söndags, men ursäkterna är lätta att hitta och det uteblev. Laddade med ägg och makrill i tomatsås till jobb frukosten på måndagen och så tänkte jag att nu ska det kommas igång. . meeen så blev jag för trött efter jobbet för att engagera mig. Så blev en dag fasta och idag körde jag igång.

Min första LCHF rätt blev köttfärs och vitkåls-gratängen. gjorde i ordning 4 portioner så att jag har matlådor. 
Blev ganska smaklöst, kryddade nog alldeles för dåligt. som sagt hatar matlagning så är inte nån mästerkock precis. :P

Som jag förstått det så mättar alltså fett ganska rejält. Men det känns som om att jag kanske följt receptet fel eller gjort nåt galet under matlagningen för att rätten fullkomligt dryper av fett ? 
Är nu super taggad för att fortsätta även om resultatet av första måltiden kanske inte blev en hit.

Såå min fråga är väl egentligen, Dryper eran mat av fett ? =D

Hmm, Kanske borde starta en journal här på forumet så man kan hålla lite koll och hålla motivationen uppe ! 

Ha de ! 

Mm.. finns en del där att jobba med altså.. för det första så behöver inte matlagning vara jobbigt per se!

Och om man har ett jobb där man faktiskt tillför något till sin arbetsgivare så är man trött när man väl kommit hem!

Såå är det bara.. och inte nog med det.. det är lixom det normala!

Om det finns andra typer av jobb och där man kommer hem utvilad/har bra betalt, så vill jag gärna ha tips om sådana och var man söker sådana.. skicka gärna PM till mig!

Iallafall.. matlagning och litta LCHFaktigt.. go for Skaldeman!

Och jag kan här och nu avslöja mest revolutionerande omständigheterna.. by Skaldeman/Zepp, stek en kött/fågel/fisk-bit i en lagom mängd smör/cocosfett.. när biten är färdig slå fettet över biten.. alternativt slå grädde i pannan och sjud till en sås.. ät biten/såsen/sky med valfria grönsaker tills du är mätt.. upprepa 7 dar i veckan, variera biten grönsakerna och på helgen kan du kosta på dig en sallad med olivolja och vinäger, dvs en vinigrett!

Nästa steg är litta avancerat, då handlar det om att välja gräsbetat kött, vildfångad fisk samt ekologiska grönsaker!

• Like 5

Tack för alla svar :)

Tror jag kan ha använt för lite vitkål för 100gr smör. Och kanske inte låtit köttsaften puttra bort tillräckligt. Nåja. Äter tills jag är mätt sen får vi se vad det blir för nåt nästa gång ! :)

Ska kolla upp tommy tappar och se vad det är. Finns ju hur mkt som helst att läsa och inspireras av när det gäller LCHF.

• Like 6

Ja altså egentligen så finns det mer råd om god och näringsrik mat inom LCHF än vad man klarar av att omfatta!

Men börja hur som helst med att kika på Tommy tappar för basics.. eller följ Skaldeman/Zepp.. det är litta samma.

Och när man väl fattat själva grundkonceptet så finns det matbloggar och kokboksförfattare/recept så man drunknar!

Och märk väl.. matbloggare/kokboksförfattare är oftast mer avancerade, dvs de behöver knappast skriva ett recept på "ägg o bacon"/stekt/kokt kött/fisk/fågel-bit i smör/kokosfett med valfria grönsaker!

• Like 1

Om du inte gillar att laga mat är det kanon att göra storkok och frysa in portioner. En favve är pulled porc. Stoppa in en fläskkarré utan ben i 150 gr ugn i järngryta/lergryta/stekpåse med lite goda kryddor. Låt den goda till sej i 4 timmar. Sen drar du isär köttet med gaffel och fryser in i Lagoma påsar. Till sallad, gryta a la minute med oliver, grönsaker och grädde mm. Hel kyckling funkar lika dant. Min favve är att fylla den med citron och chili.

Hör en hel plåt med köttfärsbiffar. Grönpeppar sås, ägg och lök, svampsås eller bara rakt av kall i stället för macka, kanske med lite smör och ost på

• Like 2

31 minuter sedan, stoscha sade:

Om du inte gillar att laga mat är det kanon att göra storkok och frysa in portioner. En favve är pulled porc. Stoppa in en fläskkarré utan ben i 150 gr ugn i järngryta/lergryta/stekpåse med lite goda kryddor. Låt den goda till sej i 4 timmar. Sen drar du isär köttet med gaffel och fryser in i Lagoma påsar. Till sallad, gryta a la minute med oliver, grönsaker och grädde mm. Hel kyckling funkar lika dant. Min favve är att fylla den med citron och chili.

Hör en hel plåt med köttfärsbiffar. Grönpeppar sås, ägg och lök, svampsås eller bara rakt av kall i stället för macka, kanske med lite smör och ost på

Mm.. jag är lixom inte fena på matlagning alls, samt singel, oså har jag en svår issue, jag föredrar nylagad mat från färska råvaror!

Och märk väl.. iallafall har jag märkt detta, nämligen att det i princip går fortare att steka upp en kotlett/annan kött/fisk/fågelbit än att värma mat i micron!

Under tiden den steks i pannan så skär jag upp några grönsaker jag råkar ha hemma!

Under vintern på helger kan jag göra långkok.. det är nästan ännu lättare, sätt på grytan på morgonen. låt koka upp, slå sen ner till ettan under resten av dagen och det är lagom att äta senare på dagen.

En favo är Stifado.. bara ett nytt namn egentligen men jag har ätit sådant i Grekland/Turkiet.. det heter förmodligen något annat i Turkiet men är svingott hur som helst!

Och jag hoppar kanelstången men använder stora delar av de övriga ingredienserna.

https://www.google.se/search?q=Stifado&rlz=1C1CHMO_svSE573SE573&oq=Stifado&aqs=chrome..69i57j0l5.9165j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

• Like 2

1 minut sedan, stoscha sade:

Fast jag vara älskar matlådor eftersom de ligger där färdiga när jag inte orkar tänka eller göra nåt

Men du har familj va?

Och då vettesjutton om jag inte oxå hade andra issues?

Vi har alla våra Issues!

En av de viktigaste är tid och planering!

Såå, jag planerar främst för nylagad färskt mat.. och är jag lixom inte sugen på kvällen så tar jag en Avocado/stekt ägg, eller liknade.

Ibland så är jag mer sugen i affären än vad jag är hemma, så då får det gå in i frysboxen. för senare tillfällen.

För min del hittills  (en hel vecka på lchf) så har det blivit matlagning 2 ggr. Gjort mat för 5 personer då har jag haft lådor :) gör mig inget att äta samma mat flera dagar. Har bara mig själv att tänka på då det är lugnt :)

Pulled pork ska testas lät inte alls krångligt ! 

Som sagt bara kört på en vecka än så länge av LCHF. Huvudvärksdelen är äntligen över. Förutom ett kolis monster så har jag även varit en sockernarkoman och det har inte blivit nåt socker nu. Men suget finns där. Värst var det nog igår. Men då blev det ägg och senare lite ost rullat i skinka :) funkade fint ! 

Kom gärna med fler tips på lättlagade rätter ! Helst sånt som tillagar dig själv i ugn :)

Ni är helt suveräna ! :)

• Like 3

21 timmar sedan, Vedis sade:

För min del hittills  (en hel vecka på lchf) så har det blivit matlagning 2 ggr. Gjort mat för 5 personer då har jag haft lådor :) gör mig inget att äta samma mat flera dagar. Har bara mig själv att tänka på då det är lugnt :)

Pulled pork ska testas lät inte alls krångligt ! 

Som sagt bara kört på en vecka än så länge av LCHF. Huvudvärksdelen är äntligen över. Förutom ett kolis monster så har jag även varit en sockernarkoman och det har inte blivit nåt socker nu. Men suget finns där. Värst var det nog igår. Men då blev det ägg och senare lite ost rullat i skinka :) funkade fint ! 

Kom gärna med fler tips på lättlagade rätter ! Helst sånt som tillagar dig själv i ugn :)

Ni är helt suveräna ! :)

Om du är mer åt det hållet med matlådor så rekommenderar jag köttfärs.. olika sorter för variation såklart!

Tada, det finns gräsbetad köttfärs i vissa välsorterade butiker.. sådana brukar jag köpa på mig ett knippe och lägga i frysen för att ta fram när jag är för trött/lat för att handla!

På hösten köper jag på mig knippen av älg/hjort-färs och grytbitar av samma samt grytbitar av vildsvin.

Och färsen blir då som regel någon form av köttfärssås/Chilli con carne eller liknade.. det går lixom fortast.. grytbitarna blir som regel Stifado på helgen!

I ugnen gör jag oftast tjocka revben/tunna revben/lammracks.. eller om jag tar fram färsen på fredags kväll och tinar den i kylskåpet så kan det blir alltifrån köttbullar, pannbiffar, fetaostbiffar, Cevapcici.. kärt barn har många namn.. det är olika former av köttbullar/pannbiffar, med lite olika kryddning och olika tillbehör!

https://www.ica.se/recept/cevapcici/

• Like 1