Jump to content

Vikten av träning/motion/kondition för mig

MrKarisma

Recommended Posts

Jag tror att eftersom kroppen verkligen är gjord för rörelse så mår man så otroligt mycket bättre om man rör på sig.  Både kroppsligt men också psykiskt. 

Själv tränar jag ganska mycket eller ja väldigt mycket med dagens mått mätt och det tar inte lång tid för mig att börja bli stirrig om jag missar för mycket träning.

• Like 6

• 4 weeks later...

Tror många som inte tränar inte ser träning som en njutningsform utan något nödvändigt ont som man måste göra för att det är "nyttigt". Har själv upptäckt att flera timmars jogg med lite musik, bra väder mm skapar ett enormt endorfinrus. När man hittat rätt så behöver man inte motiveras längre utan det blir svårt att avstå istället. Ett sk bra beroende...

On 2017-06-28 at 00:20, MrKarisma sade:

Hursomhelst, hur upplever ni andra att träning, främst då konditionsträning påverkar er och ert liv?

Jag tror inte på att man ska acceptera att vissa säger "jag gillar inte att träna".

En alltför intressant fråga, för att motstå. Trots att mina erfarenheter inte liknar dina.

Jag trivs bra, när jag kommer mig ut på promenader. I perioder blir det ofta, andra perioder knappt alls. För mig är det tillräckligt, jag känner att jag mår bra av att röra mig på det sättet. Det händer att jag släpas ut på något "fyspass" längs elljusspåret. Det kan vara trevligt medan det varar, men brukar medföra att jag får ont i benen i flera dagar efteråt, så att springa är verkligen inte min grej. För många år sedan tränade jag på gym. Jag gillade gruppträningspassen och kunde väl uthärda själva gymmet. Men det var en orimlig kostnad för mig, framför allt att betala fullt pris i perioder när jag var förkyld, något av barnen sjukt eller jag av andra anledningar inte kunde fara dit alls. Jag har också danstränat, även det för många år sedan. Det var konditionsträning, om något, förmodligen det mest högintensiva jag ägnat mig åt regelbundet. Det var kul, något jag skulle kunna tänka mig att återuppta. Någon gång, när fritiden räcker för mer än måsten och barnens aktiviteter... Kanske när jag blir pensionär?

Jag har ett yrke, som tillåter mig att röra på mig på arbetstid, om än lågintensivt, ofta ett par timmar om dagen, ibland mer. Jag har vett att uppskatta det! Min förmodligen allt annat än exakta stegräknare, som jag har i mobilen, brukar "berömma mig" för mitt motionerande på arbetsdagar och "klaga lite på mig" när jag är ledig.

Jag inser att det är nyttigt att träna. Jag inser också att jag borde röra på mig mer än jag gör. Men det du säger om att inte acceptera att vissa säger att de inte gillar att träna, det stör jag mig faktiskt på. Att anse att man kan acceptera eller inte acceptera någon annans val av motionsvanor känns helt fel för mig. Då utser man sig till domare över någon annan, något åtminstone jag inte anser mig ha något mandat för. Jag tror på att man ska respektera andra människor för de val de gör, även om de inte överensstämmer med ens egna. Du gör ingen hemlighet av att konditionsträning är en viktig del i ditt liv. Utmärkt för dig! För min del, tror jag att alltför många "måsten" är negativt för själen. Därför undviker jag att ha dåligt samvete för saker som bara rör mig själv, det finns nog många måsten i sådant som rör alla andra runt ikring, framför allt då när det gäller jobbet och mina egna barn. En promenad då och då, gärna i prattempo och med trevligt sällskap, det är motion som passar min kropp och själ som bäst!

• Like 2

6 timmar sedan, EVS sade:

En promenad då och då, gärna i prattempo och med trevligt sällskap, det är motion som passar min kropp och själ som bäst!

Tror ni egentligen tänker ganska lika men bara ligger på olika nivå.

Löpningen, när man är igång, är inget jobbigt måste utan en njutning.  Behagligt prattempo kan för mig t ex vara allt ner till 5 min/km (och förr neråt 4:20). Löpning är avkoppling tilssammans med mina hundar, med vänner eller själv. Jag njuter av det på ett meditativt sätt och skulle aldrig få för mig att störa sönder känslan med t ex musik i öronen.