Jump to content

Vandring och pemmikan


Vedis
 Share

Recommended Posts

Tjo igen !

Ska upp på Kungsleden i augusti och vara borta ca en vecka. Vill köra LCHF även under vandringen och kom att tänka på pemmikan. Blir för det första billigare än frystorkat  ( ja om man inte gör eget då) och sen lättare har jag fått för mig. Då den går att äta otillagad så kan man tom skippa köket. Ser det lite som en utmaning och så vore det lite häftigt också. 

Är det nån här som har erfarenhet av pemmikan ?

Kommer min kropp vara anpassad nog att kunna äta det som måltider ? Då jag är (eller var) ett kolis monster större delen av mitt liv så antar jag att det tar ett tag för kroppen att anpassa sig.

Tanken är att göra pemmikan och ha det som föda till större delen av vandringen. Kommer även ha med mig ägg och makrill.

 

Ha de !!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte svara på din fråga men så som jag gör/gjorde är att jag går all in så får det helt enkelt funka...  När jag gick super super strikt så hade jag vissa motgångar men inga katastrofala så i min värld är det bara att köra på...

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Du kan ju testa att nolla eller köra superstrikt, då du äter noll eller nära noll kolhydrater,  någon vecka hemma i god tid innan du påbörjar din vandring. Mår du inte bra, så ta med någon form av torkade kolhydrater och komplettera pemmikanen med. Eller testa att äta pemmikan hemma, så du vet hur du reagerar. Hur lätt är det att proviantera längs Kungsleden om du får problem?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ta med torkade grönsaker också och drick mycket vatten, annars får du lätt stop i systemet. 

Sen så är det nog en fördel att du är ordentlig fettadapterat innan du åker....för annars kommer du att må rätt risigt.

Glöm inte ta med dig salt och magnesiumtabletter (inte oxid - om inte du behöver laxativ..)

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, Vedis sade:

Tack för tipsen :)

Det är inga större problem. Brukar finnas små butiker vid fjällstugorna. Så borde bara vara att köra på och i värsta fall köpa nåt i stugorna. 

 

Mm.. prexis.. testa du att göra Pemican hur som helst!

Iallafall.. eller rättare sagt, jag har alldrig vandrat Kungsleden och jag har heller inga ambitioner att i framtiden så göra!

Men jag har vistats i dess södra delar nämligen kring Ammarnäs.. och där fanns mycket riktigt både stugby och affär!

Såå.. iomed att jag var bilburen.. jodå långt upp på fjället, nästan litta för långt för det var ett helvete att sen komma tillbaka ner med bilen.

Hur som helst, jag fiskade och bodde i min bil, som var en Ford Transit skåpvagn!

Iallafall så levde jag i princip på fisk, saltat fett fläsk och vita bönor, med några dagars mellanrum så fick man åka ner och proviantera i Ammarnäs!

Iomed att jag hade bil så kunde jag dessutom köpa grönsaker och frukt för någon dags konsumtion!

Och jag hade oxå med mig frystorkat käk.. det var nödmat och smakade skit rent ut sagt!

Lika smakade Ravioli på burk!

En grej jag upptäckte var iallafall torkad rökt saltad renbog.. dvs litta samma som vi här i söder kallar för renskav, iallafall om man har vass kniv och skär tunna flisor, för det går knappast att äta om det inte är tunt!

Dyrt var det oxå, men drygt!

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nu har jag ingen aning om vad "pemmikan" är, men kommer du vara "fat adapted"? Har du kört strikt eller moderat LCHF i flera månader? Annars blir det kanske tufft. Jag fick sänka tempot rejält på min löpträning under den första tiden, det var inte alls roligt. Vardagsmotionen höjde också pulsen mer än tidigare.

Tänk som sagt på saltbalansen, du kommer kanske behöva fylla på dagligen med saltvatten eller magnesiumtabletter eller liknande. Testa i förväg, exempelvis efter hård träning. All magnesium är inte lika lättupptaglig. Det ska helst sluta på "-tat", ex magnesiumcitrat.

Tips på mellanmål (från mig som inte är någon vandrare) är frön, nötter, frukt och grönsaker (kanske måste torkas innan?), oliver, mörk choklad och te/snabbkaffe med kokosolja. Kokta ägg kan vara praktiskt den första dagen, men hållbarheten i rumstemperatur eller "utetemperatur" är lite osäker.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

När jag gick Camino Frances-leden i Frankrike-Spanien så köpte jag med mig nöt-russinblandning och det stod jag mig bra på under dagarna. Sen blev det förståss Cafe leche och en gobit på kafeerna. Inte alls LCHF, men nötblandningen kan man ju göra själv och ta med. Väger ju inte så mycket om man räknar på energiinnehållet. Pemmikan är superspännande. Gjorde en fuskpemmikan på köttfärs för några år sedan. Blev väl inte så bra, blev smulig, men jag kände mig mätt under lång tid sen jag ätit av den i alla fall

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har helt snöat in på pemmikan ! =) 
Blir att dra iväg till närmsta slakteri och införskaffa kött + animaliskt fett. Oavsett om det kommer användas till vandringen eller inte så vill jag prova på att göra och smaka det.

Suveräna tips hörni ! Jätte tack ! =)  
Det här med att torka grönsaker, Nån som har erfarenhet av det ? Har aldrig gjort det är det som att torka kött ? Tips o tricks ? =) 
 

 

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Vedis sade:

Har helt snöat in på pemmikan ! =) 
Blir att dra iväg till närmsta slakteri och införskaffa kött + animaliskt fett. Oavsett om det kommer användas till vandringen eller inte så vill jag prova på att göra och smaka det.

Suveräna tips hörni ! Jätte tack ! =)  
Det här med att torka grönsaker, Nån som har erfarenhet av det ? Har aldrig gjort det är det som att torka kött ? Tips o tricks ? =) 
 

 

Snöa på bara.. det lär knappast vara skadligt iallafall med pemican!

Men, det skall helst vara märgfett, från ren (Caribou), älg eller hjort, dvs vilt alternativt Bison, men det går säkert lika bra med gräsbetat oxå?

Och köttet skall ha samma ursprung/djur, samt det räcker antagligen att skiva det lövtunnt och torka det i ugnen på 50-60 grader under några dygn tills du kan smula sönder det med fingrarna.

Sen blandar du det hela med torkade Tranbär!

Tranbären tillför nog mest C-vitamin och lite syra, som kan funka som extra antioxidanter?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...