Recommended Posts

Hallå alla,

Kom hit efter att ha sett filmen What the Health för att se hur dess utsagor bemöts av alla experter här, men hittar till min förvåning inte en enda tråd!

Hur är det möjligt, den går bitvis ju stick i stäv med LCHF?

Där aäger blan annat ett par läkare att kolhydrater inte ger diabetes eller fetma. De aäger att enligt en EPIC studie med en halv miljon deltagare visades omvänd relation mellan diabetes och kolhydratintag men ett direkt relation mot köttintag.

Sen att de visar hur dåligt industrikött är håller väl de flesta med om. 

Ingen som sett den och har kommentarer? Finns på Netflix.

• Like 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 hours ago, jala said:

Åh, precis vad jag ville läsa, tack!

Har hållt på från och till med LCHF sen 2009, men när jag flyttade till Tyskland har ölkonsumtionen gått upp...

• Like 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 hours ago, Zepp said:

Vi är lixom inte såå mycket för konspirationsteorier per se!

Dvs vi tror altså på dessa, dvs vi tror att de existerar i verkligheten.. konspirationsteorierna altså!

Det de antagligen glömde att nämna var att köttkonsumtion leder till supande rökande och att man slutar att motionera, träna!

Dvs statistiken ljuger lixom inte.. men de glömde nog att presentera just de fakta iomed att det ställer allt på huvudet, dvs det handlar om vilka slutsattser man drar utifrån olika statistik.. och vilka man väljer att inte ta hänsyn till!

För övrigt så finns det statistik som visar att man får cancer av att äta korv, men bara om man är av afroamerikanskt ursprung.. samt om man äter mest kött i hela världen, Argentina så får man nästan ingen cancer alls!

Och från det ena till det fjärde.. jag kan härmed direkt avfärda i min funktion som Guru här på sajten att man får diabetes av kolhydrater.. utan det är snarare som så att det inträffar när man överskrider vårt starkt begränsade förmåga att hantera och lagra glukos!

Och det brukar ta cirka 10-40 år!

Så jag lägger mer min veckolånga exkursion i veganland. Astråkigt dessutom.

Men ska äta bättre och mindre kött. Skitindustri. :-)

Tack.

• Like 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag började titta på filmen, men stängde av när dr Esselstyn dök upp i rutan. Fast jag anade redan vartåt det bar när jag såg vem som producerat filmen. [emoji4]

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

• Like 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, iAnna sade:

Det är väl samma vegan-gäng som har gjort denna film som ... den som jag glömt namnet på nu ... nåt med Forks & Knives.

I övrigt håller jag med både Veteraner och Gurusar ovan.

Forks over Knives heter den andra filmen producerad av samma Veganförespråkare!

"

Forks over Knives är en amerikansk dokumentärfilm från 2011 och ett samlingsnamn för kosten dokumentären förespråkar.

Den kost Forks over Knives förespråkar bygger på att helt utesluta animaliska livsmedel och minimera intaget av väldigt förädlade produkter (som vetemjöl och vitt socker) och oljor. Istället förespråkas en kost byggd på grönsaker, frukt, nötter, frön, mindre förädlade sädesslag (som matvete, mathavre och grahamsmjöl) och brunt ris."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Forks_over_Knives

En rätt snäll förklarande text om den veganska agendan som gänget förespråkar!

Det är nästan så man får lust att bli vegan själv?:unsure:

Menna.. grejen är snarare att de har vissa goda synpunkter.. om dåliga livsmedel och dålig livsmedelsindustri och den kritiken delas som regel utav många inom Paleo/Low carb/LCHF!

Sen så.. till deras kunskaper om human näringslära.. den verkar ha åkt ut i samma stund som de började omfatta Hinduisk religion.. dvs det handlar om själavandring och att man inte skall äta upp sina förfäder.. om man vill uppnå Nirvana!

För.. det är rent ut sagt skit samma huruvida essentiella näringsämnen är animaliska eller vegetabiliska, det är prexis samma ämnen.. oså på det så behöver vi någon form av energi.. och det finns två att välja på.. fett och kolhydrater!

Så jag kallar mig själv för vegan in proxy.. dvs jag är jävligt picky vad min mat ätit, för bästa näring till mig själv!

• Like 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snart är det inte lätt att vara vegan och inte vilja döda andra levande varelser för vår föda... https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/vaxter-bade-pratar-och-kanner

Minns att jag för länge sen läste om ett experiment man gjort på plantor i kruka. En person hade gått in i ett rum och slaktat en planta. Elektroder på övriga visade utslag när samma person kom in i rummet igen men inga utslag registrerades när en annan person gick in. Minns inte var jag läste det men det är rätt intressant om det stämmer.

• Like 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 6/30/2017 at 10:40 PM, jala said:

Efter ytterligare en genomläsning är det tydligt att recensenten inte är så imponerad av LCHF heller.

"Personligen tycker jag att det är lite svårare att försöka kritisera den här typen av veganpropaganda än vad det är att kritisera propaganda från lågkolhydratrörelsen. Orsaken till det är för att det är mer uppenbart att lågkolhydratrörelsen har fel. Övervikt orsakas inte av att vi äter för mycket kolhydrater i sig och allt snack om att insulin skulle styra allting är rent trams."

och som kostråd landar han i

"Så slutsatsen är väl att ingen säkert vet vad som är den bästa dieten eller ens en riktigt bra diet. Det vi däremot vet är vad som är en dålig diet. Alltså precis det som kille från ACS säger i dokumentären. Ska man tillåta sig att göra en kvalificerad gissning utöver den slutsatsen så landar i alla fall jag på en diet lik den som man brukar kalla för medelhavskost. Alltså mycket baljväxter, grönsaker, fullkorn, rotfrukter med en mindre mängd fisk, fågel och andra animaliska livsmedel likt kött, ägg och mejerier."

Jaha. Suck, att det ska vara så svårt...

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Personligen har jag svårt att ta Jacob Guidol på allvar. Inte kanske så mycket för hans åsikter utan mest för hans sätt att svara de som inte tycker som han. Han är ofta oförskämd och använder sig av diverse härskartekniker för att trycka till folk.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

• Like 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-07-02 at 17:59, annakopp sade:

sjaelv bor jag i tyskland, och haer kan man faa saa goda bratwurst med rent koett 

Om du bor i Tyskland, varför använder du inte ä ö på tangentbordet? ;-)

• Like 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan, sugarrush sade:

Efter ytterligare en genomläsning är det tydligt att recensenten inte är så imponerad av LCHF heller.

"Personligen tycker jag att det är lite svårare att försöka kritisera den här typen av veganpropaganda än vad det är att kritisera propaganda från lågkolhydratrörelsen. Orsaken till det är för att det är mer uppenbart att lågkolhydratrörelsen har fel. Övervikt orsakas inte av att vi äter för mycket kolhydrater i sig och allt snack om att insulin skulle styra allting är rent trams."

och som kostråd landar han i

"Så slutsatsen är väl att ingen säkert vet vad som är den bästa dieten eller ens en riktigt bra diet. Det vi däremot vet är vad som är en dålig diet. Alltså precis det som kille från ACS säger i dokumentären. Ska man tillåta sig att göra en kvalificerad gissning utöver den slutsatsen så landar i alla fall jag på en diet lik den som man brukar kalla för medelhavskost. Alltså mycket baljväxter, grönsaker, fullkorn, rotfrukter med en mindre mängd fisk, fågel och andra animaliska livsmedel likt kött, ägg och mejerier."

Jaha. Suck, att det ska vara så svårt...

Nämenaltså.. jag har svårt att kritisera både Veganförespråkarna och JG.. för bägge parter har olika goda synpunkter!

Menna. läste du inte min proklamation som Guru, att kolhydrater per se inte orsakar diabetes/metabolt syndrom?

Och jag kan tala om för dig att JG heller alldrig lagt någon som helst manke vid att läsa/förstå något sådant utan envisas med att alla kalorier är likadana och allt handlar om kalorireduktion!

Likt förbannat så har vi en väldigt begränsad förmåga att hantera glukos samt att lagra detta!

Dvs om alla i stället för att äta en massa bröd, dricka läsk, äta godis, bullar kakor, glass, donken, BG ätit en massa grönsaker/frukter/bär till våra hemmalagade måltider från råvaror så hade vi knappast behövt räkna en endaste kolhydrat!

Och det samma gäller kritiken från veganförespråkarna.. ät för f*n mer grönsaker.. i stället för godis, bullar, bröd. läsk.. annan j*vla junk rent ut sagt!

Ät flera kilo gröna blad om dagen, till din ekologiska kotlett, ta en potatis oxå, var inte rädd för att steka i riktigt smör, eller cocosfett!

Det hela är lixom inte särskildt svårt att begripa och kan delas in olika kapitel.. vi börjar med Veganernas kritik.. undvik junkfood från junklivsmedelsindustrin,, dvs främst färdiga sammansatt livsmedel oftast färdiga att äta efter en runda i micron/en sväng till lokala korvmojen/BK/McD/liknande!

Menna.. om du inte upptäckt innan.. även din vanliga affär har rätt hyfsade färska livsmedel som man kan göra vilken hälsosam måltid som helst utav.. och man skall f*n äta inälvor minst en gång per vecka.. det står fanimig i alla gamla kokböcker!

Och rent ut sagt.. det ovan går till JGs kritik oxå.. och om du läser vidare så håller han med om detta!

• Like 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker det verkar vara hela hans tes, ät inte skitmat, vilket han också betitlat en bok. Så att säga att han håller med om det är lite att slå in öppna dörrar och får det att låta som att han bara följer andra.

Men han hävdar, med mycket vetenskapliga referenser, att kostdoktorns insulintes är direkt fel för majoriteten människor och bara applicerbar på svårt sjuka.

kostdoktorn verkar ha svårt att svara på samma nivå. Det halkar bara tillbaka till de redan svårt sjuka och med anekdotisk evidens, så insulintesen ter sig tämligen tunn från en lekmans horisont. För att uttrycka mig diplomatiskt.

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, sugarrush sade:

Tycker det verkar vara hela hans tes, ät inte skitmat, vilket han också betitlat en bok. Så att säga att han håller med om det är lite att slå in öppna dörrar och får det att låta som att han bara följer andra.

Men han hävdar, med mycket vetenskapliga referenser, att kostdoktorns insulintes är direkt fel för majoriteten människor och bara applicerbar på svårt sjuka.

kostdoktorn verkar ha svårt att svara på samma nivå. Det halkar bara tillbaka till de redan svårt sjuka och med anekdotisk evidens, så insulintesen ter sig tämligen tunn från en lekmans horisont. För att uttrycka mig diplomatiskt.

Jupp jag slog in den redan öppna dörren, mest för att det var aktuellt i tråden.

Och den andra tesen är oxå giltig.. men vad leder det till för slutsatser?

Dvs vi kan äta hur mycket kolhydrater vi vill/orkar så länge vi är friska.. och det är en sanning som både jag och JG står för!

Problemajset är hur metabolt syndrom/diabetes typ 2 uppkommer.. hur lång tid det tar, vilken genetisk predisposition du har, vilket liv du lever!

Och Paolo Roberto är en annan pajsare med en annan lösning, nämligen att man skall ut och springa i minst två timmar i högt tempo varje dag/7 dar i veckan.. förutom alla andra timmar, minst det dubbla som man vistas på gymmet, varje dag/7 dar i veckan.. oså är han skild oxå!:wacko:

Och vet du vad.. jag tror han har rätt?

Och hur många känner du till.. förutom Paolo Roberto som lever på det sättet??

Grejen är och förblir att vi som art har problem med att hantera och lagra för mycket glukos, man måste bränna av en hel del innan man fyller på med nytt!

Och har man dåliga gener så får man ännu lättare problem!

"Slow Glucose Removal Rate and Hyperinsulinemia Precede the Development of Type II Diabetes in the Offspring of Diabetic Parents"

http://annals.org/aim/article/704330/slow-glucose-removal-rate-hyperinsulinemia-precede-development-type-ii-diabetes

"In this conceptual model, insulin resistance is caused by hyperinsulinemia and is an appropriate adaptation to the increased need to store fat in adipose tissue without causing hypoglycemia. Thus, insulin resistance is an adaptive response that successfully maintains normal circulating levels of fat and glucose as long as the β-cell is able to maintain sufficiently elevated insulin levels (57). Perhaps the time has come to expand our research focus to carefully investigate the environmental changes that have accompanied the epidemic of obesity and diabetes."

http://diabetes.diabetesjournals.org/content/61/1/4.long

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, glykolys är smutsigt för kroppen, B-oxidation är rent. Ganska enkelt, skippa alla grönsaker(antinutrienter, de vill inte bli uppätna!) och ät istället grönbetat kött och inälvor. Ketokarma??❤️.

• Like 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 timmar sedan, Loewenberg sade:

Hmm, glykolys är smutsigt för kroppen, B-oxidation är rent. Ganska enkelt, skippa alla grönsaker(antinutrienter, de vill inte bli uppätna!) och ät istället grönbetat kött och inälvor. Ketokarma??❤️.

Jag personligen skulle nog inte uttrycka det lika kategoriskt!

Dvs Keto är inget problem.. rätt sällan hela lösningen heller.. iallafall inte på väldig lång sikt!

Och vad det gäller grönsakerna, de tillför både nutrienter och antinutrienter.. det är främst folk i fattiga länder där de till stora delar är beroende utav livsmedel med mycket antinutrienter och ofta då oxå brist på animalisk föda!

Ett exempel;

https://authoritynutrition.com/phytic-acid-101/

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är övertygad om att grönsaker är bra för oss. Och allvarligt, hur många äter inälvor regelbundet? Eller svålen på fläsket? Eller ögonen på fisken? Visserligen finns det de som hävdar att de blir sjuka av grönsaker, tarmen ballar ur osv men jag undrar om inte det kanske snarare är symptom på dåligt fungerande system? System som inte läkt ordentligt efter långvarig "misshandel". Ett liv med gluten, glutamat, modifierad majsstärkelse och vad det än må vara sliter på kroppen och på det bantningskurer, börja träna, jobba över osv tar det tid att läka från. Autoimmuna protokollet tycker jag är väldigt intressant Även om jag inte känner att jag behöver det själv så tror jag det är ett bra ställe att börja på när man gör "allting rätt" och resultatet ändå uteblir.

• Like 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har då aldrig blivit sjuk av kött, ej heller gasig eller andra problem. Inte en sjukdag på 4år trots stora mängder träning och stundtals lite söm. 

• Like 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, Loewenberg sade:

Jag har då aldrig blivit sjuk av kött, ej heller gasig eller andra problem. Inte en sjukdag på 4år trots stora mängder träning och stundtals lite söm. 

Prexis.. och då skall man dra rätt slutsatser från detta.. nämligen, vi kan leva och ha hälsan till stora delar utav animaliska livsmedel.. och även om kalorierna till stora delar kommer utav animaliskt ofta mättat fett!

Samtidigt så finns det gott om ursprungsbefolkningar som levt och haft hälsan på en till stora delar vegetabilisk kost!

Fördelen utav en till stora delar animalisk kost är att våra bytesdjur till största delen består utav just de näringsämnen som vi behöver för vår hälsa.. så det handlar mer om att vi inte behöver avstå animalisk kost!

Och de som levde och hade hälsan på en till stora delar vegetabilisk kost åt som regel mer varierat/efter årstid/annat än vad vi ens kan köpa i normala affärer.

Summa summarum.. man kan leva och ha hälsan på stora delar animalisk kost.. tillför man en del grönsaker efter årstid osv, så är det knappast någon nackdel.. framförallt kanske inte för de som köper sin mat i vanliga affärer där man inte alltid har koll på vad min mat har ätit!

• Like 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu