Kajsa576

Tillbaka igen

Recommended Posts

2 timmar sedan, Kajsa576 sade:

4:e veckan med Bönor, Potatismjöl och Yougurt som komplett till kosten.

Står helt stilla denna vecka, + - 0. Så jag har fortfarande totalt gått ned 10 kg sedan 24 maj.

En reflektion, denna vecka har jag inte ätit lika mkt bönor eller pot.mjöl. så det kan ju bero på det.

Jag ska se till att jag inte slarvar på det from idag. :P

Eftersom du har gått ner hela 10 kg. på kort tid (applåd!) så får du kanske sänka förväntningarna på fortsatt viktminskningshastighet. Det kommer garanterat perioder då vikten står still och det är då de största utmaningarna kommer...:)

Jag testar också bönor sedan några veckor. Jag upplever att jag håller mig mätt längre och mår bra så jag fortsätter.....

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, DRAKULLA sade:

Eftersom du har gått ner hela 10 kg. på kort tid (applåd!) så får du kanske sänka förväntningarna på fortsatt viktminskningshastighet. Det kommer garanterat perioder då vikten står still och det är då de största utmaningarna kommer...:)

Jag testar också bönor sedan några veckor. Jag upplever att jag håller mig mätt längre och mår bra så jag fortsätter.....

Ja jag är så glad över att ha tappat '20 smörpaket' ? Men som Du skriver, nu gäller det att hålla i. Fram för bönor och potatismjöl! ???

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-07-31 at 21:40, Kajsa576 sade:

Dålig i magen av fettkaffe?

Nu är det andra gången som jag bara tar en kopp kaffe med kokosolja i, på morgonen och hela förmiddagen blir katastrof, ur magperspektivet sett.

Är det fler som har råkat ut för det?

Jupp.. inte jag ioförsej.. men många andra slipper framförallt att få förstoppning!

Ioförsej så tror jag den välgörande effekten?, avtar med att kroppen vänjer sig!

Och hur "vänjer sig" då kroppen.. mnjae.. på flera sätt åtminstone, först så gör kroppen inte mer ensymer än vad den behöver.. kaprylsyran gynnar mjölksyrabakterierna i tjocktarmen, det leder till att de frodas.. cirka 50-60% av fekalierna består utav döda tarmbakterier!

Tarmepitelet.. framförallt deras slemhinna frodas.. och döda epitelceller är oxå en stor del utav fecalierna!

Och sist men inte minst.. andra tarmbakterier/protozer dör i en annorlunda miljö!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

5:e veckan med Bönor, Potatismjöl och Surkål som komplement till kosten.

denna vecka har jag tappat 0.5 kg, jag har nu totalt gått ned 10,5 kg sedan 24 maj.

Den här veckan har jag inte ätit lika mycket potatismjöl, men ca 3 tsk bönor till varje mål och Surkål Tistelvind, jättegod! 

Håller mig oftast till 2 mål mat om dagen. Kokosfettkaffe tar jag bara när magen behöver en skjuts :P Så för nu mår jag bra, allt känns lättare, har dammsugit torkat golv, utan motstånd och även städat ur en klädkammare. Så där är det numera ordning och reda. Ha en härlig dag! Ska till Diabetessköterskan om en stund... Se vad som sägs där. Häpp! :D

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Kajsa576 sade:

denna vecka har jag tappat 0.5 kg, jag har nu totalt gått ned 10,5 kg sedan 24 maj.

Den här veckan har jag inte ätit lika mycket potatismjöl, men ca 3 tsk bönor till varje mål och Surkål Tistelvind, jättegod! 

Håller mig oftast till 2 mål mat om dagen. Kokosfettkaffe tar jag bara när magen behöver en skjuts :P Så för nu mår jag bra, allt känns lättare, har dammsugit torkat golv, utan motstånd och även städat ur en klädkammare. Så där är det numera ordning och reda. Ha en härlig dag! Ska till Diabetessköterskan om en stund... Se vad som sägs där. Häpp! :D

Nu har jag varit hos Diabetessköterskan, långtidsockret: 44, dagsockret efter måltid: 6,5. Blodtryck godkänt! Puls ok. Ska dit om 6 månader, är det bra då, så får jag sluta medicinera Metformin ?

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-08-10 at 08:48, Kajsa576 sade:

Nu har jag varit hos Diabetessköterskan, långtidsockret: 44, dagsockret efter måltid: 6,5. Blodtryck godkänt! Puls ok. Ska dit om 6 månader, är det bra då, så får jag sluta medicinera Metformin ?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Semester 3 veckor på Mallorca.

inga blnor eller surkål så långt ögat når, men håller mig enbart till protein o fett o lite ovanjordgrönisar. Funkar bra. Är bara nyfiken på vad vågen säger när jag kommit hem. Ser ut som jag fortsätter nedåt. Ha det fint! ☀️

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Kajsa576 sade:

Semester 3 veckor på Mallorca.

inga blnor eller surkål så långt ögat når, men håller mig enbart till protein o fett o lite ovanjordgrönisar. Funkar bra. Är bara nyfiken på vad vågen säger när jag kommit hem. Ser ut som jag fortsätter nedåt. Ha det fint! ☀️

Mm.. prexis, på hotell så brukar det finnas ett utval av mat att äta.

Vi skall nog bortse från Medelhavskost per se.. utan de ställen jag brukar frekventera erbjuder typisk sk "turistmat"!

Iallafall, när jag var något yngre så var halva nöjet att springa ut på kvällen och leta upp olika lokala resturanter.. grejen är att det på turistorter är jämrans svårt att hitta sådana som lagar lokala speicialiteter!

Såå, numera väljer jag antingen all inclusive eller halvpension.. det räcker att välja på att äta delar av vad de erbjuder!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Zepp sade:

Mm.. prexis, på hotell så brukar det finnas ett utval av mat att äta.

Vi skall nog bortse från Medelhavskost per se.. utan de ställen jag brukar frekventera erbjuder typisk sk "turistmat"!

Iallafall, när jag var något yngre så var halva nöjet att springa ut på kvällen och leta upp olika lokala resturanter.. grejen är att det på turistorter är jämrans svårt att hitta sådana som lagar lokala speicialiteter!

Såå, numera väljer jag antingen all inclusive eller halvpension.. det räcker att välja på att äta delar av vad de erbjuder!

Jag hyr lägenhet privat, mycket lagande hemma, äggsmör och skinka till frukost, kvällen: köttbit med vitlökssmör (hemgjord) och lök o tomat och lite sallad. Mums!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 minuter sedan, Kajsa576 sade:

Jag hyr lägenhet privat, mycket lagande hemma, äggsmör och skinka till frukost, kvällen: köttbit med vitlökssmör (hemgjord) och lök o tomat och lite sallad. Mums!

Japp.. bin ther, done that.. inget fel per se.. men haken är att jag är 60+, men den större haken är nog att min mor är 80+.. även om jag fortfarande skulle kunna laga all mat själv alternativt äta ute, så vill inte min mor.. eller rättare sagt, det blir mer semester för mig för samma pengar om jag väljer halvpension/all inclusive economy!

• Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast jag har också alltid lägenhet. Jag älskar att laga mat med solmogna grönsaker och lokala produkter. Och det är så skönt att slippa ge sej ut på jakt efter mat på kvällen och bara njuta i det varma balkongmörkret. En gång har vi haft halvpension med en helt fantastisk frukostbuffe. Då blev halva sällskapet jättemagsjuka så semestern blev helt förstörd

• Gilla 1
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi tycker också att vi har det bäst när vi bor i lägenhet på semestern- Just att vi själva kan ordna med maten så vi får det vi vill ha och när vi vill. - känslan att sitta i solen på sin egen balkong och njuta.  Nu senast har vi bott i en fin liten lägenhet i Barcelona, i ett fint område med nära till t-banan. Det finns så många siter där man förmedlar lägenheter så det har blivt lätt att hitta något passande.

Man får väldigt god mat när man lagar själv av lokala råvaror. Blir ofta besviken på restaurangutbudet med grillat och hårdstekt - men visst går vi ut och äter på en bra restaurang flera ggr eller äter "hemma" och tar en drink och snacks ute på något mysig ställe.

När vi var på Mallorca så fixade vi flyg och lägenhet i Port de Pollensa precis vid stranden - oslagbart. 

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med bor privat direkt av värden 50 m från stranden, utsikten fantastisk, klart man njuter företaget kvällarna på balkongen med hemlagat. ??☀️

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

3 veckor utan bönor och surkål.

Har varit på Mallorca i 3 veckor, kunde inte få tag på surkål (opastöriserad) eller bönor. Men har kört på med LCHF under hela min vistelse.

Till och med druckit vitt vin, i princip varje dag... Min Viktresa fortsätter. Under dessa 3 veckor har jag tappat ytterligare 1.8 kg.

Så sedan 24 maj har jag nu tappat 13,3 kg, känns rätt okej. :P

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg