Blogg-Postare Posted July 1, 2017 Share Posted July 1, 2017 Nära 18 000 personer har hittills anmält sitt intresse för att delta i Kostdoktorns LCHF-utmaning. Starten går varje söndag och utmaningen är GRATIS och reklamfri. Ta en titt på vår stora kom igång-guide.Många har frågor och efterlyser tips och stöd, diskussion och personliga råd för att lättare fortsätta med LCHF. Varmt välkommen till Kostdoktorns forum! Här finns djup kunskap, stor erfarenhet och varm stämning. Gratis och för alla! Läs också kommentarerna under LCHF-utmaningens olika delar, där finns svar på det mesta! Här är utdrag ur några mejl vi har fått under den senaste veckan: Feedback Jag har nu varit med de här två veckorna och jag tycker det har varit både spännande och lärorikt. Vi har faktiskt ätit LCHF i drygt ett år, inte strikt men nära på. Min käre make behövde minska sin kroppsvikt och det gjorde han med 10 kilo och jag minskade 7 kilo och nu vill jag inte minska mer. Jag kommer att fortsätta med LCHF, för vi mår så bra. Har rekommenderat LCHF-utmaningen till flera vänner, ett bra sätt att komma igång. Väldigt smidigt att få matsedel, recept och inköpslista och bara följa det. Man behöver inte lägga så mycket fokus på maten, det bara rullar på. Först tyckte jag att det var lite konstiga pastor och kryddor, men så insåg jag att det gick att byta ut utan att det hade betydelse. Jag är inne på er hemsida varje dag för inspiration, tips och nyttig information… Jag tycker att ni på Kostdoktorn är rent ut sagt grymma. Jag är inne på er hemsida varje dag för inspiration, tips och nyttig information, stort tack för det! Lycka till med ert viktiga arbete!Det har gått bra att följa programmet. Jag har aldrig varit hungrig. Mycket god mat. Lätta recept. Men någon viktnedgång har jag inte uppnått, trots att jag strikt följt programmet. Jag tycker det har gått bra. Jag har inte varit strikt, men följer mina egna vanor. Äter bara ett fröknäcke på morgonen till två koppar kaffe. Har aldrig ätit varm lunch, inte nu heller. Två kokta ägg är min vana, men slopar smörgåsen och äter bara en tomat till. Äter era middagar och har snabbt förstått vad som passar mig. Två fiskmiddagar i veckan är jag van vid. Jag dricker ett glas rödvin om dagen. Jag har minskat 2,5 kilo. Jag är 78 år har hjärtsvikt, går på Waran efter två lungembolier och lite andra mediciner. Jag känner mig pigg och tänker fortsätta. Helt fantastiskt, mår jättebra. Har en IBD (Crohns). Mina tarmar mår lika bra som jag, eller så speglas jag av hur bra tarmarna mår. Gick ner 3,5 kilo, vilket är helt otroligt! Trodde inte att det skulle gå så enkelt! Nu satsar vi vidare, hoppas på en skön och lättare sommar! Gick ner 3,5 kilo, vilket är helt otroligt!! Jag tycker att det känns bra att kommit igång även om jag bara gått ner ett halvt kilo. Är kvinna i klimakteriet så jag har förstått att det då kan ta längre tid, dessutom har jag nu på sommarkvällarna druckit vitt vin med mineralvatten och is för det är läskande. Det bidrar säkert till att allt går långsammare. Men jag ska fortsätta och ge detta tre månader och hoppas på att jag då är ett par kilo lättare. Skulle vilja gå ner 5-7 kilo. Är det rimligt ? Soliga hälsningar!Det här var jättebra, fortsätt så kommer ni att få många medlemmar. Själv gick jag ner 4 kilo. Underbart initiativ. Lovar, skall försöka! Ett fantastisk initiativ som kommer att bli vägledande och är ostridigt samhällsnyttigt tack vare att det är HELT frivilligt och GRATIS. TACK och jag skall försöka stödja er med en idé jag har. Tvåveckors igångsättning fungerade mycket bra för min del – 2,3 kilo ner utan större ansträngning. Några mindre biverkningar första veckan. Nu fortsätter jag med strikta varianten ett tag till. Hej Andreas! Jag har varit med på LCHF två veckor på prov. Jag har läst dina kommentarer om mat, mycket intressant samtidigt som jag fick tag på boken om bönor och resistent stärkelse så det blev både hackat och malet av det hela. Jag läser dina kommentarer om kost. Jag har även varit med på flera kryssningar, läser LCHF-tidningen. Jag har läst din blogg sedan innan det blev 79 kr i månaden. BILLIGT!!!!! Så till din fråga vad tyckte jag om din LCHF-matsedel. JÄTTEBRA!!! Den gav mej ny kraft och styrka i mina egna försök att få ordning på mina problem. Jag fick en kort pratstund med dej på LCHF-kryssningen om mitt blodsocker. Skönt att läkare som du och Annika Dahlqvist och flera finns. Så man kan få lite RIKTIG information. Mycket TACK! Jag är supernöjd och mår toppen, nu tänker jag fortsätta och köra de två veckorna en gång till… och bli medlem. Enkelt, roligt och fantastiskt gott. Jag tycker att LCHF utmaningen var ett utmärkt tillfälle att komma igång med en ny kosthållning. Mätt och nöjd och glad varenda dag. Jag är supernöjd och mår toppen, nu tänker jag fortsätta och köra de två veckorna en gång till… och bli medlem. Så bra! Tack!!!Det var superbra, enkelt och så himla god mat. Alla i familjen åt, även de kräsna barnen ? Jag hörde talas om er via en kollega. När jag såg de goda recepten blev jag inspirerad att själv prova. Har kört i två veckor nu och planerar att fortsätta äta så länge det känns bra. Jag har under två veckor minskat midjemåttet med cirka 7 cm. Har ingen våg, så jag vet inte om jag har gått ner i vikt. Men jag KÄNNER mig INTE tjockare iallafall! Allvarligt talat trodde jag inte att det skulle fungera på mig. Allt detta smör, ägg och gräddätande. Det är ju raka motsatsen till vad man har blivit ”lärd” att äta. Jag brukade börja dagen med kaffe och macka, eftersom jag tycker det är så gott. Äter också alldeles för mycket socker. Så mitt mål med LCHF är att äta mindre socker och bröd och på sikt kanske kunna hålla det på en rätt nivå i livet. Tack för era goda recept! Det har hjälpt mig att tänka på vad och hur jag äter. Det som gjorde mig ”lite stressad” var känslan av att ”hela tiden” tänka på ”vad jag skulle äta till lunch/middag”… Det kändes som om hela dagen blev upptagen med mat. Jag tänker därför hitta de maträtter som jag tycker om och fortsätta i ”min egen takt”. Jag vill tacka för en kanonbra hemsida, jag har fått motivation att ändra min kosthållning. Hej Kostdoktorn! Jag har inte sett stor förändring på vikten. -1,1 kilo första veckan + 0,8 kilo den andra. MEN min krångliga mage har blivit bättre och jag har mer energi. Och jag har alltid avskytt att laga mat och har ätit lunch på restaurang och köpt färdigprodukter av diverse slag och inte de vanligaste basvarorna har gått att finna hos mig. Nu har jag välfyllda skåp och äter hemlagat varje dag. Kan inte påstå att jag älskar matlagningen, men med era menyer och recept så är det enkelt i alla fall. Så jag tänker fortsätta. Har redan anmält mig tll gratismånaden och har kollat lite videos på sidan. Tack för utmaningen. Kanske det till och med blir roligt att laga mat så småningom. Jag tycker att det var god och lättlagad mat och det var lätt att följa. Pga av midsommar och en födelsedagsfest gjorde jag lite avsteg, men gick trots det ner 1,5 kilo (har gått ner 6,5 innan utmaningen, men under en längre tid). Jag är mycket nöjd och har blivit medlem på Kostdoktorn för att fortsätta få inspiration och tillgång till goda recept. Jag har läst boken ”Matrevolutionen” och tycker att den är väldigt intressant. Jag ser fram emot att jobba vidare med att undersöka hur min hälsa påverkas av LCHF. Det är verkligen en spännande utmaning som jag (och min man) har börjat med. Inte helt lätt att lägga om sina kostvanor. Jag har verkligen undvikit fett i många år och ätit lättprodukter till och från. För några år sedan började jag dra ner på kolhydrater också, men inte så drastiskt som jag gör nu. Potatis, pasta, ris och bröd har jag dragit ner på tidigare. (Självklart har det blivit lite pasta ibland eller en smörgås…) Annars har jag bytt ut detta mot grönsallader och frukt etc. Jag har dock aldrig tänkt på att frukt inte heller är så bra med tanke på fruktsockret. Jag har verkligen försökt tänka på vad jag stoppat i mig. Därför har jag också gjort min müsli själv. Jag och min man har även provat på 5:2 vilket har fungerat hyfsat bra, i början i alla fall.För några veckor sedan fick jag reda på att mitt kolesterolvärde låg på 8,2 vilket är alldeles för högt. Jag träffade då en dietist som sa att jag skulle tänka på att äta lättprodukter, grönsaker och frukt samt äta enligt kostcirkeln. Jag sa då att jag försökt äta bra under flera år. Självklart har det slunkit ner lite godis, chokladbitar och glass emellanåt, men inget överflöd. Frukt har jag nog ätit varje dag… Vin har det nog blivit några glas på helgerna, för det mesta rött. Att äta en massa fett är för mig en utmaning. Jag tror att jag undvikit det under hela mitt vuxna liv. Jag känner att jag blir mättare, men jag har inte tappat några kilon ännu. Jag är dock inte alltför överviktig så det kanske tar tid eller så äter jag för stora portioner. Det här är en svår balansgång när man fyllt 60 år tycker jag. Mitt BMI ligger på 24,8. Själv skulle jag inte ha något emot att gå ner några kilo, men det verkar inte så lätt. Både min man och jag tycker att vi har mindre sug efter att småäta efter att vi började äta enligt LCHF. Mättnadskänslan sitter kvar längre, vilket är bra. Dessvärre kom midsommarhelgen emellan, vilket gjorde att det slank ner ett par potatisar till sillen. Jag har läst boken ”Matrevolutionen” och tycker att den är väldigt intressant. Jag ser fram emot att jobba vidare med att undersöka hur min hälsa påverkas av LCHF. Jag ser även fram emot att se om mitt kolesterolvärde gått ner när nästa mätning görs i slutet av augusti. Jo, det kändes bra. Jag gick från viktväktarnas lågfettdiet till LCHF med viss oro, har under många år undvikit att äta fet mat så ofta på grund av gallbesvär, men det gick över förväntan. Kom igång Vill du också komma igång? Anmäl dig till vår gratis tvåveckors-LCHF-utmaning! Du kan också använda vår gratis guide LCHF för nybörjare. Om du vill underlätta maximalt rekommenderar vi vårt nya verktyg Kostdoktorns veckomenyer – prova gratis en månad. Ingen reklam, ingen bindningstid. Må Tis Ons Tor Fre Lö Sö Mer LCHF för nybörjare Ketogen kost för nybörjare Hur man går ner i vikt Kostdoktorns forum Över 500 framgångshistorier Stöd Kostdoktorns arbete Vill du ge ditt stöd till Kostdoktorn och få tillgång till bonusmaterial? Ta en titt på vårt medlemskap. Prova gratis i en månad Video om LCHF 4,4 av 5 stjärnor5 stjärnor72%4 stjärnor10%3 stjärnor5%2 stjärnor5%1 stjärna7%40 röster4011:59 4,7 av 5 stjärnor5 stjärnor73%4 stjärnor17%3 stjärnor8%2 stjärnor0%1 stjärna0%23 röster2341:41 4,8 av 5 stjärnor5 stjärnor87%4 stjärnor0%3 stjärnor12%2 stjärnor0%1 stjärna0%8 röster802:45 4,6 av 5 stjärnor5 stjärnor80%4 stjärnor4%3 stjärnor9%2 stjärnor0%1 stjärna4%21 röster2108:57 4,7 av 5 stjärnor5 stjärnor85%4 stjärnor0%3 stjärnor14%2 stjärnor0%1 stjärna0%7 röster716:59 4,7 av 5 stjärnor5 stjärnor83%4 stjärnor0%3 stjärnor16%2 stjärnor0%1 stjärna0%6 röster645:06 4,7 av 5 stjärnor5 stjärnor83%4 stjärnor0%3 stjärnor16%2 stjärnor0%1 stjärna0%6 röster605:44 4,6 av 5 stjärnor5 stjärnor85%4 stjärnor0%3 stjärnor0%2 stjärnor14%1 stjärna0%7 röster739:01 4,5 av 5 stjärnor5 stjärnor75%4 stjärnor0%3 stjärnor25%2 stjärnor0%1 stjärna0%8 röster802:52 5,0 av 5 stjärnor5 stjärnor100%4 stjärnor0%3 stjärnor0%2 stjärnor0%1 stjärna0%4 röster407:09 4,4 av 5 stjärnor5 stjärnor85%4 stjärnor0%3 stjärnor0%2 stjärnor0%1 stjärna14%7 röster727:34 5,0 av 5 stjärnor5 stjärnor100%4 stjärnor0%3 stjärnor0%2 stjärnor0%1 stjärna0%4 röster417:49 4,4 av 5 stjärnor5 stjärnor70%4 stjärnor17%3 stjärnor0%2 stjärnor5%1 stjärna5%17 röster171:46:20 4,3 av 5 stjärnor5 stjärnor66%4 stjärnor0%3 stjärnor33%2 stjärnor0%1 stjärna0%9 röster907:29 4,3 av 5 stjärnor5 stjärnor71%4 stjärnor0%3 stjärnor14%2 stjärnor14%1 stjärna0%7 röster724:04 4,8 av 5 stjärnor5 stjärnor80%4 stjärnor20%3 stjärnor0%2 stjärnor0%1 stjärna0%5 röster543:29 4,6 av 5 stjärnor5 stjärnor80%4 stjärnor0%3 stjärnor20%2 stjärnor0%1 stjärna0%5 röster506:20 5,0 av 5 stjärnor5 stjärnor100%4 stjärnor0%3 stjärnor0%2 stjärnor0%1 stjärna0%3 röster318:36 4,4 av 5 stjärnor5 stjärnor57%4 stjärnor28%3 stjärnor14%2 stjärnor0%1 stjärna0%7 röster705:56 5,0 av 5 stjärnor5 stjärnor100%4 stjärnor0%3 stjärnor0%2 stjärnor0%1 stjärna0%3 röster317:40 4,4 av 5 stjärnor5 stjärnor80%4 stjärnor0%3 stjärnor0%2 stjärnor20%1 stjärna0%5 röster511:31 PS Har du en framgångshistoria du vill dela med dig av? E-posta (fotografier uppskattas) till annika@kostdoktorn.se. Berätta om vi får publicera ditt namn och foto eller om du vill vara anonym. Inlägget ”Det har varit både spännande och lärorikt” dök först upp på Kostdoktorn. Visa hela artikeln Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts