Line Posted July 4, 2017 Share Posted July 4, 2017 Hej! Jag är ny inom det här med LCHF och är därför lite vilsen. Har under senaste veckan kört strikt LCHF och det har fungerat jättebra. Men jag har förstått att många är väldigt noga kring det här med tillsatser och att färdiglagade livsmedel inte är bra. Kommer det påverka min viktnedgång negativt att äta t.ex färdiga marinader, räksallad på burk osv trots att de är inom ramen gällande kolhydraterna? Kan tillägga att jag ej triggas av sådan mat och är helt normalviktig. Tacksam för hjälp! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted July 4, 2017 Share Posted July 4, 2017 49 minuter sedan, Line sade: Hej! Jag är ny inom det här med LCHF och är därför lite vilsen. Har under senaste veckan kört strikt LCHF och det har fungerat jättebra. Men jag har förstått att många är väldigt noga kring det här med tillsatser och att färdiglagade livsmedel inte är bra. Kommer det påverka min viktnedgång negativt att äta t.ex färdiga marinader, räksallad på burk osv trots att de är inom ramen gällande kolhydraterna? Kan tillägga att jag ej triggas av sådan mat och är helt normalviktig. Tacksam för hjälp! Kör på som du gör om du tycker att det fungerar bra ... om man väljer "processad" mat med lite kolhydrater så är den enligt min erfarenhet ofta av bättre kvalitet. ...och det kommer knappast att påverka viktnedgång. Min gissning är att ditt största problem med att uppnå viktnedgång är att du är normalviktig. ;-) Det är inte helt självklart att man går ner ytterligare med LCHF då ...så förhoppningsvis äter du LCHF för att du tror att det är sunt sätt att leva på och inte primärt för att gå ner ytterligare i vikt... 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 4, 2017 Share Posted July 4, 2017 Jag tror att en anledning till att många väljer oprocessad mat, utöver att man har dålig koll på innehållet eftersom allt inte behöver märkas ut, är att ju mer man lär sig om olika ämnens påverkan på kroppen, desto mindre vill man ha dem i kroppen. Man blir "hälsonerd" helt enkelt. Som Peter skriver så satsa gärna på kvalitet och framför allt, läs på förpackningen. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted July 4, 2017 Share Posted July 4, 2017 Det beror ju på varför man äter LCHF. Många av oss äter pga hälsoproblem och då vill man ju ha så lite skräp i maten som möjligt. Jag tror som ovanstående att är du normalviktig är det svårt att gå ner i vikt men man blir lite omformad i alla fall. Läs gärna MAF-tråden här för den påverkar kroppens utseende mycket 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 4, 2017 Share Posted July 4, 2017 8 timmar sedan, Line sade: Hej! Jag är ny inom det här med LCHF och är därför lite vilsen. Har under senaste veckan kört strikt LCHF och det har fungerat jättebra. Men jag har förstått att många är väldigt noga kring det här med tillsatser och att färdiglagade livsmedel inte är bra. Kommer det påverka min viktnedgång negativt att äta t.ex färdiga marinader, räksallad på burk osv trots att de är inom ramen gällande kolhydraterna? Kan tillägga att jag ej triggas av sådan mat och är helt normalviktig. Tacksam för hjälp! Rent krasst.. ju mer tillsattser ju sämre junkfood! Och du är vad du äter! All reduktion av junk/tillsattser är förmodligen av godo, däremot så lär du ha svårt att äta en helt ren diet. Pratar vi vikt så handlar det mest om kalorier hur som helst, men när/om du när din ideala vikt så vill du mest troligt oxå vara frisk? Och rent ut sagt, vi klarar en del junk/tillsatsser.. gör det dock inte till din huvudsakliga föda.. litte samma, vad vill/skulle du vilja ge för mat till dina barn om du fick välja? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts