LarsGbg Posted July 4, 2017 Share Posted July 4, 2017 Hej! behöver några råd gällande lchf då jag fortfarande efter 7-8 veckor inte går ner i vikt. När jag körde lchf senast 2006 rann kilona av mig men jag vet inte vad jag gör för fel nu... Visst har jag druckit rödvin lite då å då och en å annan whiskey men ingen annan alkohol som öl eller drinkar. Försöker få i mig rikligt med fett (smör, persiljesmör, fettranden på kotletten) Har köpt keto-stickor som visar att jag är i lätt eller medelketos. Men 2006 minns jag hur sötsuget slet i min kropp medans kilona försvann. Nu har jag inget större sötsug och heller ingen "cold turkey" från avsaknaden av bröd, ris, pasta, potatis el godis. jag fuskade dock midsommarhelgen och åt sill å potatis men bortsett från det har jag hållt lchf. Från det att jag startade runt 20 maj har jag gått upp ett kilo vilket känns knäckande för viljan att fortsätta. så snälla, kom med tips och råd! mvh Lars 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted July 4, 2017 Share Posted July 4, 2017 För mig handlar LCHF inte om att få resultat. Utan det har gett mig INSIKT om hur kroppen fungerar. Viss är det tråkigt att gå upp i vikt när man tycker att man gör allt rätt. Men finns det något alternativ till LCHF (eller Paleo)? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted July 4, 2017 Share Posted July 4, 2017 Har du samma utgångsvikt som förra gången? Ju mindre du har att gå ner desto svårare är det. Hur har du levt i mellantiden? Om du inte varit snäll med din kropp utan försökt att jojobanta eller så litar inte kroppen på dej och en otrygg kropp släpper inte ett gram. Dessutom är inte 2 månader särskilt länge.. titta inte bara på vågen utan använd måttband också. Kroppen omformas och det är ju storleken och inte vikten som är väsentlig eller hur? Min rekommendation är att du väntar en månad till minst innan du börjar skruva åt ena eller andra hållet. Troligen kanske du äter för mycket i förhållande till ditt behov men låt kroppen vänja sej i lagom takt till förändringarna. Annars får du bara gå ner samma kilon igen och igen 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 4, 2017 Share Posted July 4, 2017 7 timmar sedan, LarsGbg sade: Hej! behöver några råd gällande lchf då jag fortfarande efter 7-8 veckor inte går ner i vikt. När jag körde lchf senast 2006 rann kilona av mig men jag vet inte vad jag gör för fel nu... Visst har jag druckit rödvin lite då å då och en å annan whiskey men ingen annan alkohol som öl eller drinkar. Försöker få i mig rikligt med fett (smör, persiljesmör, fettranden på kotletten) Har köpt keto-stickor som visar att jag är i lätt eller medelketos. Men 2006 minns jag hur sötsuget slet i min kropp medans kilona försvann. Nu har jag inget större sötsug och heller ingen "cold turkey" från avsaknaden av bröd, ris, pasta, potatis el godis. jag fuskade dock midsommarhelgen och åt sill å potatis men bortsett från det har jag hållt lchf. Från det att jag startade runt 20 maj har jag gått upp ett kilo vilket känns knäckande för viljan att fortsätta. så snälla, kom med tips och råd! mvh Lars Min första fråga är om du verkligen behöver gå ner i vikt? Den andra handlar om din fysiska aktivitetsnivå? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LarsGbg Posted July 4, 2017 Author Share Posted July 4, 2017 Tack för bra feedback! Jag har "jojo-bantat" några gånger i mellantiden. Tyvärr är jag sjukskriven för utmattningsdepression. Jag är verkligen på bättringsvägen och kommer att börja jobba 25% i augusti. Innan sjukskrivningen tränade jag för Gbg-varv och marathon men jag har förstått att min kropp inte pallar sån träning när man är utmattad. Har fått bakslag när jag börjat träna och i skrivande stund är jag tämligen stillasittande jämfört med mitt förr så aktiva liv. Kommer att börja röra mer på mig genom att promenera. Mina mått idag är 197 cm 97,5 kg och jag skulle verkligen vilja tappa några kilon. känner mig dock lite piggare med lchf, om det beror på att jag tillfrisknar eller om det beror på lchf vet jag inte men jag kämpar på. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted July 5, 2017 Share Posted July 5, 2017 Om du har en utmattningsproblematik så är ditt hormon- och signalsubstanssystem ur balans och det kan nog bli svårare. Fetma är också hormonell (insulin är ett hormon) och höga nivåer av stresshormonerna gör viktnedgång svårare. Om du vågar lita på LCHF, hålla i och på alla sätt stötta din kropp så kommer du att få goda svar av den så småningom. Promenader är jättebra och så kan jag tipsa om Phil Maffetone, en träningscoach vi har börjat återkomma till allt mer (finns fler i samma anda, Mark Sisson, tex); hans metod för lågpulsträning av super-duperatleter innefattar kost, träning, vila och återhämtning och stresshantering just för att stresshormonerna hindrar effektiv fettförbränning. Man vill stötta de aeroba systemen, de som är aktiva i vila (läkning av kroppen, matsmälting och sånt). Nu vet jag inte hur du tränade tidigare men har du hamnat i utmattningsdepression gissar jag på att du körde hårt, även i träning? Läs gärna vår MAF-tråd, där finns lite länkar och sånt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted July 5, 2017 Share Posted July 5, 2017 Promenader i naturen har läkande effekt på utmattningsdepression. Träd och grönska ökat välmåendet. Börja där 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted July 5, 2017 Share Posted July 5, 2017 Maffetone-metoden har varit mycket bra för mig för att komma i form efter utmattning. Rekommenderas. https://philmaffetone.com/method/ Olssons universum: Den magiska motions-metoden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts