Jump to content

Insulinresistent


Mu2008
 Share

Recommended Posts

Hej! Jag är insulinresistent, kraftigt verkar det som, vad kan jag göra för att få ordning på mitt insulin igen så att det funkar som det ska? Förutom att äta LCHF då? ;-) Dessutom undrar jag om det finns någon bra insulinmätare för hemmabruk eller hur kan jag mäta mitt insulin? Jag behöver gå ner ca 30 kg och pga insulinresistensen är det extremt svårt trots superstrikt diet under 20g kolhydrater samt inga mjölkprod inkl grädde?Tusen tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Insulinresistens och glukosintolerans - är det två olika beteckningar på samma tillstånd? Jag bara undrar. LCHF borde hjälpa. Jag är Typ-2 diabetiker, tar inga mediciner, har numera helt normalt socker, bara jag håller mig borta från kolhydrater (spelar ingen roll om de är snabba eller långsamma).

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Finns nog ingen insulinmätare för hemmabruk. Du kan ha rejält höga insulinhalter i din kropp även om ditt blodsocker är normalt - eftersom högt insulin fungerar som en "backventil" kan du bara sätta in fett på "banken" men har mycket svårt att ta ut det igen,,,,

 

Metformin tillsammans med LCHF kan vara en lösning så att du snabbt blir av med din övervikt - prata med din läkare och be att få mäta insulinhalten - förhoppningsvis kan du efter en normalisering av vikten sluta med Metforminet,,,

 

Motion och i synnerhet styrketräning anses vara ett bra sätt att få tillbaka insulinkänsligheten och äter du LCHF tillsammans med styrketräning kommer du troligen att bli förvånad över hur snabbt du kan bygga muskler! Köp dig några kettlebells och få ett helt gym i handen,,,

 

Googla på Tabata och lär dig hur du supersnabbt skaffar dig en kondis som många 20-åringar skulle bli avundsjuka på - helt otroligt effektivt men ta det lugnt i början för pumpen och ledernas skull - lycka till!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket för alla tips jag fått! Jag ska förvalta dem väl lovar jag!

Ketonmätare är bra för att vara säker på att KH- och proteinintag är tillräckligt låga.

Ost t.ex kan vara en bov som ofta innehåller över 20% protein. 

 

Kolla Jimmy Moores kurvor och berättelser om detta enda(?) enkla sätt att verifiera LCHF-kosten.

 http://livinlavidalowcarb.com/blog/jimmy-moores-n1-experiments-nutritional-ketosis-day-181-210/16756

Link to comment
Share on other sites

Hej! Jag är insulinresistent, kraftigt verkar det som, vad kan jag göra för att få ordning på mitt insulin igen så att det funkar som det ska? Förutom att äta LCHF då? ;-) Dessutom undrar jag om det finns någon bra insulinmätare för hemmabruk eller hur kan jag mäta mitt insulin? Jag behöver gå ner ca 30 kg och pga insulinresistensen är det extremt svårt trots superstrikt diet under 20g kolhydrater samt inga mjölkprod inkl grädde?Tusen tack på förhand!

Tillägg beträffande insulinresistens.     Här nedan länk till studie  som visar en stark invers korrelation mellan keton  och insulin -nivåer.     "Ketosis was associated inversely with serum insulin levels (P = 0.03)."  

En  liten studie om ketosis och cancer(2012): http://www.nutritionjrnl.com/article/S0899-9007(12)00186-4/fulltext

 

Alltså uppskatta insulinnivån indirekt via enkel ketonmätning. Om ketoner ligger över  2 i snitt bör insulinresistensen gradvis minska; hur snabbt vet  jag dock inte, men jag gissar ungefär  lika snabbt som vikten går ned eller, bättre, midjemåttet minskar!

Kula på magen = inre fett mellan organen =visceralt fett, vilket  lär korrelera mycket bra  med insulinresistensen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej! Jag är insulinresistent, kraftigt verkar det som, vad kan jag göra för att få ordning på mitt insulin igen så att det funkar som det ska? Förutom att äta LCHF då? ;-) Dessutom undrar jag om det finns någon bra insulinmätare för hemmabruk eller hur kan jag mäta mitt insulin? Jag behöver gå ner ca 30 kg och pga insulinresistensen är det extremt svårt trots superstrikt diet under 20g kolhydrater samt inga mjölkprod inkl grädde?Tusen tack på förhand!

Tillägg beträffande insulinresistens.     Här nedan länk till studie  som visar en stark invers korrelation mellan keton  och insulin -nivåer.     "Ketosis was associated inversely with serum insulin levels (P = 0.03)."  

En  liten studie om ketosis och cancer(2012): http://www.nutritionjrnl.com/article/S0899-9007(12)00186-4/fulltext

 

Alltså uppskatta insulinnivån indirekt via enkel ketonmätning. Om ketoner ligger över  2 i snitt bör insulinresistensen gradvis minska; hur snabbt vet  jag dock inte, men jag gissar ungefär  lika snabbt som vikten går ned eller, bättre, midjemåttet minskar!

Kula på magen = inre fett mellan organen =visceralt fett, vilket  lär korrelera mycket bra  med insulinresistensen.

Link to comment
Share on other sites

Googla på Tabata och lär dig hur du supersnabbt skaffar dig en kondis som många 20-åringar skulle bli avundsjuka på - helt otroligt effektivt men ta det lugnt i början för pumpen och ledernas skull - lycka till!

 

Jo, det var ju det där med 30 kg övervikt och att rekommendera ett konditionsprotokoll för elittränande... :) Men jag håller med det du skrev om styrketräning. Det är bra skit!

Link to comment
Share on other sites

Hej! Jag är insulinresistent, kraftigt verkar det som, vad kan jag göra för att få ordning på mitt insulin igen så att det funkar som det ska? Förutom att äta LCHF då? ;-) Dessutom undrar jag om det finns någon bra insulinmätare för hemmabruk eller hur kan jag mäta mitt insulin? Jag behöver gå ner ca 30 kg och pga insulinresistensen är det extremt svårt trots superstrikt diet under 20g kolhydrater samt inga mjölkprod inkl grädde?Tusen tack på förhand!

 

Vad gäller styrketräning så skulle jag istället rekommendera "Beyond Brawn" av Stuart MacRobert. Han har även en teknikbok (utförandeteknik är A och O) som är bra som heter "Insider's Tell-All Handbook On Weight-Training Technique". Mer info här:

 

http://www.hardgainer.com/books.html

 

Till skillnad från McDuff, som har sina poänger, så är han inte fundamentalist i relation till träning utan mer öppen för vad som funkar och det väsentliga.

Link to comment
Share on other sites

Jo, det var ju det där med 30 kg övervikt och att rekommendera ett konditionsprotokoll för elittränande... :) Men jag håller med det du skrev om styrketräning. Det är bra skit!

Inga problem med det som jag ser det efter att ha provat - och jag är inte trådsmal,,,,

 

Kör en av mina racercyklar i en trainer i ett hemsnickrat program - tar 20 minuter och jag ser på webb-tv samtidigt, självklart att man måste ta det lite lugnt i början men det finns knappast något som får upp flåset så bra som Tabata!

 

Passar nog bra till cykel där ju vikten inte spelar så stor roll!  :P

Link to comment
Share on other sites

Inga problem med det som jag ser det efter att ha provat - och jag är inte trådsmal,,,,

 

Kör en av mina racercyklar i en trainer i ett hemsnickrat program - tar 20 minuter och jag ser på webb-tv samtidigt, självklart att man måste ta det lite lugnt i början men det finns knappast något som får upp flåset så bra som Tabata!

 

Passar nog bra till cykel där ju vikten inte spelar så stor roll!  :P

 

Jo, cykel har sina fördelar vid den typen av aktiviteter. Det finns fler än en som halvt om halvt slagit ihjäl sig när de anammat Tabat på löpband. ;)

 

Hur som haver, jag har lite svårt att associera Tabata med att kolla på tv samtidigt. Då är det nog inte riktigt den typ av intensitet som Tabata brukar innehålla... Oavsett, flåsa på! :) (Jag med om några timmar.)

Link to comment
Share on other sites

Du får tillbaka dina insulinreceptorer genom att tömma dina glykogenlager! Rekommenderar High Intensity Strength Training a la "Body by Science".

Tack till MartinSoderholm som postade tipsen om HIT och "Body by Science" fòr fòrbàttrad insulinkànslighet och metaboilism. 

En fràga: Har jag fòrstàtt det ràtt att "Body by Science" innebàr att man anvànder isolerade maskiner, och ej skivstàng? Borde inte effekten bli ànnu stòrre om man kòrde programmet med skvistàng, vilket ju àr den tràningsmetod som anses som bàst fòr utvecklande av "explosiv styrka"/"explosiva òvningar"? T.ex. om man kòr marklyft, bànkpress och squats (+ 2 till valfria)?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jo, cykel har sina fördelar vid den typen av aktiviteter. Det finns fler än en som halvt om halvt slagit ihjäl sig när de anammat Tabat på löpband. ;)

 

Hur som haver, jag har lite svårt att associera Tabata med att kolla på tv samtidigt. Då är det nog inte riktigt den typ av intensitet som Tabata brukar innehålla... Oavsett, flåsa på! :) (Jag med om några timmar.)

Slà ihjàl sig? :( Jag làste runt lite om just Tabata efter att fàtt tipset hàr och blev helt sàld pà det! Tànkte prova det pà lòpbandet nàsta pass. (20 sek allt vad jag orkar, och sen 10 sek dàr jag stàller mig pà sidorna av bandet och vilar medan det fortfarande àr igàng med hòg intensitet, och sen hoppar jag tillbaka pà bandet och kòr 20 sek igen o.s.v....)

Menar du att folk ofta snubblar nàr de hoppar pà och av eller? Finns det nàgon annan "teknik" som fungerar bàttre?

(Jag àr ej òverviktig och har ok grundkondis.)

Link to comment
Share on other sites

Jo, cykel har sina fördelar vid den typen av aktiviteter. Det finns fler än en som halvt om halvt slagit ihjäl sig när de anammat Tabat på löpband. ;)

 

Hur som haver, jag har lite svårt att associera Tabata med att kolla på tv samtidigt. Då är det nog inte riktigt den typ av intensitet som Tabata brukar innehålla... Oavsett, flåsa på! :) (Jag med om några timmar.)

Nu är jag absolut ingen elitidrottare, kör racercykel för att det går lättare snarare än för hastighetens skull, när jag vill åka fort på 2 hjul blir det mc,,,,

 

Men Tabata "Light" med måttliga pulshöjningar kan ju användas till vilken fysisk aktivitet som helst, det som förvånade mig var hur snabbt konditionen förbättrades med Tabata - stuket på träningen.

 

Jag cyklar till mest till "Veckans Brott" mest för G W Perssons skull, kräver inte så stor koncentration,,,,

Link to comment
Share on other sites

Slà ihjàl sig? :( Jag làste runt lite om just Tabata efter att fàtt tipset hàr och blev helt sàld pà det! Tànkte prova det pà lòpbandet nàsta pass. (20 sek allt vad jag orkar, och sen 10 sek dàr jag stàller mig pà sidorna av bandet och vilar medan det fortfarande àr igàng med hòg intensitet, och sen hoppar jag tillbaka pà bandet och kòr 20 sek igen o.s.v....)

Menar du att folk ofta snubblar nàr de hoppar pà och av eller? Finns det nàgon annan "teknik" som fungerar bàttre?

(Jag àr ej òverviktig och har ok grundkondis.)

Finns nog löpband som du kan ställa in så att du får Tabata - träning med automatik, har sett sådant förekomma på gymmet men det är ju rätt så avancerade maskiner där - på cykel reglerar man ju hastighet och belastning själv - kul att du gillar Tabata - träningens motsvarighet till LCHF?

Link to comment
Share on other sites

Hej! Jag är insulinresistent, kraftigt verkar det som, vad kan jag göra för att få ordning på mitt insulin igen så att det funkar som det ska? Förutom att äta LCHF då? ;-) Dessutom undrar jag om det finns någon bra insulinmätare för hemmabruk eller hur kan jag mäta mitt insulin? Jag behöver gå ner ca 30 kg och pga insulinresistensen är det extremt svårt trots superstrikt diet under 20g kolhydrater samt inga mjölkprod inkl grädde?Tusen tack på förhand!

 

Här finns en artikel som passar dig?

 

http://www.dagensmedicin.se/vetenskap/diabetes/metformin-gav-langsiktig-viktminskning/

 

Nu är det små viktminskningar som det pratas om i artikeln, troligen beroende på att de käkat massor med kolisar,,,,

 

Ehuru, jag känner till fall som helt utan problem minskat 25 kg på 4 - 5 månader med hjälp av LCHF, Metformin och motion - de har inte varit hungriga en enda minut,,,,

 

Det hävdas att det bildas upp till 3 ggr så mycket glucos i levern vid insulinresistens - detta trots att man äter LCHF. Metforminet påstås sänka denna produktion rejält vilket sänker insulinhalten rejält - du tappar kilon i en fart som gör ditt klädkonto rätt så stort under ett tag,,,

 

I USA är det vanligt att man använder Metformin som bantningsmedel (och mot cancer,,,).

 

Det är fel på definitionen på diabetes - Metformin, LCHF, motion skall sättas in betydligt tidigare än nu,,,,,

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Följer du det träningsprotokollet? Inget jag skulle rekommendera i detta fall så jag blir nyfiken på varför du rekommenderade det?

 

Har följt det mer eller mindre i ca 1 år nu. Rekommenderar det eftersom det är ett skonsamt och effektivt sätt att träna. Perfekt om man inte har mycket tid i vardagen. Vad har du emot det?

 

Tack till MartinSoderholm som postade tipsen om HIT och "Body by Science" fòr fòrbàttrad insulinkànslighet och metaboilism. 

En fràga: Har jag fòrstàtt det ràtt att "Body by Science" innebàr att man anvànder isolerade maskiner, och ej skivstàng? Borde inte effekten bli ànnu stòrre om man kòrde programmet med skvistàng, vilket ju àr den tràningsmetod som anses som bàst fòr utvecklande av "explosiv styrka"/"explosiva òvningar"? T.ex. om man kòr marklyft, bànkpress och squats (+ 2 till valfria)?

 

Det viktiga är ej om man använder maskiner eller ej utan att köra skonsamt och intensivt. Körde fria vikter i början men gått vidare med maskiner.

Finns mycket myter kring träning så vad som generellt anses vara bäst är ofta nonsens. För explosivitet är det korta intensiva träningspass som gäller, som jag uppfattat det. Långsamma kontrollerade rörelser för att undvika skador.

Lite om muskeltyper: https://en.wikipedia.org/wiki/Muscle#Types_of_tissue

Link to comment
Share on other sites

Jo, det var ju det där med 30 kg övervikt och att rekommendera ett konditionsprotokoll för elittränande... :) Men jag håller med det du skrev om styrketräning. Det är bra skit!

 

Jag är också tveksam till HIIT träning om man är helt otränad. Cykel tror jag dock är ett mycket bra träningsredskap och speciellt om man har stor övervikt. Vi har träningscyklarna framför TV /dator så att vi kan cykla samtidigt som vi gör något annat. Att börja cykla regelbundet och sedan höja intensiteten efter hand tror jag är bra.

 

Om man cyklar i en timme före maten så ökar man fettförbränningen så det hjälper ju till att gå ner i vikt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...