Zanna Posted January 30, 2013 Share Posted January 30, 2013 Hej! Jag känner lätt panik. Alla goda tips och recept innehåller komjölksprodukter som smör, grädde eller keso. Vad ska vi använda som inte tål mjölkprotein och mjölksocker? Finns det något att ersätta med eller är det bara att snällt låta bli?. Annars är detta en förträfflig diet och lisstil, passar min familj perfekt för övrigt. //Zanna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 30, 2013 Share Posted January 30, 2013 Altså.. anledningen till att så många recept innehåller mejerier är att de ingår i en svensk husmanskost.. och LCHF tenderar att bli just svensk husmanskost med mindre kolhydrater och mer fett. Du får låtsas att du bor vid medelhavet eller någon annan stans där de använder andra ingredienser. Själv är jag laktosintollerant så här kommer det inte så mycket mejerier över läpparna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted January 30, 2013 Share Posted January 30, 2013 Du kan ju alltid titta på recept som paleo-förespråkarna postar. Men tänk på att de inte nödvändigtvis har liten andel kolhydrater eller stor andel fett. Annars, svårt att säga på rak arm vad du kan ersätta med. Det beror på vilken rätt ingrediensen ingår i gissar jag, och vilken roll den spelar där. Vad brukar du normalt sett ersätta mjölkprodukter med i din matlagning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 30, 2013 Share Posted January 30, 2013 Jag köpte Santa Marias extra creamy coconut milk idag och provade att gör broccolimos med den istället för grädde. Gick bra. Tänkte testa och se om den funkar i köttfärssås och omelett också. Det blir ju en lätt kokos smak på allt... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zanna Posted January 31, 2013 Author Share Posted January 31, 2013 Du kan ju alltid titta på recept som paleo-förespråkarna postar. Men tänk på att de inte nödvändigtvis har liten andel kolhydrater eller stor andel fett. Annars, svårt att säga på rak arm vad du kan ersätta med. Det beror på vilken rätt ingrediensen ingår i gissar jag, och vilken roll den spelar där. Vad brukar du normalt sett ersätta mjölkprodukter med i din matlagning? Ja, det blir ju en hel del havregrädde i maten. Det känns ju sådär! Kokosnöt är ju också väldigt användbart men smakar oftast lite kokos! Jag får experimentera mera, tror jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zanna Posted January 31, 2013 Author Share Posted January 31, 2013 Jag köpte Santa Marias extra creamy coconut milk idag och provade att gör broccolimos med den istället för grädde. Gick bra. Tänkte testa och se om den funkar i köttfärssås och omelett också. Det blir ju en lätt kokos smak på allt... Ja, det blir ju det. Jag hade lite svårt för omelett med kokossmak, men jag kanske ska krydda med starka örter och vitlök?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 31, 2013 Share Posted January 31, 2013 Ja, det blir ju det. Jag hade lite svårt för omelett med kokossmak, men jag kanske ska krydda med starka örter och vitlök?? Låter som en bra ide, jag brukar ibland ha chili peppar eller sambal oelek till, borde funka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted January 31, 2013 Share Posted January 31, 2013 Soya grädde har 1,5 gr kolhydrater om du vill pröva det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lisabet Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 Kokosfett och vatten går för det mesta utmärkt i stället för grädde. Enbart kokosfett eller olivolja, om man gillar det bättre, i stället för smör. Så gör jag. Sås reder jag med äggulor, och behöver inte grädde (även om det hade varit gott). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts