Wilbur70 Posted July 7, 2017 Share Posted July 7, 2017 Hej alla, Jag är en man på 47 år och jag tog blodprov pga av att jag ofta känner mig trött, håglös, orkeslös och ibland yr På mitt blodprov hade jag ett P-Ferritinvärde på 60 (referensvärde är 20-375). Resultatet visade alltså ett ganska lågt värde. Samtidigt var mitt P-Järnvärde något högt. 37 (referensvärde 9-34). Jag hade kanske förstått om båda värdena hade varit låga alt. höga, men jag blev en smula konfunderad över detta resultat. Min fråga är, varför spretar dessa värden åt två olika håll? Och hur ska jag tolka det? P-Ferritin indikerar väl hur mkt järn som finns lagrat i "depåerna", och det var ju som sagt ganska lågt, samtidigt som jag alltså hade högt P-Järn, som ju är järnet som finns i blodet och gör nytta, om jag har förstått saken rätt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 7, 2017 Share Posted July 7, 2017 Hej Wilbur70, jag tror att det är så att vid järnbrist så tar kroppen av depåerna för att säkerställa att det finns tillräckligt i blodet. Vid brist sjunker därför ferritinet först och provet kan då verka motsägelsefullt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wilbur70 Posted July 8, 2017 Author Share Posted July 8, 2017 Hej Svarta Sara, Kanske är det så. Men att P-järnvärdet är så högt om depåerna (P-ferritinet) håller på att ta slut...? Systemet borde väl i så fall gå på sparlåga, så att båda värdena hade varit lite låga? Hmm.. Ja, lite tvetydigt känns det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted July 8, 2017 Share Posted July 8, 2017 Det är ganska svårt att bli av med järn om man inte blöder, tappar blod. Kan finnas flera orsaker till att man får i sig för lite järn. Ser du någon anledning till att du får i dig för lite? Undviker du kött? Har du problem i tarmen som hämmar upptaget, tex celiaki, problem med gluten? Får du i dig mycket antinutrienter? Via tex spannmål, spenat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wilbur70 Posted July 8, 2017 Author Share Posted July 8, 2017 Men har jag egentligen för lite järn i kroppen då? Mitt P-järnvärde visar ju som sagt för högt... mitt var 37, och referensvärdet är 9-34. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted July 8, 2017 Share Posted July 8, 2017 Du kanske ska ta ett nytt test. https://www.blodkollen.se/sv/analys/jarn "Då järn är av yttersta vikt för att tillgodose kroppen med syre finns speciella transport och lagringssystem för att säkerställa järnåtervinning och mobilisering vid sänkt upptag eller ökade förluster. Transferrin säkerställer återvinning och för återvunnet järn till blodbildande organ.Ferritin utgör kroppens deponeringsform av järn och används då de övriga tillgångarna är för små.Hemoglobinet, och därmed järnnivån, varierar betydligt under ett dygn och visar främst kroppens omsättning av röda blodkroppar. Järn ingår även i ett flertal av kroppens enzymer*." 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wilbur70 Posted July 8, 2017 Author Share Posted July 8, 2017 Ja, jag kanske får göra det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts