Blogg-Postare Posted July 8, 2017 Share Posted July 8, 2017 Under ett oar månader framöver kommer jag att testa vilken effekt olika typer av mat och aktiviteter har på mina blodsockernivåer. För att kunna genomföra det kommer jag att ha en mätare för kontinuerlig glukosövervakning (CGM) som mäter mina blodsockervärden dygnet runt. Mätaren sitter nu på min kropp. Vad skulle du vilja att vi testar? Så här fungerar mätaren 1. En sensor och en sändare monteras på kroppen. 2. Sensorn mäter glukosnivåerna precis under huden. 3. En sändare överför data via bluetooth till en app på min iPhone. 4. Appen visar mina blodsockervärden. Så här kan det se ut: Det här ska vi använda mätaren till Först kommer jag att göra några test för att se om mätaren fungerar som den ska. Därefter ska vi undersöka vilken påverkan olika typer av mat och aktiviteter har på mitt blodsocker. Till exempel, vad tror du kommer att hända när jag: – dricker kaffe – dricker alkohol – konsumerar sötningsmedel – äter olika typer av mat med lågt kolhydratinnehåll – äter olika typer av mat med högt kolhydratinnehåll – äter mejeriprodukter – äter mycker resp. lite protein – tränar – fastar – när jag är i optimal ketos och inte Vi planerar att testa allt ovan och lite till. Efter ett experiment kommer jag att skriva ett kort blogginlägg på ämnet. Observera: Det här är ett experiment på en person och vad som gäller för mig kanske inte gäller för dig. Jag är man, 36 år och insulinkänslig, jag väger 69 kilo, tränar 10-15 minuter fem gånger i veckan. Jag har inte diabetes och jag har aldrig varit överviktig. Vad skulle du vilja att vi testar? Lämna gärna en kommentar nedan! Tidigare experiment Är du nyfiken på mina tidigare experiment? Ta en titt på de här två blogginläggen: Därför är du inte i ketos Hur mycket protein kan du äta i ketos? Inlägget Blodsockerexperiment på gång dök först upp på Kostdoktorn. Visa hela artikeln Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts