Jump to content

Blodvärden?

Eva_L

Recommended Posts

För 2 år sedan hade jag HB värde på 154 och nu 123. De på vårdcentralen säger att det år normalt? Samt B12 för 1 år sedan 225 och nu 132. Jag äter Metformin 500 mg 2 ggr 2per dag. Jag har alla symtom på brister, trötthet, ingen ork m.m. Det kan väl inte vara normalt? Sen vill jag veta Folsra värde för att må riktigt bra.

• Like 1

Enligt Werlabs är ett värde för B12  (S-Kobalamin (ModE)) :
<
250 i en gråzon
<150 under referensintervallet

...så jag kan inte förstå annat än att du har en brist på B12 ...så det finns väl god anledning att supplementera med B12 och se om värdet då blir mer normalt och om det hjälper mot din trötthet...

Om homocysteinvärden och folat kan man läsa följande hos Werlab:

"I fall av misstänkt undernäring eller vitamin B- eller folatbrist kan homocysteinvärdena vara förhöjda. Om en individ inte får tillräckligt med B-vitaminer och/eller folat genom kosten eller kosttillskott, så kan kroppen inte använda homocysteinet för att producera cystein, och nivåerna ökar därför. "

Så här har mina homocysteinvärden sett ut de senaste åren:

Skärmklipp.JPG

...sen exakt vad som krävs för att må bra är säkert individuellt men ligger man utanför referensintervallen vid upprepade tillfällen finns all anledning att undersöka om det kan finnas något underliggande problem.

• Like 4

Sen kan man väl behöva se över helheten också, att man kan ta upp ämnena? Om man t ex har en skadad tarm eller andra ämnen i systemet som trycker tillbaka upptaget? Nu minns jag inte i skrivandes stund vad just B12 balanserar med men det går säkert att hitta om man söker lite. (Anna Hallen har förresten skrivit mycket om olika "balansbrädor", kanske finns nåt där?)

• Like 4

Jag har ätit Metformin i ca 10 år och i slutet av november förra året slog jag mig på smalbenet så det blev ett blått märke, stort som en gammal 5-krona. När sen vården fick hand om det så växte  detta område och blev ett jättesår stort som handflatan. 4 pencilinkurer och det inte läker. Dena vårdcentral  har inte följt upp blodvärden som de ska. Utan jag har fått be om dessa. Det är ju kännt att Metformin kan orsaka B12 brist. De påstår att blodtrycket är för högt men det är hemma snarare lågt. S.K. vitarockseffekten.

Medel hemma  119/78 men på morgonen  kan det vara 90/60 någon enstaka gång. För 32 år sedan fick jag en blodtrycks medecin ( Moduretic Mite) som orsakade vaskulit och Atrofi blanche, så det blev stora sår på båda benen. Då hade jag inte Diabetes men tog väldigt lång tid att läka. Fick ersättning från Läkemedelsförsäkringen. Jag är nu orolig att detta ska upprepas p.g.a. Furix mot svullnad. Det står i Fass att den kan orsaka vaskulit. B12 brist finns i släkten.

• Like 2

Om man ska ta B12-tillskott på egen hand så ska man se till att få tag på metylkobalamin. Den mesta B12-tillskotten som finns att köpa på Apotek etc innehåller cyanokobalamin vilket tas upp mycket sämre.

• Like 3