Blixtern Posted January 30, 2013 Share Posted January 30, 2013 Hej igen, har en fråga:) Hur är det egentligen med frukost, hur viktig är den? När jag började med LCHF för första gången förra våren så tyckte jag att alla sa att frukosten är viktig, för att få förbränningen i gång. Har aldrig ätit frukost men började såklart äta frukost. Nu har jag börjat igen med LCHF men nu tycker jag att jag läser mer och mer om LCHF:are som kör så kallad periodisk fasta. Vilket innebär vad jag förstår att man hoppar över frukosten och äter inget i 16-22 kls! OK, jättebra, men är då inte frukosten så viktig? Jag skulle gärna skippa den, räcker för mig med ett par koppar kaffe (utan fett) när jag vaknar och sedan äta lunch vid 12. Och nej, jag äter inte mer mat vid lunchen om jag inte äter frukost, har kollat. Jag skulle gärna äta bara lunch kl 12 och middag kl 19. Men trodde att det var inte bra? Känner mig lite förvirrad:) MVH, Blixtern Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blixtern Posted January 30, 2013 Author Share Posted January 30, 2013 Ja, vill bara lägga till att jag vill gå ner i vikt under första månaderna, behöver gå ner ca 8kg och då är jag nöjd och kommer bara fortsätta för att LCHF har räddat mig från att tänka på mat HELA tiden:) Så ss, spelar frukosten roll när man vill gå ner i vikt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 30, 2013 Share Posted January 30, 2013 När jag började med LCHF så var frukosten jätteviktig, den gjorde att jag stod mig ett tag och kunde peta bort kolisarna från maten på jobbet. Numera äter jag ingen frukost, det var ju bara 15 timmar sedan jag åt och det är bara 4 timmar fram till lunch! Jag äter lunch och sen en middag när jag kommer hem.. ibland bara middag. Andra äter frukost och hoppar lunchen.. går bra vilket som.. bara du får i dig energi men framförallt näring nog under dagen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted January 30, 2013 Share Posted January 30, 2013 När man kommer till såna här detaljerade småjusteringar så finns nog inga direkta fakta. Jag har heller inte experimenterat med hur jag funkar när det kommer till frukost eller inte. Jag gör helt enkelt så, att om jag är hungrig, så äter jag frukost. Är jag inte hungrig hoppar jag över det. Men det jag läst mig till, som jag alltså inte vet i vilken grad det är hemmasnickrade teorier, bygger på empiriska studier, eller har vetenskaplig grund är som följer: Att börja dagen med specifikt kokosfett (i kaffet, förslagsvis) ska kicka igång förbränningen. Det ska tydligen vara just kokosfettet som har den effekten. Att gå längre perioder (16-48 timmar) utan att stoppa i sig nånting med kalorier ska effektivisera viktnedgången då kroppen när man äter slår av förbränningen och istället fokuserar på att använda de byggstenar och den energi man stoppat i sig. Ett tag senare, när man inte ätit på ett tag, slår kroppen om igen och går in i förbränningsläge. Därför kan det vara en fördel att fokusera dagens ätande på en kortare period på dagen så att förbränningsperioden blir längre, och det är nog lättare om man i fasteperioden inkluderar den tid man sover. Dock sägs det även att man tenderar att äta mindre när man iakttar periodisk fasta så vette tusan om det funkar så. Jag tycker att du ska göra som du vill göra med frukosten! Även om det blir en liten fördel åt endera hållet, tror jag att kroppen för det mesta vet bäst själv vad den mår bra av. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blixtern Posted January 30, 2013 Author Share Posted January 30, 2013 Men om man skippar frukosten, finns då risk att man får i sig för lite kalorier och att kroppen ställer sig in på svält och hämmar på detta sättet viktnedgången, även om man inte känner sig hungrig? Skall man då kanske äta mer vid lunch och middag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 30, 2013 Share Posted January 30, 2013 Du får gå flera veckor med energiunderskott innan kroppen reagerar som om det vore svält. Om man bara är hyfsat frisk och har lite lager att ta utav så prioriterar kroppen att leva av energidepåerna på kort sikt. Självklart skall man se till att det inte blir någon idiotbantning för det straffar sig på sikt. Ät en eller två gånger om dagen.. eller tre men då blir måltiderna något mindre. Man bör nog äta minst varannan dag för säkerhets skull? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted January 30, 2013 Share Posted January 30, 2013 Man bör nog äta minst varannan dag för säkerhets skull?Just det, bra påpekat! De som förespråkar periodisk fasta brukar säga att man inte ska ha fasteperiod hela tiden utan 1-2 gånger i veckan, typ. Men den frekvens som är hälsosam beror nog också på fasteperiodens längd. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts