RolleE Posted July 8, 2017 Share Posted July 8, 2017 Hej på er! Nu har man tittat på massmedia igen och det vanligtvis låga blodtrycket har säker stigit något. Nu har danska forskare i samarbete med bl.a. amerikanska forskare kommit fram till att man med ett blodprov kan se vad man ska undvika fett eller kh De hade med stor sannolikhet sparat mycket tid och pengar om de först gått in på Dietdoctor.com och läst Ju mer man läser och lyssnar på sakkunniga utan ekonomiska band till läkemedelssektorn eller livsmedelsproducenterna inser man att många andra forskare saknar en holistisk syn när de forskar. Jag upplever det som tunnelseendet inte är helt ovanligt hos forskare Med reservation att jag ännu inte läst hela rapporten.... Rolle på Österlen 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted July 8, 2017 Share Posted July 8, 2017 Tunnelseende tycks vara en allmän åkomma när det kommer till läkarvården. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted July 8, 2017 Share Posted July 8, 2017 Som jag förstod forskarens slutsats borde folk med metabolt syndrom undvika kolhydrater och äta mer fett. Ok på den. Men friska personer borde äta lite fett och mycket kolhydrater. ? På den. Det är ju bara det att troligen alla med metabolt syndrom har en gång varit friska, och som vi vet numera blivit metabolt sjuka pga kolhydratintaget. Så forskaren har kommit fram till att om vi äter oss sjuka kan vi bli hjälpta av LCHF. Bra. Forskaren tycker att om vi ännu inte är sjuka ska vi se till att bli det med high carb. Märkligt. efter 18 minuter här. https://www.svtplay.se/video/14232228/rapport/rapport-7-jul-19-30-1?start=auto&tab=senaste 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolleE Posted July 8, 2017 Author Share Posted July 8, 2017 Jo jag hade samma tanke själv, ät kolhydrater tills du är sjuk, därefter fett... Varför inte äta LCHF direkt så man slipper bli sjuk. Rolle på Österlen 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted July 8, 2017 Share Posted July 8, 2017 Är det detta som avses i denna tråd? https://www.sydsvenskan.se/2017-07-06/ny-metod-blodprov-kan-visa-vad-du-ater Jag har inte premium så jag kan inte läsa artikeln. Nån som vet var man kan läsa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
u s Posted July 8, 2017 Share Posted July 8, 2017 Låter ju mera som att man med ett blodprov kan se vad man har livnärt sig på hittills. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolleE Posted July 9, 2017 Author Share Posted July 9, 2017 Skulle kunna vara samma samma men med en helt annan rubriksättning än TV nyheterna vilket ger en helt annan betydelse..... Role på Österlen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 9, 2017 Share Posted July 9, 2017 Eh.. jag får litta konstiga vibbar.. näe jag kan heller inte läsa artikeln! Iallafall.. jomenvisst, man kan med blodprov visa/veta vad folk ätit.. finns andra prover oxå som visar vad sedan länge döda mumier/stenålders/bronsålders/what ever ätit i huvudsak! Och inte nog med det, man kan bestämma cirka vilket område de levt i större delen av sitt liv! Utiallafall och till sedermera förvisso.. vet levande personer i dag inte vad de har ätit? Bra iallafall att läkare kan ta prover och konstatera vad folk ätit.. oavsett vad de själva antyder/säger att de ätit! Såå, bra så långt, nästa test borde utvecklas i så fall och som visar varför man säger en sak och äter något annat? Men det torde mer handla om kognitiv förmåga! Summa summarum, antingen så äter man väl vad som helst som är billigt och smakar bra på tungan/ger kalorier och är lättåtkomliga i vanliga affärer eller så är man typ hälsomedveten och äter sådant som reklamen menar är hälsosamt? Oftast så är det inte jättestor skillnad! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted July 9, 2017 Share Posted July 9, 2017 12 timmar sedan, Xiro sade: Är det detta som avses i denna tråd? https://www.sydsvenskan.se/2017-07-06/ny-metod-blodprov-kan-visa-vad-du-ater Jag har inte premium så jag kan inte läsa artikeln. Nån som vet var man kan läsa? Det lilla som jag kan läsa utan premium: "Det syns i blodet precis vad du äter. Om bara några år kan vi få skräddarsydda kostråd till var och en. Forskarna håller på att kartlägga hur kosten påverkar oss på individnivå." Det inkluderar alltså påstående om skräddarsydda kostråd, inte bara att konstatera vad man ätit. Nån som vet var man kan ta del av innehållet utan premium? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted July 9, 2017 Share Posted July 9, 2017 4 timmar sedan, Xiro sade: Det lilla som jag kan läsa utan premium: "Det syns i blodet precis vad du äter. Om bara några år kan vi få skräddarsydda kostråd till var och en. Forskarna håller på att kartlägga hur kosten påverkar oss på individnivå." Det inkluderar alltså påstående om skräddarsydda kostråd, inte bara att konstatera vad man ätit. Nån som vet var man kan ta del av innehållet utan premium? Så om man kan se i blodet att man ätit mycket kolhydrater och om man blivit fet av det, så blir råden att äta mindre kolhydrater? Och om man ätit mycket kolhydrater och inte blivit fet, så kan man fortsätta med det? (tills man ev blir sjuk?) Typ. Kan man inte räkna ut det utan blodprov i så fall? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted July 12, 2017 Share Posted July 12, 2017 Verkar vara ur denna studie uppståndelsen härrör, Esko et al, jan 2017: http://m.ajcn.nutrition.org/content/105/3/547.abstract?sid=73d012f0-7681-4c19-b0ba-2d8267f8e25e Nån som granskat den och kan kommentera? En av de tre dieter som sägs ha utvärderats är 10% kolhydrater, 60% fett, 30% protein. Sci-hub kan funka på den Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted July 12, 2017 Share Posted July 12, 2017 För er som inte vet vad Sci-hub är så kommer här lite länkar. https://sv.wikipedia.org/wiki/Alexandra_Elbakyan https://sv.wikipedia.org/wiki/Sci-Hub Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts