Jump to content

Pulled högrev?

MariaF

Recommended Posts

Funkar det att göra pulled högrev? Långkok i ugn på fläsk funkar ju men hur är det med kok(nöt)kött? Behöver tömma frysen och har mycket kokkött kvar sen förra kvigan vi köpte och är dålig på grytor (inte så förtjust i det). Jag gjorde souvlaki på nån och det blir ju bra men som ombyte funderade jag på andra varianter. Det är kött från djur som ätit gräs hela sitt (ganska korta) liv så kvalitén är hög men av respekt för djuret vill jag inte testa och kasta bort om det blir dåligt.

• Like 2

10 timmar sedan, Angelico sade:

Pulled beef finns det massor av recept på. Jag gör den ofta av högrev om jag inte gör gulasch eller annat med mer tuggmotstånd. Högrev är verkligen toppengott och fett! :)

Då ska jag googla! Tack, Angelico!

Pulled nästan vad som helst är mest ett försäljningsargument!

Förr i tiden, så långkokade man segare köttbitar.

Sen kom färdigmaten bara att värma upp och servera hela familjen en måltid på några minuter!

Såå, då gjorde man köttfärs av resten!

• Like 2

Högrev är perfekt att göra grytor av. Behöver koka ca 1.5-2 timmar, men blir väldigt gott. Det är egentligen inte jobbigt att göra eftersom man kan göra annat medan det kokar. Jag brukar ofta göra Gulasch av det. Supergott. Utmärkt också för kalops. Riktigt super är Boeuf bourguignon. Testa det!

• Like 1

Hör nu och häpna.. det som numera går under epitetet Pulled.. iallafall när det gäller nöt/älg/annat vilt hette förut i svenska matlagningsvokabulär som regel Kalopps!:blink:

Och om man skulle bo på Gotland så heter det fårikål.. dvs om det är fårkött!

Nu så flyttar vi oss raskt ner mot medelhavet, där heter det "Coq au vine".. ursäkta min stavning.. närmaste svenska variant är väl höns i currysås?

• Like 1

1 timme sedan, stefpahl sade:

Högrev är perfekt att göra grytor av. 

Sant. Men jag är inte så förtjust i grytor... eller kalops... eller dillkött... Det enda jag verkligen gillar är en persisk gryta med äggplanta och tomat och det blir lite enformigt.

18 minuter sedan, Zepp sade:

Hör nu och häpna.. det som numera går under epitetet Pulled.. iallafall när det gäller nöt/älg/annat vilt hette förut i svenska matlagningsvokabulär som regel Kalopps!:blink:

Vet inte hur du kokar kalops men de flesta gör det i en kastrull med vatten på spisen eller möjligen i tryckkokare. Sällan man gör nån marinad och låter det stå i ugnen i timtal. Om inte det ändrats sedan mamma lärde mig laga mat.

Såg att Birgitta Höglund hade nåt recept med högrev som stek, det kanske kan vara nåt?

• Like 2

16 minuter sedan, MariaF sade:

Sant. Men jag är inte så förtjust i grytor... eller kalops... eller dillkött... Det enda jag verkligen gillar är en persisk gryta med äggplanta och tomat och det blir lite enformigt.

Vet inte hur du kokar kalops men de flesta gör det i en kastrull med vatten på spisen eller möjligen i tryckkokare. Sällan man gör nån marinad och låter det stå i ugnen i timtal. Om inte det ändrats sedan mamma lärde mig laga mat.

Såg att Birgitta Höglund hade nåt recept med högrev som stek, det kanske kan vara nåt?

Grejen med allt Pulled är att det som regel tar några timmar som krävs för att det skall bli pulled!

Dvs så mört så att man kan dra isär det, därav Pulled!

Och det spelar över huvdudtaget ingen som helst roll om det görs i gryta eller i ugnen.. med eller utan någon marinad, det är efter tycke och smak!

Det handlar mest om vilken rätt man vill framställa/servera!

Grejen är och förblir, segare köttdetaljer tarvar längre tillagningstid.. läs Rostbiff, som för övrigt blir bäst och godast om det är segare kött och fått stå minst 6 timmar i ugnen.. dåå är den pulled!

En annan rätt är fårikål, andra heter dillkött.. grejen är bara vilken rätt man vill laga till av vilket kött!

Andra gör samma rätter av redan mört kött det går snabbare kostar litta mer men framförallt så kräver det mindre tankearbete/planering!

Och gör du en Tjälknul så är det motsvarigheten till rostbiff men från de segare delarna utav älgen, den bör enligt originalrecept stå i ugnen minst 12 timmar.. på cirka 50-60 grader!

• Like 2

52 minuter sedan, Zepp sade:

Och gör du en Tjälknul så är det motsvarigheten till rostbiff men från de segare delarna utav älgen, den bör enligt originalrecept stå i ugnen minst 12 timmar.. på cirka 50-60 grader!

Men en tjälknul tillagar du från fruset och lägger i saltlag efteråt, det gör du inte med rostbiff. Engelsk rostbiff är genomstekt medan fransk är röd i mitten. Själv gillar jag det sistnämnda med en låg tillagningstemperatur utan folie runt (125*C), då får man en fin skorpa runt det saftiga innehållet.

Hur som helst är jag övertygad, jag kan absolut testa att koka köttet i ugn. Nu ska jag bara hitta nån kryddning jag tycker låter god. ^_^

• Like 3

1 timme sedan, MariaF sade:

Men en tjälknul tillagar du från fruset och lägger i saltlag efteråt, det gör du inte med rostbiff. Engelsk rostbiff är genomstekt medan fransk är röd i mitten. Själv gillar jag det sistnämnda med en låg tillagningstemperatur utan folie runt (125*C), då får man en fin skorpa runt det saftiga innehållet.

Hur som helst är jag övertygad, jag kan absolut testa att koka köttet i ugn. Nu ska jag bara hitta nån kryddning jag tycker låter god. ^_^

Mm.. prexis, det är petitesser och olika namn som skiljer åt, inte tillagningsmetoden per se!

Och kryddningen beror då sen på vad man vill kalla anrättningen.. om det nu har någon betydelse?

Långbakt högrev. Servera med lämpliga LCHF-tillbehör.  https://www.ica.se/recept/langbakad-hogrev-med-tomat-och-vitlokssmor-712674/ Tror det finns ett par recept till om du googlar. 

Pulled pork Afelia, görs i Birgitta Höglunds originalrecept på fläskkött, men man kan göra den på högrev också om man vill.  https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2014/09/16/pulled-pork-pulled-beef-pulled-lamb-och-pulled-turkey-pa-mitt-satt/

Iallafall.. grejen med Pulled är något som främst framförs i våra stora affärskedjor.. och de säljer då sådana produkter för direkt konsumtion.. lätt och smidigt!

Meeeen.. det har alltid i alla tider förekommit.. iallafall innan alla fick så bråttom!

Fårikål är typ en sådan,kokt höna/tupp är en annan ,kallops heter det i Sverige, Gulash i ungern.. jag slår vad om att Xiro iallafall om han Googlar eller rådrågar någon släkting kan komma upp med något namn från Iberiska halvön?

Grejen är att man i alla tider långkokat sega delar utáv djuret.

Och det spelar lixom ingen som helst roll huruvida man gör det i gryta eller i ugnen.. det är samma ide, dvs det får lagas till under längre tid vid lägre temperatur tills det blir Pulled!